Ringverslag 30 juni 2002

 

Aangezien Duitsland de WK-finale moest spelen had ik de hoop dat het toch wel wat rustiger op baan zou zijn….. Helaas, blijkbaar dachten meer mensen dat. Het was wel iets rustiger dan op een normale zondag met zo’n mooi weer, maar het was er nog steeds druk genoeg. Alles wat er normaal rondreed was er vandaag ook weer. Denk hierbij aan de tientallen Porsches waaronder vele GT3’s, diverse Elises, vele M3’s, M5, Exiges, Impreza P1 (3-drs) etc. Opvallend waren de F50 Spider en een club met oude Volkswagen-busjes. Ik ben niet zo thuis in de types van die busje, maar het waren van die oude gevallen. Achterop zaten logo’s zoals Carrera-bus, Carrera 3.6, GT3 etc… Nou had ik op de Ring wel eens vaker een dergelijk busje gezien met een Porsche-blok, maar dit was echt onvoorstelbaar. Achterin een aantal van die busjes lag gewoon een Porsche 911 GT3-blok met 360 pk! Uiteraard waren de bussen ook voorzien van een Porsche-remsysteem met schijven zo groot als mijn velgen. Het dashboard was geheel met suede bekleed en voorzien van de klokkenwinkel van de 911. Erg gaaf om zo’n oud ding weg te horen rijden met het geluid van een GT3. Toppunt was echter de zes Recaro kuipstoelen die in het interieur geplaatst waren.

Na een glas Cola (koffie is niet aan mij besteed) was het tijd voor het eerste rondje. De drukte op de baan viel enorm mee, alleen de motoren zaten zo nu en dan nog wel eens in de weg. Helaas kwam er bij het van de baan afrijden nogal wat blauwe rook (olie?) onder de kap vandaan. “Oh nee hè”, was mijn eerste gedachte. Gelukkig was het slechts de oliepeilstok die omhoog was gekomen waarlangs wat olie naar buiten was gedrukt.

Eindelijk Jeroen eens een rondje mee kunnen nemen. Het concept van onze auto’s is ongeveer gelijk met een korte wielbasis, redelijk wat vermogen en voorwielaandrijving. Jeroen merkte op dat ik op sommige plaatsen flat ga, waar hij toch weer iets lift. Omgekeerd was hetzelfde het geval toen ik even daarna bij hem in de Clio zat. Zodoende leren we toch weer van elkaar. Jeroen, hopelijk heb je het naar je zin gehad ondanks dat je met je helm bijna klem tegen het dak zat. Dit wordt binnenkort echter opgelost zodra jouw passengerkuip in mijn 205 komt te staan. Als het goed is wordt de zitpositie dan een stuk lager.

Het rondje met Jeroen in de Clio in mijn toekomstige stoel was uiterst vermakelijk. Het openen en starten van de auto zonder sleutels is op zich al heel apart. Ik dacht dat mijn auto veel herrie maakt, maar Jeroens’ Clio kan er ook aardig wat van. Met name het ontbreken van een dakhemel zal hier wel wat aan bijdragen. Verder viel me op dat de Clio voor mijn gevoel met het Proflex-onderstel meer stuiterde dan mijn 205-je met Koni geel. Ondanks dat hij nog niet zo heel veel rondes op de Ring gereden had vond ik hem er aardig overheen denderen.

Tijdens 1 van mijn rondes zat ik vanaf Aremberg achter een Nissan Skyline. Ik had voldoende tijd om de achterzijde van die bolide te bekijken en daarbij vile me op wat voor een mega-uitlaat er onder die auto zit. Dacht ik dat mijn pijp van 100 mm groot was, not! Ik weet de diameter van die Skyline-pijp niet, maar het zal snel iets van 15 cm zijn. Ondanks dat was ik echter stukken sneller in de bochten maar op de rechte stukken loopt zo’n ding uiteraard uit. Ken de bestuurder niet, maar dat hij wel gevoel voor humor heeft bleek uit zijn actie na het uitkomen van Adenauer Forst. Hij gaf netjes richting aan naar rechts en gingt vervolgens vol op het gas staan…. Ja, dan kom ik er natuurlijk nog niet voorbij met mijn 160 PK. Opvallend was de hoeveelheid rook die er uit kwam, net een opgefokte TDi. De bestuurder had door dat ik sneller was en liet me, begeleid door een handzwaai net voor de volgende inker bocht voorbij.

Helaas vond een motorrijder het bij de knik bij Pflanzgarten nodig om zijn voorwiel in de lucht te tillen. Op zich niet zo erg, maar wel als je dan land met de voorrem ingeknepen. Het gevolg was een enorme klapper waarbij de complete voorvork van de motor afbrak. Blijkbaar was het daar gezellig want even daarna vonden drie andere motorrijders het ook noodzakelijk om erbij te gaan liggen. Dit had een baansluiting van ruim een uur tot gevolg. Helaas bleef het niet bij deze ene baansluiting. In totaal waren er drie noodzakelijk gedurende de dag.

Helaas waren het niet alleen de banden die op begonnen te raken, maar ook het wiellagervet leek weer tussen de wiellagers uit te lopen gezien de sporen met vet op mijn velg. Mooi balen aangezien deze vrijdag vervangen waren omdat ze twee weken geleden op de Ring ook al droog waren komen staan. Na het 7e rondje begon het inmiddels bekende gerammel weer. Als iemand een oplossing hiervoor weet, dan houd ik mij aanbevolen. Aangezien de baan om 17.30u wederom dicht ging hielden we het voor gezien en zijn via de Mac in Venlo huiswaarts gegaan. Daar kwamen we Davy met een deel van de MR2-club ook weer tegen.

Heb ook nog wat 8200rpm-mensen her en der gezien. Stéphane bij Bergwerk en onderweg naar boven terwijl ik naast Bart zat in zijn zilverkleurige WRX. Marnix zag ik nog een keer voorbij vliegen in de lelijkste auto van dag… Davy nog even de hand geschud toen ik met verontrustend gezicht naar mijn velgen keek. Chris nog even gezien, maar helaas geen rondje aan kunnen bieden. Houd je nog tegoed Chris!