Mazda MX-5 In 2008 heb ik een te korte periode in een Opel Speedster gereden. Het rijden in een auto zonder dak vond ik toen al geweldig, maar daarna is het er nooit meer van gekomen om een cabriolet te kopen. Toen het een paar weken geleden zo'n mooi weer was, begon de cabrio-wens toch weer sterker te worden dus zijn we maar eens aan het zoek geslagen. Ik wilde een cabriolet waar je het cabrio-rijden nog optimaal kunt ervaren en een cabrio die fatsoenlijk de hoek om wil. Een 207 CC waarbij de voorruit tot boven je hoofd zit of een Saab cabrio die zo slap is als een natte krant vallen dan bijvoorbeeld al af. De MX-5 staat bekend als een heerlijk stuurmansautootje, maar ik had er nog nooit mee gereden. Tijdens de zoektocht naar een mooi exemplaar in diverse uitvoeringen gereden, maar het eerste type sprak ons toch het meeste aan. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een liefhebber die zijn NA (1e model) verkocht en op zoek ging naar een NB (versie zonder klaplampen). Hieronder een foto na aanschaf.
De uit december 1993 afkomstige rode MX-5 heeft 139.000 km gelopen en is voorzien van een 1.6-blok met 116 PK. Doordat hij slechts 950 kg weegt, gaat hij met 8,8 seconden redelijk rap naar de 100 km/u. De top staat op 195 km/u maar ik verwacht niet dat ik dat ooit zal rijden. De MX-5 is in contrast tot de X5 relatief karig uitgerust, maar desalniettemin zitten er toch wat zaken in/ op die niet alle MX-5's bezitten:
De MX-5 was niet helemaal 100% naar onze zin dus direct na aanschaf hebben we hem voorzien van nieuwe velgen, een ander stuur en standaard achterlichten.
Aangezien plaatjs meer zeggen dan woorden hieronder nog een aantal foto's. Zoals op de laatste foto te zien is, is de RVS-beugel er ook af en tzt staan andere schokdempers en een subtiele verlaging ook nog op de planning. Stickers en reclame horen niet thuis op een auto dus heb ik vrijwel direct ook de reclame-sticker verwijderd en de kentekenplaathouder met reclame vervangen voor een exemplaar zonder reclame.
|