Ringverslag 7 november 2004
Omdat er helemaal geen bekenden waren ben ik maar meteen een ronde gaan rijden. Bij het wegrijden na de pionnen besloot ik om maar even de gladheid te testen. In de tweede versnelling een beetje gas en hop ik stond direct met mijn neus richting de rechter vangrail. Door de zeer lage snelheid kon ik hem makkelijk corrigeren en was er geen vuiltje aan de lucht, maar ik was in ieder geval gewaarschuwd dat het oppassen is met deze auto op een semi-natte baan. Het was echt herfstig op de baan: de helft van de baan was nat, een kwart was droog en het andere kwart lag bij wijze van spreke onder de bladeren. Het was gelukkig heel rustig op de baan en daardoor kon ik mooi op de lijnen letten zonder 80% van de tijd in mijn spiegels te moeten kijken. Eenmaal terug op de parkeerplaats kwamen Emile (www.ring205.tk) en Richard aanrijden in hun 205. Omdat het weer niet echt super was, zijn we binnen maar wat gaan drinken. Een kwartiertje later schoven Dexter en Jenna aan. Eindelijk even de tijd om wat bij te kletsen met Dexter over van alles en nog wat. Het was weer ouderwets gezellig.
Uiteindelijk toch maar besloten om de "kou" weer in te gaan en een ronde te gaan rijden. Regende het in de eerste ronde nog, nu was het gelukkig droog. Ik heb getracht niet harder te gaan dan in de eerste ronde maar bijvoorbeeld Kesselchen gaat zo makkelijk hard met de 911. In mijn 205 zie je de snelheidsmeter bijna teruglopen op dit stuk, maar in de 911 zit je in no-time van 120 op 200. Ondanks dat de 911 niet voorzien is van een abrupt inkomende turbo, maar een geleidelijk inkomende kompressor is het toch uitkijken met accelereren in de 3e versnelling op de vochtige baan. Wheelspin en een uitbrekende achterkant heb je in no-time. Na deze ronde was het Nederlandse legioen weer compleet: Jeroen, Rob, Martijn, Fabian, Ron, Emiel, Richard, Roelof, Dexter, Jenna, Frans, ja zelfs Joost was er al. Oude tijden herleefden doordat er altijd wel iemand was om mee te kleppen. Jeroen en Rob kwamen net van de baan af en ik zag beiden al praten met de mannen van de streckensicherung. Rob bleek een momentje gehad te hebben bij Brünnchen en maakte de stresi-mannen duidelijk dat hij niks geraakt had. Brünnchen in kwam de achterkant van de TT om en via de rechterzijde van de baan is hij links op het gras belandt. Met heel veel geluk kwam hij op een cm of 10 vanaf de vangrail tot stilstand. De TT had zo op het oog geen schade en uitsluitend de smerige velgen en wat modder op de auto wezen nog op het uitstapje.
Jeroen was in zijn 350 Z met achterop Wanli-banden (keihard en dus nul grip, maar veel overstuur) dus hij had ongetwijfeld veel fun vandaag. Mooie bak heeft die Jeroen en ik weet zeker dat hij er nog veel plezier mee gaat beleven. Zijn auto trok in ieder geval belangstelling genoeg. Uiteraard was er ook weer een GT3RS van de partij, maar dat wordt zo'n beetje standaard op de Ring tegenwoordig.
Roelof moest naar een verjaardag in Brabant, maar was even doorgeschoten richting de Ring. Hij nodigde mij uit voor een passengerlap in zijn lesGolf V. Omdat ik weet dat Roelof normaal doet, ben ik een ronde meegegaan. De trekkracht van de Golf viel me in positieve mate op net zoals het feit dat de ESP bij deze Golf duidelijik wat ruimte laat om te spelen. Ben geen ESP-deskundige, maar ik begreep wel dat vorige types inclusief de TT van Rob deze speling niet hebben. Na deze ronde wederom een Colaatje naar binnen gegooid. We hoorden dat Dexter bij Pflanzgarten stond en dat is natuurlijk een extra stimulans om toch nog even wat rondes te doen. Nu was het aan Roelof om een rondje mee te rijden in de 911. De baan was deels nog vochtig dus full throttle ging alleen op de rechte stukken, maar dan gaat het ook echt hard. Respect voor de mannen die 24 uur in een dergelijke auto enorme snelheden volhouden. Ondanks dat het niet megahard ging vond Roelof het volgens mij wel gaaf. Onze lijnen waren nagenoeg gelijk, maar in de Karrusell zat ik wat lager dan Roelof. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden dus wat nu de beste is weet ik niet. Na de ronde met Roelof even pauze genomen en met de Nederlanders wezen kijken bij een verre van standaard Skyline. Aangezien er ongeveer 1345 uitvoeringen van deze Nissan bestaan heb ik geen idee wat aan deze versie uniek was. Het wegklapbare nummerbord aan de voorzijde is in ieder geval iets wat je niet overal ziet. Met alle Nederlandse technische kennis (ahum) kwamen we er niet eens uit hoe de luchtaanvoer geregeld was, zo vol zat dat apparaat.
Naast de Skyline stond een wannabee 3-serie. Volgens mij werd er helemaal niet mee gereden, want er zat geen enkel stofje op de velg. Van buiten leek het een snelle uitvoering, maar de remschijven duidden op iets anders. Ze leken wel van een bolderkar, zo klein waren ze.
Omdat het nog steeds droog was heb ik nog maar een paar rondes gereden. Eindelijk een keer mijn 911 kunnen vergelijken met een andere 911. Bij de pionnen zat ik achter een gele GT3, dus ik was benieuwd of dat een beetje bij te houden was qua rechte lijn acceleratie. Warempel, ik kon eenvoudig op gelijke afstand van hem blijven. Uiteraard hield ik het bij de eerste bocht voor gezien want het was nog steeds niet helemaal droog en ik heb niet de illusie dat ik met een 83-er 911 een GT3 bij kan houden. Langzaam maar zeker merkte ik dat ik wat meer ritme in de 911 kreeg. Het schakelen en remmen ging beter en ook bij het uitaccelereren van de bochten zat ik niet meer met dichtgekepen billen achter het stuur. Het blijft echter oppassen want een tikje te veel gas en de 560 Nm doen hun werk. Zo ook op het stuk tussen Pflanzgarten 1 en de sprongheuvel waar ik iets te enthousiast op het gas ging staan. Waarschijnlijk heeft Dexter het wel gezien, maar helemaal goed ging het niet. De ongewilde drifthoek was echter minimaal dus het was simpel op te vangen en ik kwam nog niet eens in de buurt van de rand van het asfalt. Zowel op de baan als op de parkeerplaats was het nog steeds heerlijk rustig en in alle rondes kwam ik nauwelijks verkeer tegen op de baan. Het liep al aardig over de middag heen en ex 911-rijder Joost wilde ook een ronde mee. Misschien gaat ie dan toch nog een keer terug naar een 911. Net zoals in de ronde met Roelof heb ik rustig aangedaan met uitzondering van de rechte stukken waar ik de vele paardjes toch even los heb gelaten. Joost vond het volgens mij prachtig. Na afloop kwam ik aan de praat met een Belg die in de gele Lotus reed. Hij vond het maar niks met dit weer in zijn auto op semi-slicks. Even later zag ik mensen onder mijn 911 liggen. Nu kan dat nog vrij eenvoudig omdat hij achter hoger is gezet omdat hij met al die pk's zo hard in de wielkasten trekt dat hij aanloopt. Dikkere stabi's zijn in bestelling en daarna kan hij weer wat omlaag. Velen realiseerden zich toch wel dat het geen standaard 930 meer is. De eronder liggende persoon reed ook in een 911, maar ik meende hem vaker in een BMW Z3 coupe gezien te hebben, maar dat kan ik fout hebben.
Omdat het eigenlijk een ongepland dagje Ring was, wilde ik ook weer op tijd thuis zijn. Komende zaterdag ben ik er immers weer. Op het toilet kwam ik nog een motorrijder tegen die zijn pak aan het schoonmaken was na een valpartij. Ik besloot de Ring te laten voor wat het was en huiswaarts te keren. Hard rechtuit rijden vind ik niet zo spannend en om het verbruik nog een beetje binnen de perken te houden (gemiddeld 1:5,4) rij ik met de 911 in Duitsland meestal tussen de 160 en de 180. Een donkergroene Nederlandse M3 GT deed het anders. Geen idee wie het was, maar hij kwam van de Ring en ging erg hard. Net voordat ik de A61 opreed dook echter een nieuwe BMW 645 ci in mijn spiegels op. Of hij motorisch getuned was weet ik niet, maar gezien het uiterlijk (verlaagd, mega-velgen en vier dikke uitlaten) acht ik dat niet ondenkbaar. Met 333 PK en 450 Nm is het standaard al geen kleintje. Ik liet hem voorbij en vervolgens moest hij terug naar 130 voor een inhalende auto. Daarna ging hij vol op het gas en ik kon hem makkelijk bijhouden. Op dat moment was er geen ruimte om naar rechts te gaan dus bleef hij links rijden. Vervolgens moesten we nogmaal terug naar 130 en nadat deze auto naar rechts was gegaan was er weer voldoende ruimte om het gas er op te gooien. Hij ging netjes naar rechts, maar ik stak hem zo voorbij. Uiteraard zat er weer een langzamere auto op de rechterbaan en moesten we weer afzakken richting 140. Ik besloot maar eens terug te gaan naar 3 (hiervoor deed ik het in 4) en te kijken wat er dan gebeurd. Accelererend naar 240 liep ik wel 150 meter op hem uit. Ik vond het welletjes geweest en ging naar rechts waarna hij met een duimpje omhoog aantoonde het wel te kunnen waarderen. De combinatie van meer power en een lager gewicht hebben mij waarschijnlijk geholpen bij deze grandioze "overwinning". Toch lijkt het me wel zuur als je met je splinternieuw meer dan een ton kostende BMW eruit wordt gereden door een 21 jaar oude 911. Met een big smile ben ik met 170 in het uur verder naar huis getuft alwaar ik met een zeer voldaan gevoel aan kwam. Ik weet in ieder geval dat je om hard te gaan op de Ring met mijn 911 minimaal drie dingen nodig hebt: ballen, ervaring met een RWD en een droge baan. Alledrie waren vandaag niet aanwezig, maar desalniettemin heb ik heel veel plezier gehad aan dit bliksembezoekje aan de Ring. |