17 mei 2009


28 december was de laatste keer dat ik op de Ring was dus het werd eens tijd om die kant weer op te sturen. Ruime tijd geleden heb ik al een andere Ring-wagen aangeschaft in de vorm van een 205 GTi met 16v-motor, maar het is er nog niet van gekomen om hem Ringklaar te maken. Het begin is echter gemaakt: de auto staat bij mij thuis en het deepdish stuur inclusief snapp-off zit erin. Ook heb ik inmiddels de stuurkolom verlaagd. Maar klaar is hij nog lang niet.

Toen Rens echter vroeg of ik zin had om een dagje mee te gaan hoefde ik geen moment te twijfelen. Omdat we toch niet veel rondes zouden gaan rijden met de 406 hdi, vertrokken we pas om 9.00u in Venlo. Onderweg was het weer echt dramatisch. Als dat zo door zou zetten, zouden we heel snel weer thuis zijn.

Eenmaal bij de Ring was het echter al droog dus dat beloofde veel goeds. Bij Rainer eerst maar eens een bak koffie gedaan en bij zitten kletsen met Michiel, Hans en Alexander. Long time no see, maar het leek alsof ik er niet weg was geweest. Dat wit in is, zie je ook op de parking bij Hannes. Opvallend is het enorme formaat van de Nissan GTR als hij tussen twee Porsches staat.

Twee van mijn ex-wagens waren ook weer aanwezig: Bas met de 525 en Tim met de 911. Inmiddels is de 911 helemaal circuit-klaar gemaakt dus de wagen is totaal anders dan toen ik hem had.

 

De baan was dicht dus dat gaf mooi wat tijd om weer eens bij te kleppen met wat bekenden waaronder Joris en Friso. Zie hieronder het resultaat van rijden met Carbon Loraine RC06-blokken in de regen... Het is er uitsluitend af te krijgen met Commandant dus da's niet zo fijn.

 

In de loop der jaren wen je aan de drukte op en rondom de Ring dus ik keek eigenlijk niet op van een redelijk volle parking aan de overzijde van de rotonde. De familie-hdi waar ik in passagierde zie je als vijfde wagen in de rij staan.

Omdat de sluiting redelijk lang duurde zijn we maar weer afgezakt naar beneden om een hapje te gaan eten. Op de parkeerplaats stond onderstaande toch niet alledaagse Lamborghini. Vooral de achterbanden met een grootte van slechts 15 inch, maar wel met een giga-breedte van 345 mm springen wel in het oog.

Vette hap had ik de laatste paar dagen al genoeg gehad dus ik heb de curry-wurst overgeslagen en ben voor de Italiaanse salade gegaan. Eigenlijk is het best wel erg als het personeel van Hannes tegen je zegt dat het hen opvalt dat ik lang niet ben geweest....... Na het eten hebben we nog even staan kwijlen bij een heerlijk opgebouwde Ford.

Na de lunch een rondje met de 406 gedaan en dat ging verbazingwekkend lekker. De 2.2 HDI sleurt er behoorlijk aan en met de lange wielbasis ligt hij ook nog redelijk stabiel op de weg. Het blijft een leuke ervaring om met zo'n familie-wagen rap over de baan te gaan. Je hebt niet het gevoel dat je hard gaat, maar je gaat wel hard als je zo nu en dan op de teller kijkt of naar het verkeer om je heen kijkt.

 

Boven op de parkeerplaats was weer allerlei leuk spul te zien. Wat te denken van die man in zijn karretje zonder achteruit! Om die reden staat zijn been ook op de grond.... even zichzelf achteruit duwen. De nieuwe Focus RS heb ik in Nederland ook nog niet gezien, maar bij de Ring reden er diversen rond. Ook Marco nog een paar keer voorbij zien komen.

Tim heeft in de tijd dat hij mijn ex-911 bezit het nodige aan de wagen verbouwd. Zo is het complete onderstel vervangen door een zeer kostbaar maar kwalitatief zeer hoogwaardig Bilstein/Eibach onderstel en is ook het DTA-motormagagement-systeem vervangen door een nieuwere versie. Onlangs is de auto van binnen gestript en wit gespoten, voorzien van een kooi, kuipstoelen, RS-deurpanelen, deepdish stuur en uiteraard een set 6-punts gordels. Het originele elektrische zware schuifdak heeft plaats gemaakt voor een carbon dakpaneel. Het is de bedoeling dat hij tzt ook aan de buitenzijde wit wordt waarbij het dak zwart blijft dus dat wordt een enorme eye-catcher. wel poetsen dan hč Tim?

Ik had er al geruime tijd niet naast gezeten dus het was weer een enorme beleving. Het gebrek aan isolatie laat je de kompressor nog beter horen als de ruim 450 paarden los worden gelaten. Wat een heerlijk geluid is dat! Tijd voor een 6-bak zodat je nog vaker van dat opzwepende geluid kunt genieten. Met het nieuwe onderstel ligt de wagen super op de weg en alles voelt enorm vertrouwd aan. De stoelen en gordels zijn uiteraard ook een enorme vooruitgang ten opzichte van de leren comfortstoelen die er eerst in zaten. Al met al een heerlijke wagen waarmee je akelig hard over de Ring kan boenderen. Al deze aanpassingen kosten de nodige Euro's dus logisch dat Tim de grens niet op gaat zoeken op de Ring. Die ligt zo enorm ver en als je er overheen gaat wordt je genadeloos hard afgestraft. Dat maak je liever niet mee. Naast investeren in de auto heeft Tim ook in zichzelf geďnvesteerd middels wat race-cursussen en dat is ook te merken. Het gaat allemaal een stuk vloeiender en beter dan voorheen. Tim, thanx voor de passengerlap! Na de ronde met Tim nog wat op de parking staan kletsen met de halve Peugeot GTi Club. De baan bleef wel heel erg lang dicht dus zijn we via Brünnchen huiswaarts gekeerd. Men was daar al druk bezig met de voorbereiding voor de 24 uur.

 

Bij Venlo weer in de 540 gestapt waarna ik even later een lovend sms-je kreeg over het geluid van de V8. Door het dubbel glas hoor je dat binnen echter niet zo goed. Binnenkort maar eens buiten luisteren.Na bijna een half jaar afwezigheid was het weer uitermate leuk om weer op de Ring te zijn en begint het weer te kriebelen om er zelf ook te rijden. Binnnenkort toch maar eens een planning maken om de 205 af te bouwen en zelf weer te gaan rijden. Dat is namelijk toch net weer wat leuker dan passagieren.