BMW 540 touring
 

Inmiddels ben ik in het bezit van een Starlet, 205 Gti en 325i-racer. De Starlet zal waarschijnlijk binnenkort het veld ruimen, de 205 Gti vind ik te mooi om in de winter te gebruiken en de 325i is ook niet echt fijn als “dagelijkse” wagen.

Zodoende was ik nog op zoek naar een praktische auto voor dagelijks gebruik die ook nog eens de mogeljkheid biedt om de 325i op een auto-ambulance mee te nemen. Gezien het te trekken gewicht is de keuze dan niet zo heel groot. Ik heb ca. 1,5 jr in een e34 535i gereden en dat beviel prima. Ik wilde nu echter wel een stapje moderner gaan en ben dus gaan uitkijken naar een e39 5-serie. Een touring was wel wenselijk zodat je bv ook een set extra banden en wat gereedschap eenvoudig mee kan nemen. Aangezien ik waarschijnlijk niet zo heel veel km met de e39 ga maken (woon-werk gaat per trein), ben ik maar direct op zoek gegaan naar een e39 met wat power. Het zou dus een 540 touring moeten worden. Met 286 PK en 440 Nm gaat dat er aardig vandoor.

Er staan er wel wat te koop, maar veelal met hoge km.standen en in-complete historie. Via het forum van Driving-fun kreeg ik de tip dat Adwo zijn 540 wellicht te koop had. Een mail zijn kant opgestuurd en een paar dagen later was de proefrit een feit. Adwo heeft de 540 drie jr geleden bij een BMW-dealer in Duitsland gekocht en alle rekeningen waren bij de wagen aanwezig. De auto is tot vandaag compleet dealer onderhouden en via de Europlus-garantie heeft Adwo in het eerste jaar nog de nodige reparaties uit laten voeren. De technische staat van de wagen is dus prima in orde en de wagen ziet er verder ook prima uit.

De proefrit overtuigde me van de kwaliteit van deze wagen: de 540 van november 1997 met 148.000 op de teller had geen vreemde geluiden uit de voorwielophanging, geen rammeltjes en een prima schakelende 6-bak. Wat dat betreft is de auto in NL vrij uniek aangezien je handgeschakelde 6-bakken in een 540 hier nauwelijks tegen komt. De wagen zit vrij ruim in zijn uitrusting:

  • Elektrisch bedienbare ramen (4x) voorzien van dubbel glas

  • Elektrisch bedienbaar glazen schuifdak

  • Elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels

  • Automatisch dimmende binnenspiegel

  • Radio/tv/navi met nieuwste DVD-nav, groot 16:9–scherm en Ipod aansturing

  • BMW-telefoon met handsfree en vaste telefoon inclusief stuurwielbediening

  • Uitgebreide boordcomputer

  • DSP versterker met top hifi speakers

  • Verlichte make-up-spiegels

  • Climate control links en rechts gescheiden

  • Cruise-control met stuurwielbediening

  • M-technik sportstuur

  • Sportstoelen

  • Zonwering in de achterportieren

  • Bagagenet

  • M-technik onderstel

  • Face-lift koplampen met Xenon

  • 18 inch BMW 8 en 9 J velgen met 235/40 en 236/35 banden

  • AC Schnitzer rvs einddemper

Zoals bij vele tweedehands auto’s, is de auto nooit helemaal perfect dus ook bij deze auto heb ik een paar aanpassingen verricht:

  • AC Schnitzer einddemper vervangen door een Eisenmann-demper

  • Schnitzer-pook vervangen door een zwarte leren 6-bak-pook

  • Afneembare trekhaak gemonteerd

  • Aanschaf originele velgen met winterbanden

Foto's zeggen veel meer dan woorden dus hieronder wat foto's.


originel facelift koplampen met angel eyes en xenon


originele 18 inch M-parallel-velgen


aardig brede sloffen achter (voor is met 235 wat smaller)

 


interieur


stoffen sport-interieur met leren M-pook en leren M-stuur


M-stuur met radio, telefoon en cruise-control-bediening


net iets meer dan 148.000 op de klok dus die kan nog wel even mee


navigatie met geďntegreerde radio, I-pod-aansturing en boordcomputer, aut. climate-control li en re gescheiden


telefoon uit de tijd van de houten gulden, gelukkig ook met handsfree-set


elektrisch te bedienen glazen schuif-kanteldak


zonwering voor de achterruiten


bagage / hondennet


best wel ruim zo


complete originele gereedschapsset


4.4 liter V8 met 286 pk en 440 nm koppel


de 540 op zijn originele lichtmetalen 16" velgen met zo goed als nieuwe winterbanden
 

19 december 2008:

Enige tijd geleden is de 540 door John Ista van Extremeautoclean professioneel gepoetst. Wat is er aan mijn 540 gedaan?
- de auto is gewassen
- de rubbers en kunststof delen zijn ontvet en zijn daarna weer zwart gemaakt
- de velgen zijn grondig gereinigd en voorzien van een beschermende waslaag
- de banden zijn ontvet en voorzien van een waslaag
- de auto is met de hand gekleid
- de lak wordt machinaal gepolijst met diverse machines zodat alle krasjes verdwijnen
- de lak is voorzien van twee hoogwaardige waslagen. Ik heb gekozen voor de relatief dure Swissvax
- de lak is voorzien van een coating die de wax beschermt

Het resultaat is werkelijk waar verbluffend. Alle aanwezige swirls (ronde krassen), kleine krasjes e.d. zijn verdwenen en de lak is weer aalglad. Helaas heb ik geen professionele digitale spiegelreflex dus supergoede foto's heb ik helaas niet. Eigenlijk zou je de wagen in werkelijkheid moeten zien om te beoordelen in wat voor een perfecte staat hij nu verkeerd. Helaas waren ivm het slechte weer geen voor-en-na-foto's mogelijk, maar diverse voorbeelden op de site van John spreken boekdelen. Ik heb geen aandelen Extremeautoclean, maar ik kan iedere autoliefhebber die zijn auto mooi gepoest wil hebben echt aanraden om naar John te gaan. Voor een 540-achtige ben je rond de 200 Euro kwijt. In mijn ogen geen geld t.o.v. de grote autopoetsbedrijven waar veel minder tijd en aandacht aan de auto wordt besteed. Kwaliteit en service staat bij John bovenaan en dat blijkt wel uit het resultaat.

Helaas was het bijna donker bij het maken van de foto's en stond de wagen op zijn 16" wintervelgen, maar
hier vind je wat foto's van het resultaat. Hieronder een voorproefje...

Update 11 september 2009: omdat ik meer kilometers ga maken in verband met het werk is de 540 met pijn in het hart verkocht