BMW 530d
Aangezien ik de trein als vervoermiddel voor woon-werkverkeer aardig beu
was, had ik besloten om dat per auto te gaan doen. Het jaarkilometrage
gaat daarmee naar zo'n 35.000 km en da's wat veel voor een BMW 540 op
benzine. Ik heb de 540 verkocht en in plaats daarvan ben ik op zoek gegaan
naar een mooie ruime diesel. Het e39-type van BMW beviel me prima en na
enig speurwerk kwam ik onderstaande 530d tegen.
Ik had een aantal wensen waaraan de
530d moest voldoen: sportstoelen, grote navi, paar mooie velgen eronder,
zwart of zilverkleurig en een bekende historie waren de belangrijkste. Ik
ging er vanuit dat mijn zoektocht wel enige tijd zou gaan duren want ik
ben nogal kieskeurig als het om auto's gaat. Binnen twee weken liep ik
echter tegen deze zilveren 530d aan en aangezien hij volledig voldeed aan
mijn wensenlijstje heb ik hem maar gekocht.
Ik hoefde niet per
sé een automaat maar al tijdens de proefrit kwam ik erachter dat dit een
heerlijke combinatie is met de dieselmotr. De uit 2002 afkomstige auto
heeft 227.000 km gelopen en is recent voorzien van een nieuwe turbo en
twee nieuwe luchtbalgen achter. Ik hoop er nog lange tijd mee vooruit te
kunnen. De 530d zit aardig ruim in zijn uitrusting:
-
Elektrisch
bedienbare ramen
-
Elektrisch
bedienbaar glazen schuifdak
-
Elektrisch
bedienbare en verwarmde buitenspiegels
-
Zwarte dakhemel
-
Automatisch
dimmende binnenspiegel
-
Regen en lichtsensor
-
Radio/navi op
groot 16:9–scherm
-
Handsfreetelefoon
met stuurwielbediening
-
Uitgebreide
boordcomputer
-
DSP versterker met
top hifi speakers
-
Verlichte make-up-spiegels
-
Climate control
links en rechts gescheiden
-
Cruise-control met
stuurwielbediening
-
M-spiegels
-
Lederen Sportstoelen
-
Standkachel
-
Zonwering in de
achterportieren
-
Bagagenet
-
M-technik
onderstel
-
Face-lift
koplampen met Xenon
-
19 inch Alpina
velgen
-
parkeersensoren voor en achter
-
afneembare trekhaak
Foto's zeggen veel meer dan woorden
dus hieronder wat foto's.
originele 19 inch Alpina velgen
aardig brede sloffen achter (voor is met 245 wat smaller)
leren
sport-interieur met leren MF-stuur
MF-stuur
met radio, telefoon en cruise-control-bediening, grote navi en gescheiden
climate-control
ouderwetse telefoon, gelukkig ook met handsfree-set
zwarte hemelbekleding en
elektrisch te bedienen glazen schuif-kanteldak
zonwering voor de achterruiten
bagage /
hondennet
groot genoeg lijkt me
3.0 liter 6 cylinder met 193 PK en 410 Nm
Update 1
oktober 2009:
Na wat speurwerk op marktplaats heb ik een set velgen (styling 48) met zo
goed als nieuwe winterbanden (Michelin Alpin) op de kop kunnen
tikken.
Update 20 november
2009:
In mijn 540 had ik het MK4-navigatiesysteem met dvd zitten. In de 530
zat tot op heden een MK3 dat met cd's werkt. Op zich prima, maar het heeft
toch ook een aantal nadelen: het display van het navi-scherm is niet
afzondelijk dimbaar en daardoor soms te fel in het donker. Grafisch gezien
is de MK3 een stuk minder dan de MK4: het beeld is een stuk minder
vloeiend. Daarnaast is de MK3 qua bediening langzamer dan de MK4 en dien
je bij de grens de cd te wisselen waar je bij de MK4 heel Europa op één
dvd hebt staan. Al met al ben ik erg blij met deze upgrade.
Update 28 december 2009:
Ik
was al enige tijd op zoek naar het Intravee-systeem voor de bediening van
de Ipod. Hierbij ligt de Ipod in de kofferbak en kun je de Ipod middels de
knoppen van het navigatiesysteem bedienen. Je kunt snel zoeken op artiest,
album etc waarbij de informatie op het display van het navi-scherm
verschijnt. Met 350 Euro vind ik het systeem nieuw in NL wat aan de
prijzige kant, maar op Marktplaats kom je het nauwelijks tegen. Maar eind
vorig jaar had ik geluk en werd een 1 jaar oud systeem aangeboden. De
aansluiting en bediening is kinderlijk eenvoudig. Het is een veel
prettiger systeem dan het Dice-systeem wat ik in de 540 had. Daarbij ligt
de Ipod voorin en moet je op de Ipod e.e.a. bedienen.
Update 10 februari 2010:
Na 50.000 km en 1,5 jaar te hebben genoten van deze fijne 530d wilde ik
weer eens wat anders rijden en ben ik overgestapt naar een BMW X5.
|