Ringverslag 20 t/m 22
okt. 2006
Vrijdag:
Het was al weer drie weken geleden dat ik op de
Ring was geweest dus het was weer tijd voor een bezoekje om o.a. mijn nieuwe
remschijven en blokken uit te proberen. Met openingstijden vanaf zaterdagmiddag
13.00u twijfelde ik nog even om zaterdagochtend naar Duitsland te gaan, maar
toen Marius aangaf om toch op vrijdagavond te gaan was ik ook om. Om exact
16.00u huiswaarts gegaan waar Marius ook net voor vijven arriveerde. Marius
voorop met de bloedsnelle 306 diesel en ik er achteraan met toch bijna 4.000
tr/minuut. Lang leve het korte differentieel wat onder de 525 zit want boven de
130km/uur ben ik niet geweest. Ondanks het begin van de herfstvakantie in midden
en noord-Nederland verliep de heenreis voorspoedig. Twee
ghost-rider-look-a-likes die met zo’n 160 in het uur tussen de beide rijstroken
alles voorbij vlogen was het opvallendste onderweg. We hadden wat haast want we
wilden liever niet in het donker de tent opzetten. We waren ruim voor het donker
daar, maar uiteraard moest eerst even bijgekletst worden met Christoph, Martin
en Victoria.
Om
opzetten in het donker te voorkomen toch maar snel aan de slag gegaan. Ietwat te
snel wellicht want bij het insteken van de 2e stok besloot de stok
dat het genoeg was geweest. Gelukkig had Marius nog wat tools bij waardoor de
gebroken tentstok toch gemonteerd kon worden. Inmiddels was het pikkedonker en
regende het ook nog eens. Veel erger kun je het dus niet hebben bij een tent
opzetten: stok kapot, donker en regen. Groot voordeel is dan weer dat het bier
daarna extra goed smaakt.
Hoe druk het
anders is, zo rustig was het nu op ons grasveld met slechts twee tentjes.
Nadat we
de schnitzel op hadden hebben we met Christoph en Martin de draadloze
internetmogelijkheden even getest met Marius’ laptop. Het werkt allemaal prima
dus dat is altijd handig om te weten. Daarna onder het genot van wat biertjes
met Christoph nog allerlei auto en natuurgerelateerde filmpjes zitten kijken.
Natuurgerelateerd was niet vrouw-gerelateerd, maar had betrekking op haaien en
slangen. Bijtijds in de tent gekropen om lekker lang te slapen.
Zaterdag:
De baan
zou pas om 13.00u open gaan dus 9.00u ontbijten was een lekkere tijd. Rustig
wakker geworden met een blauwe lucht en een zonnetje aan de hemel.
Na het
ontbijt was het (zoals gebruikelijk op een ochtend dat de Ring niet open is)
Renault-sleutel-tijd. We hebben voor de ietwat vermoeide bouten bij de
remklauwen vervangen en aan de achterzijde waren de remblokken aan de beurt.
Helaas werkte één zuiger niet echt mee, maar met zijn tweeën lukte het toch om
hem ver genoeg terug te draaien zodat de blokken erin konden. Tenslotte heeft
Marius zijn 5-je nog even echt wit gemaakt door hem te wassen. Dit schijnt een
unieke gebeurtenis te zijn dus dat moest uiteraard even vastgeled worden
Inmiddels
waren "de mafkezen" en de ouders van Marius ook al gearriveerd waarbij het zo’n
mooi weer was dat we buiten op het terras wat konden drinken.
Via via
hoorden we dat de baan pas om 14.00u open zou gaan dus rond die tijd waren we er
ook. Helaas regende het in Niederadenau al en ook bij Breidscheid was het nat.
Ik baalde als een stekker omdat regen rijden met Fulda en Viking-banden met
beperkt profiel op een glibberige Ring niet iets is om naar uit te kijken. Zeker
na de spin vorige keer ben ik extra voorzichtig mijn rondes gaan doen. Ik had
het niet echt naar mijn zin op de baan maar onder het motto "nu help ik om de
baan droog te rijden" ben ik toch maar door blijven rijden. Vijf probleemloze
rondes achter elkaar gedaan waarbij de baan steeds droger werd. Het verbaasde me
dat ik nog nergens een schuiver had gezien want dat is meestal toch wel het
geval bij een half nat – half droge baan. Ik was nog niet uit-verbaasd of het
was op drie plekken raak: uitkomen Karussell stond een BMW e36 links in de
vangrail, in de slinger net voor Hohe Acht hing de halve voorkant van een rode
rent-a-racer e36 in de vangrail en bij uitgang Brünnchen stond de andere rode
rent-a-racer e36 ook met schade aan de kant. Ik besloot daarop om maar even
pauze te nemen.
De
zevende ronde van de dag was heerlijk: geen verkeer, droog en het vertrouwen in
de 525 nam ronde na ronde toe. In de 8e ronde een hele ronde voor
Robert gereden in zijn 147 GTA. Helaas was het na de 9e ronde over
met de pret. Een Golf had zijn voorkant plat gereden tussen de Karussell en Hohe
Acht en besloot om toch helemaal door te rijden tot de start. Zijn motor was
toen overleden, maar tegelijkertijd had hij een enorm oliespoor op de baan
achter gelaten. Rond 17.00u kwam dan ook de mededeling dat het over was met de
pret.
De groep
zat beneden bij Breidscheid dus ben ik daar maar naartoe gereden. Even handje
geschud met de vriendin van Marius (Caroline) en haar vriendin Layla (mijn
"vriendin" voor dit weekend). Ondanks dat ze in Nederland via de afsluitdijk
vanuit Scheveningen naar Groningen rijden, stonden ze toch in één keer ’s
middags om 14.00u in Adenau. Complimenten dames! Ik zat nog niet op eens stoel
of een “fan” van mij kwam aanlopen. Het is een Duitser die in een standaard 205
Gti rijdt (niet eens op de Ring) en die ik een keer een ronde mee heb genomen in
mijn race-205. Dat was natuurlijk helemaal de top voor hem en sindsdien mailt
hij me wanneer ik op de Ring kom etc. Vond het niet echt gepast dat ik direct na
handje schudden weer wegliep om met hem te praten maar op “fans” moet je ook
zuinig zijn. Rond het middaguur had Marius wederom wat moeite gehad om de altijd
lastige bocht Adenauer Forst te nemen. Bij het vorige bezoek ging hij een keer
rechtdoor over de kerbs, maar dit keer was het dwars over de lage kerbs aan de
rechterzijde. Een schamp langs de vangrail leverde geen vangrailkosten op, maar
wel een ietwat verbouwde bumper.
De buiken
begonnen inmiddels toch weer wat te knorren dus ging de optocht naar Kreuzberg.
Gelukkig was Mark er anders was mijn telefoon nu nog steeds in Duitsland. Marius en ondergetekende wilden de dames helpen met het opzetten van hun tent.
De opmerking "gaan jullie maar lekker wat anders doen" was niet aan dovemansoren
gericht en binnen een minuut zaten we aan het bier.
Zelfs
Nandor, Esther en Francisco kwamen naar de camping om daar te genieten van het
zeer gevarieerde eten. We waren in totaal met 22 en dat het het gezellig was
moge duidelijk wezen. Ongeveer de hele vriezer en koelkast waren leeg getrokken
om zo voor ieder wat wils te serveren.
Na het
hoofdgerecht werden we zelfs nog voorzien van een ijsje. Met name de nieuwe
bezoeksters wisten niet wat hun overkwam met deze topservice.
Victoria-Station-crew het was wederom prima verzorgd! Zoveel mensen in één keer
van eten voorzien is geen kleinigheid. Terecht dat jullie even aan het uitrusten
waren om F1 te kijken.
Na het
eten splitste de groep zich even in tweeën. De mafkezen gingen richting de grote
tent, maar de hele "Marius-groep" bleef nog even in het campinggebouw zitten.
Met Christoph & Martin erbij en de nodige biertjes en wijntjes voor de dames was
het weer uitermate gezellig. Deze gezelligheid hebben we na tienen in de
Nürburgring.nl-tent uiteraard doorgezet. De sfeer was uitermate goed en om de
simpelste opmerkingen lag iedereen in een deuk. Het antwoord van mij "Dat maakt
mij niet uit"’ op de opmerking van Layla "Ik vind het jammer dat je de 911 hebt
verkocht" was al reden om te lachen. Ik was me nergens van bewust en doelde er
uiteraard niet op dat het mij niks uitmaakte wat zij ervan vond, maar dat het
mij niet uitmaakte dat de 911 verkocht is. De afsluitdijk van de dames is ook
nog een paar keer voorbij gekomen, maar één van de toppers was toch wel de
Chinees waar het eten naar hout smaakte. Oorzaak: de Chinees had gisteren zijn
hobbelpaard geslacht…. Net na middernacht was het toch tijd om in de tent te
kruipen. Na wat geroep over en weer uit allerlei tenten was het toch vrij snel
rustig op de camping.
Zondag:
De volgende ochtend was ik al weer veel te vroeg wakker. Na een explosie in de
te bouwen tunnel hoorde ik wat Amerikaans geroffel de camping opkomen. Almelo en
omgeving was gearriveerd met de blauwe Golfjes op de aanhanger.
Het
ontbijt was zoals vanouds prima verzorgd en een goede basis voor deze lange dag.
We waren het er over eens dat we eigenlijk in een hotel zitten waarbij we in
tenten slapen. Dankzij Mark sta ik eindelijk ook eens een keer zelf op de foto.
Foto door
Mark Haverkamp
Christoph heeft thuis 20 liter olie staan, maar desalniettemin
moest hij een halve liter van mij lenen. Geen probleem Christoph en die halve
liter wil ik niet eens terug! Ik ben net zoals Marius nooit zo'n rondebeest
geweest dus wij doen alles op ons gemakje. Ondertussen was iedereen al
vertrokken met als gevolg dat wij zelfs van Caroline en Layla op ons donder
kregen dat het met ons wel wat lang duurde. Meestal is het echter omgekeerd…
Bij het
tanken heb ik getracht ons slome gedrag goed te maken door de voorruit van de
205 van de dames even te wassen. Uiteindelijk toch bij de ring aangekomen waar
ik Layla haar Ringdoop zou geven. 6 punts gordels zijn heel fijn, maar het
insnoeren van allerlei verschillende posturen vergt daarmee wel veel tijd. Zo
slank en klein als Layla is niet echt standaard op mijn passagiersstoel dus dat
leverde nogal wat verstelwerk op. Omdat ik het belangrijk vind dat de passagier
goed vast zit (en omdat een half vast zittende passagier in een 6 punts-gordel
echt gevaarlijk is) snoer ik de passagier meestal zelf in. De hint dat strak
aangetrokken schoudergordels voor dames wel eens vervelend kunnen zijn viel niet
direct bij Layla, maar Caroline hielp haar even een handje waarna het kwartje
alsnog viel. De baan lag er zelfs op de normaal nog natte stukken droog bij dus
het gas kon er direct aardig op. De eerste keer Karussell weet je natuurlijk
echt niet wat je overkomt dus dat was direct een leuke beginner. De rest van de
baan was ook één grote verrassing voor mijn passagiere waarbij het altijd leuk
is om de reacties te zien. Bij Layla was dat er maar één: een big smile van oor
tot oor. Ondertussen zat ze toch rustig te kletsen wat een teken is dat ze in
ieder geval niet misselijk werd. Zo nu en dan betrapte ik haar wel op het
meeremmen. In mijn ooghoek zag ik haar voeten remmende bewegingen maken terwijl
daar op dat punt op de baan geen enkele aanleiding toe was (bv Pflanzgarten 3).
Ik wees haar daarop en ze was zich nergens van bewust. Na 1,5 ronde kwamen we
bij de start waar Mark vroeg of hij straks een rondje mee mocht. "Nee", was het
antwoord van Layla. Oftewel: ze had de grootste lol op de passagiersstoel.
Voorafgaand aan de rondjes leek het nog relatief koud te worden in de auto (geen
verwarming), maar inmiddels zweette ik me kapot en ook Layla had wat
adrenaline-warmte opgedaan. Dus was het tijd voor een pauze in Breidscheid.
Zoals op onderstaande foto's te zien is hadden we ook daar met zijn vieren de
grootste lol.
Layla
Caroline
Marius
Ze raakte
maar niet uitgepraat over de twee rondes. Prachtig voor haar, maar ook voor mij
als bestuurder. Ik maak mijn rondes toch wel en ik vind het leuk om iemand een
plezier te doen door hem/haar een rondje mee te nemen. Soms (bij zware
passagiers) is het wel eens wat minder omdat je dat echt merkt in de bochten en
qua acceleratie, maar daar was in Layla’s geval geen sprake van. Sterker nog…
bij start-finish gingen we Marius voorbij die tegen Caroline zei dat ik alleen
in de auto zat. Not dus, want Layla zat ernaast. Ze is dus bijna onzichtbaar in
de auto. Dat dat niet helemaal waar is, is op onderstaande foto te zien.
Foto door
Marc Weichert
Caroline
had het wel even gehad met passagiersrondes dus stapte Layla bij Marius in en ik
ging alleen op weg. Ondanks dat het niet één van de snelste rondes van het
weekend was, was dit wel de gaafste. Francisco reed voorop met zijn Leon,
daarachter Marius, vervolgens Jef & Peter op de motor, dan ondergetekende en
achterop Christoph in de Golf. Het vorige bezoek kon ik Marius met geen
mogelijkheid bijhouden, maar de 525 voelt steeds beter aan waardoor ik nu toch
in de buurt kon blijven. Het was een hele Nederlandse Victoria-station-trein die
zo nu en dan soepel wisselde qua volgorde.
Het liep
al aardig over het middaguur dus was Hannes weer aan de beurt. De dames wilden
binnen zitten omdat het buiten toch wat frisjes was. Toen de grote groep echter
buiten ging zitten, bij gebrek aan plaats binnen, wilden een aantal weer naar
buiten, maar dat werd niet gewaardeerd door de snelle-reken-dame van Hannes.
Na het
eten heb ik Caroline nog twee erg gezellige rondes meegenomen. Vervolgens hebben
we beide dames uitgezwaaid want zij wilden bijtijds thuis zijn.
Nu de
dames weg waren, was er eindelijk een plekje vrij voor Mark. Wederom een serie
van twee lekkere rondes gedaan. Hieronder twee keer het bewijs
Foto door
Marc Weichert
Foto door
Roel ten Brinke
Ik had
het hele weekend nog geen tijd genomen om wat foto's van rijdende auto's te
maken, maar nu we toch bij Breidscheid waren heb ik daar toch maar even wat
ruimte voor gemaakt.
Ik had
het met Mark redelijk snel gezien boven bij Breidscheid dus zijn we even naar de
motorjongens gelopen.
Even later ging het licht op rood waarna bekend werd dat het een grote crash
was. Marius kreeg nog telefoon van de dames waarbij ze melden dat de reis
voorspoedig verliep.
Marius en
ik zijn rond 16u vertrokken en hebben onder het genot van een warme choco op de
camping kennis
gemaakt met de Duitse, oudere versie van Aernoudt. De beste man zat aan de
andere kant van het gebouw, maar was zo praatgraag dat hij het toch presteerde
om tussen het gesprek van Marius, Victoria en mij in te komen. Nadat we een sms
van de dames ontvangen dat ze op de afsluitdijk waren (stelletje grapjassen)
zijn we met een paar trossen met druiven als bagage richting de A61 gegaan. Het
idee was dat ik nu voorop zou rijden. Bij het opdraaien van de 61 stonden we
echter direct in een dikke file. Toen die eenmaal opgelost was, was het donker
en dan is het aflezen van de snelheidsmeter zonder dashboardverlichting
een onmogelijk opgave. Marius moest dus toch weer het voortouw nemen met de 306.
De Big Mac’s en hamburgers bij de Mac in Venlo zijn door ons dit weekend als
gezond gekwalificeerd omdat er geen duitse friet bij zit. Nabij Asten was het
tijd voor een knipper en zwaai en was dit topweekend weer ten einde.
Of het
mijn laatste ringbezoek van het jaar was weet ik niet, maar zo ja dan was het
wel een waardige afsluiter. De niet al te grote drukte op de baan, de goede
weersomstandigheden, de service op de camping en de gezellig groep mensen
maakten het weer een prachtig weekend om naar terug te kijken. Speciale dank aan
Caroline en mijn-vriendin-voor-dit-weekend Layla!
|