21 - 22 juni
2008
Zaterdag:
Geruime tijd voor dit weekend had ik al
afgesproken met Marius om weer eens een weekendje Ring te doen. Op
zaterdag-avond moest NL de kwartfinale van het EK voetballen tegen Rusland dus
dat konden we mooi op de camping kijken. Aan het einde van de zaterdagmiddag
aangekomen en tot onze verbazing was een heel stel van de vaste mensen uit
Almelo en Raalte en omgeving caravans aan het slopen op het einde van de
camping. Dit betreft caravans van mensen met een vaste standplaats die van de
aardbodem verdwenen lijken, aangezien je jaren niks meer van ze hoort. Met grof
geweld en een stevig vuurtje worden de caravans opgeruimd. Het vuur was dermate
warm dat een caravan nabij het vuur nat gehouden moest worden om te voorkomen
dat deze ook aan zijn einde zou komen.
Jammer dat zowel Marius als ik niet wisten dat
dit werk verricht moest worden want wij hadden graag ons steentje bijgedragen.
Bij gebrek aan werkkleren en aangezien het werk er al bijna op zat besloten wij
maar Ringwaarts te gaan. De Speedster zat nog helemaal vol bagage dus zijn we
met de M3 van Marius gegaan. Bij het tankstation in Breidscheid troffen we deze
prachtige Clio. Best wel verbazingwekkend dat hier gewoon een kenteken op zit.
Bij Breidscheid de baan op gegaan toen het licht
op groen ging en dus er lag een compleet lege baan voor ons. Ik was nog nooit
met de e36 M3 van Marius meegeweest, maar dat ding trekt toch wel als een dolle
hoor. Niet zo vreemd met 343 pk, maar er moet toch ook meer dan 1600 kilo
voortbewogen worden dus dat is niet niks. Die kilo's kom je echter in vele
gevallen ook weer "tegen" zoals bv bij het aanremmen van bochten. Het is
allemaal een stuk minder lichtvoetig dan bv zijn 5-je of mijn Speedster.
Desalniettemin hadden we grote schik en ook de eerste keer bij start-finish viel
het nog mee met de drukte. Voor de aardigheid de verbruiksmeter maar eens
gereset. Zoals te zien is zuipt de M3 wel aardig met ca. 1 op 3,3.
De
tweede keer bij start-finish was het al erg druk waardoor we in de rij moesten
staan. Het was dus best wel druk voor een zaterdag-avond-opening. De DSG-bak
vond dat waarschijnlijk wat minder leuk want hij kwam vrijwel direct na de
pionnen met een foutmelding. Ik dacht dat even al rijdend in het service-boekje
op te zoeken, maar ondanks dat ik de baan redelijk ken, voelde ik me toch wat
lichtjes in het hoofd worden. Auto bij Breidscheid maar wat af laten koelen en
daarna was het probleem opgelost.
Tegen sluitingstijd naar de camping gegaan om
daar op onze privé-plek mijn nieuwe tent op te zetten. Ik had al wel een goede
tent (de groene hieronder), maar met een afmeting van ca 5 bij 2 meter was
die wel erg riant voor 1 persoon. Daarbij neemt hij relatief veel plaats in
beslag op zowel de camping als in de auto en duurt het even voordat hij staat.
Aangezien de Speedster niet de meest ruime kofferbak heeft en gezien de andere
redenen hiervoor, heb ik voor een paar tientjes een koepeltentje gekocht wat je
in no-time opzet. Voor een weekendje camperen is dat meer dan voldoende.
De sfeer
in de kantine zat er goed in en zowel Marius als ondergetekende waren in oranje
kledij maar helaas mocht dat niet baten. Het NL elftal ging met 3-1 onderuit
tegen Rusland. Ik ben ook geen die-hard voetbalfan, maar als NL eens een keer
wat verder komt wil ik wel kijken. Een deel van de mafkezen interesseert het
echter helemaal geen donder dus die zaten gewoon buiten wat te kletsen.
Eenmaal
in de tent wilde ik de wekker voor de volgende ochtend aanzetten, maar ik kon
mijn telefoon niet vinden. Aangezien ik mijn tasje met fototoestel en telefoon
achter de voorstoel van Marius klem had liggen en ik het fototoestel had gepakt
om het verbruik op de foto te leggen, zou hij wel eens onder de stoel kunnen
liggen. "Morgenvroeg maar eens kijken", dacht ik toen.
Zondag:
Volgende
ochtend gekeken, maar niks te zien. Toen maar eens gebeld en warempel: we
hoorden wat trillen onder de stoel. Wat bleek: de telefoon was in het
ventilatierooster voor de voeten van de achterpassagier geschoven... en niet een
klein stukje. De telefoon lag ongeveer ter hoogte van de voeten van de
voorpassagier in de ventialtiesleuf en lag helemaal klem. Gelukkig was Marco,
ook bekend als knutselsmurf, aanwezig. Met een zelf gemaakt hengeltje van ijzer
kreeg hij hem er redelijk snel tussenuit. Waar zouden we zijn zonder elkaar daar
om de camping?? Is het niet voor de reparatie van een tent, luchtbed, auto of
wat anders dan is het wel om telefoons uit onmogelijk hoeken te vissen....
Na een
lekker ontbijt ringwaarts gegaan waar ik een paar lekkere rondes heb gedaan. Er
was wel wat dreiging van regen maar die bleef gelukkig vrijwel weg. Bij een
baansluiting constateerden we al wachtend in de rij dat de Golf van Marco een
klein technisch mankement had waardoor hij niet meer verder kon rijden.
Na het
eten tussen de middag heb ik Peter maar eens een rondje meegenomen in de
Speedster. Het was één van mijn bijna 1.000 rondes op vergelijkbare snelheid dus
ik reed met de in mijn ogen ruime marge die ik altijd hanteer. In die 900 rondes
slechts één keer achterstevoren gestaan met 50 km/u op een vochtige baan met te
weinig profiel. Helaas ging het dit keer bij Eiskurve mis en kwam de achterkant
zeer abrupt om door een ongewilde aanraking met de binnenste kerbstone. Na een
180-graden spin zijn we in de vangrail terecht gekomen en beiden gelukkig
ongeschonden uitgestapt. De schade aan de vangrail was beperkt, maar door de
verticale paal achter de vangrail waar het achterwiel tegenaan is geklapt was de
schade aan de Speedster vrij fors.
Door de
streckensicherung ben ik naar de ingang bij start-finish gebracht waar het
vervolgens als een dolle begon te regenen. Gelukkig was Henk er met zijn bus
zodat we daar konden wachten op verder vervoer. Geruime tijd later kwam de
afsleper die de wagen naar Müsch heeft gebracht.
Via het
vervangend vervoer buitenland die ik bij de Reis & Kredietbrief van de ANWB heb,
werd een auto voor me gezocht die ik mee zou kunnen nemen naar NL. In Müsch
stond toevallig een nieuwe huur-Focus met NL kenteken klaar, maar voordat ik ze
bij de Alarmcentrale van de ANWB in Münnchen zo ver had dat ik die mee kon nemen
waren we enkele uren verder. Toen er groen licht kwam van de ANWB, waren de
mensen van Briesemeister echter net weg naar een groot ongeval dus kon ik nog
niet weg. Al met al duurde het een heel periode maar rond 21.00u stapte ik dan
toch in de Focus. Tijdens al dat wachten stroomden de sms-jes en telefoontjes
binnen met aanbiedingen omtrent vervoer naar NL, mensen die je op willen komen
halen etc. Dat doet je op dat moment toch wel heel veel goeds en ben dan ook
iedereen daarvoor dankbaar ook al heb ik er geen gebruik van hoeven maken.
Vanaf
het ongeval-tijdstip (15.30u) tot dat moment is Henk de hele tijd bij mij
gebleven en da's toch wel heel erg fijn. Je hebt iemand waar je je verhaal mee
kunt delen en de hele tijd alleen overal rondhangen is ook niet echt
blij-makend. Henk, nogmaals harstikke bedankt voor je aanwezigheid gedurende al
dat wachten en gelukkig hebben we ondanks het ongeluk toch ook nog wat lol
kunnen hebben. Voor de mensen die Henk niet kennen, hieronder een foto van hem
(in dit uitzonderlijke geval zonder pet). Vanaf Hannes rond het middaguur had ik
niet echt meer wat fatsoenlijks gegeten dus we zijn bij Pinokkio een pizza gaan
eten die weer prima smaakte.
Henk
reed net voor mij weg bij Pinokkio omdat ik de auto nog moest draaien. Even
later kwam ik hem echter weer tegen. Hij was de auto-ambulance vergeten die nog
bij de Ring stond. Eenmaal op de camping (inmiddels al tegen 23.00u) hadden de
mafkezen mijn tent al ingepakt dus dat was wel erg fijn want ik had er niet aan
moeten denken om dat nu ook nog te moeten doen. Op creatieve manier met de auto
de camping opgereden, de tent en alle spullen erin gegooid en op naar NL.
Drie
dagen later arriveerde de Speedster bij mijn schade-bedrijf in NL waarbij de
schade bleek uit te komen op 23.000 Euro waarmee de wagen dus total-loss is.
Deze Speedster zul je dus niet meer in mijn bezig op de Ring terug zien. IK heb
er 6 wk en 4.500km enorm van genoten, maar helaas heeft het niet langer mogen
duren. Wat de opvolger zal worden, zal de tijd uitwijzen.
|