Ringverslag 7 augustus 2005



De 205 had de laatste tijd last van een minimale koellekkage, maar middels een extra slangklem was dit probleem hopelijk opgelost. Bij de controle van deze mogelijke lekkage op zaterdagmiddag en de uitgebreide routine-controle voor ieder Ringbezoek kwam ik nog wat aparts tegen.
Voordat ik een dagje Ring doe controleer ik altijd het nodige aan mijn auto: alle wielen gaan eraf, de ophanging controleer ik op speling, meten remblokdikte, loopvlak banden controleren op evt spijkers, checken mogelijke lekkages van olie / koelvloeistof, vloeistofnivo's controleren en waar nodig bijvullen, uitlaat controleren op luchtdichtheid, ophangrubbers uitlaat controleren etc. Dit keer kwam ik stevige scheurtjes in de geboorde remschijven tegen. Op zaterdagmiddag kom je niet in no-time aan andere schijven dus had ik me toch maar voorgenomen om zondag naar de Ring te gaan ondanks de scheurtjes.

 

Het was DTM op de Ring dus dat staat garant voor heel veel publiek op de F1-baan. Ik ben dus maar om 6.00u opgestaan zodat ik rond 8.00u bij de Ring zou zijn. Zelfs op dit vroege tijdstip was het al stervens druk tussen het einde van de A1 en de Ring. Was ik twee uur later gekomen dan had ik helemaal stil gestaan op dat stuk. Bijna de hele weg kwam het water met bakken naar beneden en ik had me al bedacht wat ik ’s middags allemaal zou kunnen doen als ik rond 10.00u weer huiswaarts zou gaan. Gelukkig pakte alles heel anders uit. Om 8.10u was ik eindelijk op de parkeerplaats. Met 8 graden was het maar koud, maar het was warempel droog. Uiteraard was de parkeerplaats uitgestorven.

 

De baan was nog zeiknat maar dat kon ook bijna niet anders. Mijn Toyo’s zijn nog vrij nieuw dus besloot ik toch gewoon de baan op te gaan. Ik was voor mijn gevoel helemaal alleen op de baan want ik heb niemand voor me of achter me gezien. Na deze eerste ronde toch maar even de parkeerplaats toe gegaan om oordoppen in te doen want ik had het voornemen om meerdere rondes na elkaar te doen. Mijn 205 schijnt van buiten lekker te klinken, maar binnenin wordt je redelijk gek van de herrie. Eén of twee rondes gaat nog wel, maar als je er een stuk of vier achter elkaar doet dan wordt het wat te veel van het goede.

De tweede ronde was een kopie van de eerste met het enige verschil dat ik het tempo wat had opgevoerd. De eerste ronde van de dag doe ik altijd in bejaardentempo om te kijken hoe de baan er bij ligt: is hij overal nat, ligt er nog ergens gras/zand, zijn ze ergens aan het werk etc. Ronde drie bracht helaas het eerste slachtoffer vandaag. Een e34 M5 was bij miss-hit-miss de zandwal aan de rechterzijde ingedoken. De schade leek gelukkig mee te vallen. De baan was langzaam maar zeker aan het opdrogen dus dan is het extra opletten geblazen. De overgangen tussen droog, semi-droog en nat kunnen zeer verraderlijk zijn. Schwalbenschwanz ligt mij sowieso al niet qua bocht, maar vandaag is dat nog wat erger geworden doordat ik halverwege de bocht (bij de linker kerbs) over vier wielen naar buiten begon te glijden. Als een volleerd driftkoning hengelde ik wat aan mijn stuur en de auto bleeft gecontroleerd de goede kant op gaan. Halverwege de baan hervatte hij zijn grip dus er was nog marge genoeg, maar zo volleerd als het er uit zag was het zeker niet. Het was meer geluk dan wijsheid.

 In ronde vijf zag ik bij het insturen van Hatzenbach bovenstaande grijze Kadett achter me zitten die toch wel wat sneller was dan mij. Bij de laatste linker van Hatzenbach liet ik dus mooi ruimte door ver naar rechts te gaan en tegelijkertijd wat gas te minderen. Wachten, wachten, maar geen Kadett. Totdat ik in mijn spiegel keek en zag dat hij de laatste rechter was gespint.Na Adenauer Forst was hij me echter al weer voorbij. In één van de half-natte rondes werd ik ook nog voorbij geblazen door Jan-Willem in zijn koppelmonsterige Ibiza. Met mijn Toyo’s waag ik me maar niet aan dit soort snelheden want dat komt niet goed. Dat sommige mensen de rempunten niet helemaal goed inschatten op nat wegdek bleek wel uit het feit dat de halve grindbak op de baan lag bij Aremberg. Gelukkig waren er niet veel motorrijders want volgens mij is dat niet funny als je dat grind allemaal tegenkomt.

Na een ronde of zes was het tanktijd, maar omdat het langs het rechte stuk helemaal dicht stond met DTM-fans ben ik maar in Breidscheid wat benzine gaan halen. Omdat ik er toch was direct maar een paar foto’s gemaakt. De eerste wagen die voorbij kwam was een Impreza voorzien van Ghostrider-bestickering die heftig driftend over de brug heen denderde. De Ferrari F430 die daarna voorbij kwam was overigens ook niet mis.

Bij de motorparking nog even met Ron (205 ringracing-bestickering) staan praten over een mogelijke opvolger van de 205. We waren er beiden niet echt uit aangezien de 205 veel spektakel brengt voor een relatief lage prijs. Een M3 of iets dergelijks is wel mooi, maar na verloop van tijd ga je zo hard dat de marges wel heel klein worden.

Als het dan een keer fout gaat dan gaat het ook goed fout. Bovenstaande M3 ging er trouwens erg hard overheen.De Modena met Vie-kenteken joeg er ook weer als een dolle overheen. De Zakspeed-Viper gaat normaal met gepaste snelheid over de brug bij Breidscheid, maar toen hij eenmaal achter de Modena zat was het echt volle pijp erover op een metertje achter de Ferrari. Echt gekkenwerk in mijn ogen, maar de heren zullen wel weten waar ze mee bezig zijn.

Na wat foto’s her en er was het tijd om weer wat rondes te doen. Eerst nog even op de parkeerplaats rondgezworven tussen allerlei exoten. Ik had zaterdag proef gereden in een Speedster en dat is al een redelijke pur sang auto, maar deze Westfield Megabusa zonder voorruit is nog wel een keer of zes erger

.

De baan was inmiddels helemaal droog dus het was genieten met een grote G. In de negende ronde werd mijn aandacht bij Pflanzgarten 1 al getrokken door een fotograaf die over de vangrail aan de zijkant hing om foto’s te maken. Op zich is dat al erg kritisch, maar in de volgende ronde maakte hij het nog bonter. Hij zat net voor de bandenstapel in de grindbak foto’s te maken. Ik ben niet van het aangeverige type, maar dit heb ik wel even gemeld bij de streckensicherung omdat het gewoon levensgevaarlijk was. Uiteraard waren er her en der weer wat auto’s in de vangrail beland, maar de Ibiza op Schwedenkreuz was wel apart. Voor zover ik kon zien lag zijn band eraf, maar zat zijn auto nog op de velg. De volgende ronde was hij met beveiliging van de streckensicherung zijn wiel aan het verwisselen. Een ronde daarna reed bij met een linker voorwiel met zo’n 5 graden negatief camber heel langzaam naar de uitgang.

Ondanks dat het inmiddels 12.00u was, was het nog heerlijk rustig op de baan. Ik had al een ronde of 10 gedaan dus ik vond het wel even welletjes. Ik had me voorgenomen om weer eens richting Hohe Acht en Karrussell te wandelen. Het weer zag er nog goed uit dus een half uurtje wandelen moest kunnen. Ik vind het een prachtig stuk om te wandelen omdat je constant zicht hebt op een paar prachtige bochten op de baan. Erg gaaf om te zien hoe sommigen mensen de kerbs bij Wipperman pakken.

Sabine was ook weer goed bezig bij Hohe acht. Helaas hoorde ik haar pas op het laatste moment aankomen en was tegelijkertijd aan het bellen, maar ze staat erop. De handtekening die ze achterliet spreekt echter voor zich lijkt me. Hohe acht blijft een mooi punt om foto's te maken met op de achtergrond de mooie Eifelomgeving. Helaas was het zo goed als onmogelijk om veilig een lagere fotopositie aan te nemen vanwege het hoge gras e.d. De onderste foto van de Ringtaxi vind ik desalniettemin wel geslaag en hij is toevallig ook nog scherp.

Helaas besliste het weer anders toen ik eenmaal bij de Karussell aangekomen was. Rond 13.30u  begon het te regenen en niet zo’n beetje ook. Gelukkig staan er wat bomen, maar van foto’s maken bij de Karussell kwam het dus niet. De dwarse Ghostrider-WRX kwam ook nog voorbij maar zat rechtsachter helemaal in elkaar. Hij bleek in de muur te zijn belang bij Breidscheid. Na verloop van tijd maar weer terug gewandeld en richting start-finish gegaan. Een zwarte RX-8 produceerde een geluid van een opstijgend vliegtuig dat je van verre aan hoorde komen. Geen idee wat er voor een turbo onder de kap zit, maar vast en zeker een hele grote. Ook de gele Ibiza blies er stevig overheen met ongetwijfeld een ietwat gemodificeerd blok.

 

Tot mijn verbazing was het daar droog dus heb ik er nog maar een paar rondjes aan gewaagd. De baan was op diverse plekken nog vochtig tot nat dus het was wel uitkijken. Andere delen van de baan waren weer helemaal kurkdroog. Lang leve de Ring. Met al die rondes moest ik toch weer een keer aan het tanken. Vanaf Breidscheid Joris meegenomen die zelf in een witte 205 met 16v-blok over de ring rijdt. Ondanks dat het maar een half rondje was vond hij het volgens mij wel leuk. Zo ook één van de bestuurders van een 996 4s die we passeerden. Op het rechte stuk ging het duimpje van hem omhoog. Op de parkeerplaats waren inmiddels een stuk of zes GT40's aangekomen. Volgens Friso waren het geen originele, maar volgens anderen weer wel. Ik had het idee dat het wel origineel spul was. Indrukwekkend was het echter zeker.

Het was inmiddels 17.00u en er viel weer een bui naar beneden. Ik was eigenlijk van plan om huiswaarts te gaan, en kon Dick (niet zijnde Dick M5) dus helaas geen ronde meenemen. Dick, volgend keer beter! Oh ja, de andere Dick met die twijfelachtige kleur M5 was ook weer van de partij. Toen ik even later de rij met DTM-bezoekers zag die naar huis gingen heb ik dat plan maar overboord gegooid. Langs het rechte stuk stond men 4 rijen dik in één richting vast. Tegengesteld verkeer was dus niet mogelijk. In plaats daarvan heb ik maar een paar rondes gedaan. Rond 18.00u was de baan weer helemaal droog en werd de funfactor voor mij weer een stuk hoger. Een compleet rondje in één keer met Fabian op de passagiersstoel was tot op heden niet gelukt. We zijn de afgelopen jaar iedere keer weer bij een ongeval uitgekomen wat net was gebeurd. Vandaag is het dan toch gelukt. Na die pionnen bij de start nog even aan Ron het verschil tussen een 8v in een 205 en een 16v in een 205 gedemonsteerd. Het scheelt aanzienlijk en in no-time was Ron (die toch ook zekers niet langzaam rijdt in de bochten) uit zicht verdwenen. Die ca. 30 pk verschil doen toch veel op zo’n auto.

Even daarvoor had ik met Fabian met Keith Maddock (zie foto hierboven) van de Ringerslist staan praten. Thuis kwam ik pas achter dat hij op de foto stond. Het was eigenlijk de bedoeling de Audi op de foto te zetten. Ik kende hem nog uit de tijd dat hij in Duitsland woonde en oa. een 968 en Speedster reed. Hij was even terug uit Amerika en had een Speedster gehuurd om een weekend Ring te doen. Na de pionnen zagen we hem rechts langzaam rijden. Bij de Karussell zat hij echter al weer achter ons. Hij was toch wel heel snel ingelopen, maar de rest van de ronde bleef hij netjes achter me zitten. Na afloop nog even staan praten en Fabian zou een rondje passagieren waarbij ik voor hen uit zou rijden.

Was Keith de vorige ronde in het voordeel met een hele lichte en jonge passagier, nu was ik in het voordeel zonder passagier terwijl Keith Fabian erbij had zitten. Op sommige stukken liep ik uit doordat ik beter in de toeren zat, maar Keith was meestal toch wat sneller. De ronde daarna waren de rollen omgedraaid: Keith voorop en ik achter hem aan. Eenmaal op het rechte stuk was hij ca. 5 seconden uitgelopen dus echt veel scheelde het niet. Naderhand het rondje nog even geëvalueerd en Keith vond het prachtig. Met name het geluid uit de 205 schijnt gaaf te zijn waarbij hij de Speedster regelmatig de begrenzer inoeg omdat hij in plaats van de de stofzuiger-motor achterin de Speedster alleen maar mijn 205 hoorde. Het was een mooie afsluiting van de dag en we besloten om maar eens huiswaarts te gaan aangezien het al 19.15u was.

 

Eenmaal op de A1 kwam ik in een file voor de wegwerkzaamheden terecht. Een telefoontje leerde me dat Fabian ca. 1 km voor me zat. De file duurde ca. 30 minuten en ik had dus alle tijd om de lucht te fotograferen, maar daarna was het vrij gassen tot Venlo.

Net voor de grens zag ik 5 oproepen gemist op mijn gsm. Fabian was stil komen staan zonder diesel op een afrit van de A61. Ik had de telefoon echter niet gehoord vanwege de herrie in mijn auto en de oordoppen. Hij stond echter ver terug en aangezien hij de ADAC al had geïnformeerd ben ik (na overleg met Fabian) toch maar doorgereden.

De voorspelling was niet al te best, maar tot 13.30u en na 17.30u was het heerlijk droog op de baan. De 205 heeft zich weer goed gehouden en de scheurtjes in de schijven zijn gelukkig niet erger geworden.