Gevaar

De vele bochten op Nordschleife zorgen in combinatie met de enorme hoogteverschillen voor vele ononverzichtelijke lokaties op de baan. Ga je op deze lokaties te hard en je raakt van het asfalt af dan heb je een groot probleem. In de meeste gevallen bevindt zich tussen de baan en de dure vangrail slechts een paar meter gras. Helaas hebben de afgelopen jaren bewezen dat deze klap voor vele mensen al fataal is geweest. Er valt niets te winnen tijdens een rondje op de Ring. Je kunt alleen maar verliezen. Dit verlies kan bestaan uit materiële schade, maar ook uit lichamelijke schade. Doe dus voorzichtig!

Door diverse Ringliefhebbers is ooit een veiligheidsfolder gemaakt. Deze folder kun je hier downloaden. Sindskort is ook door de Nürburgring een veiligheidsfolder gemaakt. Deze folder kun je hier als pdf downloaden. Lees beide folders goed door voordat je de baan op gaat!

Het goed in je spiegel kijken is één van de belangrijkste zaken. Zie je in je spiegel iemand aankomen, ga dan direct naar de rechterkant aangezien hij/zij toch sneller is. Volgens de wet ben je zelfs verplicht om rechts te houden! Geef met je richtingaanwijzer aan dat je naar rechts gaat zodat de achteropkomende chauffeur weet dat je hem gezien hebt. Een helm is niet verplicht op de baan, maar draag er voor je eigen veiligheid wel één. Naast een helm draag ik altijd handschoenen zodat ik voldoende grip heb op het stuur. Race-schoenen zijn ook aan te bevelen aangezien je het niet mee wilt maken dat je met je grote schoenen per ongeluk op één van de verkeerde pedalen gaat staan.

Mocht het onverhoopt toch fout gaan en je belandt in de vangrail, rij dan absoluut niet door!! Je bent met mogelijke lekkages een groot gevaar voor anderenen en tevens ben je strafbaar omdat je doorrijdt na een ongeval. Wacht op de streckensicheruing of neem zelf telefonisch contact met ze op middels het telefoonnummer dat achterop je kaartje staat.