1 t/m 3 augustus 2008

Vrijdag:

Het mafkezen-Viktoria-station-bbq-weekend was dit jaar gepland in het weekend van 1-3 augustus. Ondanks het niet ter beschikking hebben van een Ring-auto had ik toch besloten om die kant op te gaat. Mijn 84-er Starlet is een perfect karretje om wat in de regio rond te kachelen, maar met zijn 4-bak is het niet een echte autobahn-cruiser. Mijn moeder ging op vakantie en bood mij aan om haar 206 mee te nemen. Dat laat ik me uiteraard geen tweede keer zeggen. Aangezien het 5-je van Marius nog niet klaar was, hadden we afgesproken om de mountainbike-route rondom de Ring te gaan fietsen. Al met al zat de 206 met mountainbike en kampeerspullen aardig vol.

Jeroen zou de 306 diesel van Marius meenemen naar de Ring, maar aangezien die auto niet echt op tempo over de autobahn kan, was hij al een uurtje eerder vertrokken vanuit Rotterdam. Rond 19u vertrokken we dus met de e46 M3 en de 206 richting de camping. Van de baustellens op de 61 wordt je helemaal simpel, maar verder ging het voorspoedig. Het was al weer een gezellig boel aangezien Jef, Peter, Henk en aanhang al op camping waren. Ook Marco, Patrick + neef, Mark en Robert waren weer van de partij. Helaas niet meer met de bus, maar dat mocht de pret niet drukken.

Onder het genot van de nodige biertjes werd die avond volop bijgekletst. Langzaam maar zeker vormden zich drie groepjes: de ouders, de dames en de heren... Het vuurtje zorgde voor de nodige rookontwikkeling, maar wel voor een aangename temperatuur. Geen idee wie het aangestoken had, maar gelieve dat een volgende keer niet meer op grasveld te doen, maar in een bak zodat er geen brandplekken in het grasveld ontstan. Namens Christoph alvast bedankt!

De zaterdag stond toch in het teken van wat rond de baan kijken dus vroeg naar bed was niet noodzakelijk. Rond 2.00u was het echter mooi geweest en was het tijd om in mijn tentje te kruipen.

Zaterdag

Over het ontbijt op zaterdagmorgen (om 9.00u in plaats van 8.00u ook al beweerde Marco dat 9.00u gebruikellijk was) kan ik kort zijn: zoals altijd perfect verzorgd! Door het heerlijke weer konden we ook nog eens buiten ontbijten. Aangezien de bus van Marco & Robert verkocht was, hadden ze een platte wagen meegenomen waar beide Golfjes op stonden. Thuis waren ze er met de heftruck op gezet, maar die hadden we uiteraard niet even bij de hand bij de Ring. Maar de pitsstraat bood een uitkomst zoals op onderstaande foto's te zien is. Met wat rijplaten waren beide Golfjes in no-time van de wagen af.

Ik wilde de 206 niet pijnigen op de Ring, maar heb hem toch maar een half rondje er overheen gestuurd op echt toeristentempo om zodoende niet via de openbare naar boven te hoeven rijden. Gelukkig was de slagboom richting Schwalbenschwanz open dus kon ik er helemaal met de auto naartoe rijden. Het was een tijd geleden dat ik daar foto's heb staan maken, maar het is toch wel één van de mooiere plekken.

Bovenstaande witte R8 werd geholpen door zijn elektronische systemen want hij kwam met een veel te hoge snelheid en dus een vierwieldrift de bocht doorzetten. Normaal gesproken was zoiets echt niet goed afgelopen. Uiteraard reden er ook de nodige Nederlanders rond. Zowel Robert als Patrick deden, na lange tijd van afwezigheid, heel verstandig op rustige wijze hun rondes.

Voordat ik het door had was het alweer etenstijd. Bij Hannes kwam ik Arie en Dylan tegen dus we hebben gezellig zitten eten. Dit keer geen curry-wurst, maar een heerlijke Italiaanse salade. Een groot deel van de mafkezen was enige tijd daarvoor al naar Adenauer Forst gelopen dus ik was van plan om die kant ook maar eens op te gaan. Ik ben er echter nooit aangekomen aangezien het in de pitsstraat weer veel te gezellig was. Marco had problemen met het verlies van alle aandrijving dus moest er weer gesleuteld worden. Gadegeslagen door vele ogen, werd alles gedemonteerd en weer goed vastgezet. Uitgezonderd het scheuren van de aandrijfashoes, keerde het probleem met het verlies van de aandrijving dit weekend niet meer terug. Een groot deel van de groep was inmiddels weer terug gekeerd vanaf Adenauer Forst en zat bij Rainer op het terras.

Bij Breidscheid ook nog een paar foto's gemaakt en genoten van het geluid van een aantal Ferrari's Stradale.

NL exige die ook op Viktoria Station stond

Arie met zijn GT3

Marco / knutselsmurf / dit weekend --> aandrijfashoes-smurf

Rond 17u was het tijd om naar de camping te gaan en de voorbereidingen voor de bbq te treffen. Jef had op het laatste moment nog een mooie tent gehuurd aangezien "onze" groene tent per ongeluk aan een andere groep was toebedeeld. Er was nog even tijd om onder het genot van een drankje wat bij te kletsen over deze dag. Tevens was er tijd om Jeroen te helpen om een sleutel uit de 306 van Marius' 306-deur te halen die er niet in hoorde te zitten.

Na wat heen en weer gesjouw met bbq's, borden en vlees kon het vuur aan. Mede dankzij bbq-opperhoofd Joost verliep het allemaal prima. Het smaakte voortreffelijk waarbij onderstaande foto's meer zeggen dan vele woorden.

bbq-opperhoofd Joost

een deel van Almelo en omgeving op het bankje

drie bbq's stonden ter onze beschikking met op de achtergrond de door Jef geregelde tent

Rond 22u verzocht Victoria mij om even te regelen dat borden en bestek weer naar binnen konden zodat e.e.a. afgewassen kon worden. Dankzij goed teamwork was alles in een paar minuten opgeruim en binnen. Dank voor deze medewerking want vele handen maken licht werk. Omdat ik de dag erna zou gaan fietsen, heb ik het niet zo laat gemaakt. Bij de caravan van de neef van Patrick nog enorme lol gehad, maar mijn luchtbed riep dus rond middernacht gingen de ogen dicht.

Zondag:

De groep was nog groter dan gisteren bij het ontbijt, maar het mooie weer en het terras boden uitkomst. De nieuwe speeltoestellen had ik nog niet op mijn Viktoria-station-pagina staan dus die moest ook op de foto. Even klikken op voorgaande link want dan zie je dat er nog meer op mijn site staat dan alleen verslagen. Sommigen hebben dat nog nooit gezien heb ik dit weekend vernomen....

Na het ontbijt was het uur van de waarheid aangebroken: per mountainbike naar de Ring (20 km), een rondje om de Ring (ca. 22 km) en vervolgens weer terug naar de camping (20 km). Met goede moed gingen Marius en ondergetekende op pad. Ik had een rugzakje mee met daarin wat muesli-repen, liga's en uiteraard een fototoestel om e.e.a vast te leggen. Mijn recent aangeschafe Ixus is uitermate geschikt om mee te nemen in het rugzakje. Hij is namelijk een stuk compacter dan de Fuji.

Ik was nog nooit naar de Ring gefietst en verbaasde me er dan ook over dat je nergens op de grote weg terecht komt. Er loopt parallel aan deze weg een fietspad wat slechts licht glooiend je naar de ring toeleidt. Met de weg iets omhoog lopend en de wind tegen, gingen we met een rustig vaartje van 15 in het uur richting Breidscheid. Bij Rainer een Colaatje gedaan en een hapje gegeten waarna we aan de klim konden beginnen. Bij Bergwerk duik je het bos in en dan gaat het meteen steil omhoog tot aan de steilstrecke. We zijn ieder op eigen tempo naar boven gefietst waarbij we onderweg een aantal stops hebben gemaakt om even op adem te komen. Zoals je op onderstaande foto kunt zien, zit je ook nog een heel stuk boven de baan.

Onderaan de steilstrecke zijn we ook weer gestopt om even de voorbijrazende auto's gade te slaan. Marius is gaan lopen, maar ik heb toch een poging gewaagd om de 27% steile helling per fiets te bedwingen. Tot 1/3 ging het prima, maar toen bedacht ik me dat ik daarna nog een heel eind moest fietsten (ca. 35km) dus ben ik maar afgestapt. Wellicht had ik het kunnen halen, maar dan was ik echt compleet gesloopt boven gekomen. Toen Marius bij me was heb ik nog even geprobeerd om op te stappen en verder te fietsen. Ondanks de steile helling lukte dat best aardig, maar na 100m heb ik het toch maar weer voor gezien gehouden. Hieronder een foto van de steilstrecke, maar de foto geeft totaal geen goed beeld van hoe steil het is. Omhoog lopen is al een hele uitdaging, laat staan fietsen.

Vanaf Hohe Acht is het afdalen naar Brünnchen dus dat is easy. Bij Eschbach stonden onze supporters in de persoon van Robert, Patrick en neef. We hadden alle tijd dus samen hebben we ons nog even staan verbazen over de ontwikkeling van de touristenfahrten. We waren het er over eens dat het steeds gekker wordt. Bijna iedereen gaat met hoge over de baan en echte toeristen zie je zodoende ook helemaal niet meer. Als toerist laat je dat waarschijnlijk ook wel uit je hoofd als je even langs de baan hebt staan kijken. Na een half uurtje hebben we onze tocht vervolgd richting Brünnchen. Via een heel smal pad achter de vangrail langs de grote weg (niet naar rechts vallen want dan donder je ver naar beneden via een hele hoop brandnetels) kwamen we net voor Pflanzgarten een natuurlijk obstakel tegen: een plas water van ca. 4 meter breed en 15 meter lang. Er liep een heel smal padje langs, maar je bent mountainbiker of niet dus wij zijn er gewoon doorheen gefietst. Marius slaakte nog een oerkreet halverwege, maar de onderste foto maakt duidelijk waarom: hele schoen in het water.

Bij start-finish hebben we de bidon even gevuld en wat muesli-repen en liga's naar binnen gewerkt. In Nürburg is het nog een stukje klimmen, maar daarna is het grotendeels bergafwaarts tot in de Fuchsrohre.

Bergop fietste ik Marius op afstand, maar bergafwaarts kwam de ervaring uit het verleden van Marius naar voren waardoor hij van me wegreed. Ik laat het bijvoorbeeld wel uit mijn hoofd om met 45 km/u op het onverhard bergafwaarts op mijn achterwiel te gaan rijden. Hieronder bij Aremberg gaat het niet zo hard, maar het prinicpe is hetzelfde.

Van Fuchsrohre omhoog naar Adenauer Forst was even iets te veel voor Marius dus dat ging voor hem te voet net zoals een paar anderen die bij ons in de buurt waren. Vanaf daar is het bergafwaarts naar Breidscheid waarbij de dikke stenen een enorme aanslag zijn op je armen aangezien je ook nog eens tegelijkertijd constant bij moet remmen. Het pad is ook nog eens erg smal en een dikke rots zorgde ervoor dat we ook nog eens bijna onderuit gingen. Bij Rainer nog wat gedronken waarna we de tocht naar de camping maakten. De heenweg ging met 15 in het uur, terug ging het met los handjes, wind mee en berg af met 23 km/u gemiddeld waarbij we nauwelijks hoefden te trappen. Ondanks dat, kwamen er toch allerlei bijgeluiden bij Marius vandaan zodra we een bruggetje over moesten.... de man met de hamer was inmiddels gearriveerd. Toch hielden we de moed erin en met een daverend applaus van Almelo werden we op de camping ontvangen.

Na afscheid van hen te hebben genomen was de douche echt een verademing. Toch nog even ringwaarts gegaan om wat rondes met de M3 te doen. We haalden een duitse witte 968 cs in, maar dan zie je ook wat wegligging kan doen. Ondanks dat zo'n 968 veel minder vermogen heeft dan de 340 pk in de M3, bleef hij redelijk dichtbij. Prachtig rondje en heel snel gewisseld met Jeroen op Breidscheid aangezien de remmen al aardig begonnen te stinken. Bij Christa's vervolgens nog een pizza gegeten met Marius, Mark en Jeroen waarna ik nog even wat ben wezen drinken op de camping met Luuk, Mark en Remco. Rond 22u huiswaarts gegaan met onderweg enorme regenbuien waardoor het tempo zakte tot 60 km/uur.

Al met al een gezellig weekend ook al heb ik zelf geen ronde gereden. Toch smaakt kijken naar meer dus hoop ik op korte termijn toch weer met een Ring-auto die kant op te kunnen zodat ik zelf weer wat rondjes kan sturen. Mafkezen + aanhang, Almelo en omgeving en Christoph en crew bedankt voor dit fijne weekend!