3 oktober
2008
De Duitsers hadden weer eens een feestdag en dus was de Ring op vrijdag 3
oktober de hele dag open. Dagje vrij genomen van het werk en vroeg in de ochtend
Ringwaarts gegaan. Dit keer niet met als doel om rond 8.00u bij de poort te
staan want de kans op mist of een vochtige baan was wel aanwezig. De A61 was
heerlijk leeg dus het verliep allemaal voorspoedig. Gelukkig woon ik niet al te
ver van de Ring want de herrie uit de uitlaat wordt op den duur wel wat veel van
het goede.
Op de camping Viktoria Station dus eerst maar
eens rustig een bak koffie gedronken om me vervolgens te verbazen over de rust
op de B257 naar de Ring. Rond 9.30u was het zelfs bij Hannes nog zo goed als
leeg.
Helm op, schoentjes aan en daar ging het eerste
droge rondje met de e30. Uiteraard heel rustig aan begonnen om te kijken hoe de
baan erbij lag en om te voelen hoe de e30 rijdt. Op de baan was het lekker
rustig, maar sommige punten zoals Bergwerk, delen van Kesselchen en Wipperman
waren nog wat vochtig. Ik heb direct maar vier rondjes aan elkaar geknoopt want
het was droog en rustig en dat zijn momenten die je moet gebruiken want die
combinatie komt niet zo heel vaak meer voor op de Ring. Na vier rondjes de
parkeerplaats maar eens opgezocht en zoals je kunt zien was het daar ook
betrekkelijk rustig. Langs de baan stonden al wel wat fotograven.
foto door
Marc Weichert
Nederlanders waren er ook niet echt veel. Een
nieuwe Sirocco was er overigens al wel.
Het bleef vooralsnog mooi weer en ook de
weekend-drukte bleef uit dus snel weer in de auto gestapt voor wat rondjes. Ik
voel me steeds meer thuis in de e30 dus heb heel langzaam het tempo opgevoerd.
Het kort diff vond ik tot op heden niet storend alhoewel het bij Schwedenkreuz
en in de Fuchsrohre wel even liften is, maar dat is even niet anders. Het was
wel even wennen dat ik op sommige plekken een versnelling hoger zit dan ik
gewend ben van andere wagens. Ik had voor het weekend Carbon Loraine
RC06-blokken gemonteerd, maar na een proefrit op het industrieterrein
constateerde ik dat de blokken echt als een dolle heen en weer klapperen in de
remklauwen. Dat ze piepen, koud niet direct super remmen en wat andere
bijgeluiden maken vind ik geen probleem, maar dat klapperen was niet van deze
wereld. Niet zo vreemd dat ze klapperen als je bekijkt dat er geen klemveertjes
op zitten zoals bij de standaard blokken wel het geval is. Een dag voor vertrek
dus snel wat standaard blokken gemonteerd, maar ik was niet bijster enthousiast
over de bijtkracht van die dingen. Volgende bezoek ga ik met Ferodo DS3000 op
pad.
foto door
Kristof Boels
In die 8 rondjes ook bijna geen ongevallen van
anderen gezien dus eigenlijk was het perfect om te rijden. Op de parkeerplaats
kwamen diverse Ferrari's voor de Ferraridays een kijkje nemen. Op de achtergrond
hoordje een Formule 1 wagen op F1-circuit rijden. Blijft toch wel een lekker
geluidje. Blijkbaar
verwachtte men grote drukte bij de Nordschleife want er stond zelfs een auto
paraat om e.e.a. te regelen. Dat het niet nodig was, blijkt uit de foto
daaronder. Ik kreeg van drie marshalls vandaag trouwens complimenten omtrent
mijn bonnet-pin-bescherming. Die rubbers zijn niet de fraaiste oplossing, maar
je scoort er wel pluspunten mee.
Na al die rondjes toch maar weer eens wat
brandstof erbij gooien want dat gaat vrij rap met die 6 cylinder: verbruik kwam
uit op 1:5,9. Stints van vier rondes gingen me goed af dus ik besloot voor het
eten nog maar een stint te doen. Helaas werd die onderbroken door een
baansluiting omdat een motorrijder op de grond was gaan liggen bij de kleine
Karussell. Op naar Hannes voor een heerlijke salade. Ik hoef mijn bestelling
niet eens meer te zeggen, want die kennen ze inmiddels uit het hoofd daar.
Helaas was het tijdens mijn eten bij Hannes gedaan met het mooie weer: de regen
kwam weer naar beneden.
Ik vind
rijden in de regen op de Ring niet funny, maar aangezien ik er toch was, heb ik
maar een rustig rondje gedaan. Regen in combinatie met de zon kan wel tot mooie
plaatjes leiden overigens. Het lijkt zelfs of je hard gaat, maar dat was bij mij
zeker niet het geval.
foto door
Kristof Boels
foto door
Marc Weichert
Regen = schuivers en die waren er wel weer een
aantal. Zo stond er in Breidscheid een Lupo in de muur en ook in Hocheichen had
iemand zijn auto wat verbouwd. Ik had me voorgenomen om vandaag te gaan rijden
en geen foto's langs de baan te gaan maken. Bij Breidscheid heb ik er toch een
paar gemaakt. Opvallend waren de prachtige herfstkleuren en de twee motorrijders
die levensmoe zijn door in de regen op de Ring te gaan rijden.
Uiteindelijk heb ik daarna nog vier rondes gedaan waarbij het tempo ook op nat
beetje bij beetje omhoog ging. Om te voorkomen dat het te ver omhoog ging en
omdat ik nog een beetje op tijd thuis wilde zijn heb ik het na die rondes voor
gezien gehouden. Na een bak koffie op de camping ging het met 150 in het uur
huiswaarts waar ik bijtijds arriveerde. Al met al een gelsaagde dag waarbij de
e30 prima bevalt. Heerlijk om eens niet in een auto te rijden waarbij onderstuur
bij het minster of geringste de kop op steekt. Bij mijn vorige wagens was dat
altijd het geval, maar bij deze e30 is het gewoon insturen en gaan. Hopelijk is
het de 19e ook zo'n mooi weer zodat ik er nog wat rondjes bij kan zetten.
Uiteraard dank aan de fotograven die de kou en het slecht weer trotseerden voor
een stel mooie plaatjes!
|