Onze reisauto


Aangezien zowel mijn vriendin als ik een auto nodig hebben voor het werk en de Porsche daar niet echt geschikt voor is, hadden we al een derde auto. Dit was een Nissan Micra Diesel. Superbetrouwbaar en zuinig, maar omdat ik voor mijn werk tegenwoordig dichterbij huis zit, was een diesel niet meer noodzakelijk. Met 55 PK trok hij niet echt de straatstenen uit de stoep en omdat we een hond hebben was een 5-deurs auto toch ook wel handig. Toevalligerwijs kocht mijn schoonvader een nieuwe auto en zodoende hebben wij zijn auto overgenomen en is de Micra ingeruild op zijn nieuwe auto.

Zoals je op onderstaande foto's kunt zien is het een zilver metallic Nissan Primera. Hij is uit 1997 en had bij aanschaf 101.000 gelopen. Vanaf 20.000 is hij in het bezit geweest van mijn schoonvader en aangezien hij akelig zuinig is op zijn auto, ziet de Primera er ook perfect uit. Mijn schoonvader heeft de 14 inch wieldoppen vervangen door 15 inch lichtmetalen velgen. Dat oogt al een heel stuk beter, maar het is aan de kleine kant naar mijn mening.

Zoals het een Nissan betaamt, rijdt ook deze wagen al sinds die 20.000 zonder problemen in de rondte. Behoudens zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt die tegelijk met de APK wordt uitgevoerd, is de auto nooit in de garage geweest. Het is een vrij kale GX-uitvoering, maar ondanks dat zit er gelukkig wel centrale deurvergrendeling en airconditioning op.

Er ligt een 2.0 liter motor onder de kap met 131 PK. Dit zorgt ervoor dat de iets meer dan 1200 kilo wegende wagen in 9,6 seconden op de 100 zit en een top heeft van ruim 205 kilometer per uur. In augustus 2003 zijn we er voor het eerst mee op vakantie geweest en ondanks de vele bagage haalden we bij 140 km/uur constant een verbruik van 1: 14,5. Lekker zuinig dus dat blok.

Eén van de grote voordelen van de 5-deurs-uitvoering van de Primera is zijn enorm grote kofferbak. Maar liefst 505 liter kan er in de achterbak. Dit is bijvoorbeeld meer dan er in een BMW-7serie of Mercedes S-klasse past. De beenruimte voor de passagiers achterin is weliswaar niet van die klasse, maar desondanks kun je zeer fatsoenlijk achterin zitten.

Tot op heden bevalt de auto prima, maar uiteraard blijft er altijd wel wat te wensen over. 17 of 18" lichtmetaal in combinatie met een verlaging van zo'n 4 cm en een achterspoiler zouden de auto er al heel anders uit laten zien.