14 juni 2009
De dag van de baansluitingen..........
Op zaterdag-avond had ik nog een afspraak aan de andere kant van het land dus
6.30u opstaan viel niet mee. Maar met een mooi dagje Ring in het vooruitzicht
gaat het om één of andere reden toch redelijk makkelijk. Eindelijk zou de 205
dan zijn Ringdoop krijgen. In de afgelopen weken had ik een een paar kleine
dingetjes aan de auto veranderd. Zo heb ik de zitpositie voor mij
geoptimaliseerd door de stuurkolom te verlagen en een deep-dish OMP-stuur te
monteren. Tevens had ik inmiddels een carbon uitvoering van de Sparco Pro 2000
als passagiersstoel op de kop getikt en de voetsteun wat verder naar voren
geplaatst. Ook de kooi heb ik nog even grotendeels ingepakt aangezien die buizen
van de kooi niet echt meegeven. De op maat gemaakte helmbak gemonteerd,
spulletjes erin en ik was er klaar voor.
ingepakte kooi en OMP-stuur op verlaagde stuurkolom
twee maal Sparco Pro 2000
op maat gemaakte helmbak (nog te voorzien van een net)
Rond 8.30u was ik op de camping Viktoria Station
voor een ontbijtje. Remco, Mark, Luuk, Marius & Marco waren allen aanwezig dus
het was weer gezellig. Na een lekker ontbijt maar eens Ringwaarts gegaan. Tank
volgegooid en wel leuk om te constateren dat de 205 16V op de snelweg met 150
toch nog netjes 1:12 loopt. Rond 10.00u was het moment dan eindelijk daar: mijn
eerste ronde met de "nieuwe" Ring-205. In september 2006 had ik mijn laatste
rondes gedaan in mijn rode 205 dus ik had me voorgenomen om eens rustig te
beginnen.
Het wagentje liep lekker, maar helaas was de pret
na 2,5 ronde al weer over omdat de baan werd gesloten. De 1.9 16V is duidelijk
meer een toerenmotor dan de 2.0 16V die ik in de rode 205 had. Onderin is de
trekkracht niet super, maar eenmaal boven de 4500 toeren komt hij pas echt los.
Door de stuurbekrachting stuurt hij ook wat anders dus dat was even wennen. Het
onderstel heeft zijn beste tijd gehad dus het moet zich echt even zetten in een
bocht. Als dat eenmaal gebeurd is dan ligt ie gewoon lekker. Verder is de
extreem lage zitpositie wel even wennen. Ondanks dat ik niet extreem langzaam
ging viel het me wel op dat ik enorm vaak in werd ingehaald. Ik heb dan ook wel
het idee dat het algeheel tempo in de afgelopen jaren aardig omhoog gegaan is.
Het kan echter ook aan de dag gelegen hebben. Het werd een herhaling van zetten:
baan open, 1.5 ronde rijden, baan dicht, baan
open, 1.5 ronde en toen weer dicht. De auto's en motoren lagen her en der verspreid naast en
over de baan dus het schoot niet echt op.
Gelukkig was het heerlijk weer met een temperatuurtje van 25 graden inclusief
een zonnetje. Om te rijden was het eigenlijk te warm.
In de zesde ronde was er een 350Z hard
afgestuiterd op Schwedenkreuz dus de baan zou waarschijnlijk net na mij dicht
gaan. Uiteindelijk kwam dit goed uit. In Plfanzgarten hoorde ik in één keer een
geratel in de auto en het eerste waar ik aan dacht was het motorblok. Gelukkig
bleek dat niet zo te zijn. De aandrijving was wel weg, maar da's niet zo vreemd
als de schakelstang los schiet en hij uit de versnelling schiet. Wel handig als
je de baan een beetje kent dus ik heb de wagen uit laten rollen tot net voor
Schwalbenschwanz waar je aan de rechterkant een inham hebt zitten. Auto erin
gerolt, op de krik, schakelstang vastgeklikt en ik kon weer verder. Ik kon het
werk in alle rust doen want de baan was toch dicht. Marshall Jozef kwam nog even
vragen of ik een sleepwagen nodig had, maar dat was gelukkig niet het geval.
Beneden weer met de groep op het terras gezeten
bij Rainer om zo de auto ook wat af te laten koelen. Echt lekker sleutelt het
niet aan een schakelstang die op een paar cm langs een gloeiend hete uitlaat
loopt. Na een half uurtje de auto even naar de "pitsstraat" gereden en wat tape
om het kogelgewricht gedaan. Zodoende zit de stang met het busje er een stuk
steviger op. Met drie tieraps de stang ook nog gezekerd zodat hij, als hij nog
eens los mocht gaan, in ieder geval niet weer over de grond ratelt.
Inmiddels was het al 13u dus tijd voor een
frietje. De bedoeling was om met Remko en zijn ouders naar Wehrseifen te lopen,
maar eenmaal de trap op werd ik door een stel goede kennissen uit Asten
geroepen. Volgende keer loop ik mee Remko! Louis en Monique waren weer samen met
hond Max op en rondom de Ring. Helaas hadden ze een slechte dag uitgekozen want
het was baansluitingen wat de klok sloeg. Bastian Halsig legde mij trouwens op
een mooie wijze vast. Bastian bedankt daarvoor!
foto door
Bastian Halsig
Eenmaal
open was het na 1,5 ronde een grote chaos met diverse motoren bij Pflanzgarten
dus weer een baansluiting. Dit keer ervoor gekozen om boven maar eens een rondje
op de parkeerplaats te doen. Jozef zag me en kwam direct even informeren of het
nog gelukt was met de reparatie. Wel attent van hem! Was het in het verleden een
chaos bij een baansluiting.... nu is dat helemaal over. De toegang tot de
parkeerplaats wordt direct afgesloten waardoor het er zelfs eng leeg uitziet.
Desondanks was er wel leuk automobiel spul te zien.
Aan
economische crisis doen ze in Zwitserland volgens mij niet getuige de drie
splinternieuw GT3 RS-en die er stonden.
Op de terugweg naar mijn 205-je kwam ik Louis en
Monique weer tegen in hun 911. Toch wel lekker zo'n cabrio met dit weer!
Het was inmiddels al rond 16.00u en wederom zaten
we op het terras. Gelukkig konden we daar genieten van het weer want van Robert
hoorden we dat het in Nederland regende. Al met al was het toch wel gezellig op
het terras met de grote groep Nederlanders. Het zat er dik in dat het lang zou
duren want ik had met Marco afgesproken om wat passengerlaps te doen. Als we dat
afspreken gebeurt er echter altijd wat: regen, baan voor de neus dicht,
afbrekend schakelmechanisme... het is iedere keer wel iets. Om 17.45u was hij
nog steeds dicht dus toen hebben we het voor gezien gehouden. Ik denk dat de
baan tussen 12 en 18u nog geen twee uurtjes open is geweest. Gelukkig stonden er
nog wat geduldige fotograven langs de baan. Dank voor de foto's! De stand van
mijn achterwiel lijkt trouwens best scary bij de tweede foto..... Wellicht is
het een vertekend beeld, maar het oogt als positief camber en da's niet echt de
bedoeling.
foto door Niels Nederhof
foto door
Rene Porn
In Ahrbrück heb ik nog even getankt. 230 km
gereden waarvan 180 op het circuit en er ging slechts 28,65 liter in. Met een
verbruik van 1:7,9 is het dus low-budget Ringen met deze 205. De rode 205 deed
ongeveer 1:6,0 dus deze 1.9 16V lijkt toch een stuk zuiniger. Met Remko, Luuk &
Mark een pizza gedaan en na een kort bezoekje aan de camping was het tijd om
huiswaarts te gaan. Ipod aan op volume 90% en rustig op huis aan. Op de terugweg
nog wel even een scary moment toen met 150 km/uur een ree/hert op 50 meter voor
mijn wagen de A61 overstak. Wel apart tussen alle verkeer door op klaarlichte
dag.
Ondanks de vele baansluitingen kijk ik toch terug
op een geslaagde start met de 205. Hopelijk blijft hij het ook de komende tijd
zo lekker doen. De eerste acht rondjes waren in ieder geval weer heerlijk. Het
was even zoeken naar wat ritme, maar de laatste 1,5 ronde gingen al super. Tijd
om weer wat aanpassingen te verrichten: sper, onderstel, andere draagarmen,
aandrijfassen, stuurkogels en stabi-stangetjes staan op het programma. Hopelijk
kan ik e.e.a. op 4 en 5 juli uittesten.
|