BMW 535i
 

Na vele jaren in een 205 GTi te hebben gereden op de Ring, was ik langzaam wat aan het rondkijken voor wat anders. Diverse auto’s zijn de revue gepasseerd, maar toevalligerwijs kwam de auto vrij waar ik ruim een jaar geleden al naar had geïnformeerd. Ik had bij de toenmalige eigenaar al gevraagd of hij me het even wilde laten weten als hij de auto ging verkopen.

Door een automobiel overschot was het inmiddels zo ver gekomen dus zodoende ontving ik ca 1,5 week geleden een mail of ik nog interesse had in de auto. Afgelopen zaterdag wezen proefrijden met Rens en duidelijk was dat de techniek (voor zover je dat kunt zien en voelen) prima in orde was, maar dat hij nog wel wat gebruikssporen heeft aan de buitenkant. Was nog in dubio, maar aangezien plaatwerk voor een e34 goedkoop te bemachtigen is, toch besloten om de auto te kopen. Het is in ieder geval een niet alledaagse verschijning op de Ring :)

De auto is in de afgelopen 2 jaar door beide vorige eigenaren omgebouwd tot een circuit-auto. In die twee jaar heeft de auto ca. 5.000 km gereden waarvan slechts maximaal 1.000 km op het circuit. Oftewel: de auto is technisch nog zeer fris.

Motorisch & aandrijving:
- aangepast 535-blok
- volledige koprevisie
- nieuwe kleppen
- nieuwe geleiders
- zittingen gefreesd
- distributie vervangen inclusief spanners
- scherpere Schrick nokkenas
- lichtgewicht enkel massa vliegwiel
- Hartge spaghetti spruitstuk
- custom chip
- 248 pk en 350 Nm op de rollenbank
- kortere 3.91 overbrenging
- 40% sper dmv speciaal BMW hoekstuk
- op maat gemaakt uilaatsysteem

Onderstel:
- Intrax 1K2 onderstel, zeer duur maar ook zeer goed
- ingelaste camber/casterplaten
- stevigere stalen draagarmen
- geometrie voorwielophanging aangepast
- zwarte powerflex rondom
- draadeinden op de wielnaven



Banden/remmen:
- M5 3.8 remmerij rondom met Carbon Loraine RC06 blokken
- stalen remleidingen
- nieuwe Yokohama Advan semi’s 225/40/18 semi’s voor
- Bridgestone Potenza 245/40/18 achter
- set velgen met driftbanden
- set velgen met slicks



Interieur/exterieur:
- Biesheuvel rolkooi
- gewicht zoals op de foto's: 1.400 kg
- lichtgewicht polyester motorkap met vier aerocatch-sluitingen
- Sparco Corsa bestuurdersstoel met 5 punts 3” Sabelt gordels
- goedkope bijrijdersstoel met 5 punts 3” Sabelt gordels
- QSP stuur

Update december 2012:

Een circuit-auto is vrijwel nooit 100% naar je zin dus heb ik er de afgelopen paar weken toch weer het nodige aan verbouwd:
- stickers verwijderd
- bonnetpins met slotje gemonteerd
- trekhaak verwijderd
- andere achterbumper zonder trekhaakgaten gemonteerd en recht gehangen
- ruitensproeiers op de ruitenwissers gemaakt
- overtollig ijzer aan de binnenzijde weggeslepen
- divers ander overtollig spul verwijderd zoals achterspeakers, ruitensproeierpomp achter, deurpaneel re-achter etc.
- nieuwe kentekenplaten met opliggende letters zonder reclamehouders

Het zijn allemaal vrij kleine aanpassingen maar overall vind ik het de auto toch wel veel goed doen. Het geheel ziet er nu wat cleaner uit.


Update december 2013: in 2013 heb ik geen enkele ronde op de Nürburgring afgelegd dus het bezit van twee circuit-auto's is dan wat overbodig. De 205 ging me het meeste aan het hard dus de 535 heb ik verkocht.