Ringverslag 10 juli 2005
Omdat de 911 niet echt een Ringbak is, rij ik er niet zo veel rondes mee op een dag en het had dus weinig zin om vroeg aan de start te staan. Om 8.30u stond Bart voor de deur en na wat sight-seeing door Venlo, kwamen we rond 10.00u toch bij de Ring aan. Bij het F1-circuit was het één gekkenhuis vanwege de truck-grandprix. Eenmaal aangekomen op de parkeerplaats viel ons oog op de twee vreemdste auto's die ik ooit op de Ring had gezien. De ene was een rijdend bankstel en de andere was een halve ufo. Het rijdend bankstel was voorzien van een lampenkap en van een ouderwetse klok die fungeerde als snelheidsmeter.
Het ufo-achtige voertuig was voorzien van een stevig blok (ik schat een V8) en in de auto zat men met drie personen naast elkaar. De voorkant scharniert open zodat instappen vrij eenvoudig is. Het bankstel heb ik niet het circuit op zien gaan, maar de ufo ging er op een gegeven moment wel op.
Na van verbazing bijna te zijn omgevallen was het tijd voor wat drinken. De buitentemperatuur zat nu al aardig in de buurt van de 20 graden dus wat vocht kon geen kwaad. Het was relatief rustig op de parkeerplaats dus leek het een geschikt tijdstip om de baan op te gaan. De eerste ronde heb ik heel rustig aan gedaan. De concepten van mijn auto's zijn uiteraard nogal verschillende: 160 PK, voorwielaandrijving en een stijve van kooi voorzien carrosserie in de 205 tegen 450 PK, achterwielaandrijving en een carrosserie zonder verstevigingen van 22 jaar oud in de 911. Ik had al ooit eerder met de 911 op de Ring gereden, maar de eerste keer had ik hem net en de tweede keer was de baan nat. Dat waren dus niet echt bezoeken waarbij je door kon rijden. Opvallend was het voor mij nieuwe asociale gedrag van sommige lui op de parkeerplaats: wegrijden en dan twee bokjes of een gevarendriehoek neerzetten om desbetreffende plek bezet te houden. Het is dat ik al een plaats had, maar anders zet ik die dingen toch echt aan de kant om daar mijn auto neer te zetten. Denken sommige mensen dat ze meer zijn dan anderen of zo?
Nederlandse M3's zie je regelmatig, maar een CSL uit Nederland kom je niet vaak tegen. Vandaag was er echt toch eentje met een BN-kenteken. Geen idee waar dat kenteken voor staat, maar het was wel een strakke auto. Ook opvallend is de rotzooi die sommige mensen meeslepen. Wat te denken van onderstaande attributen?
Op de parkeerplaats hadden we een vroege Mitsubishi Lancer Evo gezien (1,2 of 3). Deze zagen we in de tweede ronde ook net voor Flugplatz, maar dan met een compleet vernielde achterzijde; zonde van zo'n unieke auto. Bij Schwedenkreuz was een motorrijder onderuit gegaan, maar het toppunt was wel de Sierra die met de achterkant bovenop de vangrail stond bij de kleine Karussell. Ik hoopte dat dit geen voorbode zou worden voor deze dag. In deze tweede ronde werden we ook nog ingehaald door een V70 D5 alsof we stil stonden.
Na deze twee rondes de 911 nog gechecked op gebreken, maar niets kunnen constateren. Zelfs aan de banden was geen slijtage waar te nemen. Hatzenbach was onze volgende bestemming om wat foto's te schieten van diverse auto's. Een aantal zaken die ons daar zijn opgevallen: er reden veel standaard auto's relatief hard. Tevens vind ik het onvoorstelbaar hoeveel mensen in een Ringproof auto met kooi e.d. zitten zonder helm op. Het waren er vandaag echt veel. Een M3 kan een mooie auto zijn, maar niet met dergelijk lelijke velgen. Onderstaand type M5 zie je niet veel op de Ring en daarom vond ik het wel een foto waard. Tenslotte viel de paarskleurige 911 op door zijn enorme snelheid die hij er op na hield.
Rond enen ging de baan dicht wat een mooi moment was om een currywurst met pommes te pakken bij Hannes. We hebben de hele dag maar weing mensen van het Nederlandse legioen gezien, maar bij Hannes kwamen we dan toch Esther tegen. In de loop van de dag was het met Martijn, Dennis, Fabian en Dick wel gedaan met het voor mij bekende Nederlandse legioen. Terwijl we bij Hannes zaten te eten, kwam de M3 met dichte velgen die ik even daarvoor bij Hatzenbach had gefotografeerd voorbij op de afsleepwagen. De wagen was behoorlijk plat doordat hij bij het uitkomen van Galgenkopf op zijn dak was gegaan. Terugkomend op de parkeerplaats stond de V70 D5 die zo hard over de baan ging naast ons geparkeerd. Het bleek een huurauto van Sixt te zijn. Onvoorstelbaar dat die verhuubedrijven het allemaal goed vinden. De voorbanden waren in ieder geval een heel eind heen. Bij Bergwerk was Bart nog nooit geweest en aangezien dat dichtbij Breidscheid ligt, leek ons dat wel een mooie bestemming om wat foto's te schieten.
Eenmaal daar aangekomen ging in notime de baan dicht dus had ik mooi de tijd om te kijken of ik bij de streckensicherungpost bij het begin van de bocht kon komen. Het was wat klauteren maar uiteindelijk kwam ik er toch. Waar vind je nou zo'n mooi beekje met helder water op 5 meter vanaf het circuit? Dat kan alleen maar bij de Ring zijn.
Het werd op een gegeven moment steeds drukker met kijkers bij Bergwerk dus op naar de baan om weer wat rondes te doen. Volgens Bart ging ik in deze drie rondes wel wat harder dan in ronde twee van de dag. Ik had me nog zo voorgenomen om de hele dag constant hetzelfde tempo aan te houden en ondanks dat ik daar bewust mee bezig was, sluipt die hogere snelheid er dan toch in. Iedere ronde weer sta ik er versteld van met wat een stappen de 911 een bocht nadert. In de 205 is het Ringrijden bijna een automatisme geworden. Je weet gewoon hoe hard je op bepaalde punten kunt gaan en hoe hard je dan een bocht nadert. Vol gas in de 911 is echter wat anders dan volgas in de 205 en dus kom je vaak veel harder op een bocht aan dan met de 205. De 205 is vrij sterk onderstuurd wat je vooral merkt bij een bocht als Wehrseifen, maar met de 911 ga ik daar met een veel groter gemak doorheen. Toch wel apart dat men zo veel jaren geleden toch al dergelijk goede onderstellen maakte. Tijdens één van deze rondes werden we net voor de steilstreckecurve door twee Nederlandse Alfa 75 gepasseerd. Ondanks dat ik heel veel ruime liet aan de linkerzijde vond één van de Alfabestuurders het toch nog om terwijl hij naast me zat mijn kant op te sturen. Geen idee waarom hij dat deed, maar ik vond het een duidelijk mindere actie. Na de in totaal vrijf rondes was ik toch wel enigzins verbaasd over de plakken rubber die op mijn nieuwe banden hingen. De Cont's slijten dus toch wel ondanks het relatief lage tempo. Het was inmiddels aardig heet ondanks dat ik met het schuifdak open reed. Ik vind de Cola bij start-finish met twee Euro per glas belachelijk duur, maar op zulke momenten is het toch wel heel lekker. Rondlopend op de parkeerplaats kwamen we Dennis en Martijn tegen. Uiteraard hadden ze ook wel trek in een passengerlap in de 911. Zo gezegd zo gedaan en mede doordat het wat rustiger op de baan was gingen ook deze laatste twee rondes lekker. Eenmaal terug was de ufo er ook weer. Voor de ufo stond een mooie witte Porsche 911 turbo die helaas wat minder mooi was geworden. Zowel voor als achter had de Porsche forse schade.
Na ons nogmaals verbaasd te hebben over het ufo-achtige voertuig dat de baan op ging zijn we ingestapt en huiswaarts gekeerd. Onderweg nog een nieuwe SL op de hielen gehad. Hangend in vier kon hij me wegaccelerend bijhouden maar toen ik een een keer terug ging naar drie was het voor hem over. Nabij de A67 bij Venlo dook een nieuwe A8 met grote snelheid in de spiegels op. Op de toerit toch maar even gas gegeven, maar de 4.2 quattro met 335 pk kon het bij lange na niet bijhouden. Al met al was het een niet al te druk lekker Ringdag je met de 911 die geen krimp gegeven heeft. Eenmaal thuis op de pc kwam ik erachter dat de Iso-waarde van mijn fototoestel de hele dag verkeerd stond dus echt denderend zijn de foto's niet. Op naar de volgende Ringdag die weer met de 205 ondernomen zal worden. |