Ringverslag 8-13 augustus 2007



Woensdag:

Eindelijk was hij er dan: mijn enkele weken durende zomervakantie waarbij ik bijna een week op de camping Viktoria Station door zou brengen. Het zou een uitermate gezellige week moeten worden want de Mafkezen uit Raalte en half Almelo en omgeving zouden ook komen. Tijdens één van de vorige Ringbezoeken had ik al een setje reserve-remblokken gehaald. Aangezien de blokken al een heel eind op waren heb ik ze voor de zekerheid thuis maar vervangen. Een ander punt van de voorbereiding was het repareren van mijn tentstok. Eind vorig jaar was die gebroken, maar ik had hem nog steeds aan elkaar zitten met een busje wat Marius toevallig bij had. Bij de kampeermarkt in Eindhoven kunnen ze de stok echter repareren. De desbetreffende man wist me te vertellen dat hij 12.000 stokken per jaar repareerde. Binnen 10 minuten en slechts 6,50 Euro armer was ik weer buiten en voorzien van een gerepareerde stok.

Nadat ik de kofferbak van de 525 helemaal vol had gestopt met allerlei spullen voor bijna een week kamperen, ging als laatste de koelbox met twee dozen frikandellen en twee dozen kroketten in de auto. Op de camping werd er met name door kinderen regelmatig naar gevraagd en aangezien ik connecties heb in die wereld, heb ik wat spullen meegenomen voor camping-eigenaar Christoph. De honden keken onder de poort door waar het baasje deze week weer heen ging.

Rond 14.00u kwam ik aan op de camping waar o.a. Remko al van de partij was met zijn prachtige E30 M3. Het was gelukkig droog bij het opzetten van de tent, maar op de Ring was het nog half-nat. Nadat de baan open ging om 17.15u heb ik een eerste rustig rondje gedaan omdat de baan ook nog half nat was. Op de parkeerplaats was het lekker rustig waarbij opviel dat er veel Italianen van de partij waren.

De tweede ronde ging al een stuk beter omdat de baan bijna helemaal droog was. De derde ronde van de dag heb ik afgelegd achter deze enorm lekker klinkende 911. Waarschijnlijk kwam het doordat niet de echte marshalls bij de poortjes stonden, want de wagen maakte zo'n enorm kabaal dat hij volgens mij eigenlijk de baan niet op zou mogen.

In de vierde ronde vond een Italiaan in een gehuurde zwarte 75 het nodig om mij rechts in te halen bij Aremberg. Aangezien ik op dat moment net een andere auto inhaalde ging dat feest niet door. Even verderop zag ik hem ook nog een M6 rechts inhalen. Omdat de baan dicht was bij aankomst, had ik even de mogelijkheid om met hem te praten. Hij vond dat ik toch echt vreemde lijnen reed en dat hij er wel rechts langs kon gaan wetende dat het eigenlijk niet mag. Ik heb hem getracht duidelijk te maken dat ik wel een beetje de weg weet en dat rechts inhalen nog steeds niet de bedoeling is. Vorig jaar had hij al een dagverbod hievoor gekregen, maar blijkbaar had hij zijn lesje nog niet geleerd. Omdat het al tegen zevenen liep besloot ik het voor gezien te houden en ben richting de camping gereden. Daar aangekomen zag ik dat Peter, Jeffrey, Luuk en Dennis ook al waren aangekomen op hun motoren. Ze hadden op de terugweg van hun vakantie vandaag meer dan 600 kilometer door de stromende regen gereden. Blijkbaar hadden ze dit weer meegenomen want even later begon het op de camping ook te regenen. De circustent was inmiddels veranderd in een soort van waskamer om de natte spullen van de motorrijders enigzins te laten drogen. Na een lekkere j�ger schnitzel en een paar biertjes was het tijd om te gaan slapen aangezien er nog wat lange dagen zouden volgen.

 


Foto door Jeffrey Boerhof

Donderdag:
Het regende 's nachts zo nu en dan zo hard dat ik er drie keer wakker van ben geworden. Helaas bleek dit een voorbode voor de donderdag. Het ontbijt was door Christoph weer tot in de puntjes verzorgd dus dat was een goed begin van de dag. Buiten bleef het maar regenen, maar binnen was het aangenaam warm.

Na het ontbijt hebben we de film van de motorvakantie van Jeffrey en zijn vrienden bekeken. Rond het middaguur begonnen de magen wat te knorren en toen de rest te horen kreeg dat er kroketten en frikandellen voorradig waren, ging het vet dan ook direct aan. De vette hap smaakte prima en deed ons weer wat opleven op deze sombere dag.

 

In de middag zijn we Ringwaarts gegaan om bij Rainer in Breidscheid wat te drinken. Er kwam op een moment een Nederlandse man binnen die voor de eerste keer op de Ring was. Na wat uitleg door Rainer vond hij het nodig om een volgend echtpaar wat ook binnen kwam ook even te vertellen hoe e.e.a. op en rondom de Ring werkte. Hij wees bijvoorbeeld op de kaart aan hoe een ronde liep. Beetje jammer dat hij de ronde in de verkeerde richting aan gaf! De baan zou rond 17.15u open gaan, maar dat werd al snel wat later. In Breidscheid regende het nog steeds en er was wat laag hangende bewolking te zien. We hadden ons al voorgenomen om een hele rustige verkennigsronde te gaan doen. Ik nam Jeffrey mee voor een ronde in de regen terwijl Mark met zijn Polo ook een ronde ging doen. Eenmaal bij Hohe Acht begrepen we echt niet waarom men de baan open had gedaan. Op diverse plekken was het zicht minder dan 50 meter waardoor het eigenlijk onverantwoord was. Ook op start-finish en de stukken daarna was het zicht minimaal. Ter beeldvorming hebben we toch maar een paar in-board-foto's gemaakt, ook al mag het niet. De eerste is genomen bij Am Tiergarten, de tweede bij insturen van Hatzenbach. De derde foto is ook uniek want ik zit normaal helemaal nooit zonder helm in de auto, maar zoals te zien is aan de snelheidsmeter was een helm nu niet echt nodig.


Foto door Jeffrey Boerhof


Foto door Jeffrey Boerhof


Foto door Jeffrey Boerhof

Als er een auto dwars zou staan zouden we niet op tijd tot stilstand kunnen komen om hem niet te raken. Wij vonden het te gevaarlijk en hebben het bij deze ene ronde gelaten. Pinokkio had wederom een lekkere pizza voor ons. Christoph had een kratje bier voor ons achter gelaten dus dat was wederom perfect geregeld zodat we in de "circustent" op de camping ook nog wat te drinken hadden. Tenslotte in de tent nog even wat notities gemaakt van die dag zodat ik voor het verslag niet alles door elkaar haal. Op de foto zie je de notities van de complete week bij elkaar liggen.


Foto door Jeffrey Boerhof

Vrijdag:
De op woensdagavond begonnen regen duurde nog immer voort. Het riviertje de Ahr bij de camping was inmiddels ook al aardig gestegen en was helemaal bruin van kleur geworden. De Ring zou vandaag niet open gaan in verband met de oldtimer GP, maar zelfs daar kwam niks van terecht door de te dichte mist. Ondanks dat zijn we toch maar naar de Ring gegaan omdat daar meestal wel wat te beleven valt. Inmiddels waren o.a. ook de oude mafkezen inclusief dochters gearriveerd. Omdat het nog niet zeker was of de oldtimers al dan niet zouden gaan rijden hebben we bij Breidscheid even staan wachten. Gelukkig was het inmiddels droog. De vriendin van Jeffrey (Ilona) wilde niet op de foto, maar dat is voor mij uiteraard een extra motivatie om het toch voor elkaar te krijgen. Zoals hieronder te zien is, is het gelukt.

Breidscheid hadden we na een tijdje wel gezien dus op naar start-finish. Ook daar was weinig te beleven, waarbij een fotosessie met de M3 van Remco naast een vergelijkbare M3 het hoogtepunt was.

Toen duidelijk werd dat de oldtimers niet meer zouden gaan rijden, zijn we toch maar terug gereden naar de camping. Omdat het aangenaam weer was, hebben we onder het genot van een drankje wat zitten kletsen over van alles en nog wat. Bij het avondeten was de groep inmiddels uitgegroeid tot 25 man.

De avond stond in het teken van de 30e verjaardag van Christoph. Mark, Patrick en Robert waren speciaal voor de verjaardag ook nog even naar de camping gekomen wat Christoph heel erg waardeerde. In de circustent had Christoph voor een vaatje bier van 30 liter, de nodige flessen fris en chips gezorgd. Dit resulteerde in een uitermate vermakelijke avond. De 30 liter bleken al snel te weinig waarna nog 20 liter aangesleept werd. De Almelose schnapps deed zijn werk goed bij de diverse mensen. Ook ik had enigzins last van de hoeveelheid drank. In de circustent hangt slechts ��n klein lampje waardoor een foto maken gewoon op goed geluk knippen is. In het display zie je niks totdat de flits de ruimte verlicht waarna de foto op het display verschijnt. Op een bepaald moment bleef echter ook het display zwart. Ik snapte er helemaal niks van. Zou het de manual focus zijn, of toch de batterijen, of zou het toestel overleden zijn? Ik heb een stuk of 5 foto's gemaakt om erachter te komen........ dat het kapje nog op de lens zat. Hieronder een serie foto's met wat korte beschrijvingen van deze supergezellige avond.


Christoph pakt de Almelose schnapps uit


Christoph met zijn vrouw Christina met twee dvd's als kado


Christoph bedankt Remko voor zijn kado (e30 M3). Helaas voor Christoph was het niet de werkelijkheid.


Patrick, Christoph en Robert


Overzichtsfoto van de leuk aangeklede circustent met her en der nog wat drogende kleding


De dames Marlien, Ilse en Ilona


Luuk en ondergetekende


Christoph in gesprek met Robert


Christoph in goed gesprek met Patrick met een vermoeide Peter rechts op de foto


De zus van Christina en nog een aantal andere Duitse vrienden


Nog wat andere Duitse bekenden


Grote lol in de tent


Er werd enorm gelachen door o.a. Robert en Patrick


Patrick en Christina


Susan, Tommy en een verbaasde Marlien


E�n van de beruchte foto's met het kapje op de lens


Zo nu en dan zat men ook eens buiten de tent


Tijd om naar bed te gaan

Zaterdag:
De dag begon net zoals vrijdag met veel mist en zo nu en dan wat motregen. Inmiddels was van het voorste deel van de camping voor de helft volgebouwd met tenten van Nederlandse Ringers. Na het ontbijt klaarde het weer langzaam maar zeker op dus was het tijd om toch maar eens "hoch zu fahren" zoals Christoph dat altijd zegt.

We kwamen bij Breidscheid en zoals altijd doe ik de eerst ronde rustig aan. Ik voelde me echter niet prettig. Wat het was, weet ik niet maar wellicht dat een aantal korte nachten met de nodige alcohol toch een nawerking had. Nuchter was ik voor de volle 100%, maar ik was niet echt gemotiveerd om eens lekker wat rondjes te rijden. "Wellicht gaat dat wel over na een aantal rondes" dacht ik toen. Na vier rondes die steeds beter liepen was dat inderdaad het geval. Martin wilde ook een paar rondes mee in de 525. Eenmaal ingesnoerd in de kuipstoelen startte ik de auto waarna direct de lamp op rood ging. Gelukkig waren we niet alleen in Breidscheid dus hebben we wat zitten kletsen en foto's gemaakt totdat de baan weer open ging.

Omdat de baan op beide lokaties vrijwel tegelijk open gaan en ik al achter de slagboom stond bij Breidscheid hadden Martin en ik wel een volledig vrije baan voor ons en ook geen last van verkeer achter ons. Gelukkig is de raamband niet nog wat lager anders kon Martin er niet onderdoor kijken.


Foto door Marc Weichert

Ik had nog nooit bij Marco in zijn snelle Golf gezeten dus dat moest er vandaag maar eens van komen. Marco heeft al enkele honderden rondes gereden dus de weg hoef je hem niet meer te wijzen op de Ring. Het waren 2,5 zeer indrukwekkende rondes. Met 200+ pk gaat de Golf als een raket vooruit en door de sqequenti�le bak heb je totaal geen last van toerenval. Het apparaat blijft maar gaan en gaan. Het geluid is oorverdovend en praten is zodoende ook zo goed als onmogelijk. De Kuhmo-semi-slicks onder de Golf zorgen voor een enorme hoeveelheid grip in de bochten. Ik had verwacht dat het grensvlak tussen grip en geen grip een stuk kleiner zou zijn, maar Marco slingert de Golf, al dan niet over vier wielen, glijdend van bocht naar bocht. Na 2,5 ronde was het tijd om te tanken, maar eenmaal bij de pionnen bij de finish weigerde de bak om in de versnelling te gaan. Ik ben achter het stuur gekropen en met wat geknutsel onder de kap kregen we de bak toch in zijn 3. Het onderdeel waarbij de schakelstangen de bak in gaan was compleet afgebroken. Via de weg zijn we naar beneden gereden en hebben we de Golf geparkeerd om vervolgens met de 525 bij een aantal bedrijven op zoek te gaan naar het desbetreffende onderdeel. Helaas hadden ze het onderdeel niet liggen dus restte Marco niks ander dan de Golf in de bus te parkeren en verder te rijden met de Golf van Patrick. Desondanks vond ik het een aantal machtig mooie rondes waarvan hieronder een foto.


Foto door Jochen Merkle

Hierna heb ik weer alleen een sessie van vier rondes gedaan. Het vervelende gevoel van de ochtend was helemaal weg en ik heb een aantal heerlijke rondes gereden. Er blijven echter nog immer een aantal mensen die op discutabele wijze hun rondes rijden. Zo werd ik met een noodvaart rechts voorbij gestoken door een zwarte 190 en rijden er nog steeds mensen constant met groot licht. Ik heb geen idee waarom men het doet, maar het is wel uitermate irritant. Onze "Bad Dragon" uit Nederland heeft er helaas ook een handje van.


Foto door Marc Weichert


Foto door Marc Weichert

Na de baansluiting heb ik wat foto's gemaakt bij Breidscheid.

Omdat we pas laat zouden gaan bbq-en was mijn plan om door te rijden tot de baansluiting. Helaas lukte dit niet omdat de baan eerder dicht ging. Twee motorrijders waren op het rechte stuk tussen Galgenkopf en de finish op hoge snelheid tegen elkaar aan gereden waardoor over enkele honderden meters de brokstukken van de motoren verspreid lagen. Onderweg naar de camping kwam ik Herman nog tegen in de bus met daarachter de ambulance. De Lotus Omega van Theo bleek een defecte koppeling te hebben waardoor verder rijden niet mogelijk was. Iedereen helpt iedereen op de camping dus de Lotus stond even later weer veilig op de camping. De door de mafkezen in samenwerking met Christoph georganiseerde bbq was heerlijk. Joost mag het bakken van het vlees vaker doen, want dat verging hem prima ook al rookte het zo nu en dan stevig.

Na de bbq koelde het stevig af, maar doordat Tommy wat hout mee had genomen, bleef het bij het kampvuur toch aangenaam warm. Het valt niet mee om in het donker foto's te maken, maar onderstaande geven wel een aardige sfeerimpressie. Omdat ik niet nogmaals zo'n lam gevoel in de ochtend wilde hebben, heb ik me deze avond maar aan de frisdrank gehouden en ben al om 0.00u gaan slapen.

 

Zondag:
Om 6.30u ging de wekker omdat ik met Martin had afgesproken om de berg tegenover de camping even op te lopen. Het geeft een mooi beeld van de omgeving als je daar bovenop staat, maar helaas was het deze ochtend mistig waardoor de foto's niet echt geslaagd zijn. Het is wel goed te zien hoe chaotisch ons deel van het terrein ingericht was. Het niet drinken en op tijd naar bed gaan werkte prima want ik voelde me weer topfit.

Na het ontbijt met ca. 50 man was het op naar Breidscheid om daar weer als ��n van de eersten van de dag de baan op te gaan. Het was nog lekker rustig waardoor een sessie van vier mooie rondes gemaakt kon worden. Helaas gooide een gecrahste klassieke MG op Kesselchen wat roet in het eten waardoor de baan weer dicht ging en een lange rij ontstond bij de finish. Opvallend was de kleine persoon die achter het stuur van de rode Speedster weg kwam.

Nadat ik eindelijk van de baan af was, ben ik doorgereden naar Br�nnchen om vervolgens door te wandelen naar Hohe Acht. Het stuk Br�nnchen - Hohe Acht blijf ik een mooi stuk vinden om foto's te maken.



Wipperman is voor velen een lastige bocht als je kijkt hoeveel auto's daar de vangrail in rijden. Terwijl ik foto's stond te maken klapte er een bespoilerde Rover in de vangrail nadat de achterkant hem voorbij was gekomen. De auto was aan de linker- en achterzijde totaal krom waardoor afslepen noodzakelijk was.

Teruglopend naar Br�nnchen zag ik hoe een e34 540i geramd werd bij de ingang van Br�nnchen. Al driftend hield de bestuurder van de 540 de auto uit de vangrails. Respect voor zijn stuurmanskunsten! Twee minuten later schampte een nieuwe witte Audi TT ook nog even de vangrail.

 

Eenmaal bij start-finish kon ik redelijk eenvoudig de baan op. In de ronde die daarop volgde vond een Nederlandse RS4 het waarschijnlijk niet leuk om door een oude slee ingehaald te worden, maar na Flugplatz koos hij toch eieren voor zijn geld en liet mij voorbij. Hieronder ��n van de mooiste actiefoto's van mijn 525 gemaakt door Remco Verhulst:


 foto door Remco Verhulst

Ondanks de tank met een inhoud van 80 liter is het soms toch nodig om even wat benzine erbij te gooien. Bij het tankstation trof ik o.a. Stefan en Berber die via mijn site op Viktoria Station terecht waren gekomen. Ik had ze beiden een ronde beloofd dus zo gezegd, zo gedaan. Ze vonden het beiden prachtig, waarna mijn Ringtaxi-uurtje werd voortgezet. Ilse en Marlien waren de volgende passagiers in de inmiddels aardig warm geworden auto. Het weer was gelukkig volledig omgeslagen ten opzichte van de dagen daarvoor met inmiddels 25+ graden en volledig zonnig. Na de gezellige ronde met Marlien wachtte Guilia's ons op met wat eten. Pizza en schnitzel had ik al genoeg gehad dus dit keer werd het een lasagne. Het laaste deel daarvan was te veel voor mij, maar Marco bracht uitkomst. Voor Marco was de dag voorbij aangezien de remblokken van de Golf van Patrick na 35 rondes het loodje hadden gelegd. Op het terras kwam ik heel toevallig ook nog een vriend van me tegen uit Asten.


Foto door Marlien

 

Ik had nog wel zin in een paar avondrondes op een meestal lege baan. Het was een goede keuze want het was echt lekker rijden op een vrijwel legen baan. Nadat eerder die dag een 997 GT3 RS net voorbij Breidscheid over de kop was gegaan, was het nu de beurt aan een GT3-RS die zowel zijn voor-als achterkant met een halve meter had ingekort. Voor een deel van de mafkezen zat het weekend erop. Onder toeziend oog van de overblijvenden vertrokken ze richting Raalte. Met de rest van de groep hebben we in de tent nog foto's zitten kijken van die dag en onze ervaringen van die dag uitgewisseld.

Maandag:

Omdat de baan pas om 13.00u open ging hadden we de hele ochtend de tijd om andere werkzaamheden te verrichten. Marco ging nogmaals op zoek naar het versnellingsbak-onderdeel voor zijn Golf. Martin en ondergetekende gingen aan de slag met de Golf van Christoph. Het was de bedoeling om andere schijven en remklauwen te monteren, maar aangezien de fusee van het oude type was, ging dat helaas niet passen.


Foto door Mark Haverkamp

Helaas was het onderdeel voor de bak van Marco niet verkrijgbaar zodat hij toch met de Golf van Patrick de dag door moest komen. Na een gezamenlijk bezoek aan onze pitsstraat bij de Lidl stonden we allemaal netjes achter elkaar bij het poortje bij Breidscheid. De eerste halve ronde reed ik achter Luuk waarbij het mooi was om te zien welke sporen de achterband van zijn motor toch achterlaat op het asfalt. De volgende ronde reed ik alleen, maar bij de finish sloot Martin aan met zijn Golf 2. Omdat ik wist dat Jorrit bij Flugplatz stond, zijn we achter elkaar aan gereden. Martin wordt wel de Gargamel genoemd ten opzichte van de smurfen in hun Golfjes 1, maar het lijkt er inderdaad op dat hij zich ook zo ontwikkelt. De snelheid begint er aardig in te komen bij Martin. Op sommige secties zoals Hatzenbach viel het niet mee om hem bij te houden. De ronde daarna hebben we de rollen omgedraaid. Ik heb me qua snelheid tot Flugplatz ingehouden zodat we wederom samen op de foto konden. Vervolgens ben ik er vandoor gegaan om bij Plfanzgarten de snelheid weer zeer drastisch te laten zakken voor een foto door Robert Guezen die ik de ronde daarvoor bij de kleine Karusell zag staan. Zoals hieronder te zien is, is de "vertragingsactie" gelukt.


Foto door Jorrit Wellink


Foto door Jorrit Wellink


Foto door Jorrit Wellink


Foto door Jorrit Wellink


Foto door Robert Guezen


Foto door Robert Guezen

Na vier rondes ben ik naar de eerste bocht van Hatzenbacht gegaan om wat foto's te maken. Voordeel van deze lokatie is dat het dicht bij start-finish is en slechts enkele minuten lopen is vanaf de auto. De onderstaande AX verloor wat benzine. Marco ging lekker wijd tot net tegen de rand van de kerb.

Bij terugkomst bij de auto leek de einddemper van de BMW wel erg laag te hangen. Eronder kruipend was eenvoudig te zien dat beide ophangpunten kapot waren. Aan beide zijden zitten de klemmen met puntlassen van 2 vierkante mm aan elkaar. Onvoorstelbaar dat men zoiets als standaard maakt. Via de baan ben ik rustig terug gereden naar de pitsstraat om daar e.e.a onder de auto uit te halen. Met Remko in zijn e30 M3 ben ik naar Ringracing gegaan, maar die zijn er sinds 2 augustus niet meer omdat het dak van de loods waar ze zitten te gevaarlijk is. Een bedrijfje achterin de hoek bood echter uitkomst waarna we na 10 minuutjes weer op de weg terug waren. De 525 had ik inmiddels op de lege parkeerplaats bij Hannes gezet. Montage van de klemmen is echter handiger op de verharde weg dus op naar de pitsstraat. Auto in de achteruit, draaien en dat was het einde van de bumper. Ik had het gepresteerd om op een compleet lege parkeerplaats toch nog ergens tegenaan te rijden! Onderstaande foto van maart dit jaar laat de berg asfalt zien waar ik dus achteruit tegenaan ben gereden. Heel stom, want ik wist uiteraard goed dat die berg afsfalt daar lag. Volgens camping-eigenaresse Viktoria was het een echt vrouwen-ongeluk dus daar moet ik het maar mee doen.

Aangezien de bumper slechts met twee klemmen en 6 parkers vast zat, hing hij half op de grond. Met behulp van wat geweld van een aantal van onze groep die bij Rainer op het terras zaten, hebben we de bumper gedemonteerd. Hij was niet meer te redden en daarbij stond die bumper toch op de nominatie om vervangen te worden omdat hij helemaal afbladderde.

Met de bumper diagonaal in de auto ben ik naar de pitsstraat gereden om daar alsnog de uitlaatklemmen te monteren. Geluk bij een ongeluk was, dat dit nu een klusje van niks was omdat ik er nu zo bij kon door de afwezigheid van de bumper.

Ik vond het toch al mooi geweest voor vandaag dus besloot samen met Martin en Marco om richting de camping te gaan. We hadden de tenten in de ochtend al afgebroken en in de circustent gelegd, dus het was een kwestie van inpakken en gaan. De bumper mocht ik van Christoph achterlaten in de container op de camping dus daar had ik ook geen last meer van. Inmiddels waren Luuk en Mark ook al weer terug op de camping. Na afscheid genomen te hebben van een ieder ging de neus van de BMW weer richting Nederland. In de tweede tunnel blies ik Marco en Martin nog voorbij, maar omdat ik nog net een paar liter benzine nodig had en de stoeltjes achterin lagen te klapperen ben ik even gestopt op parkeerplaats Peppenhoven. Ik wist dat zij daar ook zouden stoppen en na een laatste hand zijn we richting het thuisfront gegaan.

Al met al was het een erg geslaagde week op de camping. De gezelligheid was super en de service op de camping was weer als vanouds van ongekend hoog niveau. Een ieder die er bij aanwezig was: bedankt voor de gezelligheid en tot een volgende keer! De BMW heeft zich in de 35 gereden rondes weer prima gehouden. Helaas was dit voor mij waarschijnlijk het laatste Ringweekend van het jaar. Op 5 september ga ik nog een dagje en dan hou ik het dit Ringjaar voor gezien.

Meer foto's van 8-13 augustus vind je hier.