| 
 Ringverslag  16-18 juni 2007 
 
Zaterdag: 
Ik had gehoopt 
vrijdag al Ringwaarts te kunnen, maar drukte op het werk belemmerde dat. 
Zaterdagochtend dus bijtijds uit bed gestapt om de auto vol te laden met 
campingspullen. De grote kofferbak van de 525 is uitermate geschikt om een 
heleboel zooi mee te nemen. 
  
Rond 7 uur weggereden 
waarbij ik net na de grens al een enorme bui regen over me heen kreeg. Om een 
beslagen voorruit te voorkomen moeten de ramen (ivm afwezigheid van overige 
ventilatie) een stukje open. Dat resulteerde op zijn beurt weer in een rijdend 
zwembad. Gelukkig werd het weer steeds beter naarmate ik dichter bij de camping 
Viktoria Station kwam zodat het zwembad weer enigzins opdroogde.
  
Toen ik arriveerde rond 
8.30u zaten Marco, Maikel en twee motorrijders al aan het ontbijt. Nadat ik de 
tent op had gezet, waren de mafkezen ook al present. De Kadett stond weer mooi 
gepoetst op de aanhanger achter de VW-bus.
  
Even nadat Martin en ondergetende beide tenten 
hadden neergezet kwam een duitse mevrouw naar ons toe dat in de buurt van de 
plek waar wij stonden nog zo'n 30 andere tenten zouden komen van kleine 
kinderen. Wij hadden weinig zin om daar tussen te staan dus we hebben de 
haringen weer uit de grond getrokken en de tenten bij de spoorbrug neergezet. 
Het grasveld staat wel eens vaker vol met tenten, maar zo veel mensen als er nu 
waren had ik nog niet meegemaakt. Het wemelde van de kinderen en zelfs de Duitse 
uitvoering van de Hells Angels inclusief een Winnetou-look-a-like waren van de 
partij. Het waren echter wat tot rust gekomen bikers. Voorheen ging er 80 liter 
bier in een weekend doorheen maar tegenwoordig kwamen ze niet verder dan 20.
  
  
Jeffrey en Peter hadden geen zin om de tent nu al 
op te zetten waarop zij hun spullen even bij mij in de tent legden. Mijn tent 
verandere daardoor tijdelijk in een enorme bende.
  
Het weer was heerlijk 
dus het werd eens tijd om richting de Ring te gaan. De voorspellingen waren niet 
al te best en waarschijnlijk kwam het daardoor dat het niet zo druk was op de 
baan. De eerste paar rondes heb ik het weer relatief rustig aan gedaan om te 
kijken hoe de baan erbij ligt en hoe de auto het doet. Tot op heden had ik geen 
problemen met uitzondering van wat haarscheurtjes in de remschijven die ik 
tijdens het laatste bezoek geconstateerd had. Martin zei echter dat die vanzelf 
zouden verdwijnen. Hij bleek ook nog gelijk te krijgen.
 
Tijdens één van de rondes 
kwam ik achter de Kadett te rijden en toen zij samen met Patrick in de Golf even 
een pauze hielden op de zandparkeerplaats tegenover start-finish ben ik ze maar 
gevolgd. Bij enorme drukte was het mogelijk de zandparkeerplaats te verlaten via 
onderstaand weggetje. Ze hebben daar echter nu een stokje voor gestoken door er 
een paar grote stenen voor te leggen. 
  
Omdat we pas 
rond elven bij de Ring waren was het na een paar rondes al weer tijd om Hannes 
te bezoeken. Michiel had even een hond te leen gekregen die van schoot naar 
schoot ging voor en tijdens het eten. Hieronder heeft Frans de eer om het 
beestje even bij zich te houden. Jean-Pierre, Robert en Manuela waren inmiddels 
ook aangeschoven waardoor we een aardig clubje Nederlanders bij elkaar hadden. 
  
  
  
Inmiddels was er ook 
weer een regenbui naar beneden gevallen waardoor de baan wat nat was. Desondanks 
ben ik rustig een paar rondes gaan doen met als einddoel Hatzenbach voor wat 
foto's langs de baan. Eenmaal daar aangekomen viel er een motorrijder waardoor 
de snelheid er bij het verkeer uit ging. Een baansluiting en een regenbui 
zorgden er voor dat ik geen enkele foto heb kunnen maken.
 
De baan was weer enorm snel opgedroogd waarna ik 
Maikel een paar rondes mee heb genomen. In één van de rondes zaten we achter 
onderstaande Jaguar XJ220. Uiteraard schiet dat apparaat er in een rechte lijn 
als een speer vandoor, maar aangezien hij in de bochten niet zo heel snel ging, 
kon ik aardig bij hem in de buurt blijven vanaf Hohe Acht. Ik zat relatief dicht 
achter hem toen hij vol op het gas ging en mijn voorruit voorzag van een spray 
van ???? Wat het was wisten we niet, maar wij dachten aan olie of koelvloeistof. 
Even later moest ik tanken bij de ED waar de Jaguar ook stond. Even aan de 
bestuurder gevraagd wat het kon zijn. Het was benzine dat uit de uitlaat komt 
omdat hij vrij rijk afgesteld stond. Het was wel gaaf om achter zo'n exclusieve 
Jaguar over deze baan te rijden.
  
  
  
Na het tanken ben ik een 
ronde met Maikel in de witte 205 16V mee gereden. Het ding trilt als een gek 
door de massieve motor-en achterassteunen en maakt daardoor ook een enorm 
kabaal. Helaas was het halfnat op de baan dus op snelheid rijden zat er niet in. 
Na deze ronde bleef de regen vallen, maar ondanks dat 
ik er niet echt van hou heb ik toch nog even 1,5 
natte ronde gereden. De buik rommelde echter en aangezien die van Jeffrey en 
Peter dat ook deden, zijn we richting de camping gereden voor een inmiddels 
standaard schnitzel hawai. Het voorste deel van de camping was inmiddels bomvol 
met de vele tenten van de kinderen.
  
  
Na het eten hebben we de nieuwe hoek in het 
restaurant ook maar direct in gebruik genomen. Het ziet er, net zoals de rest 
van het gebouw, weer prima afgewerkt uit. Het werd niet laat want we waren die 
ochtend allen al heel vroeg uit de veren.
  
 
Zondag
Om 8.00u zaten we al weer aan het ontbijt want 
het beloofde een dag met mooi weer te worden. Marco zette de grote bus met 
daarin de Golfjes altijd boven bij Am Tiergarten neer, maar het stuk omhoog is 
een eeuwig durend verhaal. Na een tip mijnerzijds van een ruimte bij de Aldi, is 
de bus daar gestationeerd waarop we direct maar een soort pitsstraat gecreëerd 
hebben. Helaas bleek Marco's voorgevoel juist en had de nokkenas wat kleine 
groffe plekjes. Einde oefening voor de brede Golf, maar gelukkig was daar nog de 
Golf van Patrick. De Kadett had last van wat happen uit de band en aandrijfasvet 
wat in ruime mate aan de binnenkant van de velg aanwezig was. Desodnaks was er 
nog prima te rijden met de Kadett. De Golf van Martin en mijn BMW stonden nog 
buiten de pitsstraat want daar was nog niks mee aan de hand. 
  
  
Rustig toerend op 
Kesselchen werd ik ingehaald door een Zwitserse e36 met een vrouwelijke 
bestuurder genaamd Melanie. Ik herkende haar aangezien ik een paar jaar geleden in de 205 ook 
een tijdje achter haar heb gereden (aug. 2004). Ze reed toen ongeveer mijn tempo dus het 
leek me wel leuk om eens te kijken of het met de 525 ook bij te houden is. Na 
flink doortrappen zat ik Bij Brünnchen weer achter haar. Ze reed ongeveer 
dezelfde snelheid als ik in mijn 525 dus de twee rondes daarna heb ik er ook op 
strak tempp achteraan gereden. In de rechte lijn is de 328i sneller dan mijn 
525, maar met het aanremmen en in de bochten kom ik rap dichterbij. Op zich wel 
apart, want na 2,5 ronde heb ik even met haar en haar vader (die al sdins 1969 
op de Ring komt) staan praten waarbij ze me vertelde dat er toch echt 
Porsche-remmen en een KW-onderstel onder de e36 zitten. Da's toch een stuk beter 
spul dan mijn Brakemax-remmetjes en Bilstein sportief straat onderstel. Op zich 
dus wel apart dat ik toch op haar in liep bij het aanremmen van de bochten en in 
de bochten. 
  
  
In de laatste ronde die 
ik achter haar aan reed lag er op de buitenste kerb van Metzgesfeld een 
motorrijder. Doordat ik voldoende afstand hield, zag ik het op tijd waardoor ik 
er eenvoudig omheen kon sturen. Bij Galgenkopf was het echter helemaal mis. Bij 
het uitkomen van Galgenkopf lag een motor compleet in puin waarbij de bestuurder 
ogenschijnlijk bewegingloos op zijn rug op het asfalt lag. Een zwitserse E30 die 
enkele seconden voor ons reed stopte direct aan de linker kant waarna ik aan de 
rechterzijde op het gras stopte. Ik sprong uit de auto, greep mijn gele vlag en 
rende als een dolle naar de ingang van Galgenkopf. Ik vond het best vervelend om 
de motorrijder te laten liggen en er voorbij te rennen, maar aangezien de 
Zwitser naar hem toeliep ben ik richting Galgenkopf gerend. Ik hoorde de zwitser 
roepen tegen de motorrijder, maar er kwam op dat moment geen reactie terug.
 
Al terug renned naar 
Galgenkopf hoorde ik een motorrijder in de vangrail rijden bij de ingang van 
Galgenkopf. Toen ik daar aankwam lag ook deze bestuurder doodstil aan de zijkant 
van de baan. Er stopten direct een aantal mensen dus ik ben nog verder terug 
gerend naar de uitgang van de kleine Karusell om daar het verkeer te waarschuwen 
voor het onheil in Galgenkopf. Met de auto heb je die afstand in een paar 
seconden afgelegd, maar ik vond het toch echt een heel eind lopen. Doordat ik in 
mijn ogen goed opgesteld stond reageerde het verkeer goed op mijn vlag. Na zo'n 
15 minuten vlaggen was de laatste auto voorbij en ben ik terug gelopen richting 
de ingang van Galgenkopf. De motorrijder was er slecht aan toe. Hij ademde heel 
moeilijk en werd moed ingesproken door een Engelse vriend van hem. Ondertussen 
ging de schaar in zijn leren motorpak en werd hij ontdaan van al zijn kleding. 
De politie vroeg of ik gezien had wat er gebeurd was, maar aangezien dat niet 
het geval was, kon ik hen niet verder helpen. Geruchten over een oliespoor deden 
op de parkeerplaats al weer de ronde, maar dat was 100% zekers niet aanwezig. 
Toen de helikopter arriveerde ben ik verder gelopen naar de uitgang van 
Galgenkopf. Deze motorrijder lag ook nog op de grond tussen het personeel van de 
tweede ambulance maar had oogcontact met de omstanders dus hij leek er beter aan 
toe te zijn. Desalniettemin kwam er voor hem ook nog een helikopter. Ik had het 
inmiddels wel gezien en kon verder toch niks meer betekenen en ben rustig naar 
de parkeerplaats gereden waar ik even bij kon komen van deze toch wat mindere 
ervaring.
 
Uiteraard zie je 
regelmatig ongevallen waar je aan voorbij rijdt, maar om bij twee dergelijk 
ernstige ongevallen als één van de eerste ter plaatse te komen was toch wel een 
stuk heftiger. Ik heb middels het vlaggen echter mijn steentje bijgedragen en 
meer kon ik op dat moment niet doen. Op de parkeerplaats nog even met de 
Zwitsers staan praten en toen was het al weer Hannes-tijd.
  
Martijn was nog nooit 
met mij meegereden in de 525 dus dat moest ook nog een keer gebeuren. We hebben 
twee lekkere rondes gereden met relatief weinig verkeer. Door het lekkere weer 
werd het echter wel snikheet in de auto dus wat drinken op zijn tijd kon geen 
kwaad. Bij het van de baan afrijden hoorde we rechtsachter wat aanloopgeluiden. 
We hadden het vermoeden dat het de ijzeren plaat achter de remschijf was die 
door de remschijf geraakt werd. Martijn trachte de plaat wat naar achteren te 
duwen met een veil, maar de veil dacht daar anders over. De punt brak af en 
uiteraard viel die punt precies tussen de plaat en de remschijf. Het puntje 
bleef liggen op de remklauw, maar er was bijna niet bij te komen. Na het nodige 
gemopper en gefriemel lukte het na een minuut of 10 toch om het puntje er 
tussenuit te halen.
  
Aangezien het foto's 
maken langs de baan gisteren in het water was gevallen, leek me dat nu wel een 
leuk moment om te doen. Eenmaal boven ging de baan echter weer direct dicht dus 
helaas geen foto's van naast de baan dit weekend. Ik heb maar een rondje op de 
parkeerplaats gedaan om me daar te vergapen aan het vele mooie spul. De chaos 
bij de slagbomen was ook weer compleet toen men eindelijk door had dat de baan 
dicht ging. De Viper was een official pace-car van een aantal jaren terug 
terwijl Rens' voorbeeld-auto er ook weer was. Eén van mijn favoriete auto's 
staat daar onder.
  
  
  
  
De 
laatste tijd valt de puinhoop op de parkeerplaats na een baansluiting best wel 
mee. In het verleden was het wel eens zo dat je er echt niet meer vanaf kon 
tijdens een baansluiting, maar tegenwoordig is er meestal wel één strook vrij. 
De Mercedes C-klasse daaronder ben ik weliswaar voorbij gegaan, maar hij had de 
snelheid er aardig in zitten. De Nederlandse motorrijder daaronder had wel een 
hele platte passagier. Door het mooie weer was het wederom gezellig druk rondom 
de parkeerplaats bij start-finish. Op de parkeerplaats heb ik ook nog staan 
praten met Marius die dit keer zelfs zijn tentstokken, het dopje van zijn 
luchtbed en mijn geleende handoeken bij had. Dit keer was het de eer aan de 
slaapzak om vergeten te worden in Nederland. 
  
  
  
  
Na een tijdje had ik het 
wel weer gezien op de parkeerplaats. Omdat het enorm lang duurt voordat je bij 
start-finish na een baansluiting weer de baan op kunt ben ik maar naar beneden 
gereden. Eenmaal in Breidscheid was de baan open en ben ik er direct op gegaan. 
Ik zag Marco in de binnenspiegel al naderen en even later volgde Jeffrey in de 
Kadett. Bij start-finish stonden we met deze drie Nederlandse auto's achter 
elkaar. Het ging vervolgens mooi gelijk op. Zowel de Golf als de Kadett hebben 
gaan harder de bocht in dan de 525, maar de uitgangssnelheid scheelt niet veel 
waarna ik op vermogen weer een stukje dichterbij kruip. We hebben er in ieder 
geval allemaal van genoten om op vergelijkbare snelheid zo achter elkaar te 
blijven hangen. Eenmaal boven bij start-finish had ik weer even wat pauze nodig 
om wat te drinken. Nadat de auto afgekoeld was, voelde ik al enige trilling in 
de auto. Bij het remmen werd dit alleen maar erger. Ondanks dat ik iedere vijf 
rondes de remmen had gecontroleerd in verband met de eerder geconstateerde 
haarscheurtjes waren de scheurtjes nu inderdaad grotendeels weg zoal Martin 
eerder al voorspeld had. De schijf was op diverse plaatsen gescheurd dus het was 
einde Ringweekend voor Paskal. Aangezien het al tegen zessen liep zijn we 
Pinokkio maar gaan bezoeken waar camping-eigenaar Christoph ook aanschoof. Bij 
Pinokkio stond een strakke E30 M3 die erom schreeuwde om op de foto te gaan.
  
  
  
Op de camping hebben we 
nog een aantal biertjes genuttigd in de Ringtent waarna het lampje relatief 
vroeg uit ging. Na een hele dag van zon ging nu de hemel open en kwam het water 
met bakken tegelijk naar beneden. 
 
Maandag: 
Omdat het voor mij niet meer mogelijk was om te rijden ben ik maandag na het 
ontbijt weer huiswaarts gegaan om direct nieuwe remschijven op te halen bij 
Sandtler. De schijven zet ik er morgen onder zodat ik komend 
weekend weer wat rondes kan rijden. Ondanks de remschijfpech kijk ik weer terug 
op een gezellig weekend met de mafkezen, een deel van de smurfen en een heleboel 
andere Nederlanders. Op de remschijfscheur na heeft de 525 zich weer prima 
gehouden gedurende de de 23 rondes die ik dit weekend gereden heb.
     |