Ringverslag 23 juli 2007


Een tijd geleden was ik in het bezit van een Porsche 911 kompressor. In die tijd was ik ook regelmatig op de Ring en op het Porsche-forum te vinden. Vanuit dat forum werd al een aantal keren geopperd om een keer een dagje Ring te doen. Samen met Nynke besloten om dat voorstel dan maar eens op te pakken en een datum te prikken. Omdat de baan pas om 13.00u open ging, was vroeg opstaan niet noodzakelijk. Met de I-pod in de oren en op een rustig tempo ben ik naar de camping gereden om daar een bak koffie te doen. Marco was er ook weer en had Patrick’s Golf meegenomen waarmee ze vandaag zouden gaan Ringen. Na verloop van tijd kwamen Nynke, Jean-Pierre en Theo ook binnen druppelen.

We hadden met de Porschisten bij start-finish afgesproken. Eenmaal daar aangekomen rond 12.30u viel het wel mee met de drukte, maar rond 12.50u stonden velen al hijgend voor de slagboom. Onderstaande Omega viel ons op door zijn joelende geluid en de verre van standaard remmen. De wagen is voorzien van een Lexus V8 met kompressor en een Viper-bak. De wagen levert het onvoorstelbare vermogen van 1005 pk ! Op de baan is hij mij ook voorbij gekomen, maar dat apparaat gaat er echt als een kogel vandoor. Ron Simons had er ook in gereden en hij wist te vertellend dat hij een GT3-RS op Kesselchen gewoon compleet zoek reed. Helaas haalde de Omega het einde van de dag niet. Rond 17u stond hij bij uitgang Wehrseifen in de vangrail. In de komende Evo-magazine is overigens meer over deze auto te lezen.

Langzaam maar zeker kwamen de diverse Nederlandse Porsches ook op de parkeerplaats. Van tevoren hadden we besloten om diverse Porsche-rijders één of meerdere rondes mee te nemen om ze vervolgens een rondje op sleeptouw te nemen. Van het op sleeptouw nemen kwam niet veel doordat het vrij druk was en de groep zich toch verspreidde. Naast de Nederlandse Porsches was er uiteraard ook het nodige andere Porsche-geweld aanwezig. De onderstaande Volkswagen was ook voorzien van een Porsche-blok.

Het weer werkte niet echt mee want het dreigde constant een beetje te gaan regenen. In de eerste ronde van de dag lag er al direct een motorrijder in de grintbak bij Schwedenkreuz. Het leek niet ernstig, maar desalniettemin was de baan bij aankomst op de parkeerplaats gesloten. Gelukkig bleek dat geen voorbode voor hetgeen wat zou gaan komen. Op de parkeerplaats leek het vandaag wel de dag van de dwarsparkeerders. Er zijn nog immer mensen die denken dat de halve parkeerplaats van hun is en markeren e.e.a. met pionnen. Er was vandaag plaats zat, maar anders verdwenen die pionnen toch echt weer op de aanhanger of in de dichts bijzijnde kliko.

De laatste keer dat ik met Joost van het Porsche-forum op de Ring was, was de keer dat Erwin zijn 911 op zijn dak legde. Erwin was er dit keer niet bij dus dat kon sowieso niet gebeuren. Omdat het boven bij start-finish door de baansluiting erg druk werd, zijn we naar Breidscheid gereden om daar de baan op te gaan. De timing kon niet beter, want de slagboom ging net open toen wij aan kwamen rijden. De eerste halve ronde was dus volledig verkeersvrij. Helaas was het wel vochtig waardoor zowel die ronde als de ronde daarna het tempo vrij laag lag. Bij terugkomst op de parkeerplaats nog wat staan praten en de nodige leuke auto’s vastgelegd. Opvallend was het hoge aandeel exclusieve Nederlandse auto's. Ook nurburgring.nl-forumlid Sander was weer aanwezig met zijn Testarossa.



Het leek wat droger te worden dus toen was het de beurt aan de volgende voor een passagiersrondje. Qua ongevallen op de baan viel het enorm mee. Vaak is het bij een vochtige baan heel snel raak, maar vandaag was daarop een uitzondering. Na wederom een korte pauze heb ik Porsche-rijder Henk voor twee snelle rondes meegenomen. De baan was op dat moment volledig droog dus kon het tempo iets verhoogd worden. Het was lekker rustig op de baan dus we hebben twee lekkere rondes gedaan waarbij we in de laatste ronde Patrick en Marco naderden in de Golf. Patrick wilde aan de kant gaan, maar omdat het snelheidsverschil niet zo heel groot is, ben ik er die laatste paar bochten maar achter gaan hangen. Het blijft immers mooi om zo’n oud Golfje met die snelheid over de baan te zien gaan.

Helaas vielen de druppels weer wat harder en kijkend op mijn horloge zag ik dat het al vier uur was geweest. Op een gegeven moment kwam Ron Simons aanrijden in een rode GT3. Hij wuifde mij met een gebaar van stap maar in. Uiteraard heb ik daar geen problemen mee, want er zijn vervelendere dingen dan meerijden in een GT3 met Ron Simons achter het stuur. Voor de personen die Ron niet kennen: Ron is dus de persoon achter rsracing en geeft middels de 75-experience de nodige cursussen op de Ring. Vorig jaar had hij er 1500 rondes op één kaart gereden. Het moge duidelijk weze dat hij dus aardig de weg weet op de Ring.

De bedoeling was om met het treintje Nederlandse auto’s (GT3, Testarossa, F430 en R8) bij elkaar te komen voor een mooie foto bij Brünnchen. Doordat er een hele groep motorrijders voor ons reed die niet in hun spiegels keken dus ook niet te passeren waren, zakte de snelheid echt naar een dieptepunt. Op Kesselchen gingen we de groep motorrijders voorbij, maar inmiddels zat er een enorme sliert aan verkeer achter ons. Na deze ronde regende het wat harder waardoor het een stuk rustiger op de baan werd. Er werd nogmaals een poging ondernomen tot formatie rijden en dat verliep nu een stuk beter. Ron probeerde de GT3 in diverse bochten dwars te zetten, wat ook aardig lukte. Toch verbaasde het me hoeveel grip de GT3 nog had op deze toch wel natte baan. Verder is het indrukwekkend om te zien met welke eenvoud Ron met de GT3 iedere cm van de baan gebruikt. Ik had af en toen het idee dat hij de wagen het gras instuurde, maar nee hoor hij gebruikte gewoon iedere cm asfalt en reed over de witte kantmarkering om vervolgens heel relaxed in te sturen. Respect als je dat op deze manier kunt hoor! Omdat ik in de haast bij Ron in was gestapt had ik mijn camera ook nog bij de hand. Ik kon het even niet laten om toch een paar in-board-foto's te nemen.

Na deze twee rondes in de GT3 was het echt gedaan met het droge weer en besloot ik om het voor gezien te houden omdat ik de dag daarna ook weer vroeg aan de slag moest. Via Breidscheid heb ik de baan verlaten en ben ik nog wat gaan drinken op de camping waarna ik rustig naar huis ben gereden. Onderweg nog even een Mac aangedaan voor de inwendige mens. Al met al een geslaagd dagje alhoewel er wat mij betreft wel wat minder regen had mogen vallen. Helaas hoorde ik dat er aan het einde van de dag toch nog een 911 van onze groep licht in de vangrail was gegaan bij Hatzenbach. Gelukkig bleef de schade beperkt tot een achterbumper, knipperlicht en een uitaat.

Op naar het weekend van 10-13 augustus waarbij ik hoop op iets mooier weer.