Ringverslag 4 augustus 2007
Maurice had in de afgelopen jaren al een paar
keer een rondje Ring gedaan op de fiets. Het leek me altijd wel leuk om te doen
en toen ik begin deze week een sms kreeg of ik zin had om mee te doen met Rad am
Ring hoefde ik me geen moment te bedenken. Tijdens Rad am Ring wordt o.a. een 24
uur gehouden voor de fietsers, maar het is ook mogelijk om als toerist een
aantal rondes te doen.
Tot een paar maand
geleden ging ik wel eens op de fiets naar het werk (17 km. enkele reis), maar
echt vaak was het daar de laatste tijd niet van gekomen. Ik had altijd al de
intentie om de noppenbanden van de mountainbike eens te vervangen door smallere
exemplaren aangezien ik met de mtb nauwelijks in het bos kwam. Rad am Ring was
wat dat betreft de druppel en zo had ik op dinsdagavond een paar wielrenbandjes
onder mijn mtb gezet. Qua looks ziet het er niet echt uit in combinatie met het
robuuste frame van de mtb, maar doordat de weerstand een stuk minder is, fietst
het een stuk lichter. Op dinsdag en woensdagavond heb ik een klein rondje in de
omgeving gedaan en dat moest het maar zijn voor zaterdag.
Om 9.00u stonden
Maurice en Nadine voor de deur met de Golf inclusief fietsendrager. Helaas paste
mijn fiets niet op de drager omdat de ruimte tussen trapas en frame te klein
was. We zijn natuurlijk niet voor één gat te vangen en hebben zadel en beide
wielen gedemonteerd en alles achterin de kofferbak van de Golf gestopt.
Bij aankomst bij de
Ring de fiets weer in elkaar gezet en de fietskleding aangetrokken. Een helm zat
ook nog niet in mijn uitrusting dus die had ik deze week ook nog maar één
aangeschaft. Het leek me geen overbodige luxe als ik hoorde wat voor een
snelheden je kon halen op de fiets op de Ring. Rond twaalf uur waren we er klaar
voor en konden we in de hitte (27 grd) de baan op. Omdat op het F1-circuit net
de start was voor de 24 uur hebben we dat maar niet gefietst maar zijn we
rechtstreeks bij T13 aan onze ronde Nordschleife begonnen.
Ik wist niet echt wat
me te wachten stond aangezien ik er nog nooit eerder met de fiets was geweest.
Op naar Hatzenbach ging het in de grootste versnelling al direct 60-65 km/uur.
Je haalt ongemerkt en zonder te trappen deze snelheid. De brug over naar
Quiddelbacher höhe stelt ook niks voor, maar dan lijkt het alsof je tegen een
muur aan fietst. Het was zaak om al voor de heuvel op een klein verzet te zitten
anders kom je echt niet boven. De eerste kuitenbijter hadden we gehad en
probleemloos overleefd. Op het vlakke Flugplatz was het gezellig naast elkaar
fietsen en genieten van het uitzicht. Schwedenkreuz gaat zonder te fietsen en
Aremberg is met 65 km/uur goed te doen zonder te remmen. De naast de baan
opgestelde snelheidsmeter net na Aremberg gaf dan ook 65 km/uur aan.
En dan
komt daar Fuchsrohre..... De verhalen horende zou je hier echt hoge snelheden
kunnen halen. Trappen is niet nodig, maar een beetje lef wel. Beperkt in elkaar
gedoken stoven we de diepte in. Het is niet raadzaam om in de dip op je
snelheidsmeter te kijken want er zijn ook nog andere fietsers om je heen die je
toch ook wel een beetje in de gaten moet houden. Remmen of sturen laat je wel
uit je hoofd omdat je fiets toch wat lichtjes begint aan te voelen. Eenmaal
omhoog fietsend richting Adenauer Forst bleek dat ik toch met 94 km door de
Fuchrohre was gegaan.
Wij
dachten dat we hard gingen, maar tussen Adenauer Forst en Breidscheid kwam ons
het peloton al schreeuwend met "rechts fahren" voorbij. Onvoorstelbaar met welke
doodsverachting die lui zich door bijvoorbeeld miss-hitt-miss naar beneden
storten. Tot Breidscheid was het gewoon uitrollen, met een stevige rem-actie bij
Wehrseifen, maar daarna begint het pas
echt. Het is onvoorstelbaar wat er allemaal rondfietst trouwens. Semi-profs op
te dure race-fietsen, maar ook mensen op een normale fiets met
elektro-aandrijving op het voorwiel. Toppunt was wel een wat oudere man met
lange spijkerbroek op een semi-sportfiets met een draadmandje achterop met
daarin zijn trui. Het is dat hij een helm op had maar anders zou je denken dat
hij vanaf de supermarkt naar huis de verkeerde afslag had gepakt.
Ex-Mühle
is stijl, maar doordat het kort is valt het wel mee. Bij Bergwerk aangekomen zat
onze gemiddelde snelheid op 35 km/uur. Tja en dan komt Kesselchen. Da's bikkelen
op de kleinere versnellingen die een mtb kent. Voor zet je hem sowieso op het
kleinste blad, maar achter ongeveer in het midden zodat je altijd nog een tandje
kleiner kunt mocht het noodzakelijk zijn. Met 10 a 11 km/uur kropen we omhoog.
Het is gelukkig dermate rustig op de baan dat je de hele tijd naast elkaar kunt
fietsen en kunt praten. Dat praten was nu echter wel over. Naast me hoorde ik
het geadem en gehijg steeds heftigere vormen aannemen. Een paar honderd meter
voor Klostertal vroeg ik Maurice of hij even wilde stoppen want ik had het
gevoel dat hij om ging vallen. Er kwam nog net een "ja, graag" uit zijn mond,
maar veel meer was het niet. Bij de eerste de beste struiken die wat schaduw
gaven zijn we gestopt. We waren echter niet de enigste die stopten. Iedere plek
schaduw op de baan werd benut door vele mensen om even op adem te komen. Ik had tot op heden geen last van zware benen en had nog
vrij eenvoudig door kunnen fietsen, maar samen uit - samen thuis en dus ben ik
ook gestopt. Mijn hartslag zat rond de 140, wat nog acceptabel is. Maurice
zat boven de 180 dus da's vrij heftig. Na een minuutje of 10 pauze ging het weer
en zijn we weer opgestapt. Kesselchen leek een stuk minder stijl als daarvoor,
maar dat was na een paar honderd meter al weer anders. De gemiddelde snelheid
was al aardig gedaald van 35 naar 21 in het uur.
De
Karussell moesten we buitenom omdat ze met drie betonplaten aan het werk waren.
En toen was daar de nekslag in de vorm van het stuk naar Hohe Acht. Ik zat
lekker in mijn ritme met ca 10 km/uur op nog zeker niet de kleinste versnelling,
maar naast mij zag ik iemand zwoegen en zweten om nog op zijn fiets te kunnen
blijven zitten. Maurice stelde voor dat ik door zou fietsen en hem wel boven bij
Hohe Acht zou zien. Ik ben in hetzelfde tempo door gegaan tot boven waarbij
Maurice een stukje gelopen heeft om op adem te komen en daarna toch weer op de
fiets is gestapt. Hieronder zie je mij op de rechterzijde van de foto zwoegen om
boven te komen bij Hohe Acht (foto door
Marc Weichert).
Eenmaal
boven bij Hohe Acht wist Maurice te vertellen dat hij twee mannen tegen was gekomen:
één die wel heel erg veel op zichzelf leek.... oftewel hij was zichzelf tegen
gekomen. Verder was hij de man met de hamer ook nog tegen gekomen. Bij Hohe Acht
was een tentje ingericht met wat drinken e.d. dus dat was goed geregeld.
Daarnaast hadden onze verzorgers Nadine en Sabrina voor een banaantje en het
nodige verse drinken gezorgd.
Maurice
was blij dat hij even af was gestapt want anders was het ontbijt er via een
oneigenlijke weg weer uitgekomen. Imiddels waren we exclusief pauze iets minder
dan 40 minuten onderweg.
Na een
mintuutje of 20 pauze was het weer tijd om te vertrekken. Vanaf Hohe Acht is het
allemaal relatief goed te doen. Bij Eschbach omhoog is pittig, maar Brünnchen is
dan wel weer erg spannend omdat je daar toch met zo'n 70 naar beneden zeilt. We
werden gade geslagen door slechts een handje vol kijkers op Brünnchen.
Dottinger Höhe viel me ook enorm mee, maar dat kwam waarschijnlijk ook doordat
Maurice me er voor had gewaarschuwd. Tiergarten naar beneden is een eitje, maar
het stuk omhoog naar T13 is wel weer pittig. Na 59 min. waren we wederom op de
plek waar we begonnen waren. We hadden met onze verzorgers afgesproken dat we
nog een halve ronde zouden doen tot Breidscheid want een tweede keer Kesselchen
zou voor Maurice echt te veel worden. Ik wilde eens kijken of de Fuchsrohre nog
wat enthousiaster kon als de vorige ronde dus nog kleiner makend stoven we weer
achter elkaar aan naar beneden. Net voor de dip liep ik nog rap in op Maurice en
eenmaal daar voorbij zag ik dat het toch nog een stapje harder was gegaan: 98
km/uur.
In
no-time waren we bij Breidscheid waar een voor ons bekende marshall in de
ambulance zat. Aangezien de dames er nog niet waren, bestelden we al een wel
verdiende Cola. De Cola werd gevolg door de onvermijdelijke curry-wurst met
pommes en een kleine salade.
Na deze middagmaaltijd was het tijd om de fiets weer te demonteren en in een
plastic zak te stoppen om vettigheid all over the place te voorkomen. Op zich
stelt het niet veel voor: voorwiel eruit, achterwiel eruit, zadel eraf, zak
eromheen en alles in de auto leggen.
Zodra
mijn fiets opgevouwen lag in de kofferbak kon de mtb van Maurice op de
fietsendrager. Ondergetekende stond tevreden toe te kijken hoe Maurice zijn
fiets goed vast zette op de drager.
We
hadden afgesproken om op mijn stam-camping
Viktoria
Station te douchen aangezien dat geen overbodige luxe is na 1,5 ronde
Nordschleife fietsen. Daarbij zijn de douches op de camping heerlijk en was
Maurice er nog nooit geweest. Maurice was ook erg onder de indruk van de camping
en zijn heerlijke douches. Na een drankje, een paar ijsjes en betaling van een
absurd laag bedrag zijn we weer richting Asten gegaan.
Ik had
me op het ergste voorbereid, maar het is me enorm meegevallen. Twee rondes
hadden er echt wel ingezeten dus dat is dan ook minimaal het doel voor volgend
jaar. Als je in het bezit bent van een mtb of een renfiets kan ik het je echt
een keer aanraden. Je kunt al kletsend (m.u.v. Kesselchen) lekker rustig je
rondje doen en het is eens wat anders dan met de auto. Je hoeft echt geen
extreem goede conditie te hebben om een ronde te kunnen doen. Het inlassen van
één of meerdere rustpauze gebeurts door vele mensen dus niemand zal raar
opkijken. Nog een dag of drie en dan ga ik weer die kant op voor een klein
weekje Ring. Eén ding is zeker: ik ga dan minimaal 15 keer zo hard Kesselchen
omhoog.
|