| Ringverslag  8-13 augustus 2007 
 Woensdag:
Eindelijk was hij er dan: mijn enkele weken 
durende zomervakantie waarbij ik bijna een week op de camping
Viktoria Station door zou brengen. 
Het zou een uitermate gezellige week moeten worden want de Mafkezen uit Raalte en 
half Almelo en omgeving zouden ook komen. Tijdens één van de vorige Ringbezoeken 
had ik al een setje reserve-remblokken gehaald. Aangezien de blokken al een heel 
eind op waren heb ik ze voor de zekerheid thuis maar vervangen. Een ander punt 
van de voorbereiding was het repareren van mijn tentstok. Eind vorig jaar was 
die gebroken, maar ik had hem nog steeds aan elkaar zitten met een busje wat 
Marius toevallig bij had. Bij de kampeermarkt in Eindhoven kunnen ze de stok 
echter repareren. De desbetreffende man wist me te vertellen dat hij 12.000 
stokken per jaar repareerde. Binnen 10 minuten en slechts 6,50 Euro armer was ik 
weer buiten en voorzien van een gerepareerde stok.
 
 
Nadat ik de kofferbak van de 525 helemaal vol had 
gestopt met allerlei spullen voor bijna een week kamperen, ging als laatste de 
koelbox met twee dozen frikandellen en twee dozen kroketten in de auto. Op de 
camping werd er met name door kinderen regelmatig naar gevraagd en aangezien ik connecties heb in die 
wereld, heb ik wat spullen meegenomen voor camping-eigenaar Christoph. De honden 
keken onder de poort door waar het baasje deze week weer heen ging.
 
Rond 14.00u kwam ik aan op de camping waar o.a. 
Remko al van de partij was met zijn prachtige E30 M3. Het was gelukkig droog bij 
het opzetten van de tent, maar op de Ring was het nog half-nat. Nadat de baan 
open ging om 17.15u heb ik een eerste rustig rondje gedaan omdat de baan ook nog 
half nat was. Op de parkeerplaats was het lekker rustig waarbij opviel dat er 
veel Italianen van de partij waren.
 
 
 
 
De tweede ronde ging al een stuk beter omdat de 
baan bijna helemaal droog was. De derde ronde van de dag heb ik afgelegd achter 
deze enorm lekker klinkende 911. Waarschijnlijk kwam het doordat niet de echte 
marshalls bij de poortjes stonden, want de wagen maakte zo'n enorm kabaal dat 
hij volgens mij eigenlijk de baan niet op zou mogen.
 
 
In de vierde ronde vond een Italiaan in een 
gehuurde zwarte 75 het nodig om mij rechts in te halen bij Aremberg. Aangezien 
ik op dat moment net een andere auto inhaalde ging dat feest niet door. Even 
verderop zag ik hem ook nog een M6 rechts inhalen. Omdat de baan dicht was bij 
aankomst, had ik even de mogelijkheid om met hem te praten. Hij vond dat ik toch 
echt vreemde lijnen reed en dat hij er wel rechts langs kon gaan wetende dat het 
eigenlijk niet mag. Ik heb hem getracht duidelijk te maken dat ik wel een beetje 
de weg weet en dat rechts inhalen nog steeds niet de bedoeling is. Vorig jaar 
had hij al een dagverbod hievoor gekregen, maar blijkbaar had hij zijn lesje nog 
niet geleerd. Omdat het al tegen zevenen liep besloot ik het voor gezien te 
houden en ben richting de camping gereden. Daar aangekomen zag ik dat Peter, 
Jeffrey, Luuk en Dennis ook al waren aangekomen op hun motoren. Ze hadden op de 
terugweg van hun vakantie vandaag meer dan 600 kilometer door de stromende regen 
gereden. Blijkbaar hadden ze dit weer meegenomen want even later begon het op de 
camping ook te regenen. De circustent was inmiddels veranderd in een soort van 
waskamer om de natte spullen van de motorrijders enigzins te laten drogen. Na 
een lekkere j�ger schnitzel en een paar biertjes was het tijd om te gaan slapen 
aangezien er nog wat lange dagen zouden volgen. 

 
 Foto door Jeffrey Boerhof
 Donderdag:Het regende 's nachts zo nu en dan zo hard dat ik 
er drie keer wakker van ben geworden. Helaas bleek dit een voorbode voor de 
donderdag. Het ontbijt was door Christoph weer tot in de puntjes verzorgd dus 
dat was een goed begin van de dag. Buiten bleef het maar regenen, maar binnen 
was het aangenaam warm.
 
 
Na het ontbijt hebben we de film van de 
motorvakantie van Jeffrey en zijn vrienden bekeken. Rond het middaguur begonnen 
de magen wat te knorren en toen de rest te horen kreeg dat er kroketten en 
frikandellen voorradig waren, ging het vet dan ook direct aan. De vette hap 
smaakte prima en deed ons weer wat opleven op deze sombere dag. 
  
In de middag zijn we Ringwaarts gegaan om bij 
Rainer in Breidscheid wat te drinken. Er kwam op een moment een Nederlandse man 
binnen die voor de eerste keer op de Ring was. Na wat uitleg door Rainer vond 
hij het nodig om een volgend echtpaar wat ook binnen kwam ook even te vertellen 
hoe e.e.a. op en rondom de Ring werkte. Hij wees bijvoorbeeld op de kaart aan 
hoe een ronde liep. Beetje jammer dat hij de ronde in de verkeerde richting aan 
gaf! De baan zou rond 17.15u open gaan, maar dat werd al snel wat later. In 
Breidscheid regende het nog steeds en er was wat laag hangende bewolking te 
zien. We hadden ons al voorgenomen om een hele rustige verkennigsronde te gaan 
doen. Ik nam Jeffrey mee voor een ronde in de regen terwijl Mark met zijn Polo 
ook een ronde ging doen. Eenmaal bij Hohe Acht begrepen we echt niet waarom men 
de baan open had gedaan. Op diverse plekken was het zicht minder dan 50 meter 
waardoor het eigenlijk onverantwoord was. Ook op start-finish en de stukken 
daarna was het zicht minimaal. Ter beeldvorming hebben we toch maar een paar 
in-board-foto's gemaakt, ook al mag het niet. De eerste is genomen bij Am 
Tiergarten, de tweede bij insturen van Hatzenbach. De derde foto is ook uniek 
want ik zit normaal helemaal nooit zonder helm in de auto, maar zoals te zien is 
aan de snelheidsmeter was een helm nu niet echt nodig.
 Foto door Jeffrey Boerhof
 
 Foto door Jeffrey Boerhof
 
 Foto door Jeffrey Boerhof
 
Als er een auto dwars zou staan zouden we niet op 
tijd tot stilstand kunnen komen om hem niet te raken. Wij vonden het te gevaarlijk 
en hebben het bij deze ene ronde gelaten. Pinokkio had wederom een lekkere pizza 
voor ons. Christoph had een kratje bier voor ons achter gelaten dus dat was 
wederom perfect geregeld zodat we in de "circustent" op de camping ook nog wat 
te drinken hadden. Tenslotte in de tent nog even wat notities gemaakt van die 
dag zodat ik voor het verslag niet alles door elkaar haal. Op de foto zie je de 
notities van de complete week bij elkaar liggen.
 
 Foto door Jeffrey Boerhof
 
 
Vrijdag:De op woensdagavond begonnen regen duurde nog 
immer voort. Het riviertje de Ahr bij de camping was inmiddels ook al aardig 
gestegen en was helemaal bruin van kleur geworden. De Ring zou vandaag niet open 
gaan in verband met de oldtimer GP, maar zelfs daar kwam niks van terecht door 
de te dichte mist. Ondanks dat zijn we toch maar naar de Ring gegaan omdat daar 
meestal wel wat te beleven valt. Inmiddels waren o.a. ook de oude mafkezen 
inclusief dochters gearriveerd. Omdat het nog niet zeker was of de oldtimers al dan 
niet zouden gaan rijden hebben we bij Breidscheid even staan wachten. Gelukkig 
was het inmiddels droog. De vriendin van Jeffrey (Ilona) wilde niet op de foto, 
maar dat is voor mij uiteraard een extra motivatie om het toch voor elkaar te 
krijgen. Zoals hieronder te zien is, is het gelukt.
 
 
 
Breidscheid hadden we na een tijdje wel gezien 
dus op naar start-finish. Ook daar was weinig te beleven, waarbij een fotosessie 
met de M3 van Remco naast een vergelijkbare M3 het hoogtepunt was.
 
 
Toen duidelijk werd dat de oldtimers niet meer 
zouden gaan rijden, zijn we toch maar terug gereden naar de camping. Omdat het 
aangenaam weer was, hebben we onder het genot van een drankje wat zitten kletsen 
over van alles en nog wat. Bij het avondeten was de groep inmiddels uitgegroeid 
tot 25 man.
 
 
 
De avond stond in het teken van de 30e verjaardag 
van Christoph. Mark, Patrick en Robert waren speciaal voor de verjaardag ook nog 
even naar de camping gekomen wat Christoph heel erg waardeerde. In de circustent 
had Christoph voor een vaatje bier van 30 liter, de nodige flessen fris en chips 
gezorgd. Dit resulteerde in een uitermate vermakelijke avond. De 30 liter bleken 
al snel te weinig waarna nog 20 liter aangesleept werd. De Almelose schnapps 
deed zijn werk goed bij de diverse mensen. Ook ik had enigzins last van de 
hoeveelheid drank. In de circustent hangt slechts ��n klein lampje waardoor een 
foto maken gewoon op goed geluk knippen is. In het display zie je niks totdat de 
flits de ruimte verlicht waarna de foto op het display verschijnt. Op een 
bepaald moment bleef echter ook het display zwart. Ik snapte er helemaal niks 
van. Zou het de manual focus zijn, of toch de batterijen, of zou het toestel 
overleden zijn? Ik heb een stuk of 5 foto's gemaakt om erachter te komen........ 
dat het kapje nog op de lens zat. Hieronder een serie foto's met wat korte 
beschrijvingen van deze supergezellige avond.
 Christoph pakt de Almelose schnapps 
uit
 
 Christoph met zijn vrouw Christina met twee dvd's als kado
 
 Christoph bedankt Remko voor zijn kado (e30 M3). Helaas voor Christoph was het 
niet de werkelijkheid.
 
 Patrick, Christoph en Robert
 
 Overzichtsfoto van de leuk aangeklede circustent met her en der nog wat drogende 
kleding
 
 De dames Marlien, Ilse en Ilona
 
 Luuk en ondergetekende
 
 Christoph in gesprek met Robert
 
 Christoph in goed gesprek met Patrick met een vermoeide Peter rechts op de foto
 
 De zus van Christina en nog een aantal andere Duitse vrienden
 
 Nog wat andere Duitse bekenden
 
 Grote lol in de tent
 
 Er werd enorm gelachen door o.a. Robert en Patrick
 
 Patrick en Christina
 
 Susan, Tommy en een verbaasde Marlien
 
 E�n van de beruchte foto's met het kapje op de lens
 
 Zo nu en dan zat men ook eens buiten de tent
 
 Tijd om naar bed te gaan
 
Zaterdag:De dag begon net zoals vrijdag met veel mist 
en zo nu en dan wat motregen. Inmiddels was van het voorste deel van de camping 
voor de helft volgebouwd met tenten van Nederlandse Ringers. Na het ontbijt 
klaarde het weer langzaam maar zeker op dus was het tijd om toch maar eens "hoch 
zu fahren" zoals Christoph dat altijd zegt.
 We kwamen bij 
Breidscheid en zoals altijd doe ik de eerst ronde rustig aan. Ik voelde me 
echter niet prettig. Wat het was, weet ik niet maar wellicht dat een aantal 
korte nachten met de nodige alcohol toch een nawerking had. Nuchter was ik voor 
de volle 100%, maar ik was niet echt gemotiveerd om eens lekker wat rondjes te 
rijden. "Wellicht gaat dat wel over na een aantal rondes" dacht ik toen. Na vier 
rondes die steeds beter liepen was dat inderdaad het geval. Martin wilde ook een 
paar rondes mee in de 525. Eenmaal ingesnoerd in de kuipstoelen startte ik de 
auto waarna direct de lamp op rood ging. Gelukkig waren we niet alleen in 
Breidscheid dus hebben we wat zitten kletsen en foto's gemaakt totdat de baan 
weer open ging.
 
 
 
 
 Omdat de baan op beide 
lokaties vrijwel tegelijk open gaan en ik al achter de slagboom stond bij 
Breidscheid hadden Martin en ik wel een volledig vrije baan voor ons en ook geen 
last van verkeer achter ons. Gelukkig is de raamband niet nog wat lager anders 
kon Martin er niet onderdoor kijken.
 Foto door 
Marc Weichert
 
Ik had nog nooit bij Marco in zijn snelle Golf 
gezeten dus dat moest er vandaag maar eens van komen. Marco heeft al enkele 
honderden rondes gereden dus de weg hoef je hem niet meer te wijzen op de Ring. 
Het waren 2,5 zeer indrukwekkende rondes. Met 200+ pk gaat de Golf als een raket 
vooruit en door de sqequenti�le bak heb je totaal geen last van toerenval. Het 
apparaat blijft maar gaan en gaan. Het geluid is oorverdovend en praten is 
zodoende ook zo goed als onmogelijk. De Kuhmo-semi-slicks onder de Golf zorgen 
voor een enorme hoeveelheid grip in de bochten. Ik had verwacht dat het 
grensvlak tussen grip en geen grip een stuk kleiner zou zijn, maar Marco 
slingert de Golf, al dan niet over vier wielen, glijdend van bocht naar bocht. 
Na 2,5 ronde was het tijd om te tanken, maar eenmaal bij de pionnen bij de 
finish weigerde de bak om in de versnelling te gaan. Ik ben achter het stuur 
gekropen en met wat geknutsel onder de kap kregen we de bak toch in zijn 3. Het 
onderdeel waarbij de schakelstangen de bak in gaan was compleet afgebroken. Via 
de weg zijn we naar beneden gereden en hebben we de Golf geparkeerd om 
vervolgens met de 525 bij een aantal bedrijven op zoek te gaan naar het 
desbetreffende onderdeel. Helaas hadden ze het onderdeel niet liggen dus restte 
Marco niks ander dan de Golf in de bus te parkeren en verder te rijden met de 
Golf van Patrick. Desondanks vond ik het een aantal machtig mooie rondes waarvan 
hieronder een foto.
 Foto door 
Jochen Merkle
 Hierna 
heb ik weer alleen een sessie van vier rondes 
gedaan. Het vervelende gevoel van de ochtend was helemaal weg en ik heb een 
aantal heerlijke rondes gereden. Er blijven echter nog immer een aantal mensen 
die op discutabele wijze hun rondes rijden. Zo werd ik met een noodvaart rechts 
voorbij gestoken door een zwarte 190 en rijden er nog steeds mensen constant met 
groot licht. Ik heb geen idee waarom men het doet, maar het is wel uitermate 
irritant. Onze "Bad Dragon" uit Nederland heeft er helaas ook een handje van.
 Foto door 
Marc Weichert
 
 Foto door 
Marc Weichert
 
Na de baansluiting heb ik wat foto's gemaakt bij 
Breidscheid.
 
 
 
 
Omdat we pas laat zouden gaan bbq-en was mijn 
plan om door te rijden tot de baansluiting. Helaas lukte dit niet omdat de baan 
eerder dicht ging. Twee motorrijders waren op het rechte stuk tussen Galgenkopf 
en de finish op hoge snelheid tegen elkaar aan gereden waardoor over enkele 
honderden meters de brokstukken van de motoren verspreid lagen. Onderweg naar de 
camping kwam ik Herman nog tegen in de bus met daarachter de ambulance. De Lotus 
Omega van Theo bleek een defecte koppeling te hebben waardoor verder rijden niet 
mogelijk was. Iedereen helpt iedereen op de camping dus de Lotus stond even 
later weer veilig op de camping. De door de mafkezen in samenwerking met 
Christoph georganiseerde bbq was heerlijk. Joost mag het bakken van het vlees 
vaker doen, want dat verging hem prima ook al rookte het zo nu en dan stevig.
 
 
 
 
 
 
Na de bbq koelde het stevig af, maar doordat 
Tommy wat hout mee had genomen, bleef het bij het kampvuur toch aangenaam warm. 
Het valt niet mee om in het donker foto's te maken, maar onderstaande geven wel 
een aardige sfeerimpressie. Omdat ik niet nogmaals zo'n lam gevoel in de ochtend 
wilde hebben, heb ik me deze avond maar aan de frisdrank gehouden en ben al om 
0.00u gaan slapen.
 
 
  
Zondag:Om 6.30u ging de wekker omdat ik met Martin had 
afgesproken om de berg tegenover de camping even op te lopen. Het geeft een mooi 
beeld van de omgeving als je daar bovenop staat, maar helaas was het deze 
ochtend mistig waardoor de foto's niet echt geslaagd zijn. Het is wel goed te 
zien hoe chaotisch ons deel van het terrein ingericht was. Het niet drinken en 
op tijd naar bed gaan werkte prima want ik voelde me weer topfit.
 
 
 
 Na 
het ontbijt met ca. 50 man was het op naar Breidscheid om daar weer als ��n van 
de eersten van de dag de baan op te gaan. Het was nog lekker rustig waardoor een 
sessie van vier mooie rondes gemaakt kon worden. Helaas gooide een gecrahste 
klassieke MG op Kesselchen wat roet in het eten waardoor de baan weer dicht ging 
en een lange rij ontstond bij de finish. Opvallend was de kleine persoon die 
achter het stuur van de rode Speedster weg kwam.
 
 
Nadat ik eindelijk van de baan af was, ben ik 
doorgereden naar Br�nnchen om vervolgens door te wandelen naar Hohe Acht. Het 
stuk Br�nnchen - Hohe Acht blijf ik een mooi stuk vinden om foto's te maken.
 
 
  
Wipperman is voor velen een lastige bocht als je 
kijkt hoeveel auto's daar de vangrail in rijden. Terwijl ik foto's stond te 
maken klapte er een bespoilerde Rover in de vangrail nadat de achterkant hem 
voorbij was gekomen. De auto was aan de linker- en achterzijde totaal krom 
waardoor afslepen noodzakelijk was.
 
 
 
 
 
Teruglopend naar Br�nnchen zag ik hoe een e34 
540i geramd werd bij de ingang van Br�nnchen. Al driftend hield de bestuurder 
van de 540 de auto uit de vangrails. Respect voor zijn stuurmanskunsten! Twee 
minuten later schampte een nieuwe witte Audi TT ook nog even de vangrail. 
Eenmaal bij start-finish kon ik redelijk 
eenvoudig de baan op. In de ronde die daarop volgde vond een Nederlandse RS4 het 
waarschijnlijk niet leuk om door een oude slee ingehaald te worden, maar na 
Flugplatz koos hij toch eieren voor zijn geld en liet mij voorbij. Hieronder ��n 
van de mooiste actiefoto's van mijn 525 gemaakt door Remco Verhulst:
 foto door Remco Verhulst
 
Ondanks de tank met een inhoud van 80 liter is 
het soms toch nodig om even wat benzine erbij te gooien. Bij het tankstation 
trof ik o.a. Stefan en Berber die via mijn site op Viktoria Station terecht 
waren gekomen. Ik had ze beiden een ronde beloofd dus zo gezegd, zo gedaan. Ze 
vonden het beiden prachtig, waarna mijn Ringtaxi-uurtje werd voortgezet. Ilse en 
Marlien waren de volgende passagiers in de inmiddels aardig warm geworden auto. 
Het weer was gelukkig volledig omgeslagen ten opzichte van de dagen daarvoor met 
inmiddels 25+ graden en volledig zonnig. Na de gezellige ronde met Marlien 
wachtte Guilia's ons op met wat eten. Pizza en schnitzel had ik al genoeg gehad 
dus dit keer werd het een lasagne. Het laaste deel daarvan was te veel voor mij, 
maar Marco bracht uitkomst. Voor Marco was de dag voorbij aangezien de 
remblokken van de Golf van Patrick na 35 rondes het loodje hadden gelegd. Op het 
terras kwam ik heel toevallig ook nog een vriend van me tegen uit Asten.
 Foto door Marlien
 
 
 
   
 
Ik had nog wel zin in een paar avondrondes op een 
meestal lege baan. Het was een goede keuze want het was echt lekker rijden op 
een vrijwel legen baan. Nadat eerder die dag een 997 GT3 RS net voorbij 
Breidscheid over de kop was gegaan, was het nu de beurt aan een GT3-RS die zowel 
zijn voor-als achterkant met een halve meter had ingekort. Voor een deel van de 
mafkezen zat het weekend erop. Onder toeziend oog van de overblijvenden 
vertrokken ze richting Raalte. Met de rest van de groep hebben we in de tent nog 
foto's zitten kijken van die dag en onze ervaringen van die dag uitgewisseld.
 
Maandag:
Omdat de baan pas om 13.00u open ging hadden we 
de hele ochtend de tijd om andere werkzaamheden te verrichten. Marco ging 
nogmaals op zoek naar het versnellingsbak-onderdeel voor zijn Golf. Martin en 
ondergetekende gingen aan de slag met de Golf van Christoph. Het was de 
bedoeling om andere schijven en remklauwen te monteren, maar aangezien de fusee 
van het oude type was, ging dat helaas niet passen.
 
 Foto door Mark Haverkamp
 
Helaas was het onderdeel voor de bak van Marco 
niet verkrijgbaar zodat hij toch met de Golf van Patrick de dag door moest 
komen. Na een gezamenlijk bezoek aan onze pitsstraat bij de Lidl stonden we 
allemaal netjes achter elkaar bij het poortje bij Breidscheid. De eerste halve 
ronde reed ik achter Luuk waarbij het mooi was om te zien welke sporen de 
achterband van zijn motor toch achterlaat op het asfalt. De volgende ronde reed 
ik alleen, maar bij de finish sloot Martin aan met zijn Golf 2. Omdat ik wist 
dat Jorrit bij Flugplatz stond, zijn we achter elkaar aan gereden. Martin wordt 
wel de Gargamel genoemd ten opzichte van de smurfen in hun Golfjes 1, maar het 
lijkt er inderdaad op dat hij zich ook zo ontwikkelt. De snelheid begint er 
aardig in te komen bij Martin. Op sommige secties zoals Hatzenbach viel het niet 
mee om hem bij te houden. De ronde daarna hebben we de rollen omgedraaid. Ik heb 
me qua snelheid tot Flugplatz ingehouden zodat we wederom samen op de foto 
konden. Vervolgens ben ik er vandoor gegaan om bij Plfanzgarten de snelheid weer 
zeer drastisch 
te laten zakken voor een foto door Robert Guezen die ik de ronde daarvoor bij de 
kleine Karusell zag staan. Zoals hieronder te zien is, is de "vertragingsactie" 
gelukt.
 Foto door 
Jorrit Wellink
 
 Foto door 
Jorrit Wellink
 
 Foto door 
Jorrit Wellink
 
 Foto door 
Jorrit Wellink
 
 Foto door Robert 
Guezen
 
 Foto door Robert 
Guezen
 
Na vier rondes ben ik naar de eerste bocht van 
Hatzenbacht gegaan om wat foto's te maken. Voordeel van deze lokatie is dat het 
dicht bij start-finish is en slechts enkele minuten lopen is vanaf de auto. De 
onderstaande AX verloor wat benzine. Marco ging lekker wijd tot net tegen de 
rand van de kerb.
 
 
 
 
 
Bij terugkomst bij de auto leek de einddemper van 
de BMW wel erg laag te hangen. Eronder kruipend was eenvoudig te zien dat beide 
ophangpunten kapot waren. Aan beide zijden zitten de klemmen met puntlassen van 
2 vierkante mm aan elkaar. Onvoorstelbaar dat men zoiets als standaard maakt. 
Via de baan ben ik rustig terug gereden naar de pitsstraat om daar e.e.a onder 
de auto uit te halen. Met Remko in zijn e30 M3 ben ik naar Ringracing gegaan, maar die 
zijn er sinds 2 augustus niet meer omdat het dak van de loods waar ze zitten te 
gevaarlijk is. Een bedrijfje achterin de hoek bood echter uitkomst waarna we na 
10 minuutjes weer op de weg terug waren. De 525 had ik inmiddels op de lege 
parkeerplaats bij Hannes gezet. Montage van de klemmen is echter handiger op de 
verharde weg dus op naar de pitsstraat. Auto in de achteruit, draaien en dat was 
het einde van de bumper. Ik had het gepresteerd om op een compleet lege 
parkeerplaats toch nog ergens tegenaan te rijden! Onderstaande foto van maart 
dit jaar laat de berg asfalt zien waar ik dus achteruit tegenaan ben gereden. 
Heel stom, want ik wist uiteraard goed dat die berg afsfalt daar lag. Volgens 
camping-eigenaresse Viktoria was het een echt vrouwen-ongeluk dus daar moet ik 
het maar mee doen.
 
Aangezien de bumper slechts met twee klemmen en 6 
parkers vast zat, hing hij half op de grond. Met behulp van wat geweld van een 
aantal van onze groep die bij Rainer op het terras zaten, hebben we de bumper 
gedemonteerd. Hij was niet meer te redden en daarbij stond die bumper toch op 
de nominatie om vervangen te worden omdat hij helemaal afbladderde.
 
Met de bumper diagonaal in de auto ben ik naar de 
pitsstraat gereden om daar alsnog de uitlaatklemmen te monteren. Geluk bij een 
ongeluk was, dat dit nu een klusje van niks was omdat ik er nu zo bij kon door de 
afwezigheid van de bumper.
 
Ik vond het toch al mooi geweest voor vandaag dus 
besloot samen met Martin en Marco om richting de camping te gaan. We hadden de 
tenten in de ochtend al afgebroken en in de circustent gelegd, dus het was een 
kwestie van inpakken en gaan. De bumper mocht ik van Christoph achterlaten in 
de container op de camping dus daar had ik ook geen last meer van. Inmiddels 
waren Luuk en Mark ook al weer terug op de camping. Na afscheid genomen te 
hebben van een ieder ging de neus van de BMW weer richting Nederland. In de 
tweede tunnel blies ik Marco en Martin nog voorbij, maar omdat ik nog net een 
paar liter benzine nodig had en de stoeltjes achterin lagen te klapperen ben ik 
even gestopt op parkeerplaats Peppenhoven. Ik wist dat zij daar ook zouden 
stoppen en na een laatste hand zijn we richting het thuisfront gegaan. 
 
 
 
Al met al was het een erg geslaagde week op de 
camping. De gezelligheid was super en de service op de camping was weer als 
vanouds van ongekend hoog niveau. Een ieder die er bij aanwezig was: bedankt 
voor de gezelligheid en tot een volgende keer! De BMW heeft zich in de 35 
gereden rondes weer prima gehouden. Helaas was dit voor mij waarschijnlijk het 
laatste Ringweekend van het jaar. Op 5 september ga ik nog een dagje en dan hou 
ik het dit Ringjaar voor gezien.Meer foto's 
van 8-13 augustus vind je 
hier. |