Ringverslag
10 - 12 mei 2008
Zaterdag 10 mei
Druk, druk, druk en nog eens druk. Da's mij
bijgebleven van afgelopen weekend: op de camping, bij start-finish op de Ring en
ook bij Breidscheid. Maar het weekend begint natuurlijk met de voorbereiding. Ik
verheugde me enorm op het weekend want het zou het eerste weekend worden met de
Opel Speedster die ik nu een week bezit. Ik was me al een tijdje aan het
oriënteren op een andere auto voor de Ring, maar nu is het er dan toch van
gekomen. Wensen waren: lage runningcosts (verbruik, onderhoud, belasting etc),
licht, dagelijks bruikbaar en in de basis al een goede auto voor op het circuit.
Zodoende vielen een heleboel auto's zoals een 911, Z3 M Coupe, 350Z, M3 e.d.
allemaal al af. Eind 2005 had ik al een keer een weekend in een Opel Speedster
gereden en dat was me toen erg goed bevallen. Ik liep tegen een 2001-exemplaar
aan met slechts 11.000 km op de teller. De auto zag er uit als nieuw wat bij de
keuring bij een Lotus-specialist werd bevestigd. En zo stond ik 3 mei de eerste
keer te tanken met mijn nieuwe 845 kg wegende en 147 pk leverende aanwinst.
Uiteraard had ik al het nodige gelezen over de
auto op het Speedster-forum en zodoende had ik uit voorzorg op zaterdag-ochtend
nog een set Ferodo DS3000-remblokken gehaald bij Sandtler in Bochum. Als je iets
niet wilt is met ijzer op ijzer op de Ring komen te staan. In een Speedster kun
je niet veel meenemen aangezien voorin de radiateur en diverse reservoirs
zitten. Achter de motor zit een kleine kofferbak en achter de voorstoelen kun je
nog een paar spulletjes kwijt. Onderstaande paste met gebruikmaking van de
passagiersstoel er echter met gemak in dus het valt best mee.
De heenweg op zaterdagmiddag was heerlijk rustig.
Zo leeg zie je het niet vaak op de A61. Ik had besloten om op zaterdag na de VLN
niet meer te gaan rijden omdat de kans dat de baan niet eens open gaat best wel
groot is. Als hij dan open gaat is de eerste sluiting meestal snel een feit.
Zodoende rustig met een gangetje van 130 richting de camping getufd met het
radiootje aan op de achtergrond. Ik ben zo'n mafkees die alles bijhoudt qua
verbruik en zie hier de lage runningcosts: het verbruik van het snelweg rijden
naar Bochum heen en terug en daarna naar de camping lag op 1:13,9.
Eenmaal
bij de camping schrok ik van de enorme drukte. Er waren meer dan 1.000 mensen op
de camping waardoor er voor ons eigenlijk geen plek meer was. Het stond echt
helemaal vol van voor tot achter. Als kind aan huis werden we echter voorzien
van een privé-standplaats op de plek waar normaal de auto's van het personeel
staan. Christoph & Viktoria bedankt voor deze super service! De marktkoopman met
zijn bruine aanhanger hieronder was ook niet blij met al het geparkeerde spul,
maar wij konden er weinig aan veranderen. Jef & Ilona is het na diverse
plak-acties toch gelukt om het luchtbed op te blazen. Ondanks de gaten die erin
zaten bleef het gelukkig toch heel.
Jef, Ilona en Henk waren ook net op de camping en
aangezien er verder niks meer op het programma stond zijn we maar begonnen met
een paar biertjes waarna al snel de hawai-schnitzel op tafel stond. Met uitzicht
op het nieuwe speeltoestel voor de kids smaakt het eten na deze lange dag prima.
Na het eten koelde het rap af, maar Henk's bus bood uitkomst. Met zijn vieren
pasten we er eenvoudig in en na wat geklets en drank vonden we het rond 23.00u
mooi geweest voor vandaag.
Vergezeld van wat nachtmuziek op de
achtergrond viel iedereen snel in slaap.
Zondag 11 mei
Het ontbijt was weer als vanouds prima verzorgd
dus dat was weer een heel goed begin van de dag. Tot onze grote verbazing kwam
Fabian in één keer binnen wandelen. Hij heeft ons even vergezeld bij het ontbijt
waarbij het uiteraard weer alleen maar over auto's ging tot ergernis van Ilona
;) Ondanks het lage verbruik moet ik met mijn 32-liter-tankje toch regelmatig
tanken. Helaas was na het tanken de baan al dicht. Hij zou vandaag nog meerdere
malen dicht gaan o.a. een keer in verband met een ree op de baan. Er kwam een
man met jachtgeweer aan te pas, maar de ree werd niet meer op de baan gezien.
Mijn eerste ronde in de Speedster kon na enig
wachten toch plaats vinden. Met de helm en zonnebril op, handschoenen en
race-schoentjes aan kon het feest beginnen. Uiteraard ben ik heel rustig
begonnen om te horen en voelen wat de auto doet en om te wennen aan het
weggedrag. Alles verliep probleemloos waarna ik er nog 1,5 ronde aan vast heb
geplakt. De enorme wachtrij bij start-finish voor de slagbomen stond me echter
tegen. Bij alle slagbomen stonden rond 11.00u al zo'n 40 auto's in de rij.
Volgens mij vindt een auto het niet echt lekker om na een ronde op enthousiaste
snelheid stil gezet te worden in zo'n hitte. De weg loopt daarbij ook nog eens
licht omhoog dus je ontkomt er vaak niet aan om hem zo nu en dan op de handrem
te zetten en dat kan nooit goed zijn voor de remschijven. Ook op de weg naar
start-finish was het een gekkenhuis. Vele mensen keerden omdat ze al zo lang in
de rij stonden. Ook bij Breidscheid was het zowel langs de baan als op de baan
druk.
Na 2,5 ronde vond ik wel dat de Speedster een
Ringsticker verdiend had dus die ben ik gaan halen bij het ED-tankstation. Daar
kwam ik Emiel en Michiel ook tegen met hun 205 dus beide "liefdes" (rode 205 en
Speedster) konden naast elkaar op de foto.
Via de openbare weg ben ik daarna rustig naar
beneden gereden waar ik Fabian twee rondjes mee heb genomen. Opvallend was dat
ik de auto met passagier erbij stabieler vond liggen dan zonder passagier. Ik
merkte dat het steeds lekkerder begon te lopen en Fabian was ook wel tevreden
over de Speedster.
foto door Michael Ende
Ondanks zijn standaard onderstel, standaard remmen en
fietswieletjes voor (175 breed) gaat hij toch lekker over de baan heen. De
smalle bandjes zorgen voor een onderstuurd karakter op de grens, maar als je
daar rekening mee houdt is er prima mee te sturen. Ik ben
heel benieuwd wat betere remmetjes, bredere banden en een ander onderstel gaan
brengen.
De Corsa van Fabian moest ook even uitgelaten
worden, maar ondanks het 1.2-motortje bleven we vanaf Hohe Acht toch mooi achter
een Ring-geprepareerde BMW 3-serie rijden. Uiteraard was dit te danken aan de
baankennis en rijkwaliteiten van Fabian. Alhoewel hij er niet meer zoveel komt
is hij het nog steeds niet verleerd. Smerende banden waren in hevige mate
aanwezig en ook de remmetjes begon lichtelijk te roken toen we bij Breidscheid
arriveerden. Desondanks hebben we heel veel lol gehad.
13.00u staat gelijk aan Hannes-tijd dus de
innerlijke mens werd weer even verzorgd. De baan ging weer eens dicht en de
chaos bij Breidscheid was compleet: er stond een rij om de baan op te gaan
waardoor bv. de afsleepwagen nauwelijks de baan op kon komen. De aparte lichten
voor motoren waren mij nog niet eerder opgevallen.
Na de currywurst heb ik Henk twee rondes
meegenomen waarvan hieronder het bewijs. Ook hem viel het comfort in de
Speedster in positieve zin op. Het is natuurlijk geen 5-serie, maar hij is
totaal niet hard afgeveerd waardoor je redelijk comfortabel over de baan gaat.
foto door
Marc Weichert
Minder comfortabel zijn de standaard gordels met
de standaard stoelen. Ondanks dat je echt met de schouders tegen elkaar zit is
het toch wat minder dan volledige kuipstoelen en heb je het gevoel niet goed
vast te zitten met de standaard gordels. Da's natuurlijk onzin, maar in
vergelijking met 6-punts is het verschil wel groot. In één van de rondes met
Henk wilde een Engelse Golf voor ons een paar snelle auto's niet voorbij laten
wat tot een bijna-crash leidde. Gelukkig kon ik er wel vloeiend voorbij komen.
Ik heb in de Speedster geen dashboardkastje maar wel een heel klein vakje waar
een niet al te dikke portemonnee in kan. Laat ik die nou iedere ronde daar
hebben liggen met uitzondering van deze ronde. En net in die ronde blijft de
slagboom bij start-finish dicht en moet ik mijn pasje laten zien. Uitstappen,
kofferbak open en de rij werd maar langer. Uiteraard was alles prima in orde en
mocht zodoende mijn weg vervolgen.
Voorlopig had ik even genoeg gereden en aangezien Jef & Ilona er nog nooit
geweest waren zijn we richting Q. Höhe gegaan om wat foto's te maken.
drukte op de baan
best wel rood...
prachtige Ariel
Lotus met hele kleine spiegeltjes
snelle oude BMW
schitterende E30 met een heerlijk
geluid
Het weer was echt super dus er lagen diverse
mensen half te slapen in het gras. Totdat onderstaande Ferrari voorbij kwam. Net
voor ons ging hij vol op het gas waarbij de liggende mensen van de herrie in één
klap rechtop zaten. Emiel was ook weer onderweg met zijn 205.
We hadden om 18.30u bij Pinokkio gereserveerd
maar daarvoor was er nog wel tijd voor twee rondes. De Speedster beviel me
steeds beter en langzaam maar zeker ben ik de snelheid wat op gaan voeren. Het
standaard onderstel laat de auto wel wat zoekerig worden op de snelle stukken
zoals bij Schwedenkreuz. Met 210+ is dat niet echt een lekker gevoel. Hij duikt
ook nogal met het remmen, maar in de basis ligt hij echt als een blok op de weg.
Het weer
was goed dus bij Pinokkio konden we buiten op het terras zitten. Even later kwam
Arie met zoon Dylan ook nog op het terras zitten. De Cayenne
Turbo van Arie is net een vrachtwagen ten opzichte van de Speedster. Wij gaan altijd voor de
pizza maar de schotel die Arie op tafel had staan mag er ook wezen. Arie bedankt
voor de foto en tot binnenkort am Ring!
Eenmaal
op de camping hebben we nog even wat kleine werkzaamheden aan de Kadett verricht
waarna het al snel donker werd. Henk's bus was wederom lekker warm en vanuit
daar waren we getuige van een verhitte discussie tussen een koppel in een Audi
op de parkeerplaats voor onze neus. Manlief was zo boos dat hij woest de
autosleutels een meter of 20 verderop in de bosjes gooide. Na 15 minuten kwam
hij terug met een zaklamp, maar e.e.a. was uiteraard niet terug te vinden. En zo
stond daar de peperdure A4 cabrio de hele nacht met de deuren geopend op de
parkeerplaats. Je maakt nog eens wat mee op de camping.....
Maandag 12 mei
De dag
begon niet al te best want eenmaal uit de tent had ik al snel gezien dat we met
geen mogelijkheid weg konden. Overal stonden auto's geparkeerd dus we hoopten
maar dat er tijdens het ontbijt een auto zou vertrekken. Helaas mocht het niet
zo zijn, maar Christoph kende gelukkig één van de eigenaren waardoor we met veel
draai- en steekwerk toch de plek konden verlaten. Ilona vergezelde mij in de
knusse Speedster. Knus, omdat het dakje er nog op zat want dat was nog niet
droog.
De
rondes Ring gisteren gingen qua verbruik in ongeveer 1:7,5 dus ook dat is ook
wel lekker qua running-costs. Jef was nog niet meegeweest dus die heb ik eerst
weer eens twee rondes meegenomen.
foto door
Jochen Merkle
In de twee ronde naderden we Brünnchen een
Nederlandse zwarte Leon, maar de bestuurder wilde ons koste wat kost niet
voorbij laten. Beetje jammer, maar wat ik nog jammerder vond is dat de
bestuurder het nodig vond om tussen Pflanzgarten 3 en Schwalbenschwanz bewust
half door de berm rijdend met ca. 160 km/u een andere auto in te gaan halen.
Gevolg: stof en stenen everywhere. Ik kan er echt mijn
pet niet bij waarom mensen bewust dergelijke levensgevaarlijke capriolen
uithalen.
Jef vond de Speedster ook erg lekker gaan, maar na twee rondes was het toch weer
tijd voor een bak koffie. De Kadett ging ook weer de baan op, maar kwam maar
niet terug via de baan. Hij had een vermeend technisch mankementje waarna wij
gezamenlijk besloten dat het verstandiger was om vandaag maar even niet meer met
de Kadett te gaan rijden.
De andere Opel in de vorm van de Speedster was
still going strong dus ik heb nog drie rondes gedaan. Het was een stuk rustiger
dan gisteren waardoor er gelukkig maar een paar auto's voor je bij de slagboom
stonden. waarna Hannes weer riep.
Dit keer geen currywurst maar een Italiaanse salade. Het ziet er op de foto
wellicht wat minder goed uit, maar hij smaakt heerlijk. Een aanrader wat mij
betreft! Onderstaande, niet van deuren voorziene, Lotus kan bijna onder de
slagboom door.
Terwijl
Henk ergens rond Brünnchen rondwandelde zaten Ilona en Jef bij Hatzenbach in de
zon. Ik heb nog vier rondes in de Speedster gedaan waarvan de eerste twee echt
niet leuk waren. Iedere keer weer kwam ik in een groepje van 20 auto's terecht
waarbij het een paar kilometer duurt voordat je er voorbij bent met alle
risico's van dien. Her en der stonden ook weer auto's langs de baan wat het er
ook niet makkelijker op maakte. De laatste twee rondes gingen echter super. Een
vrijwel lege baan en heerlijk in het ritme ging de Opel rond.
foto door
Marc Weichert
De
acceleratie is echt een stuk groter zonder een passagier. Ik heb het gevoel dat
dat verschil veel beter merkbaar is in de Speedster dan in de 205 terwijl ze qua
gewicht wel ongeveer gelijk liggen. Na deze twee superrondes vond ik het mooi
geweest voor dit weekend. Op naar camping waar even later de rest ook
arriveerde. We hebben Christoph nog even geholpen met het sluiten van de
vuilcontainer want dat is alleen zo goed als onmogelijk. Jef was ook aan het
werk dus dat moest ook op de foto ;)
Toen de combinatie klaar stond voor vertrek kwam
Marco ook net aan met de Caddy. Even een retourtje Vriezenveen - Kreuzberg op de
zondagmiddag. Na een bak koffie en betaling van een luttel campingbedrag was het
tijd om auf wiedersehen te zeggen. Christoph en Viktoria, thankx voor de
topplaats, het heerlijke ontbijt en de inmiddels bekende service!
Ondanks de enorme drukte heb ik toch 16 lekkere
rondes kunnen rijden met mijn Speedster. Hij bevalt prima en aangezien het
tevens mijn daily auto is, gaat hij morgen weer mee naar het werk. Uiteraard kan
en zal er nog wel het nodige verbeterd worden, maar tot op heden voldoet hij
prima aan de wensen zoals ik die zelf in gedachte had voor de Ringauto. De
vorige eigenaar reed er ca. 2.500 km per jaar mee, maar ik heb er in de
afgelopen week al 2.000 km mee gereden. Voor vertrek naar de Ring had ik hem nog
vliegvrij gemaakt, maar eenmaal thuis was dat wel anders. Op naar het volgende
weekend, wat wellicht komend weekend wel eens zou kunnen zijn.
|