BMW 525i 24v
Na 350.000km besloot de 205 er mee te stoppen. Een
backfire maakte een voorlopige einde aan veel Ringplezier met de 205. Na 10 jaar
met de 205 en in totaal 250.000 kilometer vond ik het leuk geweest met mijn
eerste auto. Ik heb hem aan een vriend verkocht die er hopelijk nog veel plezier
aan gaat beleven. Net na de backfire kwam ik onderstaande 525 uit 1991 tegen op internet.
Hij was goedkoop en alle in verre mate Ringgereed gemaakt. Ik besloot om hem te
kopen zodat ik eind 2006 toch nog wat kon Ringen.
De 525
heeft iets meer dan 200.000 km gelopen en is voorzien van een nieuw Bilstein
B8-onderstel met Apex veren die de auto iets dichter bij het asfalt zetten. Alle
rubbers in de ophanging zijn eveneens vervanger door stuggere exemplaren dus dat
is ook mooi meegenomen. De auto is in zeer verre mate gestript en voorzien van
een rolkooi. Deze rolkooi blinkt niet uit door kwaliteit en zal op termijn
vervangen worden door een fatsoenlijke kooi. Zelfs het
dashboard inclusief ventilatie en verwarming heeft moeten wijken. Verder zijn de
bumpers eraf geweest en is alle overtollig ijzerwerk eruit gehaald wat ook weer
vele kilo's scheelde. De auto weegt standaard 1468 kilo, maar ik schat dat daar
nu wel een kilo of 160 vanaf zijn. Binnenkort zal ik hem eens op een weegbrug rijden
om het exacte gewicht te achterhalen.
Uiterlijk is de 525 niet moeders mooiste, maar voor een Ringtool hoeft dat wat
mij betreft ook niet. Ik ben niet zo'n fan van allerlei reclame op de auto, maar
de raamband op de vooruit laat ik mooi zitten. De sticker van Bas Roos gaat er
binnenkort wel vanaf want daar heb ik niks mee. Door de afwezigheid van
zonnekleppen is de band een perfecte zonwering. De 17" OZ-wielen zullen
wellicht nog wijken voor een set M5-turbine-velgen die ik nog een opknapbeurtje moet
geven.
standaard front met oranje knippers
achterzijde met kofferspoiler
gestript interieur met OMP deepdish stuur
ook achterin is niks meer te vinden
"dashboard" wat eigenlijk alleen een klokkenwinkel
is
zeëen van ruimte voor de pasagier
suède OMP Corsica deepdish stuur
Sabelt kuipstoelen voorzien van 3" 6 punts Sabelt
gordels
home-made helm/gereedschap-bak
2.5 zes cylinder met 192 pk en 250 Nm
Update 4 april 2007:
In mijn 205 had ik een Sparco Rev kuipstoel zitten, maar ik vond de
schoudergaten daarvan te laag zitten dus vandaar dat ik de stoel niet mee heb
genomen naar de 525. In de 525 zaten twee Sabelt Racer stoelen, maar die zijn
mij veel te ruim waardoor ik in de bochten van links naar rechts schoof.
Ik had me
dus voorgenomen om een voor mij perfect passende kuipstoel te kopen.
Biesheuvel Autosport in Nieuwendijk is dan weliswaar niet de goedkoopste, maar
ze hebben wel veel stoelen staan waardoor je perfect kunt passen. Ik heb er ruim
de tijd voor genomen en vele stoelen gedurende lange tijd gepast. Uiteindelijk
vond ik de Cobra Evolution S het fijnste zitten. Voorheen dacht ik dat
bijvoorbeeld een Sparco Rev of Pro 2000 echt heerlijke steun gaven, maar nadat
ik een minuut of twee in de Cobra had gezeten voelden die Sparco's echt aan als
keukenstoelen qua steun. Met een prijs van net iets meer dan 650 Euro is het
geen goedkope stoel, maar ik zie het maar als een investering op de lange
termijn. Ron Buninga heeft de stoel voor mij net voor vertrek van het
Ringweekend van 8 april nog even gemonteerd. Ron bedankt daarvoor!
Update 19 juni 2007:
Eind vorig jaar had ik via
autopartsonline.nl een set Brakemax-sportremschijven gekocht voor 160 Euro.
Helaas ws de pret niet van lange duur want op 18 juni scheurde de schijven
doormidden. Een telefoontje naar Autopartsonline leverde een lullig excuus op en
het verhaal dat dat scheuren toch echt niet kon, dus met dat bedrijf ben ik
voorlopig ook klaar. Bij
Sandtler heb ik
toen een set Sandtler RS-schijven gehaald. In combinatie met de
Carbopad-remblokken afkomstig van Ring-racing levert dit een prima vertraging
op. Het is alleen te hopen dat deze schijven ook niet gaan scheuren op den duur.
Update 16 augustus 2007:
Tot op heden heb ik nog geen "reclame" gemaakt voor mijn site op mijn auto,
maar ik vond dat het daar nu toch wel tijd voor werd. Op de voorruit had ik al
een mooie zilveren band dus het was een kwestie van een paar letters laten maken
en klaar was het. Omdat ik de sticker op de achterruit van de camping Viktoria
Station wat aan de kleine kant vond, heb ik daarvoor ook maar een grotere laten
maken. Voor 7,50 Euro per sticker was ik klaar. Binnenkort worden de buitenspiegels ook nog in bijpassende oranje kleur
gespoten.
voorruit met de sticker met daarop het web-adres
van deze site
achterruit met de "oude" kleine sticker
achterruit met de nieuwe grotere sticker
Update 7 mei 2008:
Aangezien ik over wilde stappen van twee BMW's naar één auto voor zowel
dagelijks als circuit-gebruik, is de 525 verkocht aan Bas die er weer mee op de
Ring zal gaan rijden.
|