3 oktober 2008


De Duitsers hadden weer eens een feestdag en dus was de Ring op vrijdag 3 oktober de hele dag open. Dagje vrij genomen van het werk en vroeg in de ochtend Ringwaarts gegaan. Dit keer niet met als doel om rond 8.00u bij de poort te staan want de kans op mist of een vochtige baan was wel aanwezig. De A61 was heerlijk leeg dus het verliep allemaal voorspoedig. Gelukkig woon ik niet al te ver van de Ring want de herrie uit de uitlaat wordt op den duur wel wat veel van het goede.

 

Op de camping Viktoria Station dus eerst maar eens rustig een bak koffie gedronken om me vervolgens te verbazen over de rust op de B257 naar de Ring. Rond 9.30u was het zelfs bij Hannes nog zo goed als leeg.

Helm op, schoentjes aan en daar ging het eerste droge rondje met de e30. Uiteraard heel rustig aan begonnen om te kijken hoe de baan erbij lag en om te voelen hoe de e30 rijdt. Op de baan was het lekker rustig, maar sommige punten zoals Bergwerk, delen van Kesselchen en Wipperman waren nog wat vochtig. Ik heb direct maar vier rondjes aan elkaar geknoopt want het was droog en rustig en dat zijn momenten die je moet gebruiken want die combinatie komt niet zo heel vaak meer voor op de Ring. Na vier rondjes de parkeerplaats maar eens opgezocht en zoals je kunt zien was het daar ook betrekkelijk rustig. Langs de baan stonden al wel wat fotograven.


foto door Marc Weichert

Nederlanders waren er ook niet echt veel. Een nieuwe Sirocco was er overigens al wel.

Het bleef vooralsnog mooi weer en ook de weekend-drukte bleef uit dus snel weer in de auto gestapt voor wat rondjes. Ik voel me steeds meer thuis in de e30 dus heb heel langzaam het tempo opgevoerd. Het kort diff vond ik tot op heden niet storend alhoewel het bij Schwedenkreuz en in de Fuchsrohre wel even liften is, maar dat is even niet anders. Het was wel even wennen dat ik op sommige plekken een versnelling hoger zit dan ik gewend ben van andere wagens. Ik had voor het weekend Carbon Loraine RC06-blokken gemonteerd, maar na een proefrit op het industrieterrein constateerde ik dat de blokken echt als een dolle heen en weer klapperen in de remklauwen. Dat ze piepen, koud niet direct super remmen en wat andere bijgeluiden maken vind ik geen probleem, maar dat klapperen was niet van deze wereld. Niet zo vreemd dat ze klapperen als je bekijkt dat er geen klemveertjes op zitten zoals bij de standaard blokken wel het geval is. Een dag voor vertrek dus snel wat standaard blokken gemonteerd, maar ik was niet bijster enthousiast over de bijtkracht van die dingen. Volgende bezoek ga ik met Ferodo DS3000 op pad.


foto door
Kristof Boels

In die 8 rondjes ook bijna geen ongevallen van anderen gezien dus eigenlijk was het perfect om te rijden. Op de parkeerplaats kwamen diverse Ferrari's voor de Ferraridays een kijkje nemen. Op de achtergrond hoordje een Formule 1 wagen op F1-circuit rijden. Blijft toch wel een lekker geluidje. Blijkbaar verwachtte men grote drukte bij de Nordschleife want er stond zelfs een auto paraat om e.e.a. te regelen. Dat het niet nodig was, blijkt uit de foto daaronder. Ik kreeg van drie marshalls vandaag trouwens complimenten omtrent mijn bonnet-pin-bescherming. Die rubbers zijn niet de fraaiste oplossing, maar je scoort er wel pluspunten mee.

Na al die rondjes toch maar weer eens wat brandstof erbij gooien want dat gaat vrij rap met die 6 cylinder: verbruik kwam uit op 1:5,9. Stints van vier rondes gingen me goed af dus ik besloot voor het eten nog maar een stint te doen. Helaas werd die onderbroken door een baansluiting omdat een motorrijder op de grond was gaan liggen bij de kleine Karussell. Op naar Hannes voor een heerlijke salade. Ik hoef mijn bestelling niet eens meer te zeggen, want die kennen ze inmiddels uit het hoofd daar. Helaas was het tijdens mijn eten bij Hannes gedaan met het mooie weer: de regen kwam weer naar beneden.

 

Ik vind rijden in de regen op de Ring niet funny, maar aangezien ik er toch was, heb ik maar een rustig rondje gedaan. Regen in combinatie met de zon kan wel tot mooie plaatjes leiden overigens. Het lijkt zelfs of je hard gaat, maar dat was bij mij zeker niet het geval.


foto door Kristof Boels


foto door Marc Weichert

Regen = schuivers en die waren er wel weer een aantal. Zo stond er in Breidscheid een Lupo in de muur en ook in Hocheichen had iemand zijn auto wat verbouwd. Ik had me voorgenomen om vandaag te gaan rijden en geen foto's langs de baan te gaan maken. Bij Breidscheid heb ik er toch een paar gemaakt. Opvallend waren de prachtige herfstkleuren en de twee motorrijders die levensmoe zijn door in de regen op de Ring te gaan rijden.

Uiteindelijk heb ik daarna nog vier rondes gedaan waarbij het tempo ook op nat beetje bij beetje omhoog ging. Om te voorkomen dat het te ver omhoog ging en omdat ik nog een beetje op tijd thuis wilde zijn heb ik het na die rondes voor gezien gehouden. Na een bak koffie op de camping ging het met 150 in het uur huiswaarts waar ik bijtijds arriveerde. Al met al een gelsaagde dag waarbij de e30 prima bevalt. Heerlijk om eens niet in een auto te rijden waarbij onderstuur bij het minster of geringste de kop op steekt. Bij mijn vorige wagens was dat altijd het geval, maar bij deze e30 is het gewoon insturen en gaan. Hopelijk is het de 19e ook zo'n mooi weer zodat ik er nog wat rondjes bij kan zetten.

 

Uiteraard dank aan de fotograven die de kou en het slecht weer trotseerden voor een stel mooie plaatjes!