Ringverslag 27 juli 2002
Na veel
gehoord te hebben over de VLN-races zaterdag toch maar eens met Rens even wezen
kijken. De eerst paar rondes hebben we bij Wehrseifen onze ogen uit staan te
kijken. Niet alleen de supersnelle Porsches en de Astra DTM waren indrukwekkend.
Ook in de andere klassen werd heftig gestreden wat bleek uit het in drie rijen
dik aanremmen van Wehrseifen waarbij de auto's tegen elkaar aan hingen. De
nodige spiegels ontbraken dan ook op de diverse bolides. De rondes daarna
afgedaald naar Breidscheid. De snelheid waarmee ze er doorheen gingen viel nog
wel mee, maar met name het late rempunt was wel zeer verbazingwekkend. Vaak denk
je dat het echt niet goed gaat komen, maar dat viel gelukkig nog mee.
Tenslotte nog even op het stuk na Pflanzgarten staan kijken. Zoals Chris al zei
maakte de DTM-astra niet echt een indrukwekkend geluid. Met name de ex-DTM
Mercedes van Kurt Thim was een genot voor het oor. Geen idee hoe hard die
mannen daar rijden, maar het zal wel boven de 200 liggen. Op die snelheid maken
ze nog even een inhaalmanoeuvre met 30 cm ruimte. Gekkenwerk! Respect voor de
winnaar. Vele teams reden met twee man, maar de 60-jarige winnaar heeft de
volledig 4 uur alleen gereden. Wat moet die man een megaconditie hebben om met
zulke temperaturen (60 graden in de auto) 4 uur lang met een overall aan en een
helm op rondjes te rijden.
Na afloop van de race nog drie rondjes met de 306S16 van Rens gedaan. Het eerste
rondje zaten we in heavy traffic, maar de rondes daarna verliepen perfect.
Totdat we de parkeerplaats opdraaiden. Het schrapende geluid uit het vooronder
beloofde niet veel goeds. Wiel eraf en jawel hoor: ijzer op ijzer, oftewel
totaal versleten remblokken. Vreemd aangezien Rens ze vantevoren nog gechecked
had en er nog voldoende voering op leek te zitten. Helaas waren de EBC Red-stuff
na 9 rondjes Ring dus op. Rustig aan met zo weinig mogelijk remmen naar mijn
huis gereden en om 23u 's avonds nog even de blokken vervangen zodat Rens veilig
huiswaarts kon keren.
|