Ringverslag 13 juli 2003


Eenmaal per jaar gaan we een lang weekend met de Peugeot GTi Club naar een vakantiepark in de buurt van de Ring. Aangezien niet iedereen zo'n lang weekend vrij kan krijgen en er regelmatig verzoeken binnen kwamen om een dagje mee te gaan naar de Ring had het bestuur besloten om ook een dagje Ring op de agenda te zetten. Om 8.00u zouden we verzamelen bij de grensovergang bij Venlo. Net voor de rotonde bij de grensovergang werden we op zeer gevaarlijke wijze door een Nederlands Evo7 met daarachter een Evo6 ingehaald. Ik heb geen idee wie de bestuurde van de witte Evo6 was, maar dat hij gevaarlijk bezig was was duidelijk. Hij presteerde het om net voor een verkeerslicht dat al ruime tijd op rood stond met hoge snelheid een hele rij auto's in te halen. Hij kon nog net op tijd invoegen in de al stilstaande rij anders was het een frontaaltje geworden met de auto's die reeds de weg op draaiden. Dit had in ieder geval heel anders af kunnen lopen. De beide Evo's stonden later ook bij de Ring.

Via het forum van onze site was al duidelijk geworden dat er niet veel van de 380 leden mee zouden gaan. Uiteindelijk stonden we met 10 Peugeots net voor achten bij het tankstation. Net zoals de vorige keer ging de shop pas net na achten open. Na een bak koffie was het tijd om richting Ring te gaan.

Twan was de vreemde eend in de bijt met zijn 911 kompressor. Na 20 minuten met ons meegereden te hebben met een vaartje van 150 belde hij me op dat hij er vandoor ging omdat hij wel zin had om eens een keer te toppen. Ondanks dat het vrij rustig was, zorgde ander verkeer er toch voor dat hij de 300 km/uur net niet aan kon tikken. Op zich niet erg want 295 is ook hard genoeg. De heenweg naar de Ring zorgt veelal voor mooie passerende wagens. Zo ook vandaag. Een RS6 kwam op RS-speed voorbij.

Net voor de Ring hebben we met de Peugeots even bezit genomen van het BP-tankstation. Helaas moest één van de 205-jes voorzien worden van wat extra koelvloeistof omdat hij dat eruit had gegooid. Met de rest van de groep zijn we doorgereden naar de Ring waar het al aardig druk was. Omdat parkeren op de parkeerplaats met 10 auto's vrij moeilijk was, kozen we ervoor om op het grasveldje achter de parkeerplaats aan de overzijde te parkeren. Op zich een mooie lokatie, maar wel heel erg stoffig.  

Edwin had zijn vader meegebracht en besloot om het rustig aan te doen in de CTI Gutmann16V. Nadat de buitenkant van Edwin's Peugeot helemaal aangepakt was, heeft hij zich de afgelopen tijd bezig gehouden met het onderhuidse. Het resultaat mag er wezen. Je zou er bijna niet mee durven rijden zo mooi als dat blok er uit ziet.

Een rondje over de parkeerplaats leverde weer de nodige leuke plaatjes op. Onderstaande Z3 Coupe vind ik er wel goed uit zien. Van de vleugel achterop moet je houden, maar ik vind het bij deze auto niet echt misstaan. Kentekenplaten op motoren worden steeds kleiner, maar onderstaande maakt het wel heel bont. Van dichtbij is hij goed te lezen, maar oom agent zal bijna een verrekijker nodig hebben om het kenteken te kunnen lezen.

Twan's aandacht werd getrokken door onderstaande 911. Een prachtig exemplaar dat uiteraard stevig aangepast was voor Ring-gebruik. Een grote ronde knop om de rembalans te veranderen een een sequentiële versnellingbak maakten het feest compleet.

Aangezien de baan nog steeds open was, leek het ons wel verstandig om maar wat rondes te gaan rijden. Wie weet hoe vaak en lang de baan nog dicht zou gaan met dit mooie weer. De eerste ronde doe ik altijd vrij rustig aan om te kijken hoe de baan er bij ligt. Ik werd wel een beetje gedwongen om rustig aan te doen want overal waar ik reed, reden ook motoren in de weg. Aangekomen bij start-finish besloot ik om er direct nog maar een ronde aan vast te plakken. Ook deze ronde werd gekenmerkt door de vele motoren. Tussen de bochten in reden ze van me weg, maar net voor en in de bocht was ik sneller waardoor je iedere keer in moest gaan houden. Risico's nemen om ze voorbij te gaan doe ik niet dus werd het weer een relatief rustig rondje. Ondanks de motoren was er toch nog een paar kilometer waar ik wel gas kon geven. Een Zwitserse M3 naderde langzaam van achteren, maar tot mijn verbazing kon ik hem, nadat ik hem voorbij had gelaten, toch redelijk goed volgen.

Helaas was de pret na deze ronde al weer over. Een motorrijder was onderuit geschoven in Galgenkopf en moest per ambulance de baan verlaten. Dit zorgde voor een baansluiting van ruim een uur en omdat het al tegen het middaguur liep zijn we maar richting Hannes gereden om daar een curry-wurst naar binnen te schuiven. Eenmaal beneden bij Breidscheid bleek de baan al weer open. Snel en goedkoop gegeten en vervolgens nog wat foto's schieten met de digitale camera. Helaas zijn niet alle foto's even scherp, maar dat komt omdat ik heb zitten experimenteren met de instellingen.

Treintjes lijken tegenwoordig wel in te zijn op de Ring. Waren het een aantal weken geleden een aantal Alfa's 156 die rustig achter elkaar aanreden op de baan, vandaag was het de beurt aan de Mini's.

De zwarte GT3 met rode rand was ook weer present. Net zoals anders ging hij er ook vandaag weer hard overheen. Ook diverse motorrijders gingen tot het uiterste bij Breidscheid. Je moet je niet indenken wat er gebeurd als ze onderuit schuiven en tegen de muur belanden.

De witte M3 op de foto probeerde de Ringtaxi te imiteren door dwars te gaan in de eerste bocht. Helaas lukt dit niet altijd naar wens. De Ringtaxi's hielden zich vandaag in. Geen rokende banden of driftacties. Desondanks hadden de mensen in de Ringtaxi de grootste lol.

Foto's maken is leuk, maar rijden op de Ring is nog net iets leuker wat mij betreft dus op naar start/finish. Gelukkig had ik deze ronde meer geluk. Het leek alsof ik alleen was op de baan. Ondanks dat ik nog geen benzinepomp of filter heb vervangen, trad het inhouden waar ik de vorig keren last van had, niet op. Typisch weer een Peugeot-kwaal dus. Warm was het wel in de auto. Normaal gesproken rij ik altijd met de ramen dicht, maar vandaag ging me dat wat te ver. Met de ramen een centimeter of 5 geopend was het nog enigszins uit te houden. Ondanks dat kwam ik vrijwel iedere ronde met een bezweet hoofd van de baan. Maar ik heb nog altijd liever dit weer dan regen want daar zit je helemaal niet op te wachten.

Inmiddels was de groep clubleden weer wat gegroeid door de komst van Bas en Maurice. Dit zorgde ervoor dat je nooit verloren op de parkeerplaats rond liep. Er was altijd wel ergens een groepje Peugeot-gekken bij elkaar. Op onderstaande foto staan ze allen verlekkerd te kijken naar Twan's 911. Gelukkig bleef de 911 vandaag van pech bespaard.

De kleine auto's waren vandaag goed vertegenwoordigd. Onderstaande Smart in sportieve look en de Mini met enorme velgen trokken in ieder geval veel bekijks. In de gigantische velgen waren Movit-remmen gestopt. Beetje jammer is dan dat het geen Cooper S was.

Vanwege de hitte leek de zandvlakte ons niet zo'n goede lokatie om te gaan kijken. Op naar Flugplatz waar onder de bomen altijd wel wat verkoeling te vinden is.

In de verte leek het gezien de kleding van deze dame alsof er ook een zwembad was, maar dat was uiteraard niet het geval. Flugplatz is eenvoudig per auto te bereiken en staat altijd garant voor wat leuk actiefoto's.

Na het bezoek aan Flugplatz wederom twee rondes gedaan. De klok was inmiddels de 3 uur gepasseerd en het werd rustig op de baan. Spectaculair was een Audi 100 Quattro die in de knik bij Wipperman net voor mij een gigantisch rookgordijn neerlegde door al blokkerend over de knik te gaan. In de tweede ronde zat ik zo'n 100 meter achter een Renault Express. Op de parkeerplaats had ik al zo'n vermoeden dat dat ding wel eens snel zou kunnen zijn. Dit werd op de baan bevestigd. Heftig pluimend reed de Franse auto gedurende de hele ronde die 100 meter voor mij uit. Ik heb het sterke vermoeden dat er een lichtelijk getuned 5 turbo-blok in hangt. Ook de zeer oude 911 in Speedster look met een enorm geluid door de open kelken verbaasde iedereen met zijn hoge snelheden op de baan.

Sommige mensen doen er echt alles aan om hun auto in prachtige staat te houden. De Corvette reed op de baan met die lelijke zak over zijn neus en de Impreza is volgens mij nog nooit de baan op geweest. De gehele auto ziet er piekfijn uit en zelfs vliegen waren nauwelijks te vinden op deze Subaru.

Helaas zagen niet alle auto's er even mooi uit. Zowel de Porsche als de Talbot kunnen na dit weekend naar het schadebedrijf voor wat herstelwerkzaamheden.

De klok was de 18.00u al bijna gepasseerd en aangezien mijn rubber ook aardig op begon te raken, zijn we maar vertrokken richting Nederland. De achterbanden die aan de voorzijde een dagje Zandvoort hebben moeten doorstaan, hebben hun beste tijd wel gehad.

Bij de Mc Donalds in Venlo hebben we deze prachtige dag afgesloten. Gelukkig geen schadegevallen onder de onze clubleden en weer een aantal mensen zeer blij kunnen maken met een passengerlap. Mijn dag was in ieder geval geslaagd. Ik kijk nu al weer uit naar de volgende.