Peugeot 205 1.9 GTi
 

Nadat de Speedster niet meer in mijn bezit was, ben ik op zoek gegaan naar een nette 205 GTi. Ik heb er een stuk of zes bekeken, maar kon op korte termijn geen exemplaar vinden wat aan mijn wensen voldeed. Ondanks dat alles er op de foto's zo mooi uit zag, was de werkelijkheid iedere keer weer een stuk minder. Ik had de hoop al een beetje opgegeven en heb toen als tijdelijke auto de Starlet gekocht.

Naar aanleiding van mijn oproep op het forum van de Peugeot GTi Club kreeg ik een mail van Richard die zijn 205 aan mij te koop aanbood. Hij was de eerste eigenaar en volgens zijn zeggen was de auto altijd bij de Peugeot dealer onderhouden geweest. Ik kon het bijna niet geloven, maar een check van het kenteken op de RDW site wees inderdaad uit dat hij de eerste bezitter van de auto was. Zie ook dit bestand: RDW-uitdraai 17-09-08

Op woensdag 17 september 2008 ben ik richting Amsterdam gegaan om de wagen te bezichtigen en er mee proef te rijden en op de dag daarna heb ik hem opgehaald. De 205 is inderdaad altijd bij de dealer onderhouden wat resulteerde in een enorme berg rekeningen van soms aanzienlijke bedragen. Ondanks dat de 205 altijd buiten had gestaan, zag hij er nog prima uit.


205 net na aanschaf


zowel de velgen als de lampen aan de voorzijde kunnen wel een opfrisbeurt gebruiken


de badges op de achterzijde hebben hun beste tijd ook wel gehad

De wagen is van augustus 1992 en heeft inmiddels 185.000 gelopen en is 100% origineel. De op leeftijd zijnde vorige eigenaar heeft zelfs afgelopen jaar een nieuwe katalysator en banden in de originele maat (185/55/15) laten plaatsen. Veelal wordt gekozen voor de 195/50/15 aangezien die veel goedkoper is. Het enige niet-standaard onderdeel is een Gemini alarm. De auto rijdt heerlijk en zelfs piepjes en kraakjes zijn in verre mate afwezig. Ook de hoedenplank is nog origineel en dus niet voorzien van gaten. Het dashboard is ook onaangetast gebleven en ziet er dus nog prima uit.


originele hoedenplank zonder gaten


origineel in prima staat verkerende dashboard


ietwat stoffig maar volledig originele motorruimte

Uiteraard waren er nog wel een aantal verbeterpuntjes, die ik in 2009 aan heb gepakt:
- nieuwe luxe kentekenplaten met opliggende letters
- niewe koplampen, knipperlichten en verstralers
- nieuwe badges op de achterklep
- velgen laten poedercoaten
- rode vloerkleed verwijderd en grondig gereinigd
- zijkussen bestuurdersstoel vervangen

Een to-do-lijstje blijft ook altijd bestaan:
- professionele poetsbeurt geven
- nieuwe biezen in de stootstrips zetten (liggen al thuis)
- motorruimte zuiver maken

Aangezien foto's meer zeggen dan woorden hieronder een paar foto's:


de 205 op zijn mooie gepoedercoate velgen


vers front met nieuwe kentekenplaat, koplampen, knipperlichten en verstralers


verse achterkant met nieuwe kentekenplaat en verse badges


ingezoomd op de gepoedercoate velgen die toch al 2.000 km af hebben gelegd


Michelins in de maat 185/55/15


slechts 2400 km afgelegd in het afgelopen jaar


het inmiddels weer mooie rode vloerkleed


smetteloze achterbank die volgens mij nooit gebruikt is


beide 205-jes gebroederlijk dicht bij elkaar in mijn garagebox

 

Update 7 maart 2011: Ondanks dat het een speld in een hooiberg was, heb ik de auto toch verkocht. Begin 2010 had ik me voorgenomen om de auto op te knappen nadat hij al ruim een half jaar stil had gestaan. Van het opknappen kwam iedere keer maar niks en ik vond het zonde om de auto stil te laten staan. Ik zag het niet gebeuren dat ik spoedig met het opknappen zou beginnen dus toen zich spontaan een koper meldde, heb ik besloten om de 205 alsnog te verkopen.