Ringverslag 24 augustus 2005


Van 19 t/m 24 augustus hadden we een paar dagen vakantie in Zwitserland gepland. Het was een lekkere vakantie waarin met name de overstromingen in Bern nogal indruk maakte. Vrolijk wandelend in de winkelstraat kom je bij een rivier uit die enorm buiten zijn oevers was getreden en een compleet deel van de stand onder water had gezet. Het is erg vreemd om bovenop een brug te staan en daaronder allerlei huizen en auto's onder water te zien staan. De mensen moesten met helikopters uit hun huizen gehaald worden omdat de stroming dermate sterk was dat aanmeren met een boot onmogelijk was.

Op woensdag was het echter tijd om weer naar Nederland af te reizen. Komende vanaf Zwitserland had de auto bij afslag 33 op de A61 in één keer de neiging om de afrit te nemen. Ik heb maar toegegeven aan deze neiging en plotseling was ik bij de Ring. Volgens de planning zou de baan om 17.15u open gaan, maar omdat wij er al rond 16.30u waren hebben we maar even bij Pflanzgarten staan kijken of er nog wat verkeer op de baan was. Op de parkeerplaats aan de andere zijde van de weg stond naast twee als nieuw uitziende Civics Type R ook onderstaande GT2. Je kunt slechtere auto's bedenken om de Ring mee te bedwingen.

Op de Ring was er verkeer en wat voor een verkeer! Diverse autoproducenten waren hun al dan niet zwaar gecamoufleerde auto's aan het testen. Ik ben aardig wat snelheid gewend op de Ring, maar deze wagens werden echt met akelig hoge snelheden over de baan gejaagd. Zelfs de Cayenne's en Mercedessen ML waren voorzien van een volledige kooi en coureurs met helm en overall. Ik ben niet zo thuis in de "scoops" dus ik had niet altijd een idee welk om welk type auto het ging. De Mercedessen ML, Porsche Cayennes en de Lamborghini Gallardo cabriolet (helaas geen foto van) waren in ieder geval goed te herkennen. Het leek wel SUV-testdag getuige onderstaande foto's.

Naast de SUV's werden echter ook de gewone modellen over de baan gejaagd.

Omdat het al aardig tegen vijven liep besloten we maar eens naar start-finish te rijden. Eigenlijk was het onze bedoeling om mijn moeder op de terugweg te verrassen met een pizza bij Pinokkio. Ze had daar al zo veel over gehoord, maar was er nog nooit geweest. Nu we er toch waren leek het me wel wat om weer eens wat rondjes met de Primera over het de baan te gaan. Het onderstel van de Primera is per slot van rekening op de Ring ontwikkelt. Bij het tankstation naast het rechte stuk mijn verzameling uitgebreid met een witte  911 GT3 in schaal 1:43. Op de parkeerplaats bij start-finish was het rustig, maar ik had ook niet anders verwacht. Op het aankondigingbord stond dat de baan pas om 17.45u open ging. Op de plek waar je normaal de baan af komt hebben we maar even staan kijken naar de voorbijrazende fabriekstester. Met name de Lamborghini kwam met een enorme snelheid en huil voorbij. Mijn moeder en vriendin zagen het niet zo zitten om een rondje mee te rijden dus die heb ik aan het fotograferen gezet bij Breidscheid. Getuige onderstaande foto's ging ze dat helemaal niet slecht af.

Eenmaal terug vanuit Breidscheid was de baan open en kon de eerste ronde beginnen. Ik had al vaker met de Primera op de Ring gereden, maar nu zat de hele kofferbak vol met bagage dus het was toch weer even iets anders. Qua acceleratie kom je met de ca. 130 pk stukken tekort op mijn 205 maar qua wegligging verraste de Primera alweer. Hij ligt erg strak in de bochten en er zijn hoge bochtsnelheden mee mogelijk. Het zou me niks verbazen als ik met de Primera na wat oefening hogere bochtsnelheden haal dan met de 205. Bij Bergwerk waren ze nog wat vangrail aan het repareren, maar verder lag de baan er netjes bij. Het rondje verliep lekker en met name de Karussell en de kerbs en het meepakken van de kerbs bij Wipperman gaat in de Primera stukken soepeler dan in de 205. De auto hield zich prima dus eenmaal bij de start aangekomen heb ik er nog maar een ronde achteraan geplakt. Zoals normaal op avonden door de week werd er netjes maar snel gereden. Opvallend waren de vele motoren en onderstaande 911 die ik in real life nog niet gezien had.

Ook de tweede ronde verliep goede met uitzondering van een motorrijder die wel heel rap naar binnen sneed bij Flugplatz waardoor hij toch wel wat dicht bij de voorzijde van de Primera kwam. Na Angstkurve passeerde ik de bus die weer eens uit het niets op kwam duiken. Het bordje "bus am strecke" was weliswaar opgeklapt bij de start, maar dat bordje is zo klein dat ik durf te wedden dat de meerderheid van de ringrijders het nog nooit gezien heeft. Onderstaande autootje is volgens mij een ietwat uitgeklede nieuwe Volkswagen Polo.

Na twee rondes vond ik het leuk geweest en ben ik naar Breidscheid gereden om mijn moeder en vriendin op te pikken. De pizza bij Pinokkio was weer groot en goedkoop, maar het wordt nu toch echt eens tijd dat ze daar wat scherpe messen kopen. Het snijden van de pizza kost bijna meer tijd dan het opeten. Volgende keer zelf maar een scherp mes meenemen als ik daarheen ga. De terugweg via Altenahr en de A61 verliep voorspoedig waardoor we rond 21.00u thuis waren. Het was een korte maar leuke vakantie met een fly-by langs de Ring. Binnenkort ga ik weer een complete dag om o.a. te kijken hoe de 307-remmerij onder de 205 zich houdt.