Ringverslag 4-10 september 2007



Dinsdag:

In augustus had ik al een week op de camping Viktoria Station doorgebracht en aangezien me dat wel goed was bevallen had ik me voorgenomen om dat in september ook nog maar een keer te doen. De voorbereiding was dit keer wederom zeer beperkt. Vorige keer had ik de remblokken vervangen, maar dit maal was de achterbumper aan de beurt. Deze had ik tijdens het vorige bezoek van de auto afgereden tegen onderstaande asfalt-hoop bij Hannes. Dom, dom, dom, maar als dit mijn enige schade op en om de Ring blijft dan vind ik het prima. Voor een paar tientjes heb ik een ander exemplaar op de kop getikt bij de lokale BMW-specialist. De kleur wijkt ietwat af, maar op een racer maakt dat niet zo heel veel uit.

De zonneband op de voorruit was voorzien van een sticker van Bas Roos Motorsport, maar aangezien ik daar niks mee heb, had ik die enige tijd geleden al verwijderd. Voor een paar Euro heb ik in de buurt van mijn woonplaats een sticker laten maken van mijn site. Aangezien ik de sticker van Viktoria Station achterop wat klein vond, heb ik daar ook maar een nieuwe voor laten maken. Al met al ben ik wel tevreden met het resultaat.

Mijn collega Tom had al eerder aangegeven een keer mee te willen en aangezien hij in een tent slapen ook geen probleem vind, hadden we besloten om dinsdag al naar de camping te gaan. Een vriend van Tom (ook Tom) was ook van de partij met zijn Alfa en beiden hadden gezorgd voor een bbq, vlees en hout. Christoph zorgde voor een krat koud bier dus de avond zou gezellig worden. Op de camping was het erg rustig. Bij de heg stond nog één grote tent van een paar op leeftijd zijnde Nederlanders. Ze hadden er vier uur over gedaan om de tent op te zetten, maar dat was wel inclusief het aansluiten van de TV en het richten van de schotel.

Aangezien het helder weer was, koelde het snel af. Het kampvuur kwam dus goed van pas ook al hadden we in nood altijd nog in de circustent kunnen gaan zitten. Zowel het vlees als het bier smaakte erg goed en het was ca 1.00u toen alle hout op was. Ondanks de temperatuur van slechts 3 graden was het niet koud in de slaapzak.

Woensdag:
Na een lekkere warme douche stond om 8.30u het altijd lekkere ontbijt voor ons klaar. De Ring was al om 8.00u open, maar aangezien we de hele dag de tijd hadden, hebben we het rustig aan gedaan. Rond 10.00u waren we boven waar het nog redelijk rustig was. Op een weekenddag kun je het wel vergeten om je auto op de parkeerplaats te parkeren, maar nu was er zelfs plek voor zowel de Alfa als de BMW.

Voor beide Tommen was het hun Ringdebuut dus ik heb eerst collega Tom meegenomen voor twee rondes Nordschleife. Ondertussen stond de andere Tom met een kwijlbakje te kijken bij start-finish naar de tientallen GT3's, 911 Turbo's, M3 CSL's e.d. In het eerste rondje maakte Tom al direct kennis met het fenomeen niet in je spiegels kijken. Een Italiaanse Z1-bestuurder had daar geen tijd voor of wilde niet gepasseerd worden door zo'n oude slee. Het is vervelend, maar met geduld kom je een heel eind. Ik heb rustig mijn moment afgewacht om hem voorbij te steken. Onderstaande F355 zijn we ook nog voorbij gegaan. Voor een "leek" als Tom blijf het natuurlijk geweldig om in zo'n 17 jaar oude goedkope familie-auto een sportwagen als een Ferrari in te halen. Voor mij is het ook geen dagelijkse bezigheid, maar ik kijk er niet meer vreemd van op.

Nadat Tom zijn kwijlbakje leeg had gegooid was het tijd om ingesnoerd te worden in de 6 punts-gordel. Beide rondes met deze Tom verliepen prima. Uiteraard was er wel het nodige verkeer, maar het was lekker droog en niet extreem druk. Ook deze Tom vond het prachtig en keek er naar uit om er zelf een keer overheen te rijden met zijn Alfa. Middels het lezen van deze site en twee rondes passagieren was hij in ieder geval redelijk goed voorbereid. En een goed begin is het halve werk dus ik had er alle vertrouwen in dat het goed zou komen. Na vier rondes had ik wel dorst dus toch maar een Cola gedaan in de Grüne Hölle. Maurice van het forum Extreme Machines sprak mij aan omdat hij mij herkende van foto's uit één van de laatste verslagen. Na de Cola heb ik hem twee rondes meegenomen. Het verliep allemaal prima en hij vond het leuk om eens een snelle ronde mee te rijden. Aangezien hij zelf in een WRX rijdt vond hij het prachtig toen wij een aantal van die auto's inhaalden tijdens één van de rondes.

 

Ondertussen hadden de Tommen ook al een probleemloze ronde gedaan met de Alfa. Het liep al aardig tegen het middaguur dus werd Hannes vereerd met een bezoekje.

Breidscheid is altijd wel een leuke plek om te kijken. Zo ook vandaag waarbij de veelkleurige e46 M3 bijna de muur in ging. Op een haar na wist hij zijn M3 uit de muur te houden, maar volgens mij was het meer geluk dan wijsheid. Verder hebben we ons staan vergapen aan de enorme hoeveelheid GT3's die er rond reden. Ik schat in dat het dicht tegen de 100 aan zat. Ze kwamen in alle geuren en kleuren voorbij. De Gumpert Apollo was ook dit keer weer van de partij.

Toen we onderweg naar Hatzenbach waren, was er een ongeluk gebeurd aangezien de baan dicht was toen we bij Hatzenbach aan kwamen. Geduld is een schone zaak en zo ook nu. Na een minuutje of 45 ging de baan weer open en barste het geweld weer los. Blij vlagen reed er enorm veel verkeer op de baan zoals te zien is op onderstaande foto. Mede-nurburgring.nl-forummer Gerwin was ook lekker aan het sturen met zijn CSL.

De Tommen wilde bij het zien van de voorbij razende auto's ook zelf nog wat rondes doen dus de Alfa werd weer richting de start gestuurd. Op de parkeerplaats heb ik de Gumpert Apollo ook nog van nabij op de foto vastgelegd. Met 650 pk op 1200 kilo blijft het een beest van een auto met een extreme uitstraling.

Aan het einde van de dag wilde ik beide heren nog een ronde meenemen, maar aangezien de tijd begon te dringen en de benzinetank al wel heel ver leeg was heb ik alleen collega Tom nog een ronde mee kunnen nemen. Voor beide heren is het echter zekers niet de laatste keer geweest dat ze op de Ring waren dus die passagiersronde met de de tweede Tom komt vast nog wel een keer. Pinochio is natuurlijk ook iets wat je als nieuwkomer een keer meegemaakt moet hebben. Het was lekker rustig en daardoor niet zo bloedheet als normaal. De pizza's waren weer van het formaat XXL en smaakten prima. Wat collega Tom met een Alfa-pet op doet weet ik echter niet. Waarschijnlijk heeft hij bij gebrek aan een andere pet deze maar opgezet...

Nadat de tent in de Alfa was geruimd en Christoph een bijdrage gegeven was voor het ontbijt en de overnachting was het tijd voor de Tommen om huiswaarts te gaan. Met een goed boek erbij heb ik in de circustent nog een uurtje zitten lezen waarna een lekkere douche volgde om vervolgens de slaapzak in te kruipen. De nacht was met een graad of 12 een stuk warmer dan de 3 graden van de nacht daarvoor.

 

Donderdag:

De eerste dag van de Scuderia en dus geen Touristenfahrt mogelijk. Ik kan me echter goed vermaken in mijn uppie dus na het ontbijt ben ik naar Adenauer Forst gereden om daar in de mist en de motregen de prestaties van groep 5 te aanschouwen. Adenauer Forst zorgde bij sommige mensen voor ongewilde drifts met zo nu dan een bijna-gras-bezoekje. Onderstaande CLK DTM is echter door een aap volgens mij nog in een drift te gooien. Vol op het gas en het elektronische brein trekt de auto weer netjes recht de bocht uit. Geen kwispelende staartjes of zo bij deze auto. Dat ESP, EDC, ABS en allerlei ander spul echter geen garantie is voor schadevrij rondrijden bleek in het weekend wel. Een e30 M3 met carbon airbox levert een magistraal geluid, maar onderstaande 190's met een zelfde airbox deden daar zeker niet voor onder. En wat te denken van de M3 met een vleugel zo groot dat je er misschien wel mee kunt zweefvliegen....

De grootste teleurstelling waren echter wel de hekken die geplaatst werden bij o.a. Adenauer Forst. Vanuit de FIA is die verplichting opgelegd in verband met de 24 uur van de Ring en zodoende wordt er 16 km hekwerk geplaatst. Veiligheid is uiteraard prima, maar ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat het ook wel een beetje toeschouwer/spotter pesten is. Waarom zou je anders het complete rechte stuk van Adenauer Forst tot de linker bocht voor Metzgesfeld van een hekwerk moeten voorzien dat meer dan 20 meter van het asfalt af staat (zie onderste foto)? Op vele plekken langs de baan wordt het nu helaas heel lastig foto's maken.

Na Adenauer Forst ben ik aan de binnenkant bij uitgang Brünnchen wezen kijken. Ik was hier nog nooit geweest, maar het is goed te bereiken via het tunneltje onder het circuit door. Ter plaatste heb ik even met een Zwitserse coach staan praten. Ook hier ging het een aantal keren maar net goed doordat de uitgang uiteraard spekglad was. Opwarmen van de miezerregen en kou is er niet bij in de 525 in verband met gebrek aan verwarming dus ben ik de shop van de Erlebniswelt maar even binnen gelopen om me daar een nieuwe pet en key-koord te kopen.

 

Ik had al regelmatig smerige terreinwagens gezien, maar was nog nooit op het Off-road-park geweest en voor dat soort zaken heb je op zo'n vrije dag mooi de tijd. Een indrukwekkende afgraving is voorzien van diverse steile hellingen en waterdoorgangen waar je je met je eigen wagen of een huur-wagen uit kunt leven. Een volgende keer ga ik maar eens een poging wagen of ik deze tak van sport ook een beetje beheers. Voor 30 Euro mag je met je eigen auto de hele dag het terrein in. Voor een uur in een huur-Suzuki Vitara betaal je 35 Euro dus dat zijn nog best redelijke prijzen.

Ik was lange tijd niet bij de Karusell geweest dus vanaf Brünnchen heb ik de wandeling maar weer eens gemaakt. Ik wist dat Dick er met zijn groep was dus er viel altijd weer wat te praten. Het weer werd langzaam maar zeker gelukkig steeds beter al zou je dat op onderstaande foto's niet zeggen. Dick had dit jaar een groep met veel Audi RS-en erin. Er reden zelfs twee RS4's mee op grijs kenteken. Het was ook erg indrukwekkend om de man in rolstoel bezig te zien in zijn RS6. Veel Nederlands heb ik op donderdag en vrijdag niet gesproken maar met Dick, Tom, Steve en Gerwin heb ik toch nog wat Nederlands kunnen converseren.

Na de groep van Dick ook even bij de sectie Hohe Acht - Brünnchen te hebben bekeken, begon de maag aardig te knorren. Tijdens mijn Ringbezoek is het eten meestal verre van gezond dus daar heb ik deze keer maar eens verandering in gebracht. De Italiaanse salade bij Hannes smaakte heerlijk dus die kan ik een ieder aanraden. Na de salade was het vrij-rijden-tijd voor de Scuderia-cursisten dus ik heb ze nog even aanschouwt bij Breidscheid. Rond 20.00u was ik op de camping waar ik nog twee uurtjes in mijn boek heb zitten lezen om daarna na een relaxed dagje heerlijk in slaap te vallen.

 

Vrijdag:

Voor de afwisseling was de lucht weer eens grijs bij het ontbijt, maar daardoor was het ook deze nacht niet koud geweest. Gelukkig viel er niks naar beneden dus het dagje Koblenz zou niet in het water vallen. Ik was slechts twee maal in Koblenz geweest. De eerste keer was ik er omdat vriend Erwin met de helikopter naar het ziekenhuis was gevlogen na een crash op de Ring. De tweede keer hebben we er een Opel Speedster opgehuurd om die uit te laten op de Ring.

In het centrum was ik nog nooit geweest, maar ik heb er bijna drie uur rondgelopen dus het was echt de moeite waard. Naast de moderne winkelstraat die in iedere stad ongeveer hetzelfde is met om de drie winkels een Telecomwinkel heb je in Koblenz ook nog de oude stad en da's echt de moeite waard. Jammer dat het niet zonnig was want dan komen de foto's veel beter tot zijn recht.

Op de terugweg van Koblenz ben ik bij Wehr de A61 af gegaan en heb op de kaart een mooie witte weg met de nodige bochten naar de camping gezocht. Wat is het toch heerlijk sturen daar in de Eifel! Rond 15.00u was ik weer op de camping met het idee om even wat te lezen en daarna weer naar de Ring te gaan. Ik zat echter zo lekker binnen in het restaurant onder het genot van een kop koffie in mijn boek te lezen met zo nu en dan het gezelschap van Christoph, Martin en Victoria dat ik dat plan maar heb laten varen. Een jäger schnitzel op de camping doet het altijd goed en de komende drie dagen zou ik ook nog op de Ring komen. 's Avonds doorgegaan met waar ik in de middag mee bezig was en voor ik het door had was het bedtijd.

 

Zaterdag:
Na twee dagen van een gesloten Ring, was er vandaag dan toch weer de mogelijkheid om de auto zelf uit te laten vanaf 17.30u. Ik vond het wel een geslaagde dag om eens rustig aan te doen en ben dus pas om 10.00u gaan ontbijten. Aangezien ik mijn boek nog niet uit had, had ik mijn als doel gesteld om het uit te lezen voordat de Kadett-lui zouden arriveren. Uiteraard kwam daar weer niks van omdat de tv aan ging waar rallye en Formule 1 op was. Met Christoph, Martin en Victoria al kletsend wat tv gekeken en voordat ik het door had stonden de mafkezen om 14.00u voor de deur. Een uutje later ging de frietpan aan en kwamen de frikandellen, goulashkroketten en frieten in grote getale op tafel. Even later arriveerden ook Marcel en Herma die ook een weekendje camping deden. Inmiddels zijn de T-shirts ook gereed in de goede maten.

Om 17.00u stonden we klaar voor de slagboom in Breidscheid. Met Robert en zijn 156 werd het groepje Nederlanders nog wat groter en toen om 17.30u de slagboom eindelijk open ging, konden we genieten een heerlijk rustige halve ronde. De drie rondes daarna leverden een compleet wisselend beeld op. Het ene moment zat je klem tussen enorm veel verkeer terwijl je het andere moment het idee had dat je compleet alleen op de Ring reed. Na vier rondes heb ik even pauze genomen, maar deze pauze werd ongewild langer doordat de baan gesloten werd. Helaas betekende dat ook het einde van deze Ringdag. Het viel me vandaag ook op dat ze de mooie bochtborden vervangen hadden door enorm lelijke exemplaren waarbij de reclame zelfs nog groter is dan de bochtnaam. Duidelijk weer een achteruitgang omdat die reclame weer een paar Euro oplevert. Doe mij de oude groen-gele maar weer.

We hadden bedacht om maar weer eens ergens anders te gaan eten waarbij dit keer de keuze viel op de Pistenklause. Daar aangekomen vielen onze auto wel heel erg in het niet tussen de vele Audi’s RS4 en RS6. De bediening was prima en het eten was heerlijk. De kans is groot dat we hier in de toekomst nog diverse malen terug gaan komen. Het aanspreken in het Engels door de bediening was wel even wennen, maar door stug te antwoorden in het Duits werd toch overgeschakeld naar het Duits.

Op de camping hebben we nog een paar biertjes gedronken in de circustent waarna het slaapfeestje van Luuk, Mark, Remco, Jef en Peter kon beginnen. Ze hadden allemaal geen zin om de eigen tent op te bouwen en besloten dus maar om met zijn allen in de circustent te slapen.

Zondag:
De zondag begon zoals ongeveer alle dagen in de afgelopen week: grauw en grijs met zo nu en dan wat motregen. Na het ontbijt zijn we toch direct Ringwaarts gegaan om te kijken hoe de baan er bij lag. De eerste twee rondes was de baan nog half-nat en aangezien mij dat niet bevalt heb ik het toen maar even voor gezien gehouden. Naast de nattigheid lag de baan ook vol met moddersporen en strooizand om oliesporen op te lossen. Foto’s maken bij T13 is echter altijd een leuk alternatief.

Nadat ik zag dat de baan wat op leek te drogen ben ik weer richting de parkeerplaats gegaan om wat leuke auto's vast te leggen op de gevoelige plaat.

Het weer werd steeds beter dus ben ik gaan rijden waarbij het tijdens de tweede ronde de baan volledig droog was. Ik had de smaak weer lekker te pakken, maar iemand anders blijkbaar niet want de baan ging direct weer dicht in verband met een ongeval. Nadat Mark voor de hele groep al in de rij had gestaan bij Hannes besloten we in verband met dreigende regen toch maar naar binnen te verhuizen. Het buikje was weer vol dus tijd om wat foto's te maken en daarna weer wat rondes te gaan rijden. In één van de vier volgende rondes heb ik een complete ronde voor Luuk gereden. Hij kon me makkelijk bijhouden wat aangeeft dat hij stiekem toch steeds wat harder gaat.

Even later ging de baan weer dicht waardoor we "genoodzaakt" waren om bij Rainer op het terras wat te drinken. Toen Ron Buninga in zijn e30 voorbij kwam ben ik daar maar eens ingestapt. Langs de baan klinkt de e30 prachtig mooi en hij wordt er met stevige snelheid overheen gestuurd. Het verschil met mijn e34 is enorm: de auto ligt veel strakker door het andere onderstel en de camberplaten aan de voorkant. Verder is de sound van de 6 cylinder veel beter hoorbaar wat het snelheidseffect nog verder vergroot. Ron kent de baan op zijn duimpje dus we hebben een lekker snel rondje gedaan. Ron bedankt voor deze ervaring!

Even later volgde wederom een baansluiting. Toen Martin aankwam ging echter direct de rode lamp uit waardoor ik mooi een halve ronde achter hem aan kon rijden. Het was prachtig om te zien hoe de Golf 2 over de baan heen gaat. Het onderstel is dermate stug dat de Golf regelmatig zijn achterwiel optilt bij het ronden van de bochten. Helaas vlogen er wat onderdelen los door mijn kofferbak waardoor ik bij start-finish genoodzaakt was om mijn rit achter Martin te staken.

Nadat ik de boel weer goed klem had gelegd heb ik nog drie rondes gedaan waarbij in de laatste ronde de regen weer naar beneden kwam. Regen = ongeluk werd ook nu weer bevestigd. In Adenauer Forst stond een auto op het gras, in Wehrseifen was een GT3 heel hard de zandwal in gegaan en de brug bij Breidscheid lag vol met onderdelen van een motor die onderuit was gegaan. Pistenklause was zo goed bevallen dat we er ook deze avond van de partij waren. De grote salade van de dag ervoor had ik nu echter verruild voor een kleinere uitvoering.

Omdat we om 19.15u gereed waren met eten hebben nog snel even een halve ronde tot Breidscheid gedaan. Bij start-finish stond een nieuwe BMW M5 station met toch wel forse vangrailschade. Normaliter neem ik geen foto’s op van kapotte auto’s, maar uit onderstaande foto blijkt wel weer hoe gevaarlijk de Ring is. Ook al heb je EDC, ABS, ESP en wat al niet meer… het kan nog steeds goed hard fout gaan.

Michiel kwam op de camping ook nog even een afzakkertje pakken, maar ondanks dat lagen we toch redelijk bijttijds in de tent.

Maandag:
Aangezien de baan pas om 13.00u open ging, hadden we alle tijd. Voorafgaand heb ik de tent al opgebroken en in de circustent gelegd. De afdruk van de tent was na een week goed zichtbaar.

Daarna hebben we wat boodschappen gedaan en bij Rainer zitten praten over hoe het vroeger ging op de Ring. Het blijft leuk om die verhalen van vroeger te horen. De lucht werd echter donkerder en donkerder, maar om 13.00u viel er gelukkig nog niks uit. Uiteraard vertrokken we direct na het openen van de baan om na een ronde of vier weer bij Breidscheid te staan. Jef had nog steeds hoofdpijn en had het even gehad met het rijden op de Ring. Toen de baan wederom dicht ging in verband met een ongeval besloten de mafkezen om huiswaarts te keren.

Aangezien Christoph met de Golf boven was, ben ik die kant op gereden. Op de parking hebben we nog even een paar leuke Audi’s onder de loep genomen. Toen de baan open ging, gebeurde hetgeen wat al voorspeld was: het begon te regenen waarna we het na een halve ronde voor gezien hebben gehouden. Eenmaal op de camping was het droog, maar de lucht was dermate donker dat dat niet van lange duur zou zijn. De tent had ik ’s cohtends al in de circustent gelegd wat een goede keuze bleek want nu kon hij redelijk droog de auto in.

Helaas zat de week er nu al weer op. Ik heb heerlijk rustig aan gedaan en 30 probleemloze rondes gereden. Een mooiere afsluiting van het Ringseizoen kun je je bijna niet wensen. De 525 is daarom vanaf heden geschorst en het Ringseizoen zit er voor mij op.

Meer foto's van 4-10 september vind je hier.