BMW X5
 

De 530d beviel prima, maar na bijna 1,5 jaar en 50.000 km begon het toch weer te kriebelen om wat anders te kopen. Ik heb gekeken naar een volgende serie E61 530d touring maar een derde 5 serie touring op een rij sprak me toch minder aan. Uiteindelijk mijn pijlen gericht op een X5 3.0 diesel. Zoals altijd was het wensenlijstje aardig lang maar uiteindelijk heb ik toch een X5 gevonden die aan mijn wensen voldeed. Ik heb de X5 gevonden bij de BMW dealer die hem in 2004 nieuw heeft afgeleverd en altijd in onderhoud heeft gehad. De vorige eigenaar heeft er 2408 dagen in rondgereden waardoor ik dus de tweede eigenaar ben.

Ik had een aantal wensen waaraan de X5 moest voldoen: leer inteieur, grote navi, paar mooie velgen eronder, zwart of zilverkleurige interieurlijsten, bekende historie, afneembare trekhaak en sportstoelen.  Ik heb in de afgelopen weken diverse X5's bekeken, maar kwam niks tegen wat me kon bekoren totdat ik vanuit mijn ski-vakantie in Val Thorens deze X5 bij de dealer zag verschijnen. De eerste dag na mijn vakantie heb ik direct mijn slag geslagen en zodoende ben ik sinds kort eigenaar van deze X5. Ik heb één concessie moeten doen in de vorm van de sportstoelen. Mijn X5 is voorzien van comfortstoelen die op allerlei mogelijke manieren elektrisch verstelbaar zijn. Tot op heden bevallen me die prima en het voorkomt het over de wang van een sportstoel moeten kruipen bij het in- en uitstappen.

De uit 2004 afkomstige sterling grau gekleurde X5 heeft 179.000 km gelopen en is voorzien van een 6-bak-automaat. Met een 3.0 liter 6 cylinder met 218 PK en 500 Nm onder de kap is het prima vooruit komen met de X5. Ik hoop er nog lange tijd mee vooruit te kunnen. De X5 zit met 31.500 Euro's aan opties  aardig ruim in zijn uitrusting:

  • Elektrisch bedienbare ramen

  • Elektrisch bedienbare, verwarmde, automatisch inklapbare en dimmende buitenspiegels

  • Zwarte dakhemel

  • Automatisch dimmende binnenspiegel

  • Regen en lichtsensor

  • Radio/navi op groot 16:9–scherm

  • Blue tooth telefoon met stuurwielbediening

  • Verlichte make-up-spiegels

  • Climate control links en rechts gescheiden

  • Cruise-control met stuurwielbediening

  • Leren comfortstoelen, elektronisch verstelbaar en verwarmd

  • Leren elektronisch verstelbaar multifunctioneel sportstuur

  • Standkachel

  • Aluminium treeplanken

  • Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (Servotronic)

  • Zonwering in de achterportieren

  • Bagagenet

  • Sportonderstel

  •  Xenon dimlicht en groot licht

  • Adaptieve bochtverlichting

  • Witte knipperlichten

  • 19 inch velgen

  • Parkeersensoren voor en achter

  • Afneembare trekhaak

Foto's zeggen veel meer dan woorden dus hieronder wat foto's.


leren comfort-interieur met leren sportstuur


elektronische stoelverstelling met geheugen; zelfs de hoofdsteun en het stuurwiel zijn elektronisch verstelbaar


leren sportstuur met radio, telefoon en cruise-control-bediening, grote navi en gescheiden climate-control


groot navigatiescherm


knopjes genoeg op de middenconsole


zonwering voor de achterruiten


ook achterin plaats genoeg


groot genoeg lijkt me


sluitende onderhoudshistorie vanaf km.stand 0

Nu dacht ik dat ik met de e39 5-tourings wel wat comfort gewend was, maar dit is toch wel weer een trapje hoger hoor. De motor is veel stiller en de hoge zit is ideaal Ik heb er nu slechts 50 km mee gereden, maar het is nu al genieten met de hoofdletter G. Je waant je soms wel een vrachtwagenchauffeur hoor....... ook hier gaat het stuur automatisch omhoog zodra je de sleutel uit het contact haalt waardoor je makkelijk uit kunt stappen.

Update juni 2013: helaas vond iemand het op Corsica nodig om in een blinde bocht de bocht af te snijden en volledig op onze weghelft frontaalt tegen de X5 aan te rijden. Gelukkig zijn wij er zonder letsel afgekomen, maar de X5 was total-loss. Zeer jammer, want het was de fijnste auto die ik gehad heb en heeft me in al die 80.000 km geen enkele keer laten staan. Was dit ongeluk niet gebeurd, dan had ik er nu nog steeds in geregden.