Spa & Ringverslag 24 april 2004




Een bezoek aan de Porsche-dagen op Spa stond vandaag op het programma van Rens en ondergetekende. Wij zijn echter met de Ring nogal verwend qua exclusieve auto's dus ik vroeg me af in hoeverre de vele Porsches die ik afgelopen woensdag op de Scuderia-cursus had gezien nog overtroffen kon worden. Omdat we er nog nooit geweest waren hebben we toch maar besloten om een bezoekje aan Spa te brengen. Mocht het tegenvallen dan konden we altijd nog doorkachelen naar de Ring om naar de finale van de Scuderia te kijken (en eventueel zelf ook nog wat rondjes te rijden).

Ik had met een andere 911 Turbo-eigenaar afgesproken op een parkeerplaats langs de A2 en zo gingen we met twee 930's richting Spa. Mensen kijken je aan alsof je in een ufo rijdt als je met twee van zulke wagens in Nederland voorbij komt rijden, maar dat is toch echt niet zo. Na een paar kilometer belandden we in een groep 928's maar die moesten we noodgedwongen laten gaan omdat Michael zijn 911 nog vol moest tanken.

Met een vaartje van 140 in het uur zijn we rustig naar Spa gereden. We mochten gratis de paddock op en ik heb het tunneltje nog even misbruikt door even met de koppeling ingedrukt flink gas te geven... heerlijk dat geluid. Eenmaal op de paddock hebben we vanaf de toren op het rechte stuk de snelle klasse aanschouwd. Later zijn we beneden langs de pitsmuur gaan staan, maar het geluid van sommige 911-jes was wat te veel van het goede voor onze oren. Om een gehoorbeschadiging te voorkomen moest je bijvoorbeeld als de Lammertink-Porsche voorbij kwam echt je oren dicht houden. Daarbij vergeleken is mijn 911 een elektromotor. Op de parkeerplaats viel ons oog op een Audi RS6. Nu zie je die sowieso al niet zo vaak, maar deze RS6 was van een gehandicapt persoon en volledig voorzien van handbediening. Heel apart vonden wij ook een roze Porsche.

In de pitsstraat langs het rechte stuk stonden aardig wat race-Porsches, maar op zich stond er voor ons niks bijzonders. In de pitboxen boven hebben we nog even een bezoekje gebracht aan Inzinger aangezien zijn mijn 911 destijds op hebben gebouwd. Hierna hadden we het eigenlijk wel gezien op Spa. Er waren geen standjes en na een uur na voorbij razende Porsches te hebben gekeken, heb je dat ook wel gezien. Het was inmiddels 12.30u dus besloten we om Ringwaarts te gaan. Met zo'n 120 km is de afstand goed te doen. Rond 14.00u zaten we aan de currywurst bij Hannes. Vervolgens was het tijd om naar Pflanzgarten 1 te gaan aangezien daar de hele Nederlandse Ring-delegatie zou zijn. Eenmaal daar aangekomen kon je ze niet missen. Allen getooid met een fototoestel hingen ze in de hekken om de Scuderisten vast te leggen op de gevoelige plaat.

Ik verwacht dan ook dat er veel dezelfde foto's van deze dag online zullen komen staan. We waren net op tijd want we hebben zowel Marnix, Andre, Dick en een delegatie Nederlandse 3-serie BMW's voorbij zien komen. Met name Andre vond ik erg indrukwekkend voorbij komen in zin Porsche die gewoon niet overhelt. In het onderstel van de M5 van Dick leek echter nogal wat beweging te zitten.

Daarna kwamen zo'n beetje alle type Porsche 911 voorbij die je maar kunt bedenken. Verder opvallende wagens waren de Rossier-Mercedes en de werelds klinkende M3 CSL's.

Rond 16.15u was het feest voorbij. We zijn toen wat foto's van diverse objecten gaan maken die ik elders op deze site geplaatst heb. Bij het tankstation langs het rechte stuk troffen we een Modena Stradale aan. Wat een enorme schijven zitten er trouwens onder zo'n wagen!

Rond 17.15u zou de baan open gaan en het leek me wel leuk om een paar rondjes met de 911 te doen. Helaas bleef de opening van de baan nog even uit en werd het 18.00u voordat de baan open ging. Ondertussen hebben we de parkeerplaats een keer of drie rondgewandeld en kwamen weer allerlei mooi spul tegen. Wat te denken van een nieuwe Viper met een bandbreedte achter van 345 mm!

Opvallend was dat al veel van de rotbordjes die bij ieder parkeervak staan al scheef staan. Van mij mogen ze ze weghalen want het zijn echt ondingen. Ze staan op zo'n hoogte dat je ze niet ziet en daardoor rij je er zo tegenaan. Een Diablo Roadster maakte het wagenpark naast een Viper GTS helemaal compleet. Het was weer smullen geblazen met de hoofdletter S.

Ik had me voorgenomen om rustig aan te doen aangezien ik helemaal gek zou worden als ik mijn zuur verdiende 911 in de vangrail zou hangen terwijk ik thuis een Ring-205 heb staan. Het eerste kwartier na de opening heb ik maar even gewacht omdat er een enorme rij met ongedurige mensen voor het poortje stond. Aangezien de 13 liter olie nog warm moest worden ging het super relaxed. Bij T13 had ik Stéphane in het vizier en daar ben ik op ruime afstand achter blijven hangen. Hij zei later dat de Smart begrensd is op 140, maar wij hebben toch echt gezien dat je o.a. in de Fuchsrohre dik 160 ging met de Smart. Na Adeneauer Forst ging het ons echt te langzaam en toen zijn we hem voorbij gestoken. Wij vreesden al weer dat dit ons laatste rondje van de dag zou worden, omdat bij Exmuhle een Alfa 75 recht de bergwand in was gevlogen. Ondanks dat we een kwartier gewacht hadden was het nog steeds enorm druk op de baan. We hebben het rondje rustig afgemaakt en gelukkig zagen we bij het opkomen van het rechte stuk geen rode lamp branden.

De olie was nu aardig op temperatuur dus hebben we er direct weer een ronde aan vastgeplakt. Na de pionnen voor de leukigheid vol op het gas en iedere keer weer sta je versteld van de gigantische acceleratie van mijn 911. In de ochtend was dat ook al opgevallen toen we bergop vol gas in 3 een gigantisch gat trokken t.o.v. de toch ook niet kinderachtige 300 PK van de 911 Turbo van Michael. In deze ronde hebben we de snelheid iets opgeschroefd maar daarbij wel rekening houdend met een enorme marge. Een BMW 3-serie reed voor ons wel hele vreemde lijnen en het is echt absurd hoe je daar met een 911 voorbij stuiterd. Mijn 205 is niet langzaam, maar op de Ring merk je het verschil tussen de 450 PK in mijn 911 en de andere auto's pas echt goed want ze zijn in no-time een stipje aan de horizon. Aangezien ik een enorme marge aanhield is moeilijk wat te zeggen over de wegligging van de 911, maar overhellen doet hij zeer weinig en van overstuur was ook geen sprake. Grip heeft aan de achterzijde voldoende met de brede sloffen, maar ik denk dat je die zo kunt verbreken als je een keer flink gas geeft. Daar heb ik me vandaag echter maar niet aan gewaagd. Vervelend was wel dat het leek alsof de remschijven krom zijn aangezien het stuur na verloop van tijd hevig in mijn handen begon te trillen. Op de openbare weg heb ik daar nog geen last van gehad, maar daar rem je ook niet zo gigantisch hard.

Na deze lekkere ronde hebben we Maurice nog even de hand geschud om te melden dat we huiswaarts gingen. Helaas wederom geen avondeten meegemaakt, maar aangezien de volgende ochtend om 8.00u de wekker weer roept voor twee tenniswedstrijden leek me dat niet zo'n verstandig plan. "Wij gaan naar huis" zeiden we, maar we konden het toch niet laten om toch nog een laatste ronde te doen. Deze ronde hebben we in het tempo van de vorige ronde gedaan. Na Bergwerk even vol op het gas gaan staan en dan blijkt maar weer dat Kesselchen toch best lastige bochten heeft. Met de 205 ga ik vol gas omhoog en maakt de lijn niet zoveel uit omdat niet boven de ongeveer 180 kilometer per uur uitkomt. Met de 911 zit je in no-time boven de 200 en dan worden die bochten toch in één keer heel anders. Ook in de laatste ronde hadden we nog last van trillende remmen.

Op de weg naar de A1 wilde ik even de remmen uitbproberen door eens een keer vol te remmen. De boel blokkeerde in mijn ogen verrassend snel en twee vette strepen en een grote rookpluim achter ons waren het resultaat. Gelukkig lag onze snelheid toen niet zo hoog waardoor we geen vlakke stukken op de banden hebben geremd. Dat zou niet zo'n handige actie zijn geweest. Op de terugweg gecruised met zo'n 200 in het uur. Met 4.000 toeren loopt de 911 dan nog lekker rustig. Het was vrij druk op de autobahn en aangeizen ik zuinig ben op mijn leven zijn we niet boven de 260 gekomen. Voorlopig vond ik dat ook hard genoeg.

Vandaag in totaal zo'n 600 kilometer met de 911 afgelegd dus dat deed weer een aardige aanslag op het benzinebudget. Het eerste deel tot aan de Ring viel met 1: 6,5 nog enorm mee, maar ik vrees dat het daarna rap naar de 1:5 is gegaan. Desalniettemin hebben we heerlijk genoten van deze dag. Aangezien dit de vierde keer Ring was binnen twee weken hou ik het voorlopig even voor gezien op de Ring. In het weekend van 23 mei ben ik er weer met de GTi-club.