Kosten

Aan het rijden op de Nordschleife zijn uiteraard kosten verbonden. Bij start/finish kun je een Ringcard kopen die je iedere keer weer op kunt laden. Hieronder zijn de prijzen opgenomen zoals die dit jaar gelden. De prijzen voor zowel auto's als motoren zijn gelijk. Sinds 2017 zijn er verschillende tareven voor week- en weekenddagen.

De prijzen voor 2017 zijn:

De jaarkaart is rendabel bij zo'n 65 rondes. Ga je regelmatig naar de Ring dan is de aanschaf van een jaarkaart het overwegen waard. De jaarkaart is geldig vanaf datum van aanschaf tot 31 december van het betreffende jaar. Het is dus eigenlijk een seizoenskaart en geen jaarkaart. De jaarkaart is persoonsgebonden en  uitsluitend geldig als de jaarkaarthouder de auto bestuurt. De jaarkaart is dus niet geldig als je passagier bent; zelfs niet in je eigen auto. Sinds 2006 is de jaarkaart vervangen door een transponder in een horloge-vormige armband. Naast de transponder heb je een IDcard met daarop je naam en foto. De transponder en de ID-card zijn aan elkaar gekoppeld. Om misbruik van de transponder te voorkomen wordt er steekproefgewijs gecontroleerd. De zwaailampen bij de slagboom gaan dan aan en de slagboom blijft dicht waarna je je ID-card moet laten zien. Misbruik resulteert in een inbeslagname van je transponder en een jaarverbod.


jaarkaart 2015

Als je een jaarkaart wilt aanschaffen neem dan een geldig rijbewijs mee. Ter plekke wordt een foto gemaakt en binnen een paar minuten ben je, na betaling van de jaarkaart (kan ook met credit-card of per pinpas), de trotse eigenaar van je transponder en ID-card. Ik heb zelf sinds 2002 een jaarkaart en dat bevalt me zeer goed. Heb je een keer een ronde waarbij het halverwege begint te stortregenen of een ronde waarbij ander verkeer in de weg zit, dan hoef je niet te balen omdat je weer veel Euro's "kwijt" bent voor een minder rondje. "Volgende ronde beter" is dan iets wat vaak bij me opkomt. Eigenlijk moet je niet tellen wat je kwijt bent met een dag Ringen, maar uitgaande van een trip vanuit Utrecht kom je toch snel op zo'n 300 Euro uit. Deze 300 Euro bestaat uitsluitend uit benzine, een paar rondjes Ring en eten en drinken gedurende de dag.

Wat nu als je onverhoopt toch het asfalt verlaat en je komt in aanraking met de vangrail? De kosten gaan in dat geval hard omhoog. Je moet betalen voor het afslepen, manuren, auto-inzet van de marshalls en, de vangrail. De eenheidsprijzen lopen ieder jaar iets op maar zijn ongeveer:

Een lichte aanraking met de vangrail kan al aardig in de papieren lopen. Hierna volgt een rekenvoorbeeld waarbij een auto de vangrail raakt over een afstand van 10 meter op een lokatie waar de vangrail 2-hoog is: twee mannen gedurende 45 minuten + 45 minuten auto + 20 meter vangrail + 2 paaltjes + afsleepkosten brengt een kostenplaatje met zich mee van zo'n 1500 Euro! Zoals je ziet kunnen de kosten hoog oplopen. Des te meer reden om voorzichtig te doen bij het rijden op de Ring.

Het rijden op de Ring wordt per jaar aanzienlijk duurder. Hieronder een staatje met achtereenvolgens de prijzen van een ronde en een jaarkaart met daarachter het percentage waarmee de prijs is toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor.

2000: 11 en 510
2001: 11 en 525 --> 2,9 %
2002: 12 en 560 --> 6,7 %
2003: 14 en 700 --> 25,0 %
2004: 14 en 700 --> 0 %
2005: 15 en 750 --> 7,1 %
2006: 16 en 798 --> 6,4 %
2007: 19 en 895 --> 12,1%
2008: 21 en 995 --> 11,1 %
2009: 22 en 1075 -> 8,0 %
2010: 22 en 1075 -> 0,0 %
2011: 24 en 1350 -> 25,5%
2012: 26 en 1445 -> 7,0 %
2013: 26 en 1475 -> 2,1 %
2014: 27 en 1650 -> 11,8%
2015: 27 en 1650 -> 0%
2016: 29 en 1900 -> 15%
2017: 25/30 en 1900 -> 0%