Ringverslag 9 mei 2002

 

Ondanks dat ik om 8.30u al aanwezig was, stond de halve parkeerplaats al vol. Het beloofde dus wederom een drukke dag te worden. Zoals altijd rij ik eerst een rustig rondje om te kijken hoe de baan er bij ligt. Het klinkt wellicht vreemd, maar met 21 km. lengte is dat geen overbodige luxe aangezien het op sommige plekken nog nat kan zijn. Als je daar geen rekening mee houdt kun je wel eens voor grote verrassingen komen te staan. Ik werd in de eerste ronde slechts door drie autos ingehaald: een M5, een 911 GT2 en een 911 GT3. Dat sommige mensen ook s ochtends vroeg al te overmoedig zijn, bleek uit een oude Renault Alpine A310 die bij het uitkomen van de linkerbocht voor Brnnchen de achterkant voorbij zag komen. Helaas kwam de Alpine hierbij hard in aanraking met de linkervangrail.

Het volgende rondje was het wederom raak. Net voor Hohe Acht lagen drie motorrijders in de berm. Het bleek mee te vallen aangezien er het rondje daarna nog maar 1 stond. Na een rondje of vier (wel > 80 km) vond ik het wel even genoeg geweest. Rond 10.00u bij de zandvlakte was het al weer n groot feest. De helft stond inmiddels vol met autos en motoren. s Middags was het echter zo druk dat het onmogelijk was om de zandvlakte op of af te komen. Helaas vond een motorrijder het noodzakelijk om in de vangrail te duiken wat een baansluting van een uur opleverde. De helikopter moest er aan te pas komen, dus echt goed ging het niet met hem. Hopelijk heeft hij er geen blijvend letsel aan over gehouden.

Het eerste kwartier na de baanopening ga ik de baan niet op omdat het dan gigantisch druk is. Een kwartiertje gewacht en wederom wat rondjes gedraaid. Ondanks het warme weer hielden de banden (Toyo T1-S) het goed. Ook de gegroefd geboorde remmen, formaatje 306S16, blijken een grote verbetering te zijn t.o.v. het standaard 1.9 remsysteem. s Middags de zus van Edwin nog voor een rondje meegenomen. Het was voor haar het eerste bezoekje aan de Ring. Als autoliefhebber vond ze het supergaaf ondanks dat we een total-loss A4 tegenkwamen die tussen de vangrails was gaan tollen. .

Naast de vele 911 Turbos, GT2, GT3, Elises en snelle BMWs viel met name de rode EVO 7 van het Ralli-Art-team op. Het tuningsbedrijf was met een complete werkplaats aanwezig om diverse tuningsonderdelen te testen.