Kijkplaatsen rondom de Ring

De Nordschleife is ruim 20 kilometer lang. Naast het rijden van een ronde op de baan is het ook erg leuk om langs de baan naar de voorbijrazende auto's te kijken en eventueel foto's te nemen. Omdat de baan zo lang is, zijn er vele lokaties waar je goed zicht hebt op de baan. Hieronder staat een overzicht van een aantal kijkplaatsen die eenvoudig te bereiken zijn en waarbij je geen 4x4 nodig hebt of door het bos hoeft te rijden. Sinds 2008 staan op vele plaatsen hekken dus de foto's kunnen een ietwat vertekend beeld vormen van de werkelijkheid.

De beschrijving naar de lokatie is immer vanaf de parkeerplaats bij de start/finish van de Nordschleife. De lokaties zijn gerangschikt zoals je er op de baan langs zou komen. Een plattegrond van de baan vind je hieronder. Door te klikken op de foto vergroot je de afbeelding. Sommige plekken zijn ook op minder legale manieren te bereiken, maar die uitleg ga ik hier uiteraard niet geven.

Hatzenbach:

Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je linksaf. In Nürburg sla je op de Y-splitsing voor de BMW-garage linksaf. Parkeer je auto aan de rechterzijde bij het Paddock restaurant. Loop aan de andere kant de parkeerplaats af en steek schuin de straat over naar de verharde weg die een stukje verderop afgesloten wordt door een slagboom. Loop ca. 200 meter door en aan de linkerzijde zie je de eerste bocht van Hatzenbach liggen. Ook deze lokatie is als foto- en kijklokatie erg leuk omdat je ook hier de auto's onder allerlei hoeken kunt vastleggen.

Hatzenbach, Hocheichen:
Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je linksaf. In Nürburg sla je net voor de BMW-garage rechtsaf. Einde weg rechtsaf (B258). Sla direct weer rechtsaf de B257 op. Na enkele honderden meters kom je onder de Nordschleife door. Parkeer je auto aan de linker of rechterzijde na dit viaduct. Loop het zandpad op aan de rechterzijde van de weg. Dit zandpad loopt parallel aan de baan. Blijf het pad volgen en je komt eerst bij Hocheichen en vervolgens bij Hatzenbach waar je een prachtig zicht hebt op deze bochtencombinatie.

Quiddelebachter Höhe, Flugplatz:
Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je linksaf. In Nürburg sla je net voor de BMW-garage rechtsaf. Einde weg rechtsaf (B258). Sla direct weer rechtsaf de B257 op. Na enkele honderden meters zie je aan de linkerzijde een verlaten wit hotel. Sla voor dit hotel linksaf de slecht geasfalteerde weg in. Deze weg maakt een 180 graden bocht. Een paar honderd meter daarna zie je aan de rechterzijde een slagboom. Parkeer je auto bij (niet voor!) de slagboom en loop langs de slagboom naar het circuit toe. Blijf het pad aan de rechterzijde volgen. Vanaf de auto is het slechts 5 minuten lopen.

Fuchsröhre:
Volg de beschrijving naar Adenauer Forst. Net voordat je de bocht Adenauer Forst ziet liggen loop je rechtsaf naar beneden. De baan ligt aan je linkerkant en het pad volgend kom je onderin de Fuchsröhre. Persoonlijk vind ik het geen mooie fotolokatie omdat de auto's zo goed als rechtdoor rijden. Daarbij komt dat het heel lastig foto's maken is omdat de auto's op dat punt enorm hard rijden.

Adenauer Forst:
Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf. Aan het einde van de weg sla je linksaf en deze weg blijf je ca 6 km volgen totdat je beneden in het dal bent. Bij de voorrangsweg sla je rechtsaf richting Adenau. Weg blijven volgen totdat je in Adenau bent. Bij het garage-bedrijf (voorheen VW/Audi-dealer) aan de rechterzijde sla je linksaf de Alte Poststraße in. Volg de weg een paar honderd meter. Aan de linkerzijde zie je een school. Parkeer je auto hier tegenover en loop langs de slagboom aan de rechterzijde van de school omhoog naar Adenauer Forst. Dit is een pittige steile wandeling van zo'n 15 minuten. Gezien de hoeveelheid spectaculaire momenten en schuivers is dit echter wel de moeite waard. Velen gaan in deze bocht in de fout.

Wehrseifen:
Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf. Aan het einde van de weg sla je linksaf en deze weg blijf je ca 6 km volgen totdat je beneden in het dal bent. Bij de voorrangsweg sla je rechtsaf richting Adenau. Op een gegeven moment rij je onder de Nordschleife door. Zo'n 150 meter daarna kun je je auto aan de rechterzijde bij de supermarkt parkeren. Loop terug over de weg en ga bij het viaduct de trap op. Loop nu zo'n 300 meter door naar boven en je bent bij Wehrseifen.

Breidscheid:
Op de rotonde bij de parkeerplaats sla je rechtsaf. Aan het einde van de weg sla je linksaf en deze weg blijf je ca 6 km volgen totdat je beneden in het dal bent. Bij de voorrangsweg sla je rechtsaf richting Adenau. Op een gegeven moment rij je onder de Nordschleife door. Zo'n 150 meter daarna kun je je auto aan de rechterzijde bij de supermarkt parkeren. Loop terug over de weg en ga bij het viaduct de trap op. Aan de andere zijde van de weg kun je ook net voorbij de slagboom mooie foto's maken van auto's die helemaal in de veren gedrukt worden.

Steilstreckecurve:
Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1500 meter zie je aan de linkerzijde de zandvlakte. Rij deze zandvlakte op en houdt rechts aan en rij helemaal tot het einde. Parkeer daar je auto en loop langs de slagboom het pad op. Volg het pad langs de baan en binnen 20 minuten ben je bij de Steilstrecke. Loop deze steilstrecke af naar beneden en je komt uit bij de Steilstreckecurve.

Karussell:
Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1500 meter zie je aan de linkerzijde de zandvlakte. Rij deze zandvlakte op en houdt rechts aan en rij helemaal tot het einde. Parkeer daar je auto en loop langs de slagboom het pad op. Volg het pad langs de baan en binnen 20-25 minuten ben je bij de Karussell. Het is een plek waar je een keer geweest moet zijn, maar ik vind hem niet echt denderend als kijklokatie.

Hohe Acht:
Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1500 meter zie je aan de linkerzijde de zandvlakte. Rij deze zandvlakte op en houdt rechts aan en rij helemaal tot het einde. Parkeer daar je auto en loop langs de slagboom het pad op. Volg het pad langs de baan en binnen 20 minuten ben je bij Hohe Acht.

Wipperman:
Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1500 meter zie je aan de linkerzijde de zandvlakte. Rij deze zandvlakte op en houdt rechts aan en rij helemaal tot het einde. Parkeer daar je auto en loop langs de slagboom. Volg het pad langs de baan en binnen 10 minuten ben je bij Wipperman.

Eschbach:
Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1500 meter zie je aan de linkerzijde de zandvlakte. Rij deze zandvlakte op en houdt rechts aan en rij helemaal tot het einde. Parkeer daar je auto en loop langs de slagboom. Volg het pad langs de baan en binnen 5 minuten ben je bij Eschbach.

Brünnchen:
Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1500 meter zie je aan de linkerzijde een grote vlakte. Je kunt je auto op de zandvlakte parkeren of bij grote drukte op het grasveld aan de overzijde van de weg.

Pflanzgarten 1:
Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1000 meter zie je aan de linkerzijde de Nordschleife vlakbij de weg. Je kunt je auto ook aan de overzijde van de weg parkeren.

Pflanzgarten 2:
Op de rotonde bij de parkeerplaats sla je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na een paar honderd meter ga je indien mogelijk net voor de bosrand linksaf een zandpad op. Rij het zandpad (mits de slagboom open is) een paar honderd meter op. Je ziet aan de rechterzijde een zandbult. Parkeer je auto tegenover de zandbult of op het zandpad en loop tegen de zandbult omhoog. Mocht de slagboom dicht zijn dan kun je via Pflazgarten 1 naar Pflanzgarten 2 lopen.

Schwalbenschwanz, Kleine Karussell:
Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na tweehonderd meter ga je net voor de bosrand linksaf een zandpad op. Rij het zandpad een paar honderd meter op. Je komt nu bij een slagboom. Rij nog een paar honderd meter door. Aan de rechterzijde ligt de baan. Parkeer je auto aan het einde van het pad. Bij het einde van het pad zie je aan de rechterzijde een tunneltje. Loop hier door en ga het pad op links na het tunneltje. Loop vervolgens het eerste smalle paadje aan de linkerzijde omhoog. Vanaf dat paadje kun je op diverse plaatsen omhoog lopen naar Schwalbenschwanz. Deze lokatie is niet altijd toegankelijk.

Als je dit paadje nog verder volgt kom je bij de kleine Karussell uit waarvan je hieronder een foto ziet.