Voorbereiding

Circuitkennis
Om je goed voor te bereiden op wat je te wachten staat adviseer ik je eerst een paar rondes mee te rijden met een ervaren Ringrijder. Stap echter niet zo maar bij iemand in waarvan je niet weet of hij het circuit goed kent. Ook al heeft die persoon een race-licentie op Zandvoort. Op de Nordschleife heb je daar helemaal niks aan. Dit werd pijnlijk gedemonstreerd door een bekende van mij die met race-licentie op zak in zijn eerste ronde op de Nordschleife drie keer over de kop sloeg.

Daarnaast is het verstandig om, voordat je naar de Ring gaat, eerst even wat filmpjes van de Nordschleife te bekijken. Op het internet kun je talrijke in-boardfilmpjes vinden. Vanaf eind 2002 is het echter verboden om nog filmopnames te maken vanuit de auto.

Technisch
Een ieder mag zich met zijn/haar auto op de Nordschleife begeven. Ben je er echter van bewust dat een auto bij stevig doorrijden op een circuit zwaarder wordt belast dan tijdens een woon-werk-ritje. Zorg er dus voor dat je auto in goede staat verkeerd voordat je baan op gaat. Indien je stil valt ergens op de baan, wordt je door de streckensicherung met een afsleepwagen van de baan gehaald. Dit komt je op zo'n 200 Euro te staan. Die kosten zijn op zich nog te overzien, maar je moet je niet indenken wat er kan gebeuren als een motorrijder over jouw gelekte koelvloeistof of olie onderuit gaat. Helaas zijn ook hiervan zeer ervaren motorrijders het slachtoffer geworden op de Nordschleife. Controleer je auto dus op eventuele lekkages voor vertrek.

Hou er tevens rekening mee dat je remmen het ook hier vele malen zwaarder hebben dan tijdens een woon-werk-ritje. Als je twijfelt aan de dikte van je remblokken, vervang ze dan thuis of neem op zijn minst een set reserve mee. Naar huis rijden met ijzer op ijzer is geen pretje kan ik uit ervaring vertellen.

De dag voordat ik naar de Ring voer ik o.a. altijd de volgende werkzaamheden uit:
- alle wielen eraf
- banden controleren op eventuele spijkers e.d.
- ophanging controleren op speling
- remschijfdikte controleren
- remblokdikte opmeten
- controle op eventuele lekkages
- controle olie, koelvloeistof en remvloeistofpeil

Als alles in orde is, kun je met een redelijk gerust hart diverse rondes rijden.
Onderschat de slijtage echter niet. Op onderstaande foto kun je zien wat 5 rondes Ring doen met 5 mm remvoering op mijn Mintex1144-blokken. Zoals je ziet was de boel geheel versleten.

Gereedschap
Als je een dagje naar de Ring gaat en je gaat wat rondes rijden iser een gerdede kans dat er iets stuk gaat aan je auto. De auto heeft het namelijk nogal zwaar te verduren op dit circuit. Ik neem zelf altijd onderstaande zaken mee naar de Ring. De lijst lijkt lang, maar je kunt vele onderdelen in een simpele linnentas of een klein kistje kwijt

Losse spullen:
- 2x geel hesje
- gele vlag
- sleepkabel
- verbanddoos
- krik
- wielsleutel
- doppenset groot en klein
- 1,5 liter water
- paar liter olie
- deken (handig bij het sleutelen)

Tas/koffer:
- handschoenen
- spuitbus WD40
- bandenreparatie-spuitbus
- rol ducktape
- hamertje
- kruiskop en schroevendraaiers
- kniptang
- punttang
- platte tang
- waterpomptang
- kleine lijmtang (om remklauwen terug te draaien)
- blokje hout (ter bescherming van de remklauw)
- remblokken voor en achter
- slangklemmen
- luidsprekerkabel (mocht je eens wat door moeten verbinden)
- tie-wraps
- doek
- 0,5 liter flesje met water en zeep erin (om handen te wassen na bv blokken vervangen)
- IRK+ van ANWB
- zekeringen
- zaklamp
- reserve-setje lampen
- bandenspanningmeter

Documenten:
- rijbewijs
- paspoort
- creditcard/bankpas/geld (om eventuele schade direct te betalen)
- ziektekostenverzekeringspasje + europese verzekeringspas!
- jaarkaart (indien beschikbaar)