Ringverslag 11 maart 2007 Wel of niet doorgaan met de 525 dit jaar dat was een kwestie die me de afgelopen weken o.a. bezig hield. Na veel wikken en wegen heb ik toch maar besloten om de 525 dit jaar te houden en de nodige upgrades te laten ondergaan. Zo zullen er binnenkort een nieuwe rolkooi, een voor mij perfect passende kuipstoel en vier nieuwe banden komen. Tot het begin van deze week had ik nog de illusie dat ik net zoals vorig jaar tot eind juli niet zou rijden in verband met andere drukke bezigheden. Toen ik echter halverwege de week zag dat het ongeveer zomer zou worden, begonnen de Ringkriebels toch te komen. De voorspelling bleef goed dus heb ik vrijdag de auto uit de schorsing gehaald en ook weer verzekerd.Ik zag er de dag ervoor best wel tegenop. De nachtelijke temperaturen lagen namelijk in Nederland rond de 4 graden en in Duitsland zelfs onder het vriespunt. Op zich niet zo heel erg, ware het niet dat ik geen enkele verwarming of ventilatie heb. Het kon dus wel eens een koud tochtje worden. Om ervoor te zorgen dat ik toch om 8.00u aan de poort zou staan had ik al een extra kwartiertje opwarmpauze bij een tankstation onderweg ingecalculeerd.
Met 3 graden boven nul was het niet echt lekker warm in de auto, maar met de ramen dicht hoopte ik het nog wel enigszins aangenaam te houden. Na een kilometer of 10 bleek dit echter ook geen optie omdat de ramen besloegen. Dus toch maar een raampje op een kier gezet zodat ik goed zicht bleef houden. Veel warmer werd het daardoor echter ook weer niet. Na enkele maanden zo goed als stilstaan was het natuurlijk afwachten in hoeverre de auto zich goed zou houden. Een proefrit in de omgeving bracht geen problemen aan het licht dus het lijkt wel snor te zitten met de Duitse degelijkheid. Ook de rit over de autobaan ging probleemloos en dus kwam ik een minuut of vijf na achten aan op de uitgestorven parkeerplaats.
Direct mijn portemonnee maar even geleegd in ruil voor wederom een jaar plezier op deze prachtige baan. Rond 8.30u ben ik gaan rijden op een baan die toen al deels in de zon lag. Sommige bekende trajecten waren nog vochtig maar gezien de nachtvorst had ik eerlijk gezegd een veel nattere baan verwacht. Aangezien het weer een aantal maanden geleden was en mijn ervaring met de 525 nog niet zo heel groot is ben ik maar eens rustig begonnen. De eerste paar rondes goed in me opgenomen waar de natte plekken lagen en de volgende rondes heb ik getracht me te concentreren op het lijnen rijden (voor zover ik die weet). Sommige bochten kwam ik om onverklaarbare reden slecht uit waardoor ik het nodige asfalt liet liggen. Ik heb me vervolgens maar op die bochten geconcentreerd. In mijn spiegel kijken hoefde niet want de eerste vier rondes heb ik niemand in mijn spiegel gezien en ben ik niemand voorbij gegaan. Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit heb meegemaakt op een zondagochtend met dergelijk mooi weer. In de vijfde ronde kwam onderstaande M5 me voorbij ter hoogte van de Karussell. Ik was nog steeds rustig aan het rondtoeren, maar bleef wel dermate dichtbij dat ik kon zien dat mijnheer M5 de lijnen nog niet helemaal door had. Net voor Pflanzgarten 1 had hij te veel snelheid om de knik daarvoor nog te halen dus hij ging vol rechtdoor over het gras buiten de kerbstones langs. Gelukkig stond de auto recht en hield hij hem recht anders had het wel eens anders af kunnen lopen. Hij was dermate geschrokken dat zijn tempo zo ver omlaag ging dat ik hem zelf nog voorbij kon rijden.
Spectaculair bestuurde zijspannen zie je ook steeds meer. Zo ook onderstaande waarbij de bakkenist volledig uit de bak hing om het rechterwiel aan de grond te houden. Het ziet er altijd erg indrukwekkend uit om erachter te rijden. Het is alleen te hopen dat de bakkenist er niet uitstuitert anders wordt het een uitdaging om hem te ontwijken.
Na zes rondes aan één stuk besloot ik om er nog één aan vast te plakken om de boel rustig af te laten koelen. Eén van de weinige plekken waar het nog een beetje vochtig was, was de laatste linker knik op Kesselchen. Die ene plek werd een zwarte GT3 helaas fataal. Zowel rechtsvoor als rechtsachter zat hij fors in elkaar. Inmiddels druppelden er ook langzaam maar zeker wat Nederlanders binnen. Het was weer aangenaam praten en kennismaken met een aantal forumleden.
Ik had me tot op heden nog niet echt bekommerd om de bandenspanning, omdat ik relatief rustig aan het rondtoeren was, maar na ronde 9 heb ik voor de aardigheid toch maar even de meter erop gezet. 3.0 is wat te veel van het goede dus dat heb ik maar eens af laten lopen tot 2.4 In de twee rondes daarna was het verschil duidelijk merkbaar dus het was de moeite wel waard. Na 11 rondes vond ik het tijd voor een pauze en ik hoorde van Jeffrey dan campingeigenaar Christoph ook onderweg was naar de parkeerplaats. Lang niet gezien dus onder het genot van een bak koffie wederom gezellig bijgekletst. Zoals te zien is op onderstaande foto was het weer toen ook al zeer aangenaam.
Toevallig hadden we het tijdens de koffie over het magistrale geluid van de aanwezige Carrera GT. Uiteraard heb ik er wel eens één voorbij horen blazen, maar ik had nog nooit de eer om er een tijdje achter te rijden. In ronde 13 had ik die wel. Met name tussen de harde muren bij de tirbunes ter hoogte van T13 was het genieten met de hoofdletter G. Vanaf Flugplatz verdween hij echter langzaam uit zicht, maar desondanks kon ik hem in de verte nog goed horen.
Af en toe schaam ik me er wel voor, maar ook vandaag werd ik op mijn standaard rondje parkeerplaats weer een aantal malen met mijn voornaam door Nederlanders aangesproken. Het vervelende is echter dat ik soms echt niet weet wie de andere persoon is. Dus vergeef het me als ik het even kwijt ben, maar iedere bezoek leer je weer meer mensen kennen, maar blijkbaar is mijn naamgeheugen zo goed als vol. Er stond zoals gewoonlijk weer genoeg exclusief spul. De Ringmini ziet er met zijn nieuwe velgen nog heftiger uit als voorheen. Een zilveren 964 RS zoals hieronder op de foto staat nog erg hoog op mijn verlanglijstje.
Na een rondje of 14 was het tijd voor de inwendige mens. De vrijwel standaard-date om 13.00u bij Hannes resulteerde weer in een grote groep Nederlanders. De rij buiten was echter zo lang dat een aantal mensen besloten om binnen te gaan zitten aangezien het daar inclusief bediening een stuk sneller gaat. Na de currywurst mit pommes nog even bij Breidscheid wat foto's gemaakt.
Bij het tergulopen naar de auto viel mijn oog op motor met toch wel forse achterband. Op de Ring zul je hem niet zien, maar ook naast de Ring blijft het natuurlijk een aparte verschijning. Daarbij vergeleken is mijn 525 maar een saaie bak.
Het was inmiddels boven bij start-finish dermate druk dat ik de auto toch op de zandvlakte aan de overkant moest parkeren. Het passagiersrondje bij Tim in zijn (mijn ex) 911 kompressor was wederom erg gaaf. Nu de torsiestaven vervangen zijn door een puur race-onderstel met traditionele veerpoten staat er een compleet andere auto. Hij ligt een stuk lager, stabieler en duikt veel minder dan voorheen. Het effect is een auto die veel vertrouwen geeft en stukken harder remt en door de bochten gaat. Al met al is het een zeer indrukwekkende verbetering ten opzichte van het orignele onderstel. Tim, op naar de volgende upgrade! Na de ronde met Tim heb ik zelf ook nog maar de nodige rondes gereden aangezien de omstandigheden bijna niet beter konden: zonnetje, aangename temperatuur en geen drukte op de baan. Naast de baan was het met name bij Brünnchen een gekkenhuis. Het was er zo druk dat je de zandvlakte niet eens meer op kon rijden! Op de baan was het lekker rijden. De BMW hield zich voorbeeldig en zo gleed ronde na ronde onder mij door. Diverse leuke rondes gedraaid met o.a. een Cooper S en een rode Golf GTi. Uiteraard waren er ook minder leuke momenten met mensen in een dikke auto die weigeren voor zo'n Nederlands gekentekende slee aan de kant te gaan, maar dat houdt je toch. Ik kan me er eerlijk gezegd niet meer druk over maken en blijf er maar achter hangen. De eerste bocht van Hatzenbach is dicht bij start-finish en makkelijk te bereiken per auto dus daar heb ik mijn broodnodige rust maar even gehouden. Zittend in de zon met een dun truitje aan en de camera in de aanslag. Wat is het leven op de Ring toch zwaar..... Het aantal Nederlanders viel echter tegen, maar desondanks heb ik er nog een paar kunnen vastleggen. Onderstaande BMW e34 boendert er aardig overheen. Hij rijdt rondjes om mij heen in mijn 525, maar verschil moet er nu eenmaal zijn.
Bas was ook van de partij in zijn 323 terwijl Sven nog even wat rubber achter heeft gelaten.
Na deze fotoshoot was het tijd voor één van de laatste serie rondes. Na een ronde of drie toch maar eens de parkeerplaats opgereden om te kijken waar het andere Nederlandse volk gebleven was. Met Tim afgesproken dat ik even naar Breidscheid zou rijden om te kijken of daar nog iemand was, maar ook daar was het rustig. Ik hoopte net voor 18u nog twee rondes te doen maar helaas was de poort om 17.53u dicht dus eindige het aantal verreden rondes van vandaag op 24. Dat was veruit het meeste aantal rondes wat ik ooit verreden heb op een dag, maar beter als vandaag wordt het qua omstandigheden niet meer dit jaar dus heb ik er maar van genoten. Op de parkeerplaats stond een auto die nog hoger op het lijstje staat als de 964RS: een 997 GT3-RS. Die zal echter wel atlijd op dat lijstje blijven.
Het was ook voor de eerste keer dat ik mijn tank van de 525 zo ver leeg had gereden dat ik de terugweg naar huis niet zou halen. Met een tankinhoud van 80 liter kun je immers de nodige rondes rijden. Tankend in Breidscheid kwam Reinier aanrijden die zich vervolgens ook bij het eet-groepje heeft gevoegd. Het verbruik op de Ring was overigens 1:5,0 wat in verhouding tot de 205 met 1:5,9 nog best wel meevalt. De wagen is immers een stuk zwaarder en een 2.5 liter 6 cylinder zuipt sowieso wat meer dan een 2.0 liter 4 cylindertje. We waren van plan om bij Pinokkio een pizza te doen, maar aangezien het daar vol zat zijn we uitgeweken naar Guilia's. Voor het geringe bedrag van 6 Euro een lekker pizza naar binnen gewerkt waarna het tijd was voor de trip naar huis.
Rond 21u was ik moe maar zeer voldaan weer thuis. Van dergelijke Ringtrips mogen er nog veel meer volgen. Op naar Pasen!
Meer foto's van vandaag vind je
hier |