Ringverslag 22-23 juni 2007
Vrijdag:
Het vorige weekend was enigszins abrupt voorbij
door een scheur in mijn remschijf, maar nadat ik op maandag een set Sandtler RS-schijven
had gemonteerd, was de auto er weer helemaal klaar voor. De tent was nog amper
opgedroogd of hij kon al weer in de auto.
Op vrijdagochtend had ik
nog een bespreking waar ik niet onderuit kon waardoor de planning was om rond
12.00u Ringwaarts te gaan zodat ik rond 14.30u bij de Ring zou zijn. Helaas
vertrok ik pas op het laatst genoemde tijdstip vanuit huis. Het water viel met
bakken uit de hemel, maar gelukkig was dat na Venlo voorbij. Zoals iedere
vrijdagmiddag stond er ook nu wat file bij Meckenheim maar het ging gelukkig
allemaal redelijk vlot. Omdat het droog was op de camping heb ik toch maar
besloten om direct de tent op te zetten. Dat kwartiertje later op de Ring doet
er dan ook niet meer toe. Vorig weekend was het bomvol op de camping in
tegenstelling tot dit weekend. Uiteraard was Christoph er ook weer met zijn
inmiddels van stickers voorziene Nissan.
Rond 16.45u reed ik
vanaf de camping naar de Ring waarbij ik halverwege een sms kreeg van Jeffrey
dat zij wilden gaan eten. Op zich zou ik ook wel wat kunnen eten, maar ik luste ook wel een
paar rondjes Ring want ik was niet voor niks op vrijdag gekomen. Afgesproken dat
ik een ronde of drie zou doen en dan ook naar Pinokkio zou komen. Tenslotte nog
een sms verstuurd met mijn bestelling voor het eten. Ik hoorde van Peter dat de
baan droog was, maar desondanks heb ik het eerste rondje relatief rustig aan
gedaan. Het was niet extreem druk dus het was lekker rijden. Ondanks dat ik na
drie rondes nog wel een keer drie rondes zou willen doen, ben ik toch maar naar
Pinokkio gegaan want afspraak is afspraak. De timing was werelds: ik kwam binnen
lopen en exact op dat moment werden de pizza's inclusief mijn pizza Hawai
geserveerd.
Ondanks de enorme omvang
de van de pizza's waren we redelijk snel klaar met eten. Aangezien het toen pas
18.45u was, konden we nog wel even een paar rondes Nordschleife doen. De baan
was zeiknat maar daardoor was de baan wel compleet uitgestorven. Omdat we
verwachten dat de baan zoals gebruikelijk rond 19.15u dicht zou gaan, hebben we
na twee rondes om 19.10u bij Breidscheid de baan weer verlaten. Achteraf had er
nog wel een ronde extra in gezeten, maar dat weet je nooit van tevoren. Dat de
baan veraderlijk glad is, werd gedemonstreerd door de motorrijder waar Henk op
onderstaande foto mee
staat te praten. Ik rij al als een oud wijf in de regen, maar hij reed nog
langzamer. Ondanks dat hij de baan goed kent en zij lage tempo was hij
toch nog achterstevoren gegaan op Hatzenbach. Gelukkig liep e.e.a. zonder schade
af, maar het blijkt maar weer dat een ongelukje in een klein hoekje zit op de
natte baan.
De klapstoel die ik
vorige week vergeten was, was in de Golf 1 van Christoph gelegd. Inmiddels lijkt
dat het voorraadhok van de camping te worden, want ook de tenten, luchtbedden
e.d. van Jef en Peter waren er tijdelijk gedumpt om zodoende met een lege auto
te kunnen Ringen. Sms-en is iets wat Henk dankzij de campingbezoeken aardig
onder de knie heeft gekregen. Ik was met onderstaande foto net een seconde te
laat, want Henk zat ijverig te sms-en om het thuisfront op de hoogte te houden
van onze belevenissen van vandaag.
In het hoofdgebouw van
de camping hebben we in de nieuwe hoek nog tot een uurtje of 10 met Christoph
een paar biertjes gedronken. De mafkezen hadden al besloten om geen tent meer op
te zetten, maar om in de grote Nurburgring.nl-tent te gaan slapen. Aangezien
luchtbedpomp-verstrekker Martin er niet was, moest een andere manier gevonden
worden om de luchtbedden te voorzien van lucht. De tractor van Christoph met
daaronder een kompressor bood hiervoor een goede oplossing. De temperatuur was
prima waardoor we voor de tent nog even na hebben zitten nagenieten. Rond
middernacht was het echter leuk geweest en was het tijd om in de slaapzakken te
kruipen. Beide Ringmobielen vertoefden op verhard terrein in plaats van op het
natte gras.
Zaterdag
8.00u is de standaard
tijd om te ontbijten zo ook vandaag. De camping-eenden waren ook al weer van de partij op dit
vroege tijdstip. Ondanks dat we slechts met zes personen waren, was het ontbijt
wederom prima verzorgd. In tegestelling tot Victoria, vond ik het wel een foto
waard.
Op de camping was het
het droog, maar kijkend naar de Ring hadden we zo'n vermoeden dat het daar wel
eens nat kon zijn. 's Middags wilden we gaan kijken bij Aremberg en lui als we
zijn wilden we daar natuurlijk met de auto naartoe rijden. Nadat ik even had
gekeken of die mogelijkheid er was, ben ik via een smal weggetje doorgereden tot
in Barweiler waar net een aantal gasten van een hotel wegreden. Ik reed achter
een Lotus Exige, Porsche 996 GT3, 996 GT3-RS, 997 GT3-RS, nog een Exige en een
Ford GT. Je blijft je iedere keer verbazen over het prijzige spul waar men mee
rond rijdt.
De baan was inderdaad
zeiknat, maar desondanks dat heb ik toch nog twee rondes gereden. Met het rechter
zij- en achterraam open is het ondanks gebrek aan ventilatie in de auto goed te
doen. Het wordt niet te nat en de ramen beslaan niet. De trend van vandaag was
echter al weer gezet: regen = motorrijders her en der liggend naast de baan.
Eigenlijk zou het zo de hele dag verder gaan. De baan is droog waarna er weer
een bui over komt waardoor in die ronde minimaal drie motorrijders gaan liggen.
Vervolgens wordt de baan gesloten waarbij hij weer opdroogt, de baan gaat open,
regen, vallende motorrijders etc... Het was iedere keer hetzelde liedje. In
Breidscheid kwamen we een BMW e36 van Koopman Racing tegen die ook de nodige
schade had. De inzittenden vertelden dat ze een georganiseerde dag Ring hadden
met diverse BMW's. Voor hen was de pret van korte duur door de schade, maar ook
voor de rest. Alle BMW's waren niet voorzien van een kenteken waardoor het feest
snel over was. De politie kwam alle BMW's ook nog even controleren op
chassisnummers. Later die dag sotnd de politie ook nog bij de schade-BMW in
Breidscheid. Daar zat wel een kenteken op, maar dat bleek te corresponderen met
een Alfa Romeo.... De mamnen van Koopman hadden het dus niet echt netjes voor
mekaar. Ze hadden wel een aantal leuke auto's bij zich.
Niet alleen op de
Koopman-vrachtwagen was het BMW wat de klok sloeg, maar ook de parkeerplaats
stond vol met BMW's. Wij hebben het toch maar makkelijk met onze reisafstanden
naar de Ring als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de diverse Italianen.
Engeland was ook weer
goed vertegenwoordigd met allerlei snel spul. Kijkend naar de relatief jonge
bestuurders, doe ik toch blijkbaar echt iets verkeerd. Of zij echter zo
veel meer plezier beleven aan hun auto's als ik aan mijn auto is echter de vraag.
Op de pakeerplaats heb ik nog even staan praten met Engelsman Henri die op
vrijdag achter de Porsche reed die er bij Schwedenkreuz hard af is gegaan.
Tevens eindelijk kennis gemaakt met Clio-Williams-bestuurder Alexander.
Na het rondje
parkeerplaats ben ik weer wat rondjes op de baan gaan doen. De baan was tijdens
één van deze rondes weer nat met alle gevolgen van dien. Her en der lagen wat
motorrijders in het gras. Zo ook bij de linkerbocht na T13 waarbij
Jeffrey het verkeer stond te waarschuwen. Peter had de auto na de bocht links in
het gras geparkeerd, maar ik vond hem wel heel dicht bij de vangrail staan. Ik
dacht zelfs dat hij er tegenaan stond. De ronde daarna was de Kadett weg en zat
er inderdaad een gele streep op de vangrail. Eenmaal beneden bleek dat Peter
inderdaad over het natte gras met slechts een paar kilometer per uur tegen de
vangrail aan was geschoven toen ze wilden stoppen om de motorrijder te helpen.
De schade aan de vangrail was nihil en daarvoor hoefden ze niks te betalen. De
schade aan de Kadett valt gelukkig ook enorm mee. Tip voor een ieder die dit
leest: let op met het van de baan afrijden. De kerbs zijn hoog waardoor je heel
snel je uitlaat (en eventueel spruitstuk) kapot rijdt en het gras is glad!
Nadat we bij Hannes
hadden gegeten zijn we naar Aremberg gegaan. Qua spektakel valt de bocht tegen,
maar het is weer eens wat anders dan de standaard plaatsen. Zoals altijd ga je
pas echt op het type auto letten zodra je er één gekocht hebt. Het valt mij nu
dus ook extra op dat er toch redelijk wat e34's op de Ring rijden. Zoals te zien
is, reden er ook redelijk wat Nederlanders rond.
Ook in Aremberg is goed
te zien wie er snel rondrijden en wie niet. Onderstaande Porsche 944S2 behoorde
in ieder geval tot de laatst remmenden. De CSL is wel apart gekleurd, terwijl de
Hamann Z4 ronde na ronde op strak trempo voorbij kwam.
Net na Aremberg ligt een
brug over de weg van waaruit je mooi zicht hebt op de exit van Aremberg. Helaas
is het zo goed als onmogelijk om er overheen te kijken. Volgende keer toch maar
en trapje meenemen.
Aremberg hadden we wel
gezien waarna de volgende bocht met een berg erin werd aangedaan: Bergwerk. Voor
de zoveelste keer vandaag was de baan echter dicht toen we bij Bergwerk aankwamen.
Na een kwartiertje wachten kwam dan toch eindelijk het verkeer voorbij.
Hieronder een selectie die de diversiteit van de diverse voorbijgangers aardig
in beeld brengt: van bestelbus tot Ford GT, van touringcar tot race-Porsche etc.
De Nederlandse van een turbo voorziene Golf week nogal af van de meest gangbare
lijn.
In het afgelopen jaar
heb ik Jef al diverse rondes meegenomen in zowel de 205 als 525, maar meerijden
in de Kadett kwam er iedere keer niet van. Na het bezoekje aan Bergwerk was het
dan toch zo ver. De Kadett is in grote lijn vergelijkbaar met mijn 205: hij
stuitert, is erg lichtvoetig en maakt de nodige herrie. De Kadett wordt altijd
buiten langs de Karussuel gestuurd wat ik wat vreemd vond. Jef demonstreerde
waarom door er met slechts 50 doorheen te gaan: het ding stuitert op en neer en
met name de rechter voordemper kan het gewoon niet aan en slaat door. De baan
was de eerste ronde halfnat waardoor de regenbanden goed tot hun recht kwamen.
In de tweede ronde werd het echter droger waarbij de beperking van die banden
direct naar boven kwam: de grip laat op droog een stuk te wensen over t.o.v.
de andere set banden. In die ronde werden we ook nog opgehouden door een
Nederlandse 420 cdi die geen zin had om een Kadett voorbij te laten. Na wat
aandringen ging hij toch opzij. Ondanks dat Jef niet helemaal tevreden was over
de ronde, ben ik weer een leuke ervaring rijker. Ik vond het prachtig waarvoor
dank!
De donkere wolken kwamen
snel dichterbij dus ik dacht nog even snel een paar rondes te doen. Omdat Peter
nog nooit was meegeweest met mij, heb ik hem ingesnoerd en zijn we snel de baan
op gegaan. De baan was droog en het tempo zat er lekker in. Peter verbaasde zich
met name over de remmen van de 525 en het comfort waarmee je toch vrij rap rond
kunt gaan. Helaas was het boven bij start-finish weer voorbij omdat de baan
wederom dicht was. Eigenlijk hadden we het allemaal wel zo'n beetje gehad
vandaag met die regenbuien en sluitigen. Voor de mafkezen was het tikje met de vangrail de druppel en zij hadden
bij Bergwerk al besloten om vandaag huiswaarts te gaan. Ik twijfelde nog, maar
eerst was het tijd voor een lekkere schnitzel bij Christoph op de camping. Om 18.00u zat die in
mijn buik dus er was nog wat tijd om een aantal rondes te doen. Na afscheid te
hebben genomen van de mafkezen snel naar de Ring gereden om daar toch nog even
op zoek te gaan naar wat rijplezier. De baan was droog en er was relatief weinig
verkeer waardoor ik drie heerlijke snelle rondes heb kunnen rijden. Onderstaade
Cup-GT3 met kenteken was ook van de partij.
Na drie rondes was de baan wederom dicht vanwege
een ongeval. Op de parkeerplaats nog even bij staan kletsen met Emile van
www.ring205.tk. De laatste rondes waren
perfect en kijkende naar de komende belachelijk drukke werkweek stond mijn
besluit vast: deze rondes waren een perfecte afsluiting van dit Ringbezoek. De
tent lag in no-time in de auto en in 1 uur en 15 min was ik thuis vanaf de
camping. Het volgende Ringbezoek zal nog wel even op zich laten wachten, maar de
525 is er al weer klaar voor want hij heeft wederom geen steek laten vallen.
|