3 - 5 juli 2009


Vrijdag

 

Tot op heden was het dit jaar uitsluitend gebleven bij dagbezoekjes aan de Ring, maar nu was het eerste weekend toch daar. Vrijdagmiddag zou de baan ook open zijn dus vrijdagmorgen redelijk bijtijds Ringwaarts gereden. Het leek me wat prettiger om de tent rond 10u op te zetten in de plaats van rond het middaguur met een graad of 30. Marco was er ook al dus even bijgekletst en toen de tent opgezet. De lucht boven de camping was al vrij donker en op het moment dat ik de deur van de auto open deed om de tent uit te pakken begon het in de verte te onweren. Gelukkig bleef het droog en stond het tentje in no-time. Het was nog erg rustig op de camping zoals op onderstaande foto te zien is.

Rond het middaguur zagen zowel Marco als ik er al tegenop om met die hitte van een graad of 30 onze rondes te gaan doen. Zowel auto als bestuurder hebben het in die omstandigheden erg zwaar. Helaas bleek het onweer in de verte een voorbode van het weer op de Ring. Eenmaal bij de Ring was het erg nat. Regen is niet mijn ding dus gezellig op het terras gezeten met o.a. Alexander, Peter, Bart, Marco en Arie. Zelfs de van gips voorziene Michiel kwam nog even voorbij omdat hij zijn motor op moest halen. Al met al hebben we ons toch wel vermaakt en erg leuke ervaringen uitgewisseld. Dat je fun kunt hebben met iedere wagen blijkt wel uit de uitspraak van Arie. Hij heeft net zoveel lol met zijn Clio F1 als met zijn GT3! Onderstaande foto's spreken qua weerbeeld voor zich. De warmte was tijdens de regenbui ook compleet verdwenen. Gelukkig was alles van korte duur en konden we om 16.30u toch een droge baan op.

De 205 had in de afgelopen twee weken de nodige upgrades ondergaan: nieuw Bilstein onderstel met H&R-veren, 309-draagarmen en aandrijfassen, stuurkogels, stabistangen, remdrukverdelers en een sperdifferentieel. Al met al reden om rustig te beginnen. De verstralers in de voorbumper zijn inmiddels ook vervangen door roostertjes dus dat is weer een verschil met de groene 205 van Denis. De 205 liep lekker en direct was te merken dat het onderstel een wereld van verschil is ten opzichte van het lekke Koni-geel-spul wat eronder zat. Het sper was wennen. Opschakelen in een bocht zorgt voor een onverwachte ruk aan het stuur en dat was ik natuurlijk niet gewend. Na drie lekkere rondes zonder veel verkeer leek het me niet onverstandig om de bandenspanning eens te controleren. Helaas was daar ook de eerste baansluiting. Zodoende ontstond er een rijtje Nederlandse Ringmobielen voor het poortje in Breidscheid. Op onderstaande foto is overigens ook goed het verschil te zien tussen een 205-achteras onder de wagen van Denis en een bredere 309-achteras onder mijn Peugeot.

De laatste paar keer hadden Marco en ik al een aantal pogingen ondernomen om samen in zijn golf wat rondes te doen. Om de één of andere reden mocht het iedere keer niet zo zijn: baansluiting, regen, afbrekende versnelingsbakmechanisme etc. Nu moest het er toch eens van komen en het is warempel gelukt. Onvoorstelbaar hoeveel grip de Golf heeft en met wat voor een snelheden de bochten ingestuurd kunnen worden. Ook de rechte-lijn-snelheid is natuurlijk indrukwekkend, maar met name de grip in de bochten maakte op mij erg veel indruk. De sequentiële bak is natuurlijk ook een genot. In de tijd dat ik één keer op heb geschakeld heeft Marco al een keer opgeschakeld, teruggeschakeld en weer opgeschakeld.... Ondanks dat ik al eerder mee was geweest blijft het erg indrukwekkend. Praten is zo goed als onmogelijk door het kabaal in de wagen, maar dat doet niets af aan het plezier wat we hadden. Het is wat lastig te zien, maar ik zat er op onderstaande foto toch echt naast...


foto door
Peter Eykens

Na 2,5 ronde was er weer een korte baansluiting. Friso en Joris kwamen ook nog even kijken met hun witte e30. Friso helaas zonder wagen aangezien die her en der wat onderhoud nodig heeft. Het was inmiddels iets voor zevenen dus we waren bang dat de baan niet meer open zou gaan, maar om 18.55u ging hij toch nog open. Snel in de wagen gesprongen en nog 1,5 ronde gereden. Dit keer met Yorick in zijn "lichtelijk" aangepaste e36 328i achter me aan. Door het gebrek aan verkeer konden we mooi bij elkaar blijven. Zo zou het eigenlijk altijd moeten zijn! Na sluitingstijd ben ik met Marcel bij Pinokkio gaan eten. Blijkbaar had ik honger want voor de eerste keer had ik de hele pizza op. Eenmaal daar op het terras kwam het water echt met bakken uit de lucht. Gelukkig bleek het op de camping nauwelijks geregend te hebben. 's Avonds nog met een groep Duitsers wat biertjes gedronken tot een uur of 2 om daarna lekker in de frisse lucht in het tentje te gaan liggen. Da's even wat anders als het benauwde Nederland van de laatste dagen met een graad of 25 op de slaapkamer.


Zaterdag

Ik kom inmiddels al weer een aardige tijd op camping Viktoria Station dus hoor een beetje bij de inboedel. Toen Marco op vrijdag vroeg of ik wat mee wilde helpen met wat reparatie-werkzaamheden was het voor mij dan ook niet meer dan logisch om daar bevestigend op te antwoorden. Na een heerlijk ontbijt hebben we een aantal terrasvlonderplanken die in redelijk verre staat van ontbinding waren vervangen. Plank eruit, stuk afzagen, nieuwe plank erin etc.... Mooi werk om met twee man te doen waarbij we uiteraard de nodige lol hebben gehad.

Goed werk heeft tijd nodig en zodoende was het al snel 13u. Viktoria zorgde voor een heerlijke salade waarna we met een gevulde buik Ringwaarts konden. Het weer was ons vandaag gelukkig goed gezind. Zonnetje op de bol en geen regen te bekennen. De eerste drie rondes van de dag verliepen dan ook prima behalve dat het bloedheet was in de wagen. Bij mooi weer rij ik altijd met het raam open maar dan wel met een zonnebril op. Ik heb één keer een vlieg in mijn oog gehad bij het aanremmen van Schwedenkreuz met ca 200 km/uur dus een bril is voor mij een must zodra het raam open is. De banden begonnen met deze hitte ook aardig te smeren na drie rondes dus een sessie van drie was leuk om te doen. Ik heb ook nog 1,5 ronde achter Denis gereden die de snelheid er inmiddels ook aardig in heeft zitten met zijn 205 16V. Erg leuk om met twee van die Nederlandse groene bakkies achter elkaar over de baan te gaan!

De warmte eist wel zijn tol op bepaalde momenten. Zo stond er een gifgroene M3 bij start-finish waar de vlammen uit de remmen sloegen. De dag erna was het de beurt aan een Z3 coupe die aan de voorzijde in rook opging.


foto door
Chris Hellegers

In de rondes daarop Yorick, Richard en Martijn meegenomen als passagier. Altijd even wennen want in zo'n licht karretje merk je wel dat er een kilo of 70 naast zit. Net voorbij Bergwerk zat Marco achter me... hij had de grootste lol toen ik onderstaande Ferrari Modena voorbij stak met mijn oude Peugeootje.

"Momentjes" heb je zo nu en dan ook wel eens. Gelukkig niet al te vaak, maar vandaag had ik er eentje in de categorie serieus. Bij Pflanzgarten 1 naderde ik samen met Martijn een zwarte Merecedes station met twee mensen met helm op erin. Hij knipperde naar rechts zodat ik er links voorbij kon. In de daarop volgende bocht naar links stuurde hij echter zo sterk in dat er eigenlijk te weinig ruimte voor mij over bleef. Aangezien hij geknipperd had, zat ik er echter al langs. Met een tempo van zo'n 100 km/uur gingen we deur aan deur de hoek om. Ik denk dat Martijn de Mercedes had kunnen raken als hij zijn hand uit het raam had gestoken. Gelukkig liep het goed af, maar echt fijn was anders.

Bij het vorige Ringbezoek was ik al eens bij Aviano in Adenau wezen eten en dat was eigenlijk wel goed bevallen. Pinokkio is leuk, maar het is binnen niet om uit te houden in de zomer en het buitenterras is erg klein. Zodoende met Marcel en zijn kameraden, Denis en Martijn weer bij Aviano wezen eten. Gertjan zat er ook al met zijn vriendin en een paar minuten later zat het halve terras vol met Nederlandse Ringers waaronder Yorick, Richard, Arie, Leny en Fransisco. Zowel binnen als buiten kun je ruim zitten en da's een heel groot verschil ten opzichte van Pinokkio. Aviano zit aan de rechterzijde van de weg aan het einde van Adenau als je richting de A61 rijdt; net voor de laatste supermarkt. Pizza had ik al gehad dus een schnitzel ging er wel in. Het smaakte prima en het personeel is uitermate aardig dus wat mij betreft is dit echte een aanrader.


Yorick, dank voor de foto, zo sta ik er zelf ook nog eens op......

Lang leve Viktoria Station, want waar kun je nu bellen of ze even een koude krat bier en wat douche-muntjes buiten willen zetten? Daar kan het in ieder geval wel. Paar biertjes gedaan om daarna rond 1.00u een tukkie te gaan doen.


Zondag:

Zoals bekend ben ik regelmatig op de Ring te vinden en ondanks mijn 35 jaar lijkt Alzheimer soms toch de kop op te steken.... Ik vergat iedere keer wel iets om mee te nemen naar de camping dus heb ik maar een kampeerlijstje gemaakt. Geen overbodige luxe want dan vergeet je geen handdoek, tandenborstel of telefoon zoals bepaalde campinggenoten overkwam afgelopen weekend. Ontbijt om 8.30u, maar nog geen Mesman (Denis & Martijn) te bekennen. Even later kwamen ze dan toch aan waarbij Denis vanaf heden mijnheer boterloos genoemd mag worden. Geen boter op zo'n droog Duits broodje kon toch echt niet in de ogen van Marco. Gezellig ontbeten en daarna op naar de Ring om in de "pitsstraat" nog wat laatste checks te doen aan de auto's. Olie verbruikt de 205 blijkbaar niet want dat was nog prima op nivo. Het bennzine-verbruik op de Ring ligt overigens op 1:7,0 dus da's erg schappelijk. Een plastic beschermplaats was echter losgelaten dus met een tiewrap weer vastgezet. De uitlaat was inmiddels aardig schoongeblazen gezien de witte binnenzijde. Marco was ook nog even bezig met wat checks, maar alles was in orde dus konden we beginnen aan onze eerste rondes van de dag.

De eerste ronde met Marco achter me aangereden. Bij Hatzenbach stond al direct een witte Nederlandse 205 in de bandenstapel links, maar voordat je dat gezien hebt ben je er al zo ver voorbij dat stoppen niet meer mogelijk was. De pret bleef beperkt tot 2,5 ronde omdat de  baan toen even dicht ging. Gelukkig waren de sluitingen dit weekend van korte duur waardoor er toch veel rijtijd over bleef. Het ritme van rijden in de 205 begon er steeds meer in te komen. Vorige keer had ik last van onbalans in het remmen waarbij hij soms bij het aanremmen aan de achterzijde een stap opzij zette. De nieuwe remdrukverdelers lijken te helpen want ik heb het dit weekend niet meer geconstateerd. Desondanks durfde ik het nog niet aan om echt laat te remmen. Het vertrouwen daarvoor moet nog langzaam groeien. Aan het sper was ik inmiddels wel gewend. In bepaalde bochten zoals bv Aremberg kun je veel eerder op het gas waarbij je hem echt door de bocht heen trekt. Dat verschil was duidelijk te merken met de qua set-up ongeveer gelijke 205 van Denis die zonder sper rijdt. Ik ben normaal niet van de petjes, maar als je de hele dag met een helm op je hoofd zit, kan een petje daarna geen kwaad omdat je kapsel er dan echt niet uitziet. Christoph van de camping geloofde niet dat ik met de Viktora-Station-pet rond heb gelopen. In mijn ogen een mooi petje wat ook nog eens fijn zit dus die gaat standaard mee in de Ringbagage. Zie hieronder het bewijs dat ik hem toch echt op had. Kost dat? Volgens mij 9,80 Euro als ik me niet vergis.

Ik vond dat er over het algemeen netjes werd gereden, maar soms zit het even niet mee. Zo was er een e36 compact die het nodig vond om in Aremberg mij rechts in te halen terwijl daar een gele vlag werd gezwaaid. Beetje jammer eigenlijk. Op een gegeven moment zat Marcel achter me in de Civic en vanaf de start liep het waardeloos. Zowel een oranje 300 ZX voor mij als de auto daarvoor wilden om wat voor reden dan ook niet aan de kant. Zodoende ontstond een kolonne met auto's wat ik geen prettig gevoel vind. Na Adenauer Forst heb ik het dan ook maar voor gezien gehouden en iedereen voorbij gelaten. Twee minuutjes rustig rijden en dan kun je weer vooruit. Lang leve de jaarkaart!

Ook nu was het weer erg warm en dus is het rijden van veel rondes best slopend op zo'n dag. Op naar Schwalbenschwanz om wat foto's te maken. Helaas was de slagboom dicht dus ben ik maar doorgereden naar Pflanzgarten 1. Bovenstaande strakke M3 en 911 stonden daar ook op de parkeerplaats. Naar een punt gelopen achter de vangrail vanwaar het mooi foto's maken is. Sta je daar helemaal alleen, maar toch is er blijkbaar weer iemand die je kent want iemand riep "Hey Paskal" tegen me. Sorry, maar ik heb geen idee wie het was. Arie van Ringpension.de was ook weer lekker bezig met zijn Clio. Verder heb ik wat Nederlanders op de foto gezet. Geen idee wie het allemaal zijn, maar mocht je jezelf hieronder zien en je wilt het originele formaat hebben dan stuur me maar een mail.


Arie en Dylan in de Clio


Joris & Friso


Ik ben niet de enige die ooit met een box op het dak rond ben gegaan op de Ring


Indrukwekkend snel spul


Hard rond rijdende Saxo


Even later ben ik bij de dip van Pflanzgarten gaan kijken. Helaas was ik daar getuige van een onfortuinlijke val van een motorrijder. Het blijft toch vervelend te zien als iemand onderuit schuift en de nodige meters over het asfalt glijdt en via de vangrail tot stilstand komt. Gelukkig leek het mee te vallen want hij kon op eigen krachten weer opstaan. Desalniettemin is hij per ambulance afgevoerd. Een baansluiting was uiteraard het gevolg. Op de parkeerplaats stond een aparte Ford Granada naast me. Hij zag er netjes uit, maar zo'n ding op de trekhaak is dan weer not done in mijn ogen.

Nu maar eens via Hohe Acht naar beneden gereden. Vorige keer had ik bijna een ree op mijn auto op de terugweg op de A61. Nu besloot er weer zo'n beest over te steken, maar dan op 10 meter voor mijn wagen. Gelukkig was het net na een bocht en reed ik slechts 50 km/u. Vol op de rem en blijkbaar schrok het beest want hij versnelde nog even halverwege de weg. Hij was op tijd weg voor mijn wagen, maar het blijft uitkijken daar in de omgeving. 's Nachts ben ik die beesten wel gewend, maar dat ik er nu in twee weekenden ook nog eens twee overdag voor mijn auto krijg is wel heel apart. Zou die groene 205 reeën aantrekken of zo?

Her en der kwamen wat donkere wolken binnendrijven dus ik besloot om nog maar wat rondes te doen zodra de baan weer open zou gaan. Eenmaal beneden bij Hannes werd ik aangesproken door een voor mij onbekend persoon. Het bleek Peugeot-liefhebber Bjorn Semmelink te zijn die ook voor het eerst bij de Ring was. Als ik iemand een plezier kan doen door hem/haar mee te nemen dan doe ik dat uiteraard. Zijn vriendin Rieneke wilde wel mee, dus zodoende twee rondes met haar gedaan. Het was voor haar de eerste keer op een circuit, maar ze had de grootste lol dus het waren twee plezierige rondes. Ook nu weer een dier voor de auto. Dit keer wilde een vogel de sterkte van mijn voorruit testen met 160 km/u. Gelukkig bedacht hij zich op het laatste moment en vloog er op een haar na langs. Onderstaande foto met de smile van Rieneke spreekt boekdelen denk ik. Asfalt ligt er om te gebruiken dus dat doe ik dan ook.....


Foto door
Marc Weichert


foto door
Peter Eykens


foto door
Peter Eykens


Foto door
Martin Stollenwerk

Aan het einde van de tweede ronde begon het al te druppelen, maar eenmaal beneden kwam het met bakken uit de lucht gevallen. Afscheid genomen van Bjorn & Rieneke om daarna bij Rainer nog wat te socializen met oa. Arie, Leny en Marco. Helaas heb ik Marco en Marcel geen rondes mee kunnen nemen, maar gelukkig is het seizoen nog lang dus dat komt zeker nog goed!

In de 24 rondes van het afgelopen weekende hebben de banden het zwaar te verduren gehad. Ondanks 1 graad negatief camber  is de buitenste wang op het linker voorwiel een aardig eind heen. Ook zijn er de nodige opgerulde delen op de het loopvlak van de band te zien. Volgende keer toch maar eens wat spelen met de bandenspanning want dit gaat wel erg rap weg op deze wijze. Meer negatief camber kan ook geen kwaad, maar helaas zijn er geen camberplates verkrijgbaar voor een 205. Toch maar eens gaan uitzoeken of er nog andere mogelijkheden zijn. Tevens vind ik de auto met de H&R-veren voor wel erg hoog staan en helt hij naar mijn zin nog te veel over. Tja, zo blijf je bezig met zo'n karretje....


Foto door
Marc Weichert

Aangezien het er niet echt naar uit zag dat het nog droog zou worden en het inmiddels al 17u was, heb ik het voor gezien gehouden. Op de camping mijn tent ingeladen en na betaling van een paar Euro weer op naar Nederland. Ipod vol open en na 1,5u was ik weer in het Helmondse. Ik kijk terug op een uitermate geslaagd weekend: lekker weer (eigenlijk iets te warm), gezellige mensen erbij, de 205 doet het lekker en de upgrades werken prima. Verbeterpunten blijf je altijd houden, maar als hij het blijft doen zoals nu vind ik het prima.