3 - 5 juli 2009
Vrijdag
Tot op
heden was het dit jaar uitsluitend gebleven bij dagbezoekjes aan de Ring, maar
nu was het eerste weekend toch daar. Vrijdagmiddag zou de baan ook open zijn dus
vrijdagmorgen redelijk bijtijds Ringwaarts gereden. Het leek me wat prettiger om
de tent rond 10u op te zetten in de plaats van rond het middaguur met een graad
of 30. Marco was er ook al dus even bijgekletst en toen de tent opgezet. De
lucht boven de camping was al vrij donker en op het moment dat ik de deur van de
auto open deed om de tent uit te pakken begon het in de verte te onweren.
Gelukkig bleef het droog en stond het tentje in no-time. Het was nog erg rustig
op de camping zoals op onderstaande foto te zien is.
Rond het
middaguur zagen zowel Marco als ik er al tegenop om met die hitte van een graad
of 30 onze rondes te gaan doen. Zowel auto als bestuurder hebben het in die
omstandigheden erg zwaar.
Helaas bleek het onweer in de verte een voorbode
van het weer op de Ring. Eenmaal bij de Ring was het erg nat. Regen is niet mijn
ding dus gezellig op het terras gezeten met o.a. Alexander, Peter, Bart, Marco
en Arie. Zelfs de van gips voorziene Michiel kwam nog even voorbij omdat hij
zijn motor op moest halen. Al met al hebben we ons toch wel vermaakt en erg
leuke ervaringen uitgewisseld. Dat je fun kunt hebben met iedere wagen blijkt
wel uit de uitspraak van Arie. Hij heeft net zoveel lol met zijn Clio F1 als met
zijn GT3! Onderstaande foto's spreken qua weerbeeld voor zich. De warmte was
tijdens de regenbui ook compleet verdwenen. Gelukkig was alles van korte duur en
konden we om 16.30u toch een droge baan op.
De 205 had in de afgelopen twee weken de nodige
upgrades ondergaan: nieuw Bilstein onderstel met H&R-veren, 309-draagarmen en
aandrijfassen, stuurkogels, stabistangen, remdrukverdelers en een
sperdifferentieel. Al met al reden om rustig te beginnen. De verstralers in de
voorbumper zijn inmiddels ook vervangen door roostertjes dus dat is weer een
verschil met de groene 205 van Denis. De 205 liep lekker en direct was te merken
dat het onderstel een wereld van verschil is ten opzichte van het lekke
Koni-geel-spul wat eronder zat. Het sper was wennen. Opschakelen in een
bocht zorgt voor een onverwachte ruk aan het stuur en dat was ik natuurlijk
niet gewend. Na drie lekkere rondes zonder veel verkeer leek het me niet
onverstandig om de bandenspanning eens te controleren. Helaas was daar ook de
eerste baansluiting. Zodoende ontstond er een rijtje Nederlandse Ringmobielen
voor het poortje in Breidscheid. Op onderstaande foto is overigens ook goed het
verschil te zien tussen een 205-achteras onder de wagen van Denis en een bredere
309-achteras onder mijn Peugeot.
De laatste paar
keer hadden Marco en ik al een aantal pogingen ondernomen om samen in zijn golf
wat rondes te doen. Om de één of andere reden mocht het iedere keer niet zo
zijn: baansluiting, regen, afbrekende versnelingsbakmechanisme etc. Nu moest het
er toch eens van komen en het is warempel gelukt. Onvoorstelbaar hoeveel grip de
Golf heeft en met wat voor een snelheden de bochten ingestuurd kunnen worden.
Ook de rechte-lijn-snelheid is natuurlijk indrukwekkend, maar met name de grip
in de bochten maakte op mij erg veel indruk. De sequentiële bak is natuurlijk
ook een genot. In de tijd dat ik één keer op heb geschakeld heeft Marco al een
keer opgeschakeld, teruggeschakeld en weer opgeschakeld.... Ondanks dat ik al
eerder mee was geweest blijft het erg indrukwekkend. Praten is zo goed als
onmogelijk door het kabaal in de wagen, maar dat doet niets af aan het plezier
wat we hadden. Het is wat lastig te zien, maar ik zat er op onderstaande foto
toch echt naast...
foto door
Peter Eykens
Na 2,5 ronde was
er weer een korte baansluiting. Friso en Joris kwamen ook nog even kijken met
hun witte e30. Friso helaas zonder wagen aangezien die her en der wat onderhoud
nodig heeft. Het was inmiddels iets voor zevenen dus we waren
bang dat de baan niet meer open zou gaan, maar om 18.55u ging hij toch nog open.
Snel in de wagen gesprongen en nog 1,5 ronde gereden. Dit keer met Yorick in
zijn "lichtelijk" aangepaste e36 328i achter me aan. Door het gebrek aan verkeer
konden we mooi bij elkaar blijven. Zo zou het eigenlijk altijd moeten zijn! Na
sluitingstijd ben ik met Marcel bij Pinokkio gaan eten. Blijkbaar had ik honger
want voor de eerste keer had ik de hele pizza op. Eenmaal daar op het terras
kwam het water echt met bakken uit de lucht. Gelukkig bleek het op de camping
nauwelijks geregend te hebben. 's Avonds nog met een groep Duitsers wat biertjes
gedronken tot een uur of 2 om daarna lekker in de frisse lucht in het tentje te gaan liggen. Da's
even wat anders als het benauwde Nederland van de laatste dagen met een graad of
25 op de slaapkamer.
Zaterdag
Ik kom inmiddels
al weer een aardige tijd op
camping Viktoria Station dus hoor een beetje
bij de inboedel. Toen Marco op vrijdag vroeg of ik wat mee wilde helpen met wat
reparatie-werkzaamheden was het voor mij dan ook niet meer dan logisch om daar
bevestigend op te antwoorden. Na een heerlijk ontbijt hebben we een aantal
terrasvlonderplanken die in redelijk verre staat van ontbinding waren
vervangen. Plank eruit, stuk afzagen, nieuwe plank erin etc.... Mooi werk om met
twee man te doen waarbij we uiteraard de nodige lol hebben gehad.
Goed werk heeft
tijd nodig en zodoende was het al snel 13u. Viktoria zorgde voor een heerlijke
salade waarna we met een gevulde buik Ringwaarts konden. Het weer was ons
vandaag gelukkig goed gezind. Zonnetje op de bol en geen regen te bekennen. De
eerste drie rondes van de dag verliepen dan ook prima behalve dat het bloedheet
was in de wagen. Bij mooi weer rij ik altijd met het raam open maar dan wel met
een zonnebril op. Ik heb één keer een vlieg in mijn oog gehad bij het aanremmen
van Schwedenkreuz met ca 200 km/uur dus een bril is voor mij een must zodra het
raam open is. De banden begonnen met deze hitte ook aardig te smeren na drie
rondes dus een sessie van drie was leuk om te doen. Ik heb ook nog 1,5 ronde
achter Denis gereden die de snelheid er inmiddels ook aardig in heeft zitten met
zijn 205 16V. Erg leuk om met twee van die Nederlandse groene bakkies achter
elkaar over de baan te gaan!
De warmte eist wel
zijn tol op bepaalde momenten. Zo stond er een gifgroene M3 bij start-finish
waar de vlammen uit de remmen sloegen. De dag erna was het de beurt aan
een Z3 coupe die aan de voorzijde in rook opging.
foto door
Chris Hellegers
In de rondes
daarop Yorick, Richard en Martijn meegenomen als passagier. Altijd even wennen
want in zo'n licht karretje merk je wel dat er een kilo of 70 naast zit. Net
voorbij Bergwerk zat Marco achter me... hij had de grootste lol toen ik
onderstaande Ferrari Modena voorbij stak met mijn oude Peugeootje.
"Momentjes" heb je
zo nu en dan ook wel eens. Gelukkig niet al te vaak, maar vandaag had ik er
eentje in de categorie serieus. Bij Pflanzgarten 1 naderde ik samen met Martijn
een zwarte Merecedes station met twee mensen met helm op erin. Hij knipperde
naar rechts zodat ik er links voorbij kon. In de daarop volgende bocht naar
links stuurde hij echter zo sterk in dat er eigenlijk te weinig ruimte voor mij
over bleef. Aangezien hij geknipperd had, zat ik er echter al langs. Met een
tempo van zo'n 100 km/uur gingen we deur aan deur de hoek om. Ik denk dat
Martijn de Mercedes had kunnen raken als hij zijn hand uit het raam had
gestoken. Gelukkig liep het goed af, maar echt fijn was anders.
Bij het vorige
Ringbezoek was ik al eens bij
Aviano in Adenau
wezen eten en dat was eigenlijk wel goed bevallen. Pinokkio is leuk, maar het is
binnen niet om uit te houden in de zomer en het buitenterras is erg klein.
Zodoende met Marcel en zijn kameraden, Denis en Martijn weer bij Aviano wezen
eten. Gertjan zat er ook al met zijn vriendin en een paar minuten later zat het
halve terras vol met Nederlandse Ringers waaronder Yorick, Richard, Arie, Leny
en Fransisco. Zowel binnen als buiten kun je ruim zitten en da's een heel groot
verschil ten opzichte van Pinokkio. Aviano zit aan de rechterzijde van de weg
aan het einde van Adenau als je richting de A61 rijdt; net voor de laatste
supermarkt. Pizza had ik al gehad dus een schnitzel ging er wel in. Het smaakte
prima en het personeel is uitermate aardig dus wat mij betreft is dit echte een
aanrader.
Yorick, dank voor de foto, zo sta
ik er zelf ook nog eens op......
Lang leve Viktoria
Station, want waar kun je nu bellen of ze even een koude krat bier en wat
douche-muntjes buiten willen zetten? Daar kan het in ieder geval wel. Paar
biertjes gedaan om daarna rond 1.00u een tukkie te gaan doen.
Zondag:
Zoals bekend ben
ik regelmatig op de Ring te vinden en ondanks mijn 35 jaar lijkt Alzheimer soms
toch de kop op te steken.... Ik vergat iedere keer wel iets om mee te nemen naar
de camping dus heb ik maar een kampeerlijstje gemaakt. Geen overbodige luxe want
dan vergeet je geen handdoek, tandenborstel of telefoon zoals bepaalde
campinggenoten overkwam afgelopen weekend. Ontbijt om 8.30u, maar nog geen
Mesman (Denis & Martijn) te bekennen. Even later kwamen ze dan toch aan waarbij
Denis vanaf heden mijnheer boterloos genoemd mag worden. Geen boter op zo'n
droog Duits broodje kon toch echt niet in de ogen van Marco. Gezellig ontbeten
en daarna op naar de Ring om in de "pitsstraat" nog wat laatste checks te doen
aan de auto's. Olie verbruikt de 205 blijkbaar niet want dat was nog prima op
nivo. Het bennzine-verbruik op de Ring ligt overigens op 1:7,0 dus da's erg
schappelijk. Een plastic beschermplaats was echter losgelaten dus met een tiewrap weer
vastgezet. De uitlaat was inmiddels aardig schoongeblazen gezien de witte
binnenzijde. Marco was ook nog even bezig met wat checks, maar alles was in orde
dus konden we beginnen aan onze eerste rondes van de dag.
De eerste ronde
met Marco achter me aangereden. Bij Hatzenbach stond al direct een witte Nederlandse 205
in de bandenstapel links, maar voordat je dat gezien hebt ben je er al zo ver
voorbij dat stoppen niet meer mogelijk was. De pret bleef beperkt tot 2,5 ronde
omdat de baan toen even dicht ging. Gelukkig waren de sluitingen dit
weekend van korte duur waardoor er toch veel rijtijd over bleef. Het ritme van
rijden in de 205 begon er steeds meer in te komen. Vorige keer had ik last van
onbalans in het remmen waarbij hij soms bij het aanremmen aan de achterzijde een
stap opzij zette. De nieuwe remdrukverdelers lijken te helpen want ik heb het
dit weekend niet meer geconstateerd. Desondanks durfde ik het nog niet aan om
echt laat te remmen. Het vertrouwen daarvoor moet nog langzaam groeien. Aan het
sper was ik inmiddels wel gewend. In bepaalde bochten zoals bv Aremberg kun je
veel eerder op het gas waarbij je hem echt door de bocht heen trekt. Dat
verschil was duidelijk te merken met de qua set-up ongeveer gelijke 205 van
Denis die zonder sper rijdt. Ik ben normaal niet van de petjes, maar als je de
hele dag met een helm op je hoofd zit, kan een petje daarna geen kwaad omdat je
kapsel er dan echt niet uitziet. Christoph van de camping geloofde niet
dat ik met de Viktora-Station-pet rond heb gelopen. In mijn ogen een mooi petje
wat ook nog eens fijn zit dus die gaat standaard mee in de Ringbagage. Zie
hieronder het bewijs dat ik hem toch echt op had. Kost dat? Volgens mij 9,80
Euro als ik me niet vergis.
Ik vond dat er
over het algemeen netjes werd gereden, maar soms zit het even niet mee. Zo was
er een e36 compact die het nodig vond om in Aremberg mij rechts in te halen
terwijl daar een gele vlag werd gezwaaid. Beetje jammer eigenlijk. Op een
gegeven moment zat Marcel achter me in de Civic en vanaf de start liep het
waardeloos. Zowel een oranje 300 ZX voor mij als de auto daarvoor wilden om
wat voor reden dan ook niet aan de kant. Zodoende ontstond een kolonne met
auto's wat ik geen prettig gevoel vind. Na Adenauer Forst heb ik het dan ook
maar voor gezien gehouden en iedereen voorbij gelaten. Twee minuutjes rustig
rijden en dan kun je weer vooruit. Lang leve de jaarkaart!
Ook nu was het
weer erg warm en dus is het rijden van veel rondes best slopend op zo'n dag. Op
naar Schwalbenschwanz om wat foto's te maken. Helaas was de slagboom dicht dus
ben ik maar doorgereden naar Pflanzgarten 1. Bovenstaande strakke M3 en 911
stonden daar ook op de parkeerplaats. Naar een punt gelopen achter de
vangrail vanwaar het mooi foto's maken is. Sta je daar helemaal alleen, maar
toch is er blijkbaar weer iemand die je kent want iemand riep "Hey Paskal" tegen
me. Sorry, maar ik heb geen idee wie het was. Arie van
Ringpension.de was ook weer lekker bezig met
zijn Clio. Verder heb ik wat Nederlanders op de foto gezet. Geen idee wie het
allemaal zijn, maar mocht je jezelf hieronder zien en je wilt het originele
formaat hebben dan stuur me maar een mail.
Arie en Dylan in de Clio
Joris & Friso
Ik ben niet de enige die ooit met een box op het dak rond ben gegaan op de Ring
Indrukwekkend snel spul
Hard rond rijdende Saxo
Even later ben ik bij de dip van Pflanzgarten gaan kijken. Helaas was ik daar
getuige van een onfortuinlijke val van een motorrijder. Het blijft toch
vervelend te zien als iemand onderuit schuift en de nodige meters over het
asfalt glijdt en via de vangrail tot stilstand komt. Gelukkig leek het mee te
vallen want hij kon op eigen krachten weer opstaan. Desalniettemin is hij per
ambulance afgevoerd. Een baansluiting was uiteraard het gevolg. Op de
parkeerplaats stond een aparte Ford Granada naast me. Hij zag er netjes uit,
maar zo'n ding op de trekhaak is dan weer not done in mijn ogen.
Nu maar eens via Hohe Acht naar beneden gereden. Vorige keer had
ik bijna een ree op mijn auto op de terugweg op de A61. Nu besloot er weer zo'n
beest over te steken, maar dan op 10 meter voor mijn wagen. Gelukkig was het net
na een bocht en reed ik slechts 50 km/u. Vol op de rem en blijkbaar schrok het
beest want hij versnelde nog even halverwege de weg. Hij was op tijd weg voor
mijn wagen, maar het blijft uitkijken daar in de omgeving. 's Nachts ben ik die
beesten wel gewend, maar dat ik er nu in twee weekenden ook nog eens twee
overdag voor mijn auto krijg is wel heel apart. Zou die groene 205 reeën
aantrekken of zo?
Her en der kwamen wat donkere wolken binnendrijven dus ik
besloot om nog maar wat rondes te doen zodra de baan weer open zou gaan. Eenmaal
beneden bij Hannes werd ik aangesproken door een voor mij onbekend persoon. Het
bleek Peugeot-liefhebber Bjorn Semmelink te zijn die ook voor het eerst bij de
Ring was. Als ik iemand een plezier kan doen door hem/haar mee te nemen dan doe
ik dat uiteraard. Zijn vriendin Rieneke wilde wel mee, dus zodoende twee rondes
met haar gedaan. Het was voor haar de eerste keer op een circuit, maar ze had de
grootste lol dus het waren twee plezierige rondes. Ook nu weer een dier voor de
auto. Dit keer wilde een vogel de sterkte van mijn voorruit testen met 160 km/u.
Gelukkig bedacht hij zich op het laatste moment en vloog er op een haar na
langs. Onderstaande foto met de smile van Rieneke spreekt boekdelen denk ik.
Asfalt ligt er om te gebruiken dus dat doe ik dan ook.....
Foto door
Marc Weichert
foto door
Peter Eykens
foto door
Peter Eykens
Foto door
Martin Stollenwerk
Aan het einde van
de tweede ronde begon het al te druppelen, maar eenmaal beneden kwam het met
bakken uit de lucht gevallen. Afscheid genomen van Bjorn & Rieneke om daarna bij
Rainer nog wat te socializen met oa. Arie, Leny en Marco. Helaas heb ik Marco en
Marcel geen rondes mee kunnen nemen, maar gelukkig is het seizoen nog lang dus
dat komt zeker nog goed!
In de 24 rondes
van het afgelopen weekende hebben de banden het zwaar te verduren gehad. Ondanks
1 graad negatief camber is de buitenste wang op het linker voorwiel een
aardig eind heen. Ook zijn er de nodige opgerulde delen op de het loopvlak van
de band te zien. Volgende keer toch maar eens wat spelen met de bandenspanning
want dit gaat wel erg rap weg op deze wijze. Meer negatief camber kan ook geen
kwaad, maar helaas zijn er geen camberplates verkrijgbaar voor een 205. Toch
maar eens gaan uitzoeken of er nog andere mogelijkheden zijn. Tevens vind ik de
auto met de H&R-veren voor wel erg hoog staan en helt hij naar mijn zin nog te
veel over. Tja, zo blijf je bezig met zo'n karretje....
Foto door
Marc Weichert
Aangezien het er
niet echt naar uit zag dat het nog droog zou worden en het inmiddels al 17u was,
heb ik het voor gezien gehouden. Op de camping mijn tent ingeladen en na
betaling van een paar Euro weer op naar Nederland. Ipod vol open en na 1,5u was
ik weer in het Helmondse. Ik kijk terug op een uitermate geslaagd weekend:
lekker weer (eigenlijk iets te warm), gezellige mensen erbij, de 205 doet het
lekker en de upgrades werken prima. Verbeterpunten blijf je altijd houden, maar
als hij het blijft doen zoals nu vind ik het prima.
|