Ringverslag 10 juli 2006


 

Mijn vorige Ringbezoekje dateerde van meer dan 6 maanden geleden. 3 oktober vorig jaar was de laatste keer dat ik mijn rondjes had gedraaid. Tenniscompetitie, de aankoop van een nieuw huis en drukte op het werk zorgden ervoor dat ik in het voorjaar vrijwel geen tijd over had om richting de Ring af te reizen. Maar uiteindelijk was het maandag 10 juli dan toch weer zover. Doordat de baan pas vanaf 13.00u open was kon ik relatief uitslapen tot een uur of 10 om vervolgens de 205 richting de Ring te sturen. 

Sinds ik met de 535i woon-werkverkeer rij, staat de 205 het grootste deel van de tijd stil. Op zondag heb ik daarom toch nog maar een stuk stevig rondgereden om te kijken of er geen lekkages e.d. op zouden treden. Zowel die rit als de inspectie daarna van banden, remblokken, uitlaat e.d. brachten geen rare zaken aan het licht.

Op de heenweg zag ik bij de grensovergang Venlo al een paar Opel Speedsters staan waarvan het niet ondenkbaar zou zijn dat ik hen die dag nog een keer zou zien. Ik was ruim voor 13u op de parking waardoor ik rustig alles goed vast kon leggen in de auto, schoentjes aantrekken etc. Al doende sprak een Nederlander in een Subaru me aan. Al pratende was het snel 13u en dus tijd om de baan weer op te gaan.

In het verleden ben ik ook wel eens een tijd niet op de Ring geweest en toen had ik altijd wat moeite om het ritme weer op te pakken. Het verbaasde me dat ik daar vandaag helemaal geen last van had. Het was alsof ik er het weekend daarvoor nog had gereden. Omdat ik niet verwacht dat een jaarkaart dit jaar rendabel is, doe ik het dit jaar met meer-ronde-kaartjes. Via nurburgring.nl had ik een kaartje gekocht met nog een ronde of 10 erop dus vandaag kon ik wel even vooruit.

Met een buitentemperatuur van 28 graden had ik me voorgenomen om niet meer dan twee rondes direct na elkaar te rijden omdat enerzijds mijn banden dan beginnen te smeren en anderzijds is het ook voor de bestuurder zelf wel erg warm. De eerste paar rondes verbaasde ik me over de rust op de baan. Per ronde haalde ik slechts enkele auto’s in en werd ik zelf helemaal niet ingehaald. De Speedsters uit Venlo en een Impreza die er ook bij reed ben ik ook nog voorbij gegaan op de baan. Ze waren verstandig door niet te proberen om aan te haken achter een landgenoot. Op de parkeerplaats viel de Gallaro op, omdat het kenteken vorig jaar nog op een RS4 zat. BMW's waren er weer in overvloed vandaag.

De derde ronde van de dag stond ik voor de slagboom toen iemand op het dak klopte. De beste jongeman kende mijn auto van mijn site. Het blijft apart dat je via je eigen eenvoudige hobby-matige site gewoon herkend wordt in het buitenland. Na afloop heb ik deze jongeman (Sander) een rondje meegenomen in de 205. Hij kende de baan via de Playstation maar in werkelijkheid was het toch wel een stuk spectaculairder. Na afloop nog even wat gedronken in het restaurant, maar toen was het tijd om de 205 weer te voorzien van wat brandstof.

Bij het tankstation trof ik Marius in zijn witte 5 die ik uiteraard ook veel te lang niet gezien had. Op de parkeerplaats eindelijk eens handen geschut met Jorrit die ik uitsluitende kende van het forum. Onderstaande Speedster is ook niet echt een exemplaar dat je dagelijks ziet.

Eén van de rondes daarna reed Marius net weg toen ik bij de slagboom kwam. Het was goed te zien dat onze auto’s redelijk aan elkaar gewaagd zijn, want ik kwam slechts met kleine stapjes dichterbij. Het blijft leuk om vlak achter een vergelijkbare auto te rijden om te zien hoe deze auto zich gedraagd op dit prachtige circuit. Marius liet me netjes voorbij en even later deed Jorrit hetzelfde. Bij het opkomen van het rechte stuk zag ik al snel weer de witte 5 in mijn spiegels dus het verschil tussen beide auto’s is echt minimaal.

Na deze warme rondes had ik mijn zinnen gezet op het maken van een aantal foto's bij het begin van Hatzenbach. De lokatie ligt dicht bij start finish, is makkelijk te bereiken en de auto's hangen in de bocht wat mooie actiefoto's op kan leveren.

De rondes daarna gingen eigenlijk allemaal even voorspoedig als voorheen. Knot en Jorrit ook nog meegenomen in de 205 die het nog steeds prima deed. De schokdemper rechtsvoor is weliswaar niet meer helemaal jofel, maar dat staat nog op de “to-do”lijst. Ik heb eindelijk eens een keer mee kunnen rijden in een E30 325i. Jorrit joeg de BMW met flinke snelheid over de baan, waarbij opviel dat het veel langzamer lijkt te gaan dan in mijn 205. Dit is echter niet zo als je naar de snelheden kijkt, maar doordat de auto een stuk stiller lijkt dat mijn 205 lijkt het ook minder hard te gaan.

Na wat nakletsen op de parkeerplaats met Jorrit was het al weer 19u. Het was weer tijd om huiswaarts te gaan. De 9 rondes smaakten zekers naar meer en ik heb er nu al bijna spijt van dat ik geen jaarkaart heb genomen. Met wellicht een lang weekend in augustus in het vooruitzicht kom ik al weer snel richting de 60 rondes. 23 juli ben ik weer van de partij op de Ring en 7 augustus ga ik eindelijk eens zelf rijden op Spa. Ik heb me in ieder geval weer zeer goed vermaakt op de Ring en weet nu dat een afwezigheid van oktober tot juli te lang is……