Renault 19 16V


De 205 XS op gas beviel prima, maar de wens van een ruimere auto voor de dagelijkse 200 kilometer woon-werk-verkeer was er nog steeds. Bij de CitroŽn-dealer in Asten zag ik in november 1999 onderstaande Renault 19 16V op gas staan. Het ws een zeer luxe 19 met o.a. een elektrisch schuifdak, vol leder interieur en airco. Aangezien ik voor de 205 bijna even veel geld terug kreeg als ik ervoor betaald had, was de 19 snel van mij.

De Renault was uit 1993 en had bij aanschaf 137.000 km gelopen. De eerste dag ging het helaas al direct mis toen ik een vastloper had op de snelweg. Gelukkig was de auto gekocht bij een Bovag-garage waardoor e.e.a. onder garantie hersteld wordt. Behalve de gebreken die zo nu en dan de kop opstaken beviel de auto perfect. De airco werkte dan wel niet helemaal naar behoren, maar met name het comfort en de heerlijk zittende stoelen waren echt super.

De 137 pk waren goed voor een top van zo'n 210 km/uur en ook van 0 naar 100 ging met 8,5 seconde lekker rap. Helaas bleek de combinatie van deze motor met LPG niet echt denderen. Regelmatig liep de wagen niet goed stationair en moest hij terug naar de garage.

In september 2000 heb ik de Renault weer verkocht aangezien er een Micra diesel voor in de plaats kwam.Ik heb in de 10 maanden dat ik hem had 28.000 km met de wagen gereden. Wat me bij zal blijven zijn de diverse motorische storingen en het heerlijke comfort van de wagen.

.