Ringverslag 27 april 2008


Aangezien ik onlangs een ander huis had gekocht, was ik nogal druk met het klussen waardoor het bezoeken van de Ring er dit jaar nog niet van was gekomen. Met Pasen had ik wel gewild, maar nachttemperaturen van onder het vriespunt vond ik toch ook niet alles. Toen Rens me woensdag vroeg of ik zin had om met hem en Maurice een dagje Ring te doen, hoefde ik eigenlijk niet zo lang na te denken. De 525 stond sinds begin september al stil, maar zoals het een echte degelijke BMW betaamd liep hij direct weer. De auto snel weer in de verzekering en de wegenbelasting gedaan zodat ik er zondag mee op pad kon.

In de winter had ik al geconstateerd dat de radiateur een heel klein beetje lekte. Het waren slechts een paar druppels na intensief gebruik, maar ook dat is nog te veel naar mijn zin. Op zaterdag dus even een radiateur gehaald en die erin gezet. Vervanging ging soepel en na hem gevuld te hebben met water even proef gereden en hij bleef helemaal droog dus dat was weer in orde. Ik heb er water in zitten omdat koelvloeistof in de zomer weinig meerwaarde heeft. Voordeel van water is, dat het een stuk minder glad is dan koelvloeistof. Het kan altijd gebeuren dat er een keer iets knapt/scheurt dus dan verlies ik liever water dan koelvloeistof.

In eerste instantie hadden we om 8.00u bij de grens in Venlo afgesproken. Ik wilde echter een jaarkaart kopen en de eerste rondes van het jaar rustig starten dus ben ik eerder gegaan. Net iets na zessen zat ik in de auto waardoor het lekker leeg was op de A67. Het zonnetje kwam er al wel aan....

Om 8.00u exact was ik bij de Ring maar er waren al enkele jaarkaartbestellers me voor. Om 8.30u liep ik dan toch met mijn nieuwe ID-kaart en horloge (met nieuwe logo) naar buiten. Om een vage reden stond ik niet meer met foto in het bestand dus is mijn rijbewijsfoto ingescand en gebruikt voor het pasje.

Race-schoentjes aan, handschoenen aan, helm op, 6 punts gordel vast en daar ging ik voor de eerste keer dit jaar net na half negen onder de slagboom door. Zoals gehoopt was het lekker rustig op de baan. Het was wel opvallend dat er vrij veel "beginners" rond reden. Iedere ronde reed er een auto voor me die in de fout ging bij Adenaur Forst. Ook reed ik in één van de rondes achter een Nederlandse A4 station die bij Aremberg al zijn voorremmen vol in de rook had staan. Eigenlijk verliep alles op rolletjes en ik verbaasde me wederom over het gemak waarmee je de 525 op fatsoenlijke snelheid over de baan kunt sturen. Het rijdt echt stukken comfortabeler dan mijn 205je bijvoorbeeld.

Rens en Maurice zouden rond half tien arriveren dus even daarvoor ben ik maar gestopt om de wagen wat af te laten koelen. Het water zat nog steeds in de radiateur dus da's ook wel een prettig gevoel. Omdat ze er nog niet waren heb ik maar een rondje parkeerplaats gedaan. Uiteraard stond er weer aardig spul, maar het wordt allemaal wel heel snel "gewoon" na zoveel jaar. Beide Edo-Porsches waren ook weer van de partij. Het blijven brute wagens om te zien. Wit is in, maar een zwarte Civic Type R doet het bij mij toch ook altijd weer goed.

Peter heeft me ook nog gespot terwijl ik het van de baan rijdende verkeer aan het bekijken was.


foto door Peter Eykens: Eykens fotografie

Na enige tijd wachten kwam de 160 PK sterke 309 dan toch de parking oprijden. Ik had in zijn kielzog een Golf of 205 cabrio van Maurice verwacht, maar die was in geen velden of wegen te bekennen. De accu van de Golf wilde niet naar Duitsland dus is Maurice omgekeerd en de 205 gaan halen. Aangezien die meer benzine zoop als mijn 525 duurde het allemaal net iets langer dan gepland. Achter Rens reed wel een andere leuke Franse automobiel.

Aangezien het nog relatief rustig was, besloten we direct wat rondjes te doen. Toevalligerwijs kwam ik voor Rens terecht bij de start. Na de pionnen reed ik enkele tientallen meters voor, maar dat verschil werd heel snel kleiner doordat de 309 16v met zijn 160 PK op iets meer dan 900 kg toch heel wat sneller is dan 192 pk van de BMW op 1400 kilo. Totdat daar de eerste paar  bochten waren en toen werd de 309 steeds kleiner in de spiegel. Er was weinig verkeer dus het was weer lekker sturen. Na een paar rondjes ben ik er in Breidscheid afgereden om te tanken. Over het algemeen is het daar immers een stuk rustiger dan boven bij de Aral. In één van de rondes ben ik Onno in de Tipo nog voorbij gegaan, maar verder heb ik op de baan weinig nring.nl-forummers gezien. Ik kwam Marco bij Breidscheid tegen met zijn Golf 1 en aangezien dat ook weer de eerste keer dit jaar was, nam bijkleppen ook al snel een half uur in beslag. Het blijft even wennen om die Golf op Duitse platen te zien rijden.

Maurice en Nadine waren inmiddels ook gearriveerd en het zonnetje was met hen meegereisd. Het was dus goed toeven op het terras bij start-finish. Helaas ging even later de baan dicht waardoor we na het terras maar direct door zijn gegaan naar Hannes. De currywurst smaakte na al die maanden van afwezigheid weer prima. Toevallig kwamen we daar Eelko en Mark ook nog tegen dus het Peugeotfeest was compleet. Ik ben met de BMW dan eigenlijk wel een beetje de vreemd eend in de bijt, maar ik heb me na het eten toch maar even aan de Peugeot-fanaten aangepast door even wat aan de BMW te gaan sleutelen. Ik had het idee dat de stoel 0,1 mm speling had bij extreem bochtengebruik en dat zinde mij niet echt. 

De baan was weer open dus met Marieke op de passagiersstoel direct een paar rondjes gedaan. Ze vond de 525 erg comfortabel en relaxed rond gaan (zoals zo velen). Het lijkt ook allemaal niet zo snel te gaan, maar echt langzaam gaat het toch ook weer niet. Hieronder een foto met haar op de passagiersstoel. Ze komt net boven het dashboard uit ;) Na die rondes hebben we ons staan verbazen over de kleur van sommige auto's. Wat te denken van onderstaade Porsche en BMW. Getinte ramen zijn ook in als je de Leon en de 911 (zelfs de voorruit getint!) ziet.


foto door Jochen Merkle: race-picture.de

Gelukkig kwam even later Rens van de baan af. "Taxi Paskal" kon dus weer verder maar nu met Rens op de passagiersstoel waarvan hieronder het bewijs. Hij gaf hetzelfde aan als Marieke, maar desalniettemin hebben we wel een paar lekkere rondjes gedaan. Al met al gebeurde er niet veel speciaals behalve dat er her en der wat auto's aan de kant staan, maar ook daar wen je snel aan. Bij de uitgang van Brünnchen lag de halve grindbak op de baan dus dat was wel even uitkijken.


foto door Jochen Merkle:
race-picture.de

Maurice, Rens en dames wilden al vroeg huiswaarts gaan, maar ik vond het daar vandaag te mooi voor: het was prachtig weer en op de baan was het relatief rustig. Om 16.00u dus bye gezegd en zelf nog wat rondes gaan rijden. De remmen trilden nog steeds dus binnenkort de achterste schijven eens checken want volgens mij zijn die ietwat krom. Helaas was voor de bestuurder van een witte GT3 de laatste ronde van de dag gekomen want hij stond met forse schade in de berm.

Bij de bus nabij de Aldi kwam ik Marco weer tegen en heb nog even geassisteerd om te kijken waar het piepende geluid in de Golf vandaan kwam. Hij was helemaal in zijn sas na 20 heerlijke probleemloze rondes te hebben gedaan in de Golf. Na een drankje ging hij richting de camping, maar ik heb nog een paar rondes gedraaid. Vervolgens op de camping nog even met Marco en Victoria gekletst, wat gedronken en daarna mijn weg naar huis vervolgd. Bij de samenkomst van de A1 en de A61 een beetje file, maar dat mag eingelijk geen naam hebben.

Al met al een heerlijk Ringdagje (helaas zonder actiefoto's) dat sneller kwam dan gepland. De 525 is te koop, maar zo lang hij niet verkocht is, blijft ik er vrolijk in rondrijden. 16-18 mei ben ik weer van de partij voor het eerste Ringweekend van dit jaar.