Ringverslag 6 oktober 2003



Normaal gesproken moet ik op maandag zowel overdag als 's avonds werken, maar maandag 6 oktober was weer zo'n dag dat ik 's avonds geen les hoefde te geven. Toevalligerwijs was de Ring ook open en dus overdag ook maar vrij genomen. Nat, nat, nat en nog eens nat dat was het vandaag. De weersvoorspelling was met 87% kans op regen niet al te best, maar dat wil bij de Ring niet altijd wat zeggen. Als er iets onvoorspelbaar is, dan is het wel het weer op de Ring. In Asten was het droog, maar in Venlo was het al wat natter zoals je op onderstaande foto kunt zien.

Op zich is regen niet zo heel erg, maar mijn banden waren al een heel eind heen en dat rijdt uiteraard minder fijn. Net voorbij de grens op de A61 gaf ik volgas in zijn 4e versnelling. Door een plas water op de weg resulteerde dit direct in wheelspin met zo’n 140 kilometer per uur. De rest van de heenweg maar rustig aan gedaan.

Bij Euskirchen op de A1 scheen de zon en was de weg helemaal droog. Het zou toch niet? Helaas, het hele jaar had het al mee gezeten met het weer, maar vandaag was het dan toch mis. De parkeerplaats was zeiknat en er stond slechts een handje vol auto’s. Ook L1 (Limburgse TV) was net gearriveerd nadat ze een enorme omweg hadden gemaakt.

Het installeren van de camera’s duurde een aardige tijd dus ik besloot om de baan maar eens op te gaan. De eerste ronde heel rustig aan om te kijken hoe nat het nu eigenlijk was. De baan was overal zeiknat en tot overmaat van ramp regende het ook nog steeds. Nog gekker: bij Pflanzgarten viel er zelfs natte sneeuw uit de lucht. Het was inmiddels afgekoeld tot 3,7 graden en er waaide een stevige wind. Brrr, het lijkt wel winter. Ondanks dit weer waren ze toch gewoon vrolijk de vangrail aan het vervangen.

De auto heeft in deze weersomstandigheden uiteraard veel minder te leiden dus ik heb er maar direct een 2e ronde achteraan geplakt. De tweede ronde ging al iets harder dan de eerste en voelde dus ook een stuk beter aan. Ondanks de paar auto’s op de parkeerplaats waren er toch nog aardig wat auto’s op de baan. Een Zwitser in een S3 kwam voorbij alsof het droog was. Veel bekenden waren er niet op de Ring. Keith Maddock was er in de Golf die hij o.a. deelt met Ben Lovejoy. Verder was waren Roy en Maurice er uiteraard en nog wat Nederlandse BMW’s. Niet veel bijzonders voor Ringbegrippen.

Ik had de smaak lekker te pakken dus maar weer een derde rondje direct er achteraan. Langzaam maar zeker ging het steeds harder. Ik merkte het verschil in grip op de diverse soorten asfalt op de baan erg goed. Onderstuur bij mijn auto is op droog al in dozijnen aanwezig, laat staan op nat. Het was net als schaatsen. Het gevaar ligt echter immer op de loer. Zoals je op onderstaande foto's kunt zien was de baan echt drijfnat. Door de hoogteverschillen krijg je plassen en stroompjes met water over de baan. Op zich niet zo erg, maar je moet er wel op bedacht zijn.

Zo remde ik aan bij Bergwerk en aan de linkerkant lag een flinke plas water. Aanremmen en terugschakelen en hop daar ging Paskal al blokkerend richting de vangrail. Gelukkig is de bocht daar flauw en zit je niet direct op de vangrail, maar leuk was anders. Rem rustig loslaten en insturen resulteerde in het gewenste effect: zonder schade de hoek om komen.

Na zo’n klein momentje ga je toch wat voorzichtiger de baan over. Na een paar minuten had ik echter mijn zelfvertrouwen weer te pakken en zo besloot ik er ook maar direct een vierde ronde achteraan te plakken. Ik ben nooit zo’n fan geweest van het in de regen op de Ring rijden, maar ik begon het steeds leuker te vinden. Totdat ik weer een momentje had bij de snelle linkerknik na de Karusell. De achterkant kwam langzaam opzij en je rijdt daar toch niet echt langzaam. Het gas rustig loslaten zorgde er echter voor dat alles weer de goede kant op ging.

Ik besloot om toch nog maar een vijfde ronde erachteraan te plakken. De baan was nog zeiknat en er was nog geen droge lijn te vinden, maar gelukkig was het gestopt met regenen. Ik had nooit gedacht ooit 200 te rijden op een natte baan net voor Schwedenkreuz, maar in deze vijfde ronde reed ik het toch echt. Het was een privé-ronde zonder ander auto’s op de baan. Het enige wat ik op de baan zag was een bus.

Eenmaal bij de finish viel het weer met bakken uit de lucht. Ondanks dat stonden de marshalls toch gewoon buiten in hun regenpakken.

Ik besloot het gladde lot niet verder te tarten en nog maar één langzame ronde te doen. De baan was zo leeg dat ik alle tijd had om wat foto’s van de baan te maken. Toevallig kwam er ook nog een 911 voorbij die ik ook maar meteen heb vastgelegd.

Omdat ik voor mijn beide banen nog veel werk had liggen en gezien het slechte weer, hield ik het rond 15u voor gezien. Ik wilde nog wat foto's langs de baan maken, maar het was zo koud en winderig en het regende zo hard dat ik ook dat maar voor gezien heb gehouden. Maurice succes gewenst met L1 en om 17.00u zat ik weer thuis op de bank. Ondanks de regen vond ik het toch wel even de moeite waard om een bezoekje te brengen.