24 - 26 juli 2009
Vrijdag
Het
vorige weekend smaakte naar meer dus had ik al snel weer een weekendbezoek
gepland. De Ring zou op vrijdag vanaf 14.15u open zijn, maar op het laatste
moment besloot de Ring GMBH dit te veranderen in 15.30u. Duidelijk mindere
acties, maar dat gaf Marco en ondergetekende weer wat meer tijd om wat
terrasplanken op de camping te vervangen. De heenweg was een ramp met enorme
stortbuien. ca. 100 meter voor mij klapte een BMW 3-serie tegen de linker
betonnen barrier omdat hij ging drijven op het water wat aan de binnenkant van
de bocht stond. Met een 180-graden-spin stuiterde hij er een aantal keer
tegenaan. Gelukkig kon al het andere verkeer er redelijk makkelijk omheen. Hij
kwam ook met een noodvaart voorbij zetten dus het is ook wel deels zijn eigen
schuld. Feit blijft wel dat de afwatering op de A61 nogal wat te wensen
overlaat.
Eenmaal
op de camping een bak koffie gedaan en toen aan het werk met de verrotte
terrasplanken. Dat verliep voorspoedig doordat Marco zijn cirkelzaag mee had
genomen en dat werkt een stuk prettiger dan een handzaag uit het jaar 0. Rond
het middaguur verwende Viktoria ons weer met een heerlijke maaltijd. De
openingstijd kwam echter rap dichterbij dus snel alles afgerond en op naar de
Ring. Rond 16.00u ging hij pas open. In tegenstelling tot het weer in Nederland
was het bij de Ring korte-broeken-weer. Het was rustig op de baan dus heb ik
maar direct zes rondes na elkaar gereden. Ondanks dat mijn 205-je relatief
weinig verbruikt op de Ring moet er toch soms wat benzine in. Bij terugkomst in
Breidscheid wat staan praten met mensen die ook op de camping zaten. Helaas had
Marco last van een klein mankementje aan de Golf waardoor hij niet meer kon
rijden. Zodoende heb ik Mirjam meegenomen, maar helaas was het maar van korte
duur. Eenmaal boven was de baan gesloten. Omdat het al 18.30u was, hebben we het
voor gezien gehouden.
Op de
camping hebben we lekker buiten kunnen eten. Ondertussen was Marco zijn Golf aan
het repareren. Na het eten in de groene tent nog wat biertjes gedronken om
vervolgens rond twaalf uur maar eens in de slaapzak te kruipen. Al met al een
prima begin van dit weekend.
Zaterdag
De tijd dat ik om
8.00u als eerste bij de poort stond ligt al enige tijd achter me. Mijn voorkeur
gaat toch uit naar rustig douchen, een relaxed ontbijt en dan eens op het dooie
gemak naar de Ring. Dan ben je er wel pas om 10.00u, maar die paar uurtjes doen
het ook niet op een compleet weekend. De baan was open dus ben ik direct
doorgegaan. In Hatzenbach stond een auto in de vangrail, maar ernstiger was het
met de motorrijder gesteld die aan de buitenkant op de kerbstones lag in
Adenauer Forst. De Nederlander lag compleet stil op zijn rug wat altijd een
minder beeld is om te zien. Een baansluiting was 100% zekers dus ben ik er bij
Breidscheid maar afgereden.
Gelukkig ben je
daar nooit allen dus de tijd doorgekomen met wat bijkletsen met diverse mensen.
Namen noemen heeft weinig zin, want het waren er wat te veel... Arie kwam
aanrijden met een Nederlandse kennis van hem in een Lamborghini Murciélago
Roadster. Aardige man die ons vroeg om een schroevendraaier. Wij keken wat
verbaasd want wat moet je nu met een schroevendraaier bij een Lambo? De
winddeflector boven de voorruit bestaat echter uit twee stripjes die je zelf
handmatig aan elkaar moet klikken en vervolgens met een schroevendraaier vast
moet draaien. Dat je zoiets bij een Lotus Elise moet doen is bekend, maar bij
een Lambo van 450.000 Euro verwacht je dat niet echt. Hij was echter erg blij
met onze schroevendraaier.
Toen de baan
eenmaal open was gebeurde het onvoorstelbare. Ik heb 7 rondes achter elkaar
kunnen rijden zonder één baansluiting. Voor een weekenddag is dat tegenwoordig
wel heel uniek. Het was echter weer erg warm dus na 7 rondes had ik echt wat
vocht nodig. In één van de rondes startte ik achter Arie in zijn Cayenne Turbo
en zijn kennis in de Lambo. Erg leuk om een halve ronde achter zo'n 640 pk
leverend monster te hangen. Bij Breidscheid verlieten ze helaas de baan.
Na een korte pauze
weer een serie van drie rondes gedaan. De 205 hield zich voorbeeldig. Het
schutbord vervormd weliswaar halverwege de Karussell maar bij het uitkomen klikt
het vanzelf weer terug dus dat kan verder geen kwaad. Na verloop van tijd gaan
de banden wel wat smeren, maar da's niet vreemd met straatbandjes en warm weer.
Aangezien Jef & Ilona en een aantal andere mafkezen ook weer eens op de camping
aanwezig waren, heb ik daarna de Ringtaxi uitgehangen. Geen idee wie er allemaal
mee hebben gereden (o.a Ilona), maar het was uitermate vermakelijk. Voordeel van
mijn auto t.o.v. die van Marco is dat je mijn autootje nog met elkaar kunt
praten. Bij Marco is dat met goed fatsoen niet mogelijk. Inmiddels was het een
uur of twee dus tijd voor wat eten.
GT3's worden
gemeengoed op de Ring tegenwoordig. Opvallen doe je er niet meer mee in ieder
geval. Dat er bijvoorbeeld minder 205-jes dan GT3's rijden is wel helder.
Vorige keer had ik
al met Marcel afgesproken om wat rondes samen te doen. Toen was het er niet van
gekomen, dus moest het dit keer maar gebeuren. Marcel vier rondes meegenomen en
ook die rondes verliepen zonder noemenswaardige incidenten op de baan. Marco's
uitlaat had het helaas begeven dus heb ik hem ook maar eens een ronde of drie
meegenomen. In één van deze rondes ging ik Peugeot GTi-club-lid Dick ook nog
voorbij. Ik had hem hier helemaal niet verwacht dus dat was een verrassing. 's
Avonds bleek dat hij ook nog eens op dezelfde camping stond. Met Marco had ik de
mee-rijd-afspraak al maanden staan dus die ben ik nu eindelijk nagekomen.
Vervolgens maar eens bij Marcel ingestapt. Wat een openbaring is zo'n
toerenmotortje met een fatsoenlijk onderstel en semislicks dan weer. Het gaat
een stuk harder dan mijn 205 en met name de balans in de wagen is veel beter
voor elkaar dan in mijn staartlistig apparaatje. Marcel, thanx voor de rondes!
Rond 18.30u gingen
er de ambulance en de 5-serie-ambulance de baan open, maar toch bleef hij open.
Ik wilde nog een laatste rondje doen dus dat ging mooi. In Schwalbenschwanz was
de baan echter volledig geblokkeerd door marshalls, ambulances etc. Via het gras
konden we er wel langs. Verbazingwekkend dat de baan toch open bleef. Net na de
start was het echter nat dus heb ik rustig mijn ronde afgemaakt om daarna met 14
personen Aviano te bezoeken voor wat eten.
Een groot deel van
de ringers op de camping ging naar de feesttent in Kreuzberg. Het ontbijt op
zondag stond daarom ook op 10.00u. Gevolg daarvan zou zijn dat ik pas heel laat
op de Ring zou zijn dus ik had me voorgenomen om eerst wat rondes te gaan rijden
vanaf 8.00u en daarna aan te schuiven bij het ontbijt. Geen feesttent inclusief
veel bier voor mij, maar een warme slaapzak net iets na 12 uur.
Zondag
En dan word je om
7.00u wakker..... Wolken tegen de heuvels bij de camping dus het zag er niet al
te best uit. Veelal is het 600 meter hoger bij start-finish slechter dan op de
camping en aangezien ik nog wel wat rust kon gebruiken ben ik de tent weer
ingekropen. Het veld was overigens dit weekend aardig gevuld met Ringers.
Een uurtje later
opgestaan en ontbeten met Yorick en zijn kameraden. Het weer werd rap beter dus
wederom in de korte broek Ringwaarts gegaan om daar te horen dat het om 8.00u
gewoon prachtig weer was. Zo zie je maar dat je er helemaal niks van kunt
zeggen. Volgende keer maar weer eens eigenwijs zijn en in het geval van wolken
toch gewoon Ringwaarts rijden.
In de eerste ronde
ging in Pflanzgarten net voor mij een motor onderuit en schoof de grindbak in.
Helaas was ik te laat om te stoppen omdat ik pas halverwege de bocht de motor
zag schuiven. Bij start-finish gemeld, maar daar was de melding inmiddels al
doorgekomen. Eenmaal weer bij dezelfde bocht zag ik dat het helaas niet bij één
gevallen motorrijder was gebleven. De baan was daarna uiteraard gesloten. Mooi
tijd om weer eens boven over de parkeerplaats te lopen. Een strakke F430
Scuderia en een mooi gepoetste 964 RS waren er o.a. te vinden.
Maar wat te denken
van onderstaande gekooide Porsche 964 RS met kinderzitje? Da's toch ook iets wat
je niet al te veel ziet. De Sint Bernard van één van de ordners op de
parkeerplaats heeft een vriendje gekregen in de vorm van een vier maanden oude
Berner Sennen. Yorick had geluk want hij stond vooraan bij de slagboom op het
rechte stuk.
Men is nog wel
eens kritisch ten aanzien van het al dan niet toelaten van auto's op de Ring. Zo
is Marco er al een paar keer afgehaald omdat er dingen niet in orde zouden zijn.
Helaas wordt er soms met twee maten gemeten en da's soms wel jammer. Wat te
denken van de achtervleugel van deze 911? In mijn ogen echt te zot voor woorden
dat je daar dan wel mee de Ring op mag.
Ik had weinig zin
om in de rij te gaan staan voor het oprijden van de baan dus beb ik maar bij de
brug gaan kijken net voorbij de start. Qua fotolokatie is hij niet super, maar
als je van geluid hoort dan is dat the place to be. Je kunt aan de vangrail
komen en de vol weg accelererende auto's geven heerlijk geluiden. Opvallendste
was de Porsche 928 met zijn dikke V8 en uiteraar de F430 Scuderia. Wat een hels
kabaal komt er uit die wagens. No way dat dat onder de 95 dB blijft.
Onderstaande Civic gaat trouwens ook extreem snel rond. De E30 daaronder viel
Marco en mij in één van onze gezamenlijke rondes in negatieve zin op. Hij had
zijn zonnescherm achter omhoog. Erg vervelend want daardoor kun je niet door de
achterruit kijken. Sommigen doen net alsof ze Schumacher zijn door te slingeren
om de banden op te warmen... zo ook de Focus RS op de onderste foto.
Na een half uurtje
genoten te hebben van het zonnetje en de auto-geluiden toch zelf maar weer eens
achter het stuur gekropen. In één van die rondes ging een Mini in Wehrseifen met
een 180-graden-spin de vangrail in. Gelukkig ging het niet al te hard en raakte
hij de vangrail nauwelijks. Bij het opkomen van het rechte stuk zag ik de R8 van
nurburging.nl-ers Buijs aan de kant staan. De passagier moest even zijn
maaginhoud ledigen want het kwam allemaal wel erg rap naar boven.
foto door
nordschleife-24.de
Helaas was er na
een paar rondes weer een baansluiting. Breidscheid is dan de vaste plek om
naartoe te gaan voor mij. Helaas was ik één van de laatsten die de baan op ging
voordat de baan gesloten werd. Het gevolg daarvan is dus dat je achteraan in de
rij aan mag sluiten om de baan te verlaten. En die rij was lang, erg lang.
Eenmaal bij Breidscheid heb je dan ook pech want ook daar stond men al weer
driedik opgesteld voor een volgende ronde. Dan maar naar de Lidl en
terugwandelen voor wat ijs, drinken en kletsen.
Op de achtergrond
van bovenstaande foto staat een Nederlandse grijze Volvo 240. Zo stond er ook
een witte waarvan we de bestuurder waarschuwden dat zijn uitlaat in het midden
wel heel laag hing. Volgens hem geen probleem want dat ging met rally-rijden ook
goed. Persoonlijk vind ik dat niet echt een fijne instelling, maar ok. Beetje
jammer is het dan om te horen dat hij later op de dag 1,5 meter uitlaat is
verloren die midden op de baan terecht is gekomen. Hopelijk is er niemand
overheen gereden. Vervolgens Marco weer meegenomen waarbij Dick voor ons reed
met zijn E30. De wiebelende einddemper viel ons bij Bergwerk al op, maar omdat
de 205 koud was, ben ik rustig Kesselchen opgereden. Bij Brünnchen was het
helaas over met de einddemper en hing hij op de grond. Gelukkig zagen we hem
even later weer verder rijden onder begeleiding van de marshalls. Het lampje van
de benzine begon te branden dus was het tijd voor wat benzine. Helaas was de
meer dan 95-octaan in Breidscheid op, dus moesten we naar de ED bij de start.
Even later was er weer een sluiting.
Rond 17.45u ging
de baan weer open. Het was heerlijk rustig en het 205-je liep prima. Als
afsluiting van het weekend heb ik vier heerlijke rondes gedaan. Ik vond het toen
wel best geweest met een totaal van 40 rondes in dit weekend. De buitenzijdes
van de voorbanden vertonen toch de nodige slijtage dus voor het volgende bezoek
moet ik die maar eens omwisselen. Op de camping de tent ingepakt en vervolgens
in kolonne met Denis richting het Nederlandse gereden. Al met al wederom een
topweekend met heerlijk weer, leuke mensen en zonder technische mankementen. Op
naar het volgende weekend ergens in augustus!
|