BMW 540 touring
Inmiddels ben ik in het bezit van een Starlet, 205 Gti en 325i-racer. De
Starlet zal waarschijnlijk binnenkort het veld ruimen, de 205 Gti vind ik
te mooi om in de winter te gebruiken en de 325i is ook niet echt fijn als
“dagelijkse” wagen.
Zodoende was ik nog
op zoek naar een praktische auto voor dagelijks gebruik die ook nog eens
de mogeljkheid biedt om de 325i op een auto-ambulance mee te nemen. Gezien
het te trekken gewicht is de keuze dan niet zo heel groot. Ik heb ca. 1,5
jr in een e34 535i gereden en dat beviel prima. Ik wilde nu echter wel een
stapje moderner gaan en ben dus gaan uitkijken naar een e39 5-serie. Een
touring was wel wenselijk zodat je bv ook een set extra banden en wat
gereedschap eenvoudig mee kan nemen. Aangezien ik waarschijnlijk niet zo
heel veel km met de e39 ga maken (woon-werk gaat per trein), ben ik maar
direct op zoek gegaan naar een e39 met wat power. Het zou dus een 540
touring moeten worden. Met 286 PK en 440 Nm gaat dat er aardig vandoor.
Er staan er wel wat
te koop, maar veelal met hoge km.standen en in-complete historie. Via het
forum van Driving-fun kreeg ik de tip dat Adwo zijn 540 wellicht te koop
had. Een mail zijn kant opgestuurd en een paar dagen later was de proefrit
een feit. Adwo heeft de 540 drie jr geleden bij een BMW-dealer in
Duitsland gekocht en alle rekeningen waren bij de wagen aanwezig. De auto
is tot vandaag compleet dealer onderhouden en via de Europlus-garantie
heeft Adwo in het eerste jaar nog de nodige reparaties uit laten voeren.
De technische staat van de wagen is dus prima in orde en de wagen ziet er
verder ook prima uit.
De proefrit
overtuigde me van de kwaliteit van deze wagen: de 540 van november 1997
met 148.000 op de teller had geen vreemde geluiden uit de
voorwielophanging, geen rammeltjes en een prima schakelende 6-bak. Wat dat
betreft is de auto in NL vrij uniek aangezien je handgeschakelde 6-bakken
in een
540 hier nauwelijks tegen komt. De wagen zit vrij ruim in zijn uitrusting:
-
Elektrisch
bedienbare ramen (4x) voorzien van dubbel glas
-
Elektrisch
bedienbaar glazen schuifdak
-
Elektrisch
bedienbare en verwarmde buitenspiegels
-
Automatisch
dimmende binnenspiegel
-
Radio/tv/navi met
nieuwste DVD-nav, groot 16:9–scherm en Ipod aansturing
-
BMW-telefoon met
handsfree en vaste telefoon inclusief stuurwielbediening
-
Uitgebreide
boordcomputer
-
DSP versterker met
top hifi speakers
-
Verlichte make-up-spiegels
-
Climate control
links en rechts gescheiden
-
Cruise-control met
stuurwielbediening
-
M-technik
sportstuur
-
Sportstoelen
-
Zonwering in de
achterportieren
-
Bagagenet
-
M-technik
onderstel
-
Face-lift
koplampen met Xenon
-
18 inch BMW 8 en 9
J velgen met 235/40 en 236/35 banden
-
AC Schnitzer rvs
einddemper
Zoals bij vele
tweedehands auto’s, is de auto nooit helemaal perfect dus ook bij deze
auto heb ik een paar aanpassingen verricht:
-
AC Schnitzer
einddemper vervangen door een Eisenmann-demper
-
Schnitzer-pook vervangen door een
zwarte leren 6-bak-pook
-
Afneembare
trekhaak gemonteerd
-
Aanschaf originele velgen met
winterbanden
Foto's zeggen veel meer dan woorden
dus hieronder wat foto's.
originel
facelift koplampen met angel eyes en xenon
originele 18 inch M-parallel-velgen
aardig brede sloffen achter (voor is met 235 wat smaller)
interieur
stoffen
sport-interieur met leren M-pook en leren M-stuur
M-stuur
met radio, telefoon en cruise-control-bediening
net iets
meer dan 148.000 op de klok dus die kan nog wel even mee
navigatie met geďntegreerde radio, I-pod-aansturing en boordcomputer, aut.
climate-control li en re gescheiden
telefoon
uit de tijd van de houten gulden, gelukkig ook met handsfree-set
elektrisch te bedienen glazen schuif-kanteldak
zonwering voor de achterruiten
bagage /
hondennet
best wel ruim zo
complete originele gereedschapsset
4.4 liter V8 met 286 pk en 440 nm koppel
de 540 op zijn originele lichtmetalen 16" velgen met zo goed als nieuwe
winterbanden
19 december 2008:
Enige tijd geleden is de 540
door John Ista van
Extremeautoclean
professioneel gepoetst. Wat is er aan mijn 540 gedaan?
- de auto is gewassen
- de rubbers en kunststof delen zijn ontvet en zijn daarna weer zwart
gemaakt
- de velgen zijn grondig gereinigd en voorzien van een beschermende
waslaag
- de banden zijn ontvet en voorzien van een waslaag
- de auto is met de hand gekleid
- de lak wordt machinaal gepolijst met diverse machines zodat alle krasjes
verdwijnen
- de lak is voorzien van twee hoogwaardige waslagen. Ik heb gekozen voor
de relatief dure Swissvax
- de lak is voorzien van een coating die de wax beschermt
Het resultaat is werkelijk waar verbluffend. Alle aanwezige swirls (ronde
krassen), kleine krasjes e.d. zijn verdwenen en de lak is weer aalglad.
Helaas heb ik geen professionele digitale spiegelreflex dus supergoede
foto's heb ik helaas niet. Eigenlijk zou je de wagen in werkelijkheid
moeten zien om te beoordelen in wat voor een perfecte staat hij nu
verkeerd. Helaas waren ivm het slechte weer geen voor-en-na-foto's
mogelijk, maar diverse voorbeelden op de site van John spreken boekdelen.
Ik heb geen aandelen Extremeautoclean, maar ik kan iedere autoliefhebber
die zijn auto mooi gepoest wil hebben echt aanraden om naar John te gaan.
Voor een 540-achtige ben je rond de 200 Euro kwijt. In mijn ogen geen geld
t.o.v. de grote autopoetsbedrijven waar veel minder tijd en aandacht aan
de auto wordt besteed. Kwaliteit en service staat bij John bovenaan en dat
blijkt wel uit het resultaat.
Helaas was het bijna donker bij het maken van de foto's en stond de wagen
op zijn 16" wintervelgen, maar
hier
vind je wat foto's van het resultaat. Hieronder een voorproefje...
Update 11 september 2009:
omdat ik meer kilometers ga maken in verband met het werk is de 540 met
pijn in het hart verkocht |