Ringverslag 18 mei 2008


In eerste instantie had ik gepland om dit weekend het eerste Ringweekend van 2008 te laten zijn. Vorig weekend kwam er echter tussendoor en aangezien de weersvoorspelling voor dit weekend (met name za.) niet al te best was, had ik bedacht om dit weekend niet te gaan. Op zaterdag thuis druk aan het klussen geweest dus eigenlijk had ik wel een leuke zondag verdiend :) Aangezien het weerop zondag best aardig leek te worden, toch maar Ringwaarts gegaan. Aan de Speedster is weinig veranderd sinds het laatste bezoek van vorige week. Ik heb echter wel de Opel-logo's achterop verwijderd, een kentekenplaat met opliggende letters gemonteerd, een kentekenplaathouder zonder reclame gemonteerd en last but not least een Ringsticker geplakt. Zie hieronder het verschil.


 

Omdat ik bij het ontbijt op de camping aan wilde schuiven, ging om 5.30u de wekker. Zoals op een normale zondag-ochtend was het lekker rustig op de weg. De enige vertraging die je ondervindt zijn de altijd aanwezig baustelles op de A61. Prima dat er gewerkt wordt aan een snelweg, maar ik heb het idee dat ze op de A61 tot de afslag Ring altijd aan de slag zijn.

 Zoals gepland was ik rond 8.00u op de camping waar ik al diverse ontwaakte smurfen en Mafkezen tegen kwam. Jef, Ilona en Mark waren gisteravond ook nog gekomen en in de vroege ochtend kwamen daar nog diverse lui uit Almelo en omgeving bij. Al met al was de vaste V.Station-groep weer eens compleet. De onverwachte ontbijters werden door de flexibele inzet van de Viktoria en Marco toch voorzien van een prima ontbijt. Thankx voor de service!

Onderweg had ik al een bak regen over me heen gehad en op de camping was het niet anders. Het miezerde wat en de bewolking hing wel erg laag. Gezien het laatste vreesden we dat de baan nog wel even dicht zou blijven dus ontbijten ging op een relaxed tempo. Rond tienen toch maar eens Ringwaarts gegaan met de hele groep. Mijn tankje was weer leeg dus ik had het idee opgevat om te tanken en daarna een verkenningsrondje te doen. Het eerste ging wel goed, maar van een verkenningsronde kwam het niet omdat de baan nog dicht was door de mist bovenin.

In de pitsstraat maar wat staan kletsen, maar even later toch besloten om met de hele groep naar boven te gaan. Vorige week liep je in een korte broek, maar vandaag moest je ongeveer je muts op en een winterjas aan. Op de parkeerplaats werd de groep Nederlanders steeds groter. Al met al was het wel gezellig, maar warm was anders.

Het zag er helaas niet naar uit de baan snel open zou gaan. Terug naar beneden om bij Zum Kleeblatt wat te drinken. Ik was er nog nooit geweest, maar het is toch wel de moeite waard. Omdat het al rond het middaguur was, zijn we daar maar blijven zitten in plaats van te verkassen naar Hannes. De schnitzel smaakte prima.

In Breidscheid leek de lucht wat op te klaren dus vol goede moed zijn we weer naar boven gereden. De GT3's leken wel in de aanbieding vandaag. Onvoorstelbaar wat een hoeveelheid van die apparaten er iedere keer weer op de Ring zijn.

Helaas was het zicht boven nog steeds beperkt tot een meter of 100. Aangezien er nauwelijks verbetering was ten opzichte van een paar uur eerder, besloten we het maar voor gezien te houden. In de pitsstraat werden de Golfjes in de bus geladen en op naar de camping voor een kop koffie. Tegelijkertijd konden we Motor-racen kijken zoals je hieronder aan de hoofden kunt zien.

Eenmaal op de camping kreeg ik een belletje van Rens dat de baan open was. Ik was nu toch in de buurt en ben dus maar terug gereden naar de Ring. De rest besloot toch huiswaarts te gaan. Zij hadden alles net ingepakt en hun terugreis is een stuk langer dan de mijne. Eenmaal terug bij Breidscheid wilde ik eens even testen of rijden met helm op ook zou passen in de Speedster. Met mijn 1.83m ben ik geen reus, maar ik tikte toch regelmatig met mijn hoofd één van de dwarsbalkjes aan die het dak ondersteunen. Met wat onderuit zakken ging het wel, maar dat rijdt weer niet echt lekker. Dus boven bij start-finish dakje eraf en Marieke erin.

 Twee lekkere rondjes gedaan waarbij in de tweede ronde onderstaande 850 op ruime, maar gelijke afstand achter ons bleef. Op het rechte stuk liet ik hem voorbij waarbij er een enorm blazen geluid uit kwam. Het bleek de 850 van mede-nurburgring.nl-er Eugène te zijn met een gewicht van 1275 kg en 340 PK. Leuk spul dus! Het was een graad of 15, maar met de verwarming vol op de voeten was het goed te doen zonder dakje.




foto door Danielle Scharz

Na deze twee rondes de volledig standaard Speedster (muv luchtfilter en einddemper) maar even rustig af laten koelen want je zou bijna medelijden met hem krijgen: alleen gebruikt om wat te cruisen met mooi weer en na 11.000 km wordt hij in één keer wakker geschut met tig rondes Ring.

Dries had al eerder aangegeven een keer een rondje mee te willen rijden met een "ervaren" Ringer. Het zat hem iedere keer niet mee want of het begon te regenen, of de baan was dicht etc. Dus hij baalde als een stekker toen er weer werd omgeroepen dat de baan dicht was terwijl wij net in de auto zaten. De chaos op de parkeerplaats was weer compleet tijdens de sluiting. Ik had zo wel even tijd om naar een mede-Speedster te kijken. Deze Turbo was voorzien van 18" velgen maar zoals te zien is, is dat wat te veel van het goede.

Geduld is een schone zaak en zo ook nu. Na een half uurtje ging de baan weer open en aangezien de Opel redelijk tactisch geparkeerd stond en wij er bij stonden waren we redelijk snel op de baan. Op Quiddelbacher Höhe werden we opschrikt door een zwarte GT3 die vol rechtdoor de bandenstapel in was gegaan. De bandenstapel stond recht overeind dus de klap moet vrij hevig geweest zijn.

De rest van de ronde verliep zonder problemen terwijl Dries zich verbaasde over dit heerlijke Opeltje. Als extraatje nog maar een rondje er achteraan geplakt waarbij we wederom niet werden ingehaald. Twee heerlijke rondes met een superenthousiaste passagier. Hieronder staan we op de foto. Best wel een unieke foto want blijkbaar was ik vergeten om mijn lampen aan te doen.


foto door Danielle Scharz

Inmiddels liep het al weer tegen zessen dus voor de Peugeot Gti-club- tijd om te vertrekken. Het blijft toch prachtig om onderstaand semi-cup-spul tijdens de Touristenfahrten rond te horen gaan. Wel jammer dat hij even later met zijn neus in de vangrail stond net voor Hohe Acht.

Ik besloot om de tank nog even leeg te rijden, maar aangezien het zo lekker ging en de tank na 1 ronde al leeg was, heb ik na het tanken ook nog maar drie rondes gedaan. Net voor zevenen vond ik het mooi geweest. Op de eerste parkeerplaats op de 61 het dakje er maar op gedaan aangezien het wat frisser werd. Uitendelijk was ik om 21.00u thuis.

Al met al toch weer een heerlijk dagje ringen ondanks dat het wat mistig begon. De Speedster heeft weer 9 probleemloze rondes afgelegd en is in standaardvorm al een genot om mee te rijden. Het volgende bezoek staat eind juni gepland.