Ringverslag 10 - 12 mei 2008


Zaterdag 10 mei
 

Druk, druk, druk en nog eens druk. Da's mij bijgebleven van afgelopen weekend: op de camping, bij start-finish op de Ring en ook bij Breidscheid. Maar het weekend begint natuurlijk met de voorbereiding. Ik verheugde me enorm op het weekend want het zou het eerste weekend worden met de Opel Speedster die ik nu een week bezit. Ik was me al een tijdje aan het oriënteren op een andere auto voor de Ring, maar nu is het er dan toch van gekomen. Wensen waren: lage runningcosts (verbruik, onderhoud, belasting etc), licht, dagelijks bruikbaar en in de basis al een goede auto voor op het circuit. Zodoende vielen een heleboel auto's zoals een 911, Z3 M Coupe, 350Z, M3 e.d. allemaal al af. Eind 2005 had ik al een keer een weekend in een Opel Speedster gereden en dat was me toen erg goed bevallen. Ik liep tegen een 2001-exemplaar aan met slechts 11.000 km op de teller. De auto zag er uit als nieuw wat bij de keuring bij een Lotus-specialist werd bevestigd. En zo stond ik 3 mei de eerste keer te tanken met mijn nieuwe 845 kg wegende en 147 pk leverende aanwinst.

Uiteraard had ik al het nodige gelezen over de auto op het Speedster-forum en zodoende had ik uit voorzorg op zaterdag-ochtend nog een set Ferodo DS3000-remblokken gehaald bij Sandtler in Bochum. Als je iets niet wilt is met ijzer op ijzer op de Ring komen te staan. In een Speedster kun je niet veel meenemen aangezien voorin de radiateur en diverse reservoirs zitten. Achter de motor zit een kleine kofferbak en achter de voorstoelen kun je nog een paar spulletjes kwijt. Onderstaande paste met gebruikmaking van de passagiersstoel er echter met gemak in dus het valt best mee.

De heenweg op zaterdagmiddag was heerlijk rustig. Zo leeg zie je het niet vaak op de A61. Ik had besloten om op zaterdag na de VLN niet meer te gaan rijden omdat de kans dat de baan niet eens open gaat best wel groot is. Als hij dan open gaat is de eerste sluiting meestal snel een feit. Zodoende rustig met een gangetje van 130 richting de camping getufd met het radiootje aan op de achtergrond. Ik ben zo'n mafkees die alles bijhoudt qua verbruik en zie hier de lage runningcosts: het verbruik van het snelweg rijden naar Bochum heen en terug en daarna naar de camping lag op 1:13,9.

 

Eenmaal bij de camping schrok ik van de enorme drukte. Er waren meer dan 1.000 mensen op de camping waardoor er voor ons eigenlijk geen plek meer was. Het stond echt helemaal vol van voor tot achter. Als kind aan huis werden we echter voorzien van een privé-standplaats op de plek waar normaal de auto's van het personeel staan. Christoph & Viktoria bedankt voor deze super service! De marktkoopman met zijn bruine aanhanger hieronder was ook niet blij met al het geparkeerde spul, maar wij konden er weinig aan veranderen. Jef & Ilona is het na diverse plak-acties toch gelukt om het luchtbed op te blazen. Ondanks de gaten die erin zaten bleef het gelukkig toch heel.

Jef, Ilona en Henk waren ook net op de camping en aangezien er verder niks meer op het programma stond zijn we maar begonnen met een paar biertjes waarna al snel de hawai-schnitzel op tafel stond. Met uitzicht op het nieuwe speeltoestel voor de kids smaakt het eten na deze lange dag prima.

 


Na het eten koelde het rap af, maar Henk's bus bood uitkomst. Met zijn vieren pasten we er eenvoudig in en na wat geklets en drank vonden we het rond 23.00u mooi geweest voor vandaag.
Vergezeld van wat nachtmuziek op de achtergrond viel iedereen snel in slaap.


 

Zondag 11 mei

 

Het ontbijt was weer als vanouds prima verzorgd dus dat was weer een heel goed begin van de dag. Tot onze grote verbazing kwam Fabian in één keer binnen wandelen. Hij heeft ons even vergezeld bij het ontbijt waarbij het uiteraard weer alleen maar over auto's ging tot ergernis van Ilona ;) Ondanks het lage verbruik moet ik met mijn 32-liter-tankje toch regelmatig tanken. Helaas was na het tanken de baan al dicht. Hij zou vandaag nog meerdere malen dicht gaan o.a. een keer in verband met een ree op de baan. Er kwam een man met jachtgeweer aan te pas, maar de ree werd niet meer op de baan gezien.

Mijn eerste ronde in de Speedster kon na enig wachten toch plaats vinden. Met de helm en zonnebril op, handschoenen en race-schoentjes aan kon het feest beginnen. Uiteraard ben ik heel rustig begonnen om te horen en voelen wat de auto doet en om te wennen aan het weggedrag. Alles verliep probleemloos waarna ik er nog 1,5 ronde aan vast heb geplakt. De enorme wachtrij bij start-finish voor de slagbomen stond me echter tegen. Bij alle slagbomen stonden rond 11.00u al zo'n 40 auto's in de rij. Volgens mij vindt een auto het niet echt lekker om na een ronde op enthousiaste snelheid stil gezet te worden in zo'n hitte. De weg loopt daarbij ook nog eens licht omhoog dus je ontkomt er vaak niet aan om hem zo nu en dan op de handrem te zetten en dat kan nooit goed zijn voor de remschijven. Ook op de weg naar start-finish was het een gekkenhuis. Vele mensen keerden omdat ze al zo lang in de rij stonden. Ook bij Breidscheid was het zowel langs de baan als op de baan druk.

 

Na 2,5 ronde vond ik wel dat de Speedster een Ringsticker verdiend had dus die ben ik gaan halen bij het ED-tankstation. Daar kwam ik Emiel en Michiel ook tegen met hun 205 dus beide "liefdes" (rode 205 en Speedster) konden naast elkaar op de foto.

Via de openbare weg ben ik daarna rustig naar beneden gereden waar ik Fabian twee rondjes mee heb genomen. Opvallend was dat ik de auto met passagier erbij stabieler vond liggen dan zonder passagier. Ik merkte dat het steeds lekkerder begon te lopen en Fabian was ook wel tevreden over de Speedster.

 


foto door Michael Ende

Ondanks zijn standaard onderstel, standaard remmen en fietswieletjes voor (175 breed) gaat hij toch lekker over de baan heen. De smalle bandjes zorgen voor een onderstuurd karakter op de grens, maar als je daar rekening mee houdt is er prima mee te sturen. Ik ben heel benieuwd wat betere remmetjes, bredere banden en een ander onderstel gaan brengen.

 

De Corsa van Fabian moest ook even uitgelaten worden, maar ondanks het 1.2-motortje bleven we vanaf Hohe Acht toch mooi achter een Ring-geprepareerde BMW 3-serie rijden. Uiteraard was dit te danken aan de baankennis en rijkwaliteiten van Fabian. Alhoewel hij er niet meer zoveel komt is hij het nog steeds niet verleerd. Smerende banden waren in hevige mate aanwezig en ook de remmetjes begon lichtelijk te roken toen we bij Breidscheid arriveerden. Desondanks hebben we heel veel lol gehad.

 

13.00u staat gelijk aan Hannes-tijd dus de innerlijke mens werd weer even verzorgd. De baan ging weer eens dicht en de chaos bij Breidscheid was compleet: er stond een rij om de baan op te gaan waardoor bv. de afsleepwagen nauwelijks de baan op kon komen. De aparte lichten voor motoren waren mij nog niet eerder opgevallen.

Na de currywurst heb ik Henk twee rondes meegenomen waarvan hieronder het bewijs. Ook hem viel het comfort in de Speedster in positieve zin op. Het is natuurlijk geen 5-serie, maar hij is totaal niet hard afgeveerd waardoor je redelijk comfortabel over de baan gaat.

 


foto door Marc Weichert

 

Minder comfortabel zijn de standaard gordels met de standaard stoelen. Ondanks dat je echt met de schouders tegen elkaar zit is het toch wat minder dan volledige kuipstoelen en heb je het gevoel niet goed vast te zitten met de standaard gordels. Da's natuurlijk onzin, maar in vergelijking met 6-punts is het verschil wel groot. In één van de rondes met Henk wilde een Engelse Golf voor ons een paar snelle auto's niet voorbij laten wat tot een bijna-crash leidde. Gelukkig kon ik er wel vloeiend voorbij komen. Ik heb in de Speedster geen dashboardkastje maar wel een heel klein vakje waar een niet al te dikke portemonnee in kan. Laat ik die nou iedere ronde daar hebben liggen met uitzondering van deze ronde. En net in die ronde blijft de slagboom bij start-finish dicht en moet ik mijn pasje laten zien. Uitstappen, kofferbak open en de rij werd maar langer. Uiteraard was alles prima in orde en mocht zodoende mijn weg vervolgen.

 

Voorlopig had ik even genoeg gereden en aangezien Jef & Ilona er nog nooit geweest waren zijn we richting Q. Höhe gegaan om wat foto's te maken.


drukte op de baan


best wel rood...


prachtige Ariel


Lotus met hele kleine spiegeltjes


snelle oude BMW


schitterende E30 met een heerlijk geluid

Het weer was echt super dus er lagen diverse mensen half te slapen in het gras. Totdat onderstaande Ferrari voorbij kwam. Net voor ons ging hij vol op het gas waarbij de liggende mensen van de herrie in één klap rechtop zaten. Emiel was ook weer onderweg met zijn 205.







 

We hadden om 18.30u bij Pinokkio gereserveerd maar daarvoor was er nog wel tijd voor twee rondes. De Speedster beviel me steeds beter en langzaam maar zeker ben ik de snelheid wat op gaan voeren. Het standaard onderstel laat de auto wel wat zoekerig worden op de snelle stukken zoals bij Schwedenkreuz. Met 210+ is dat niet echt een lekker gevoel. Hij duikt ook nogal met het remmen, maar in de basis ligt hij echt als een blok op de weg.

 

Het weer was goed dus bij Pinokkio konden we buiten op het terras zitten. Even later kwam Arie met zoon Dylan ook nog op het terras zitten. De Cayenne Turbo van Arie is net een vrachtwagen ten opzichte van de Speedster. Wij gaan altijd voor de pizza maar de schotel die Arie op tafel had staan mag er ook wezen. Arie bedankt voor de foto en tot binnenkort am Ring!

 

Eenmaal op de camping hebben we nog even wat kleine werkzaamheden aan de Kadett verricht waarna het al snel donker werd. Henk's bus was wederom lekker warm en vanuit daar waren we getuige van een verhitte discussie tussen een koppel in een Audi op de parkeerplaats voor onze neus. Manlief was zo boos dat hij woest de autosleutels een meter of 20 verderop in de bosjes gooide. Na 15 minuten kwam hij terug met een zaklamp, maar e.e.a. was uiteraard niet terug te vinden. En zo stond daar de peperdure A4 cabrio de hele nacht met de deuren geopend op de parkeerplaats. Je maakt nog eens wat mee op de camping.....


 

Maandag 12 mei

 

De dag begon niet al te best want eenmaal uit de tent had ik al snel gezien dat we met geen mogelijkheid weg konden. Overal stonden auto's geparkeerd dus we hoopten maar dat er tijdens het ontbijt een auto zou vertrekken. Helaas mocht het niet zo zijn, maar Christoph kende gelukkig één van de eigenaren waardoor we met veel draai- en steekwerk toch de plek konden verlaten. Ilona vergezelde mij in de knusse Speedster. Knus, omdat het dakje er nog op zat want dat was nog niet droog.

 

De rondes Ring gisteren gingen qua verbruik in ongeveer 1:7,5 dus ook dat is ook wel lekker qua running-costs. Jef was nog niet meegeweest dus die heb ik eerst weer eens twee rondes meegenomen.


foto door Jochen Merkle

In de twee ronde naderden we Brünnchen een Nederlandse zwarte Leon, maar de bestuurder wilde ons koste wat kost niet voorbij laten. Beetje jammer, maar wat ik nog jammerder vond is dat de bestuurder het nodig vond om tussen Pflanzgarten 3 en Schwalbenschwanz bewust half door de berm rijdend met ca. 160 km/u een andere auto in te gaan halen. Gevolg: stof en stenen everywhere. Ik kan er echt mijn pet niet bij waarom mensen bewust dergelijke levensgevaarlijke capriolen uithalen.


Jef vond de Speedster ook erg lekker gaan, maar na twee rondes was het toch weer tijd voor een bak koffie. De Kadett ging ook weer de baan op, maar kwam maar niet terug via de baan. Hij had een vermeend technisch mankementje waarna wij gezamenlijk besloten dat het verstandiger was om vandaag maar even niet meer met de Kadett te gaan rijden.

 

De andere Opel in de vorm van de Speedster was still going strong dus ik heb nog drie rondes gedaan. Het was een stuk rustiger dan gisteren waardoor er gelukkig maar een paar auto's voor je bij de slagboom stonden. waarna Hannes weer riep. Dit keer geen currywurst maar een Italiaanse salade. Het ziet er op de foto wellicht wat minder goed uit, maar hij smaakt heerlijk. Een aanrader wat mij betreft! Onderstaande, niet van deuren voorziene, Lotus kan bijna onder de slagboom door.

Terwijl Henk ergens rond Brünnchen rondwandelde zaten Ilona en Jef bij Hatzenbach in de zon. Ik heb nog vier rondes in de Speedster gedaan waarvan de eerste twee echt niet leuk waren. Iedere keer weer kwam ik in een groepje van 20 auto's terecht waarbij het een paar kilometer duurt voordat je er voorbij bent met alle risico's van dien. Her en der stonden ook weer auto's langs de baan wat het er ook niet makkelijker op maakte. De laatste twee rondes gingen echter super. Een vrijwel lege baan en heerlijk in het ritme ging de Opel rond.


foto door Marc Weichert

De acceleratie is echt een stuk groter zonder een passagier. Ik heb het gevoel dat dat verschil veel beter merkbaar is in de Speedster dan in de 205 terwijl ze qua gewicht wel ongeveer gelijk liggen. Na deze twee superrondes vond ik het mooi geweest voor dit weekend. Op naar camping waar even later de rest ook arriveerde. We hebben Christoph nog even geholpen met het sluiten van de vuilcontainer want dat is alleen zo goed als onmogelijk. Jef was ook aan het werk dus dat moest ook op de foto ;)

Toen de combinatie klaar stond voor vertrek kwam Marco ook net aan met de Caddy. Even een retourtje Vriezenveen - Kreuzberg op de zondagmiddag. Na een bak koffie en betaling van een luttel campingbedrag was het tijd om auf wiedersehen te zeggen. Christoph en Viktoria, thankx voor de topplaats, het heerlijke ontbijt en de inmiddels bekende service!
 

Ondanks de enorme drukte heb ik toch 16 lekkere rondes kunnen rijden met mijn Speedster. Hij bevalt prima en aangezien het tevens mijn daily auto is, gaat hij morgen weer mee naar het werk. Uiteraard kan en zal er nog wel het nodige verbeterd worden, maar tot op heden voldoet hij prima aan de wensen zoals ik die zelf in gedachte had voor de Ringauto. De vorige eigenaar reed er ca. 2.500 km per jaar mee, maar ik heb er in de afgelopen week al 2.000 km mee gereden. Voor vertrek naar de Ring had ik hem nog vliegvrij gemaakt, maar eenmaal thuis was dat wel anders. Op naar het volgende weekend, wat wellicht komend weekend wel eens zou kunnen zijn.