Ringverslag 15 september 2002


Om de drukte op de Ring een beetje voor te zijn, vetrokken wij al om 8.00u in Venlo. Met vijf Peugeotjes en een 911 Turbo kwamen we rond 9.30u aan op de Ring waar het nog relatief rustig was. Aangezien mijn neef met zijn 911 turbo de eerste keer op de Ring was, heb ik hem eerst een rondje meegenomen om te laten zien hoe e.e.a. er nu in werkelijkheid uit ziet. Het gevaar was meteen duidelijk toen net voor ons bij Pflanzgarten een witte BMW wel heel erg hard met de vangrail in aanraking kwam. Bij de heuvel raakte de wagen in onbalans waarna hij hard in aanraking kwam met de linker vangrail. Na een metertje of 200 kwam hij schuivend langs de vangrail tot stilstand. Gelukkig bleef de persoonlijke schade beperkt tot een open geschaafde linkerarm.

Aangezien het heerlijk rustig was meteen nog een rondje er achteraan gedaan. Aangezien mijn vader ook wel eens wou zien waar zijn zoon nou zo vaak naar toe ging, was hij vandaag ook van de partij. Op de eerste bocht aanstormend had hij het even benauwd gezien zijn rembewegingen, maar daarna was het wederom big fun. Helaas lagen her en der over de baan wat motorrijders verspreid, maar wanneer is dit niet het geval? Ook Twan slaagde erin om zijn 911 Turbo heelhuids over de baan te loodsen.

Na dit rondje was het tijd om Anders weer even te begroeten in zijn GT3, waarna Rens het beloofde rondje mee mocht rijden. Anders baalde wel een beetje aangezien hij nu op straatbanden moest rijden doordat zijn street-legal-race banden gisteren op zijn einde liepen. Na dit rondje was het tijd om een bezoekje te brengen aan Breidscheid. Eenmaal daar aangekomen ging de baan helaas dicht, maar het zonnetje en het rijkelijk aanwezig gras boden een mooie rustplek voor mijn herniaatje.

Nadat de baan open ging, heb ik de grootste gek mogen aanschouwen die ik ooit bij Breidscheid voorbij heb zien komen. Ondanks dat vele dachten dat het Patrick Huisman was in die driftende zwarte M5: hij was het niet aangezien ik de bestuurder later uit zag stappen net na de slagboom bij start-finish. Er reden namelijk twee zwarte M5-rond. Ik weet niet wie de bestuurder was van deze M5, maar hij maakte er 1 grote driftchallenge van. Ik heb geen idee in hoeverre je een auto in zo’n vette drift nog onder controle hebt, maar voor de bocht gooide hij hem dwars om vervolgens vol op het gas driftend over de brug te gaan. Zo ver dat hij met de achterkant driftend over de kerbs ging! Kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling was, maar spectaculair was het wel.

Na een curry-wurst op naar de zandvlakte waar we wederom getuige waren van de wel zeer extreme capriolen van deze M5-coureur. Insturend vol dwars met de rechtervoorkant over de kerbs en een compleet rookgordijn neerleggend passeerde hij de zandvlakte. Teruglopend naar de auto zagen we wederom een enorme blauwe wolk boven de baan hangen en inderdaad; de M5 kwam weer langs. Weet niet of iemand het op video heeft staan, maar dit was echt abnormaal!

Na afscheid te hebben genomen van mijn neef in de 911 Turbo en mijn vriendin die huiswaarts keerden hebben Rens en ik nog wat rondjes gedraaid met een aantal bijrijders die hun ogen uitkeken in mijn race-205-je. In deze laatste rondes hoorde ik af en toe een tik uit de linker voorkant komen, maar echt verontrustend leek het mij niet. Om een uur of vijf vonden we het welletjes geweest en was het tijd om naar huis te gaan. Een belletje huiswaarts leerde dat mijn vriendin al thuis was. Niet vreemd gezien de snelheden waarmee de 911 naar huis werd gejaagd: 240 – 260 km/uur …. Helaas zat dat er voor ons niet in aangezien we wederom zo dom waren om via de A1 naar huis terug te rijden. Voor de werkzaamheden waar het verkeer van 2 naar 1 strook moest stond uiteraard een file. Om een uur of half acht waren we dan eindelijk thuis. Aangezien de auto morgen voor de APK moest en het rubber wel heel erg ver heen was, even bandjes verwisselt. Toen werd ook duidelijk waar het getik linksvoor vandaan kwam: het stabilisatorstangetje was losgetrild.

Ondanks de zo nu en dan heftig aanwezige rugpijn heb ik me wederom zeer goed vermaakt. Meeste indruk heeft toch wel de mafketel in die M5 gemaakt.