BMW 535i


Na de verkoop van de 911 kompressor twee weken geleden ben ik toch maar wat gaan rondkijken voor een leuke woon-werk-auto. Ik gebruikte de 205 tot op heden voor woon-werk-verkeer, maar dweilen voordat je weg rijdt (water bij de pedalen), krabben aan de binnenzijde, 5 min. stationair laten lopen, met je nette kleren in de kuipstoel met 6-punts-gordels ben je op een gegeven moment wel beu. Vanaf heden is de 205 dus een DRT (dedicated ringtool).

Ik had uiteraard kunnen kiezen voor een degelijke Opel Corsa, maar ik wel wat leuks rijden dus iets dergelijks viel af. Ik heb altijd al een BMW willen rijden en aangezien ik slechts 8-10.000 km per jaar woon-werk rijdt, mocht het qua benzineverbruik best wel een dikke bak zijn. Uiteindelijk heb ik een volledig originele e34 535i gekocht. Het is onvoorstelbaar wat voor een mooie auto je kunt kopen voor relatief weinig geld. De auto was voorzien van een volledige historie en had 238.000 km gelopen. Navraag bij de BMW-dealer waar hij in onderhoud was leerde dat het een prima auto was.

Mijn doel was om een zo ver mogelijk originele auto te kopen. Dit heeft enerzijds het voordeel dat met dergelijke auto's die nu nog in originele staat verkeren over het algemeen zorgvuldig is omgegaan en anderzijds is het een voordeel dat ik de wagen nog volledig naar mijn zin kan maken. Hieronder volgen wat foto's van de auto met daarbij wat korte informatie.


Standaard front met oranje knippers ---> wellicht dat ik ze tzt een keer vervang


Front met mistlampen


Smetteloze linker achterzijde


Smetteloze achterzijde met afneembare trekhaak


De voor de 6 cylinder kenmerkende dubbele uitlaat


535i = 211 pk, 305 Nm, 235 km/u, 0-100 in 7,7 seconden, ca. 1 liter op 7 - 9 km


Stoffen interieur dat wellicht tzt nog een keer wordt vervangen door een leren interieur


Armleuning en vier maal elektirsch bedienbare ramen inclusief blokkeermogelijkheid achterramen
De plasticerige pook wordt binnenkort vervangen door een leren, verlichte M-pook


De cockpit met origineel glad stuur dat binnenkort wordt vervangen door een M-stuur


De tellerunit met onderin de mogelijkheid om boordcomputerdata op te roepen


originele radio, elektronische climate control, links en rechts gescheiden, uitgebreide boorcomputer


cruise-control


elektrisch schuifdak


wat ook kan kantelen dus noemt men het een schuifkanteldak


achterbank met middenarmsteun die volgens mij nauwelijks is gebruikt


handbediend zonnescherm voor de achterruit


de zo goed als nieuwe kofferbak


3.5 zes cylinder met 211 pk


blok vanuit de andere zijde gefotografeerd


een set originele nieuw gespoten M5-velgen die in de zomer gemonteerd worden

Update 9 februari 2006:

Inmiddels is de eerste modificatie een feit. Op zich is het originele stuur niet lelijk, maar het is aalglad, dun en naar mijn mening wat aan de grote kant. Op marktplaats heb ik een in perfecte staat verkerend M Tech 2 stuur gekocht. Montage was in twee minuten gebeurd en het resultaat mag er zijn. Het stuur is net wat dikker, kleiner en moderner. Ik stap nu dus wel af van het 100% origineel zijn van de auto, maar in mijn ogen is dit een bescheiden maar mooie upgrade. Eerlijk gezegd vind ik de vooruitgang er op de foto niet zo goed uitkomen.


het oude stuur


het nieuwe stuur

Update april 2006:

De standaard plastic pook was ik wel een beetje beu dus via internet een leren M-pook besteld. Er is keuze tussen zonder en met verlichting. Ook al is met verlicht wel tegen het Sjon-achtig aan... toch heb ik er voor gekozen. De pook ligt een stuk beter in de hand dan het standaard plastic exemplaar.


de verlichte M-pook

Update 30 mei 2006:

Het heeft even geduurd, maar eindelijk liggen de M5 velgen er dan onder. Ze zijn voorzien van nieuw rubber in de vorm van Michelin Pilot Premacy maatje 235/45/17. De eerste indrukken van de band zijn erg positief. De banden zijn heerlijk stil en leveren veel meer stuurprecisie dan het winterrubber. Daarbij vind ik de 17" M5-velgen ook veel mooier onder de BMW staan dan de 15" standaard lichtmetalen velgen. Het maakt de auto net wat "dikker" en sportiever. Hieronder is het verschil goed te zien.

Update november 2006:

Bij aankoop was de 535 nog voorzien van de standaard radio. Uiteraard hoort het een beetje bij de originaliteit van de auto, maar het feit dat er geen voorkeurzenders op zaten en hij uiteraard ook niet voorzien was van rdw vond ik een beetje flauw worden. Een kennis van me (Jeroen Watermulder) had nog een BMW-radio liggen en aangezien hij gratis was, heb ik die dus gemonteerd. Weliswaar met cassettedeck, maar cd's draai ik ook niet meer omdat ik altijd met de Ipod werk. De radio past prachtig bij het interieur en dat vond ik toch wel een must.


de nieuwe radio


de nieuwe radio past mooi bij de rest van het dashboard

Update februari 2007:

De standaard schokdempers waren echt op het einde van hun Latijn dus zodoende ben ik gaan zoeken naar een andere set. Mijn keuze is gevallen op Bilstein B8-dempers en H&R veren die de auto achter 10 mm en voor 35 mm laten zakken. Het is een enorme verbetering ten opzichte van het standaard onderstel. Ik had tot voor kort geen enkel vertrouwen in de auto bij snelwegbochten boven de 140 op bv de duitse autobahn. Dezelfde bochten neem je nu bij wijze van spreke met 170 met één handje aan het stuur.


535 op wintervelgen (15")


535 op 17" M5-velgen
 

Update mei 2008:

Omdat ik over wilde stappen van twee BMW's naar één auto voor zowel circuit als dagelijks gebruik is de 535 verkocht aan Luuk Haverkamp die hem zo nu en dan wel eens mee zal brengen naar de Ring.