Ringverslag 16-18 juni 2007
Zaterdag:
Ik had gehoopt
vrijdag al Ringwaarts te kunnen, maar drukte op het werk belemmerde dat.
Zaterdagochtend dus bijtijds uit bed gestapt om de auto vol te laden met
campingspullen. De grote kofferbak van de 525 is uitermate geschikt om een
heleboel zooi mee te nemen.
Rond 7 uur weggereden
waarbij ik net na de grens al een enorme bui regen over me heen kreeg. Om een
beslagen voorruit te voorkomen moeten de ramen (ivm afwezigheid van overige
ventilatie) een stukje open. Dat resulteerde op zijn beurt weer in een rijdend
zwembad. Gelukkig werd het weer steeds beter naarmate ik dichter bij de camping
Viktoria Station kwam zodat het zwembad weer enigzins opdroogde.
Toen ik arriveerde rond
8.30u zaten Marco, Maikel en twee motorrijders al aan het ontbijt. Nadat ik de
tent op had gezet, waren de mafkezen ook al present. De Kadett stond weer mooi
gepoetst op de aanhanger achter de VW-bus.
Even nadat Martin en ondergetende beide tenten
hadden neergezet kwam een duitse mevrouw naar ons toe dat in de buurt van de
plek waar wij stonden nog zo'n 30 andere tenten zouden komen van kleine
kinderen. Wij hadden weinig zin om daar tussen te staan dus we hebben de
haringen weer uit de grond getrokken en de tenten bij de spoorbrug neergezet.
Het grasveld staat wel eens vaker vol met tenten, maar zo veel mensen als er nu
waren had ik nog niet meegemaakt. Het wemelde van de kinderen en zelfs de Duitse
uitvoering van de Hells Angels inclusief een Winnetou-look-a-like waren van de
partij. Het waren echter wat tot rust gekomen bikers. Voorheen ging er 80 liter
bier in een weekend doorheen maar tegenwoordig kwamen ze niet verder dan 20.
Jeffrey en Peter hadden geen zin om de tent nu al
op te zetten waarop zij hun spullen even bij mij in de tent legden. Mijn tent
verandere daardoor tijdelijk in een enorme bende.
Het weer was heerlijk
dus het werd eens tijd om richting de Ring te gaan. De voorspellingen waren niet
al te best en waarschijnlijk kwam het daardoor dat het niet zo druk was op de
baan. De eerste paar rondes heb ik het weer relatief rustig aan gedaan om te
kijken hoe de baan erbij ligt en hoe de auto het doet. Tot op heden had ik geen
problemen met uitzondering van wat haarscheurtjes in de remschijven die ik
tijdens het laatste bezoek geconstateerd had. Martin zei echter dat die vanzelf
zouden verdwijnen. Hij bleek ook nog gelijk te krijgen.
Tijdens één van de rondes
kwam ik achter de Kadett te rijden en toen zij samen met Patrick in de Golf even
een pauze hielden op de zandparkeerplaats tegenover start-finish ben ik ze maar
gevolgd. Bij enorme drukte was het mogelijk de zandparkeerplaats te verlaten via
onderstaand weggetje. Ze hebben daar echter nu een stokje voor gestoken door er
een paar grote stenen voor te leggen.
Omdat we pas
rond elven bij de Ring waren was het na een paar rondes al weer tijd om Hannes
te bezoeken. Michiel had even een hond te leen gekregen die van schoot naar
schoot ging voor en tijdens het eten. Hieronder heeft Frans de eer om het
beestje even bij zich te houden. Jean-Pierre, Robert en Manuela waren inmiddels
ook aangeschoven waardoor we een aardig clubje Nederlanders bij elkaar hadden.
Inmiddels was er ook
weer een regenbui naar beneden gevallen waardoor de baan wat nat was. Desondanks
ben ik rustig een paar rondes gaan doen met als einddoel Hatzenbach voor wat
foto's langs de baan. Eenmaal daar aangekomen viel er een motorrijder waardoor
de snelheid er bij het verkeer uit ging. Een baansluiting en een regenbui
zorgden er voor dat ik geen enkele foto heb kunnen maken.
De baan was weer enorm snel opgedroogd waarna ik
Maikel een paar rondes mee heb genomen. In één van de rondes zaten we achter
onderstaande Jaguar XJ220. Uiteraard schiet dat apparaat er in een rechte lijn
als een speer vandoor, maar aangezien hij in de bochten niet zo heel snel ging,
kon ik aardig bij hem in de buurt blijven vanaf Hohe Acht. Ik zat relatief dicht
achter hem toen hij vol op het gas ging en mijn voorruit voorzag van een spray
van ???? Wat het was wisten we niet, maar wij dachten aan olie of koelvloeistof.
Even later moest ik tanken bij de ED waar de Jaguar ook stond. Even aan de
bestuurder gevraagd wat het kon zijn. Het was benzine dat uit de uitlaat komt
omdat hij vrij rijk afgesteld stond. Het was wel gaaf om achter zo'n exclusieve
Jaguar over deze baan te rijden.
Na het tanken ben ik een
ronde met Maikel in de witte 205 16V mee gereden. Het ding trilt als een gek
door de massieve motor-en achterassteunen en maakt daardoor ook een enorm
kabaal. Helaas was het halfnat op de baan dus op snelheid rijden zat er niet in.
Na deze ronde bleef de regen vallen, maar ondanks dat
ik er niet echt van hou heb ik toch nog even 1,5
natte ronde gereden. De buik rommelde echter en aangezien die van Jeffrey en
Peter dat ook deden, zijn we richting de camping gereden voor een inmiddels
standaard schnitzel hawai. Het voorste deel van de camping was inmiddels bomvol
met de vele tenten van de kinderen.
Na het eten hebben we de nieuwe hoek in het
restaurant ook maar direct in gebruik genomen. Het ziet er, net zoals de rest
van het gebouw, weer prima afgewerkt uit. Het werd niet laat want we waren die
ochtend allen al heel vroeg uit de veren.
Zondag
Om 8.00u zaten we al weer aan het ontbijt want
het beloofde een dag met mooi weer te worden. Marco zette de grote bus met
daarin de Golfjes altijd boven bij Am Tiergarten neer, maar het stuk omhoog is
een eeuwig durend verhaal. Na een tip mijnerzijds van een ruimte bij de Aldi, is
de bus daar gestationeerd waarop we direct maar een soort pitsstraat gecreëerd
hebben. Helaas bleek Marco's voorgevoel juist en had de nokkenas wat kleine
groffe plekjes. Einde oefening voor de brede Golf, maar gelukkig was daar nog de
Golf van Patrick. De Kadett had last van wat happen uit de band en aandrijfasvet
wat in ruime mate aan de binnenkant van de velg aanwezig was. Desodnaks was er
nog prima te rijden met de Kadett. De Golf van Martin en mijn BMW stonden nog
buiten de pitsstraat want daar was nog niks mee aan de hand.
Rustig toerend op
Kesselchen werd ik ingehaald door een Zwitserse e36 met een vrouwelijke
bestuurder genaamd Melanie. Ik herkende haar aangezien ik een paar jaar geleden in de 205 ook
een tijdje achter haar heb gereden (aug. 2004). Ze reed toen ongeveer mijn tempo dus het
leek me wel leuk om eens te kijken of het met de 525 ook bij te houden is. Na
flink doortrappen zat ik Bij Brünnchen weer achter haar. Ze reed ongeveer
dezelfde snelheid als ik in mijn 525 dus de twee rondes daarna heb ik er ook op
strak tempp achteraan gereden. In de rechte lijn is de 328i sneller dan mijn
525, maar met het aanremmen en in de bochten kom ik rap dichterbij. Op zich wel
apart, want na 2,5 ronde heb ik even met haar en haar vader (die al sdins 1969
op de Ring komt) staan praten waarbij ze me vertelde dat er toch echt
Porsche-remmen en een KW-onderstel onder de e36 zitten. Da's toch een stuk beter
spul dan mijn Brakemax-remmetjes en Bilstein sportief straat onderstel. Op zich
dus wel apart dat ik toch op haar in liep bij het aanremmen van de bochten en in
de bochten.
In de laatste ronde die
ik achter haar aan reed lag er op de buitenste kerb van Metzgesfeld een
motorrijder. Doordat ik voldoende afstand hield, zag ik het op tijd waardoor ik
er eenvoudig omheen kon sturen. Bij Galgenkopf was het echter helemaal mis. Bij
het uitkomen van Galgenkopf lag een motor compleet in puin waarbij de bestuurder
ogenschijnlijk bewegingloos op zijn rug op het asfalt lag. Een zwitserse E30 die
enkele seconden voor ons reed stopte direct aan de linker kant waarna ik aan de
rechterzijde op het gras stopte. Ik sprong uit de auto, greep mijn gele vlag en
rende als een dolle naar de ingang van Galgenkopf. Ik vond het best vervelend om
de motorrijder te laten liggen en er voorbij te rennen, maar aangezien de
Zwitser naar hem toeliep ben ik richting Galgenkopf gerend. Ik hoorde de zwitser
roepen tegen de motorrijder, maar er kwam op dat moment geen reactie terug.
Al terug renned naar
Galgenkopf hoorde ik een motorrijder in de vangrail rijden bij de ingang van
Galgenkopf. Toen ik daar aankwam lag ook deze bestuurder doodstil aan de zijkant
van de baan. Er stopten direct een aantal mensen dus ik ben nog verder terug
gerend naar de uitgang van de kleine Karusell om daar het verkeer te waarschuwen
voor het onheil in Galgenkopf. Met de auto heb je die afstand in een paar
seconden afgelegd, maar ik vond het toch echt een heel eind lopen. Doordat ik in
mijn ogen goed opgesteld stond reageerde het verkeer goed op mijn vlag. Na zo'n
15 minuten vlaggen was de laatste auto voorbij en ben ik terug gelopen richting
de ingang van Galgenkopf. De motorrijder was er slecht aan toe. Hij ademde heel
moeilijk en werd moed ingesproken door een Engelse vriend van hem. Ondertussen
ging de schaar in zijn leren motorpak en werd hij ontdaan van al zijn kleding.
De politie vroeg of ik gezien had wat er gebeurd was, maar aangezien dat niet
het geval was, kon ik hen niet verder helpen. Geruchten over een oliespoor deden
op de parkeerplaats al weer de ronde, maar dat was 100% zekers niet aanwezig.
Toen de helikopter arriveerde ben ik verder gelopen naar de uitgang van
Galgenkopf. Deze motorrijder lag ook nog op de grond tussen het personeel van de
tweede ambulance maar had oogcontact met de omstanders dus hij leek er beter aan
toe te zijn. Desalniettemin kwam er voor hem ook nog een helikopter. Ik had het
inmiddels wel gezien en kon verder toch niks meer betekenen en ben rustig naar
de parkeerplaats gereden waar ik even bij kon komen van deze toch wat mindere
ervaring.
Uiteraard zie je
regelmatig ongevallen waar je aan voorbij rijdt, maar om bij twee dergelijk
ernstige ongevallen als één van de eerste ter plaatse te komen was toch wel een
stuk heftiger. Ik heb middels het vlaggen echter mijn steentje bijgedragen en
meer kon ik op dat moment niet doen. Op de parkeerplaats nog even met de
Zwitsers staan praten en toen was het al weer Hannes-tijd.
Martijn was nog nooit
met mij meegereden in de 525 dus dat moest ook nog een keer gebeuren. We hebben
twee lekkere rondes gereden met relatief weinig verkeer. Door het lekkere weer
werd het echter wel snikheet in de auto dus wat drinken op zijn tijd kon geen
kwaad. Bij het van de baan afrijden hoorde we rechtsachter wat aanloopgeluiden.
We hadden het vermoeden dat het de ijzeren plaat achter de remschijf was die
door de remschijf geraakt werd. Martijn trachte de plaat wat naar achteren te
duwen met een veil, maar de veil dacht daar anders over. De punt brak af en
uiteraard viel die punt precies tussen de plaat en de remschijf. Het puntje
bleef liggen op de remklauw, maar er was bijna niet bij te komen. Na het nodige
gemopper en gefriemel lukte het na een minuut of 10 toch om het puntje er
tussenuit te halen.
Aangezien het foto's
maken langs de baan gisteren in het water was gevallen, leek me dat nu wel een
leuk moment om te doen. Eenmaal boven ging de baan echter weer direct dicht dus
helaas geen foto's van naast de baan dit weekend. Ik heb maar een rondje op de
parkeerplaats gedaan om me daar te vergapen aan het vele mooie spul. De chaos
bij de slagbomen was ook weer compleet toen men eindelijk door had dat de baan
dicht ging. De Viper was een official pace-car van een aantal jaren terug
terwijl Rens' voorbeeld-auto er ook weer was. Eén van mijn favoriete auto's
staat daar onder.
De
laatste tijd valt de puinhoop op de parkeerplaats na een baansluiting best wel
mee. In het verleden was het wel eens zo dat je er echt niet meer vanaf kon
tijdens een baansluiting, maar tegenwoordig is er meestal wel één strook vrij.
De Mercedes C-klasse daaronder ben ik weliswaar voorbij gegaan, maar hij had de
snelheid er aardig in zitten. De Nederlandse motorrijder daaronder had wel een
hele platte passagier. Door het mooie weer was het wederom gezellig druk rondom
de parkeerplaats bij start-finish. Op de parkeerplaats heb ik ook nog staan
praten met Marius die dit keer zelfs zijn tentstokken, het dopje van zijn
luchtbed en mijn geleende handoeken bij had. Dit keer was het de eer aan de
slaapzak om vergeten te worden in Nederland.
Na een tijdje had ik het
wel weer gezien op de parkeerplaats. Omdat het enorm lang duurt voordat je bij
start-finish na een baansluiting weer de baan op kunt ben ik maar naar beneden
gereden. Eenmaal in Breidscheid was de baan open en ben ik er direct op gegaan.
Ik zag Marco in de binnenspiegel al naderen en even later volgde Jeffrey in de
Kadett. Bij start-finish stonden we met deze drie Nederlandse auto's achter
elkaar. Het ging vervolgens mooi gelijk op. Zowel de Golf als de Kadett hebben
gaan harder de bocht in dan de 525, maar de uitgangssnelheid scheelt niet veel
waarna ik op vermogen weer een stukje dichterbij kruip. We hebben er in ieder
geval allemaal van genoten om op vergelijkbare snelheid zo achter elkaar te
blijven hangen. Eenmaal boven bij start-finish had ik weer even wat pauze nodig
om wat te drinken. Nadat de auto afgekoeld was, voelde ik al enige trilling in
de auto. Bij het remmen werd dit alleen maar erger. Ondanks dat ik iedere vijf
rondes de remmen had gecontroleerd in verband met de eerder geconstateerde
haarscheurtjes waren de scheurtjes nu inderdaad grotendeels weg zoal Martin
eerder al voorspeld had. De schijf was op diverse plaatsen gescheurd dus het was
einde Ringweekend voor Paskal. Aangezien het al tegen zessen liep zijn we
Pinokkio maar gaan bezoeken waar camping-eigenaar Christoph ook aanschoof. Bij
Pinokkio stond een strakke E30 M3 die erom schreeuwde om op de foto te gaan.
Op de camping hebben we
nog een aantal biertjes genuttigd in de Ringtent waarna het lampje relatief
vroeg uit ging. Na een hele dag van zon ging nu de hemel open en kwam het water
met bakken tegelijk naar beneden.
Maandag:
Omdat het voor mij niet meer mogelijk was om te rijden ben ik maandag na het
ontbijt weer huiswaarts gegaan om direct nieuwe remschijven op te halen bij
Sandtler. De schijven zet ik er morgen onder zodat ik komend
weekend weer wat rondes kan rijden. Ondanks de remschijfpech kijk ik weer terug
op een gezellig weekend met de mafkezen, een deel van de smurfen en een heleboel
andere Nederlanders. Op de remschijfscheur na heeft de 525 zich weer prima
gehouden gedurende de de 23 rondes die ik dit weekend gereden heb.
|