24 - 26 juli 2009


Vrijdag

 

Het vorige weekend smaakte naar meer dus had ik al snel weer een weekendbezoek gepland. De Ring zou op vrijdag vanaf 14.15u open zijn, maar op het laatste moment besloot de Ring GMBH dit te veranderen in 15.30u. Duidelijk mindere acties, maar dat gaf Marco en ondergetekende weer wat meer tijd om wat terrasplanken op de camping te vervangen. De heenweg was een ramp met enorme stortbuien. ca. 100 meter voor mij klapte een BMW 3-serie tegen de linker betonnen barrier omdat hij ging drijven op het water wat aan de binnenkant van de bocht stond. Met een 180-graden-spin stuiterde hij er een aantal keer tegenaan. Gelukkig kon al het andere verkeer er redelijk makkelijk omheen. Hij kwam ook met een noodvaart voorbij zetten dus het is ook wel deels zijn eigen schuld. Feit blijft wel dat de afwatering op de A61 nogal wat te wensen overlaat.

Eenmaal op de camping een bak koffie gedaan en toen aan het werk met de verrotte terrasplanken. Dat verliep voorspoedig doordat Marco zijn cirkelzaag mee had genomen en dat werkt een stuk prettiger dan een handzaag uit het jaar 0. Rond het middaguur verwende Viktoria ons weer met een heerlijke maaltijd. De openingstijd kwam echter rap dichterbij dus snel alles afgerond en op naar de Ring. Rond 16.00u ging hij pas open. In tegenstelling tot het weer in Nederland was het bij de Ring korte-broeken-weer. Het was rustig op de baan dus heb ik maar direct zes rondes na elkaar gereden. Ondanks dat mijn 205-je relatief weinig verbruikt op de Ring moet er toch soms wat benzine in. Bij terugkomst in Breidscheid wat staan praten met mensen die ook op de camping zaten. Helaas had Marco last van een klein mankementje aan de Golf waardoor hij niet meer kon rijden. Zodoende heb ik Mirjam meegenomen, maar helaas was het maar van korte duur. Eenmaal boven was de baan gesloten. Omdat het al 18.30u was, hebben we het voor gezien gehouden.

Op de camping hebben we lekker buiten kunnen eten. Ondertussen was Marco zijn Golf aan het repareren. Na het eten in de groene tent nog wat biertjes gedronken om vervolgens rond twaalf uur maar eens in de slaapzak te kruipen. Al met al een prima begin van dit weekend.

Zaterdag

De tijd dat ik om 8.00u als eerste bij de poort stond ligt al enige tijd achter me. Mijn voorkeur gaat toch uit naar rustig douchen, een relaxed ontbijt en dan eens op het dooie gemak naar de Ring. Dan ben je er wel pas om 10.00u, maar die paar uurtjes doen het ook niet op een compleet weekend. De baan was open dus ben ik direct doorgegaan. In Hatzenbach stond een auto in de vangrail, maar ernstiger was het met de motorrijder gesteld die aan de buitenkant op de kerbstones lag in Adenauer Forst. De Nederlander lag compleet stil op zijn rug wat altijd een minder beeld is om te zien. Een baansluiting was 100% zekers dus ben ik er bij Breidscheid maar afgereden.

Gelukkig ben je daar nooit allen dus de tijd doorgekomen met wat bijkletsen met diverse mensen. Namen noemen heeft weinig zin, want het waren er wat te veel... Arie kwam aanrijden met een Nederlandse kennis van hem in een Lamborghini Murciélago Roadster. Aardige man die ons vroeg om een schroevendraaier. Wij keken wat verbaasd want wat moet je nu met een schroevendraaier bij een Lambo? De winddeflector boven de voorruit bestaat echter uit twee stripjes die je zelf handmatig aan elkaar moet klikken en vervolgens met een schroevendraaier vast moet draaien. Dat je zoiets bij een Lotus Elise moet doen is bekend, maar bij een Lambo van 450.000 Euro verwacht je dat niet echt. Hij was echter erg blij met onze schroevendraaier.

Toen de baan eenmaal open was gebeurde het onvoorstelbare. Ik heb 7 rondes achter elkaar kunnen rijden zonder één baansluiting. Voor een weekenddag is dat tegenwoordig wel heel uniek. Het was echter weer erg warm dus na 7 rondes had ik echt wat vocht nodig. In één van de rondes startte ik achter Arie in zijn Cayenne Turbo en zijn kennis in de Lambo. Erg leuk om een halve ronde achter zo'n 640 pk leverend monster te hangen. Bij Breidscheid verlieten ze helaas de baan.

Na een korte pauze weer een serie van drie rondes gedaan. De 205 hield zich voorbeeldig. Het schutbord vervormd weliswaar halverwege de Karussell maar bij het uitkomen klikt het vanzelf weer terug dus dat kan verder geen kwaad. Na verloop van tijd gaan de banden wel wat smeren, maar da's niet vreemd met straatbandjes en warm weer. Aangezien Jef & Ilona en een aantal andere mafkezen ook weer eens op de camping aanwezig waren, heb ik daarna de Ringtaxi uitgehangen. Geen idee wie er allemaal mee hebben gereden (o.a Ilona), maar het was uitermate vermakelijk. Voordeel van mijn auto t.o.v. die van Marco is dat je mijn autootje nog met elkaar kunt praten. Bij Marco is dat met goed fatsoen niet mogelijk. Inmiddels was het een uur of twee dus tijd voor wat eten.

GT3's worden gemeengoed op de Ring tegenwoordig. Opvallen doe je er niet meer mee in ieder geval. Dat er bijvoorbeeld minder 205-jes dan GT3's rijden is wel helder.

Vorige keer had ik al met Marcel afgesproken om wat rondes samen te doen. Toen was het er niet van gekomen, dus moest het dit keer maar gebeuren. Marcel vier rondes meegenomen en ook die rondes verliepen zonder noemenswaardige incidenten op de baan. Marco's uitlaat had het helaas begeven dus heb ik hem ook maar eens een ronde of drie meegenomen. In één van deze rondes ging ik Peugeot GTi-club-lid Dick ook nog voorbij. Ik had hem hier helemaal niet verwacht dus dat was een verrassing. 's Avonds bleek dat hij ook nog eens op dezelfde camping stond. Met Marco had ik de mee-rijd-afspraak al maanden staan dus die ben ik nu eindelijk nagekomen. Vervolgens maar eens bij Marcel ingestapt. Wat een openbaring is zo'n toerenmotortje met een fatsoenlijk onderstel en semislicks dan weer. Het gaat een stuk harder dan mijn 205 en met name de balans in de wagen is veel beter voor elkaar dan in mijn staartlistig apparaatje. Marcel, thanx voor de rondes!

Rond 18.30u gingen er de ambulance en de 5-serie-ambulance de baan open, maar toch bleef hij open. Ik wilde nog een laatste rondje doen dus dat ging mooi. In Schwalbenschwanz was de baan echter volledig geblokkeerd door marshalls, ambulances etc. Via het gras konden we er wel langs. Verbazingwekkend dat de baan toch open bleef. Net na de start was het echter nat dus heb ik rustig mijn ronde afgemaakt om daarna met 14 personen Aviano te bezoeken voor wat eten.

Een groot deel van de ringers op de camping ging naar de feesttent in Kreuzberg. Het ontbijt op zondag stond daarom ook op 10.00u. Gevolg daarvan zou zijn dat ik pas heel laat op de Ring zou zijn dus ik had me voorgenomen om eerst wat rondes te gaan rijden vanaf 8.00u en daarna aan te schuiven bij het ontbijt. Geen feesttent inclusief veel bier voor mij, maar een warme slaapzak net iets na 12 uur.


Zondag

En dan word je om 7.00u wakker..... Wolken tegen de heuvels bij de camping dus het zag er niet al te best uit. Veelal is het 600 meter hoger bij start-finish slechter dan op de camping en aangezien ik nog wel wat rust kon gebruiken ben ik de tent weer ingekropen. Het veld was overigens dit weekend aardig gevuld met Ringers.

Een uurtje later opgestaan en ontbeten met Yorick en zijn kameraden. Het weer werd rap beter dus wederom in de korte broek Ringwaarts gegaan om daar te horen dat het om 8.00u gewoon prachtig weer was. Zo zie je maar dat je er helemaal niks van kunt zeggen. Volgende keer maar weer eens eigenwijs zijn en in het geval van wolken toch gewoon Ringwaarts rijden.

In de eerste ronde ging in Pflanzgarten net voor mij een motor onderuit en schoof de grindbak in. Helaas was ik te laat om te stoppen omdat ik pas halverwege de bocht de motor zag schuiven. Bij start-finish gemeld, maar daar was de melding inmiddels al doorgekomen. Eenmaal weer bij dezelfde bocht zag ik dat het helaas niet bij één gevallen motorrijder was gebleven. De baan was daarna uiteraard gesloten. Mooi tijd om weer eens boven over de parkeerplaats te lopen. Een strakke F430 Scuderia en een mooi gepoetste 964 RS waren er o.a. te vinden.

Maar wat te denken van onderstaande gekooide Porsche 964 RS met kinderzitje? Da's toch ook iets wat je niet al te veel ziet. De Sint Bernard van één van de ordners op de parkeerplaats heeft een vriendje gekregen in de vorm van een vier maanden oude Berner Sennen. Yorick had geluk want hij stond vooraan bij de slagboom op het rechte stuk.

Men is nog wel eens kritisch ten aanzien van het al dan niet toelaten van auto's op de Ring. Zo is Marco er al een paar keer afgehaald omdat er dingen niet in orde zouden zijn. Helaas wordt er soms met twee maten gemeten en da's soms wel jammer. Wat te denken van de achtervleugel van deze 911? In mijn ogen echt te zot voor woorden dat je daar dan wel mee de Ring op mag.

Ik had weinig zin om in de rij te gaan staan voor het oprijden van de baan dus beb ik maar bij de brug gaan kijken net voorbij de start. Qua fotolokatie is hij niet super, maar als je van geluid hoort dan is dat the place to be. Je kunt aan de vangrail komen en de vol weg accelererende auto's geven heerlijk geluiden. Opvallendste was de Porsche 928 met zijn dikke V8 en uiteraar de F430 Scuderia. Wat een hels kabaal komt er uit die wagens. No way dat dat onder de 95 dB blijft. Onderstaande Civic gaat trouwens ook extreem snel rond. De E30 daaronder viel Marco en mij in één van onze gezamenlijke rondes in negatieve zin op. Hij had zijn zonnescherm achter omhoog. Erg vervelend want daardoor kun je niet door de achterruit kijken. Sommigen doen net alsof ze Schumacher zijn door te slingeren om de banden op te warmen... zo ook de Focus RS op de onderste foto.

Na een half uurtje genoten te hebben van het zonnetje en de auto-geluiden toch zelf maar weer eens achter het stuur gekropen. In één van die rondes ging een Mini in Wehrseifen met een 180-graden-spin de vangrail in. Gelukkig ging het niet al te hard en raakte hij de vangrail nauwelijks. Bij het opkomen van het rechte stuk zag ik de R8 van nurburging.nl-ers Buijs aan de kant staan. De passagier moest even zijn maaginhoud ledigen want het kwam allemaal wel erg rap naar boven.


foto door nordschleife-24.de

Helaas was er na een paar rondes weer een baansluiting. Breidscheid is dan de vaste plek om naartoe te gaan voor mij. Helaas was ik één van de laatsten die de baan op ging voordat de baan gesloten werd. Het gevolg daarvan is dus dat je achteraan in de rij aan mag sluiten om de baan te verlaten. En die rij was lang, erg lang. Eenmaal bij Breidscheid heb je dan ook pech want ook daar stond men al weer driedik opgesteld voor een volgende ronde. Dan maar naar de Lidl en terugwandelen voor wat ijs, drinken en kletsen.

Op de achtergrond van bovenstaande foto staat een Nederlandse grijze Volvo 240. Zo stond er ook een witte waarvan we de bestuurder waarschuwden dat zijn uitlaat in het midden wel heel laag hing. Volgens hem geen probleem want dat ging met rally-rijden ook goed. Persoonlijk vind ik dat niet echt een fijne instelling, maar ok. Beetje jammer is het dan om te horen dat hij later op de dag 1,5 meter uitlaat is verloren die midden op de baan terecht is gekomen. Hopelijk is er niemand overheen gereden. Vervolgens Marco weer meegenomen waarbij Dick voor ons reed met zijn E30. De wiebelende einddemper viel ons bij Bergwerk al op, maar omdat de 205 koud was, ben ik rustig Kesselchen opgereden. Bij Brünnchen was het helaas over met de einddemper en hing hij op de grond. Gelukkig zagen we hem even later weer verder rijden onder begeleiding van de marshalls. Het lampje van de benzine begon te branden dus was het tijd voor wat benzine. Helaas was de meer dan 95-octaan in Breidscheid op, dus moesten we naar de ED bij de start. Even later was er weer een sluiting.

Rond 17.45u ging de baan weer open. Het was heerlijk rustig en het 205-je liep prima. Als afsluiting van het weekend heb ik vier heerlijke rondes gedaan. Ik vond het toen wel best geweest met een totaal van 40 rondes in dit weekend. De buitenzijdes van de voorbanden vertonen toch de nodige slijtage dus voor het volgende bezoek moet ik die maar eens omwisselen. Op de camping de tent ingepakt en vervolgens in kolonne met Denis richting het Nederlandse gereden. Al met al wederom een topweekend met heerlijk weer, leuke mensen en zonder technische mankementen. Op naar het volgende weekend ergens in augustus!