10 augustus 2008


Halverwege de week afgesproken om met Tim en Bas zondag naar de Ring te gaan. Bij gebrek aan een Ring-auto was ik "veroordeeld" tot passagieren. Rond 9.00u arriveerden mijn beide ex-auto's voor mijn huis. Het regende in Helmond al een klein beetje, maar dat werd steeds erger. Erg vreemd aangezien de voorspelling bij de Ring geen enkele drup regen had aangegeven. Het zicht was mede door het gebrek aan zoab op de Duitse autobanen minimaal.

De 911 van Tim lust wel een aardige slok dus bij Bedburgerland was het tijd om er wat bij te gooien. Bas was blij met de rust aangezien het erg vermoeiend is om in een compleet beslagen wagen met minimaal zicht over de autobaan te rijden.

Tot Kreuz Meckenheim kwam het water met bakken uit de lucht, maar naarmate we verder op de A1 kwamen begon het steeds meer op te klaren. Eenmaal bij de Ring was het zo goed als droog, maar gezien de wegen in de omgeving zou de Ring nog wel eens vochtig kunnen zijn. TT's waren er vandaag in overvloed. Wit is hot getuige de vele witte wagens die er stonden.

Na deze waterige rit smaakte de koffie prima. Na de koffie een rondje parkeerplaats waarbij de Isdera Erator toch wel heel veel belangstelling trok. Vooral achteruit kijken is heel apart: door het dak naar boven kun je in de achteruitkijkspiegel kijken.

Ik was lang niet boven op de parkeerplaats geweest, dus wellicht is het al oud nieuws, maar ik vond het feit dat ze onderstaande plekken onbereikbaar hebben gemaakt voor auto's een goede ontwikkeling. Voorheen was het altijd een chaos als men daar geparkeerd had en er vervolgens weer uit wilde.

Een mogelijke opvolger van mijn Speedster is een Civic Type R. Ze schijnen erg goed te sturen en met 200 pk wil het ook best wel vooruit. Andere opties zijn een nieuwe Clio RS Cup of een Z3 M Coupe alhoewel de runningcosts van die laatste wel erg fors zijn. Helaas behoort de onderste auto niet tot de financiële mogelijkheden.

Sinds enige tijd heeft Tim een semi-race-onderstel onder de 911 zitten en dat is te merken ook. In de eerste twee rondes verbaasde ik me iedere keer weer over de enorme grip bij het uitacceleren van de bochten. Natuurlijk is de wagen met > 400 pk ook in de rechte lijn niet de traagste, maar de exit-grip in een bocht was toch wel het meest indrukwekkende. Bas was de afgelopen weken al enthousiast aan het Ringen geweest waardoor hij (m.u.v. de langere rechte stukken) vrolijk achter de 911 bleef hangen. We dachten aardig door te rijden totdat er een rode Clio ons voorbij kwam zetten. Sommigen bochten nam hij zelfs op drie wielen doordat het binnenste achterwiel los van de grond kwam. Na drie rondes was het tijd voor een hapje eten bij Hannes. Blijkbaar kennen ze me daar ook al, want de snelle-reken-vrouw vroeg aan mij waarom ik van de curry-wurst met pommes af was. Zo nu en dan is een Italiaanse salade echter een aangename afwisseling.

Na het eten ben ik twee rondes met Bas in de 525 meegeweest. Ondanks dat hij nog niet zo heel veel op de Ring heeft gereden, jaagt hij de BMW met forse snelheid (en toch gecontroleerd) over de baan. Het was erg vermakelijk om weer eens op de passagiersstoel te zitten van de auto waar ik zelf ook een ronde of 150 mee heb gereden. Het verschil met de 911 is heel duidelijk: de 525 kun je de bocht insmijten, remmend de bocht in etc waardoor je vrij eenvoudig tegen de grens aan kunt rijden. Met de 911 is dit veel moeilijket wat uiteraard ten koste gaat van de snelheid. Belangrijkste is echter dat we allemaal veel plezier hadden. Tim's tank was weer leeg dus op naar de ED-tankstelle langs het rechte eind. Op de parkeerplaats stond een zwarte Civic Type R met de bestuurder achter het stuur. Ik kan wel een aardig woordje Duits dus ik stapte op hem af om te vragen hoe de CTR bevalt op de Ring. En wat bleek? Hij (Nino) was iemand die ik in de week daarvoor gemaild had omtrent ervaringen met de CTR. Hoe klein kan de wereld zijn! Uitgebreid gehad over de CTR en kreeg direct het aanbod om wat rondjes te passagieren. Eenmaal bij start-finish was de baan gesloten en na een opening van 10 min. ging hij weer dicht. Tim en Bas hadden niet eens de tijd om hun auto van het grasveld op de Ring te rijden. Ze strandden zodoende op de parking.

Mijn Duits nog een beetje opgekrikt door met Nino (http://www.civictyper.de) te praten over alle voors en tegens van de CTR op de Ring. Na lange tijd wachten ging de baan dan open en was het tijd voor wat passengerlaps. De eerste ronde deed hij het heel verstandig rustig aan ivm diverse bordjes van oliespoor her en der. In die eerste ronde was ik al onder de indruk van de wagen, maar de tweede en derde ronde waren helemaal te gek. Een heerlijke sound, enorme remkracht en een wegligging waar je U tegen zegt. Ik heb drie rondes zitten genieten hoe Nino de wagen snel, maar gecontroleerd over de Ring stuurd. Al met al is de CTR zeker een potentiële opvolger van de Speedster.

Op de parkeerplaats viel de enorme omvang van de 1800 kilo wegende nieuwe Skyline op. Tevens reed er een Jaguar-Ring-taxi rond. De passagiers waren afkomstig van het F1-circuit en werden per Jaguar hier naartoe gebracht en vervolgens met een Jaguar XK over de baan gesleurd. Nino ging deze Ring-taxi echter toch gewoon voorbij met zijn Civic.

Net na zessen ging de baan dicht vanwege een ongeluk. We hoorden al dat het om een motorrijder in Galgenkopf. Even later kwam de trauma-heli aanvliegen en kwam tevens de melding dat de baan vandaag niet meer open zou gaan. Hopelijk valt het letsel bij de motorrijder mee.

Bij Zum Kleeblatt een lekkere schnitzel gegeten en gelukkig zonder regen huiswaarts gereden. Net voor de NL grens ging er voor de derde keer vandaag 100 Euro benzine in de 911. De runningcosts daarvan zijn eigenlijk ook niet meer van deze wereld. Al met al wel een superdagje waarbij we ook nog wat andere NL-ers kort hebben gesproken. Wellicht wordt rad am Ring (23 aug) het volgende Ringbezoek, maar dat is afhankelijk van de datum van terugkomst uit Zuid-Europa.