Ringverslag 9 november 2003



De planning was om de laatste keer dit jaar op 23 november naar de Ring te gaan. Halverwege de week zag ik echter dan de weersvoorspelling voor vandaag ook goed was. Sms-je naar Rens en toen was snel besloten om dan toch maar de 9e te gaan. Je weet het nooit op de Ring en dus ligt er voor hetzelfde geld een pak sneeuw op 23 november en dan zou onze planning mooi in het water vallen.

Bart zou ook meegaan met zijn Impreza WRX, maar vanwege aanhoudende hoofdpijn hield hij het voor gezien. Om 7.00u bij de grensovergang stonden dus twee dwazen in een Peugeot die er weer een dagje op uit zouden trekken. Het leek mooi weer te worden gezien de heldere lucht. Naarmate we dichter bij de Ring kwamen werd het echter steeds kouder. De thermometer in de auto gaf op een gegeven moment zelfs -3,2 graden aan. Op zich niet zo erg, maar bij het verlaten van de A1 werden we ook nog getrakteerd op zout dat over de weg gestrooid werd. Toen wisten wij al genoeg: de Ring gaat echt niet open om 9.00u. Ondanks dat waren we er toch om 9.00u. Blijkbaar wisten veel mensen dat de opening nog wel op zich zou laten wachten, want het was nog erg rustig op de parkeerplaats. Wat meteen opviel waren de oerlelijke reclamebordje bij iedere parkeeplaats. Wie verzint nu zoiets? Het zag er allemaal vrij strak en mooi uit op de parkeerplaats en dan gaan ze er van die domme bordjes plaatsen.

De baan ging nog lang niet open in verband met de gladde delen op de baan en zodoende hadden we tijd genoeg om de parkeerplaats goed te verkennen Jacco (van RS Racing) vond het nodig de stoere man op de parkeerplaats uit te hangen. Vol op het gas ging hij met zijn rotte Alfa over de parkeerplaats en achterin ging hij al driftend de hoek om. Ik vond het een erg trieste vertoning. We hadde nu alle tijd om  een tweetal bijzondere auto's nog eens nader te bekijken. Een Noble en een BMW M1 zijn in ieder geval wagens die ik in Nederland nog nooit tegen ben gekomen. De Noble had al een keer in elkaar gezeten hoorde ik later van Crhis, maar ze hebben hem mooi hersteld. De BMW was voorzien van flinke remmen en een uitlaat uit Nederland. Uit de uitlaat komen de nodige zwarte walmen getuige de zwarte achterkant van de M1. Verder is en blijft het een uniek auto. Onvoorstelbaar dat mensen met zo'n unieke wagen over de Ring gaan jagen.

Verder hadden we nog een aparte combinatie uit Nederland. Een vette V8-pick-up met op de auto-ambulance een stokoude Datsun. Het beestje had niet veel gereden getuige de spinnewebben op de velgen. Niet veel gereden, maar des te meer geleden. Je kijkt de roestgaten er bijna in. Vrij a-sociale lui door gewoon de hele dag de pick-up inclusief ambulance daar te laten staan en zodoende 8 parkeerplaatsen in beslag te nemen.

Na een tijdje kwam ook Fabina aangekachelt met zijn Vito. Hij had gisterenavond een marshall-bijeenkomst met Nurburgring GMBH. Hij heeft ons in het kort verteld wat er zoal volgend jaar staat te gebeuren. Het komt er in het kort op neer dat alles veel strenger wordt. Bij rechts inhalen ben je bijvoorbeeld het haasje en mag je die dag niet meer rijden. Indien meerder malen geconstateerd is dat er gefilmd wordt volgt een jaarverbod. Meer over de regels van volgend jaar lees je hier

Gelukkig was het zonnetje inmiddels ook doorgekomen waardoor het qua temperatuur aardig toeven was op de parkeerplaats. Rond 11.00u arriveerde Bart met zijn glimmende WRX. De baan was nog immer gesloten en omdat het al aardig richting de middag liep besloten we om dan maar eerst een currywurst te gaan eten bij Hannes. Hij smaakt weer als vanouds en toen we uitgegeten waren was de baan gelukkig weer open. Veel foto's heb ik niet gemaakt bij Breidscheid omdat we zo snel mogelijk de baan weer op wilden. Terug bij onze auto's was het rijtje aangevuld met een zilverkleurige nieuwe GT3

.

Bart's WRX bij de Aldi geparkeerd en via de baan naar start-finish gereden. Rens zou binnendoor gaan en we zouden elkaar treffen na één ronde. Zoals verwacht was de baan op diverse plekken nog nat. Kesselchen was zeiknat, maar dat was goed te zien dus niet zo verraderlijk. De snelle rechterknik na de Karussell was echter ook nat en dat was slecht te zien. Uiteraard deed ik rustig aan zodat de variatie in de vochtigheid van de baan goed in me op kon nemen. Eenmaal bij de finish direct een ronde er achteraan geplakt. Aangezien ik de eerste helft van de baan nog niet had gereden deed ik hier rustig aan. Zodoende bleven we achter een zwarte Corsa. Op Kesselchen ging ik hem met gemak op vermogen voorbij. Het stuk daarna was nog nat dus ik deed het daar wat rustiger aan. De Duiste Slopel vond het echter nodig om op minder dan een halve meter achter mij te rijden. Wat een enorme sukkel zeg. Ik heb hem bij de zandvlakte maar voorbij gelaten zodat hij lekker zijn gang kon gaan. Helaas kwam ik hem daarna op de parkeerplaats niet meer tegen anders had ik wel een woordje met hem willen wisselen.

Een auto die ik nog nooit op de Ring had gezien was een Mclaren F1. Op Spa heb ik hem wel eens gezien, maar dit was de eerste keer op de Ring. Toen hij aan kwam rijden ontstond er complete volksoploop. Foto's zeggen meer dan woorden dus bij deze:

Eenmaal de auto geparkeerd was het wachten op Rens. Na een paar minuten zagen we hem de hoek om komen en hij maakte al een twijfelachtig gebaar. Wat bleek? In één van de rechter bochten voor Wehrseifen was de achterzijde van de 309 de voorzijde voorbij gekomen. Na een pirouette was hij met flinke snelheid achterwaarts zijn weg vervolgd. Vol op de rem trappen resulteerde in een 309 16V die in het gras net voor de vangrail tot stilstand kwam. Zowel Rens als bijrijder Jan waren sterk verrast door de omkomende achterkant. Waarschijnlijk heeft hij toch een nat stuk baan geraakt en dan is het snel gebeurd. Diverse andere automobilisten hadden minder geluk vandaag. Een Audi TT en een BMW 3-serie kunnen in ieder geval beide weer worden voorzien van een nieuwe zijkant.

Rens moest even afkoelen dus Bart maar weer een ronde meegenomen in de 205. De baan werd steeds droger en het ging steeds lekkerder. Rechts inhalen mag nu niet en zal volgend jaar bestraft worden. In de paar rondes die ik vandaag heb gereden heb ik zekers 10 mensen rechts in zien halen. Geen enkele maal op een gevaarlijke wijze, maar het mag uiteraard niet. Ik ben benieuwd hoe het volgend jaar hiermee gaat.

Terug bij de finish waren Rens en Jan al weer helemaal tot rust gekomen. Een rondje over de parkeerplaats bracht ons bij een Nederlands product. Een heerlijke Donkervoort stond tussen al het Porsche-geweld in. Het is gewoon een kart op wielen. Opvallend bij dit exemplaar was de oliekoeler die gewoon buiten de carrosserie naast het voorwiel hangt.

Het was weer tijd voor een rondje. Rens voorop en ik er achteraan met de 205. Na deze ronde Bart afgezet bij de Aldi. Op naar de zandvlakte. Toch nog een halve ronde zonder passagier gereden. En dat merk je! Ondanks dat Bart slechts een klein mannetje is en dus niet veel weegt merk je het verschil erg goed. Op de zandvlakte waaide het nogal en foto's maken van auto's die in de schaduw van de bomen rijden is niet echt geslaagd. Ik heb er een paar gemaakt, maar echt super zijn ze niet gelukt.

Bart is ook een enthousiast fotograaf en ik wilde hem één van de mooiere fotolokaties laten zien. Op naar Schwalbenschwanz. Normaal gesproken kun je daar echt superstrakke foto's maken, maar doordat het al laat op dag was stond de zon erg laag. Dit maakte het maken van goede fotos'erg lastig. Ondanks dat zitten er wel weer een paar leuke foto's tussen.

Om een uur of vier hadden we het wel weer gezien in Duitsland en zijn we richting Nederland vertrokken. De files op de A61 bleven ons gelukkig dit keer bespaard. Een kwartiertje oponthoud bij de wegwerkzaamheden was nog te overzien. Zonde van de ochtendsluiting, maar ondanks dat een supergave dag gehad met mooi weer. Waarschijnlijk was dit het laatst Ringbezoek van het jaar.