14 - 16
augustus 2009
Vrijdag
De
weersvoorspelling was prima, vrije dagen in overvloed en ruime
openingstijden dus een mooi tijdstip om weer eens Ringwaarts te gaan. Gelukkig
bleef de openingstijd op vrijdag dit keer wel 14.15u en werd hij niet op het
laatste moment nog even veranderd zoals het laatste weekend gebeurde. Tentje op
camping Viktoria Station neergezet en na wat bijkletsen met Marco maar eens
richting Breidscheid gegaan. Voor de opening nog even een Italiaanse salade bij
Hannes naar binnen geschoven zodat ik geen honger zou krijgen tijdens het
Ringen.
De
eerste drie rondes gingen echt voor geen meter. Instuurpunten die ik miste,
meters laten liggen bij de apex, te laat remmen etc. Geen idee waar het aan lag,
maar het voelde verre van prettig. "Gelukkig" was daar om 15.00u alweer de eerste
baansluiting. Ik heb het 205-je weer in de rij gezet en zoals hieronder te zien is, was ik
in snel gezelschap.
Tijd om
wat te relaxen en maar te hopen dat het de rondes daarna beter zou gaan.
Gelukkig gebeurde dat ook. Normaal maak ik vrij uitgbreide aantekeningen voor
het verslag, maar dit keer kwam het daar niet van dus eigenlijk heb ik geen idee
meer wat er in die 8 rondes daarna gebeurde. Wat ik me nog wel herinner is dat
het heerlijk rijden was omdat er weinig verkeer was. Dat dat geen garantie is
voor een geopende baan bleek wel toen om 18.00u de baan weer gesloten werd. Er
schenen wat auto's in de Fuchsrohre elkaar geraakt te hebben. Het gaat daar
nogal hard dus meestal is het dan een flinke puinhoop. Dit keer waarschijnlijk
ook want de baan is daarna niet meer open gegaan.
Gelukkig
was de keuken op de camping nog open dus daar met Marco een lekkere schnitzel
gegeten vergezeld van een paar biertjes. Na afloop met Michel nog even bij de
tent nagebierd waarbij Maikel rond 22.30u ook de camping nog op kwam rijden met
zijn witte 205je. Net voor middernacht nog even genoten van de heerlijke douche
om daarna tot rust te komen in het tentje.
Zaterdag
Het ontbijt was
zoals gebruikelijk weer heerlijk dus de basis voor een lekkere dag was gelegd.
Vandaag zouden Rens & Marieke + buren Paul & Floor ook arriveren waardoor de
Peugeot-delegatie wat groter werd. Vorig weekend hadden Rens en ik voor een paar
honderd Euro een 306 xsi op de kop getikt. In het weekend hadden
we in no-time het interieur er compleet uitgehaald, waarna Rens door de week nog
even verder is gegaan met het plaatsen van een nieuwe koppeling, remmerij en
verse olie. Uiteraard de gehele technische staat ook nog even gechecked zodat
met een veilig gevoel gereden kon worden. Uiteindelijk bleek de 306 het hele
weekend probleemloos te doorstaan op wat rammelende onderdelen na.
Om 10.15u mijn
eerste drie rondes gedaan en dat verliep prima. Het was wel wat druk maar over
het algemeen werd er netjes gereden. De eerste baansluiting was om 11.00u echter
alweer een feit dus daar stond ik weer voor de slagboom in Breidscheid.
De vier rondes na
afloop van deze sluiting verliepen perfect: vrijwel geen verkeer en het ritme
zat er weer lekker in. Ik voelde me weer helemaal happy in mijn Puggie. In de
rondes daarna twee Viktoria-station-gangers meegenomen. Sander
en Marius rijden zelf in Polo en een Kever dus da's wat anders dan een 205-je.
Voor zover ik kon beoordelen vonden ze het prachtig. Inmiddels was het alweer
13u en waren Rens en Marieke gearriveerd. Lunchtime om daarna eindelijk maar
eens naar het
Ringpension van Arie en Leny te gaan. Ik zou er al
een paar keer even gaan kijken, maar het kwam er iedere keer niet van. We werden
door Leny en de huishond hartelijk ontvangen waarna we door beide prachtige
panden een rondleiding kregen. Alles ziet er prima uit dus daar ga ik zeker nog
terug komen. Nadat we tijdens een drankje hoorden dat Paul en Floor nog wel even
op zich zouden laten wachten, zijn we weer Ringwaarts gegaan. Drie rondes alleen
gedaan en daarna Marieke maar eens meegenomen op de passagiersstoel. Ik behoor
over het algemeen toch niet tot de langzamere mensen op de baan, maar er is
altijd baas boven baas. Wat te denken van onderstaande Talbot of Lupo die me
vrolijk voorbij reden?
Na enige tijd
arriveerde Floor en Paul dan toch, maar helaas was de baan toen dicht omdat
eerder al een compleet platte witte BMW van de baan kwam. Gelukkig zat daar een
rolkooi in, want van de auto verder was totaal niks meer over. Het terras bij
Rainer biedt echter een goede relaxte uitkomst om de tijd te doden. Toen de baan
open ging heb ik Floor direct meegenomen voor haar Ringdoop. Tegelijkertijd ging
Paul mee in de 306 van Rens. Floor vermaakte zich opperbest op de
passagiersstoel ondanks dat ze daarin wel erg laag zit. In de winter is het de
bedoeling om de passagiersstoel wat lager te zetten zodat lange mensen (>1,90)
niet met de helm de kooi raken. Gevolg daarvan zal wel zijn dat de kleineren
onder ons nog minder zullen zien. Michel thanx voor de mooie foto!
Na Floor was het
tijd voor Paul om te passagieren. Na 2,5 ronde was het helaas voorbij met de
pret omdat het inmiddels 19.30u was. In één van de rondes werden we door een e36
M3 op een asociale manier rechts ingehaald net voorbij de Steilstreckecurve.
Waarom hebben sommige mensen niet een paar seconden geduld?
Aviano in Adenau
is een prima lokatie voor een hapje eten en ook nog eens dicht bij het
Ringpension van Arie. De parkeerplaats daar lijkt trouwens wel op een
Ring-parking met al die Ringwagens. Op de achtergrond is overigens de Ringvilla
van Arie te zien. Na het eten nog wat gedronken in het Ringpension om daarna met
een redelijk fors tempo achter Maikel aan richting de camping te gaan. Al met al
een heerlijk dagje waarbij de 205 wederom geen enkele krimp heeft gegeven.
Zondag
Ook vandaag kon de
korte broek weer aan want het zou wederom een graad of 27 worden. Rens en
aanhang zouden al om 8.00u wat rondes gaan doen, maar dat zag ik niet echt
zitten. Met in totaal 28 rondes op vrijdag en zaterdag vond ik dat ik al aardig
wat rondes had gedaan. Met Maikel dus eerst rustig ontbeten om daarna
gebroederlijk met twee 205-jes wat rondjes te doen. Ik weet niet waar mijn 160
paarden zijn gebleven, maar volgens mij zijn er een paar overleden. Maikel rijdt
met hetzelfde blok, maar hij rijdt simpel bij mij weg op Kesselchen en bij
start-finish. Nu heeft hij wel een aangepaste nokkenas, maar zo'n groot verschil
kan dat niet maken. Gelukkig heb ik iets meer Ringervaring waardoor we toch
netjes bij elkaar wat vermakelijke rondes konden rijden.
Een baansluiting
maakte daar helaas een einde aan. Voor de afwisseling zijn we maar eens boven
bij start-finish rond gaan lopen. Opvallend was dat het erg rustig was, maar
desondanks stond er wel weer leuk spul. Wat te denken van de Ringsticker op de
BMW. Dat moet volgens mij een hels karwei zijn om aan te brengen.
Toen de baan weer
open ging hebben we de grote drukte maar eerst laten vertrekken. Het verschil
tussen de diverse wagens die de Ring op gaan blijft enorm. Van dikke Edo-Porsche
met te veel pk's tot een Landrover die je eerder in het bos verwacht tot een
auto waarbij je niet zonder helm kunt.
Na een paar rondes
ben ik maar eens gestopt om weer wat kostbaar vocht in de 205 te gooien.
Opvallend was ook de rust bij het tanktstation. Eenmaal terug in Breidscheid
konden Paul en Floor net gaan genieten van een passagiersronde in de GT3 van
Arie. Volgens mij is hun smile nu nog niet van het gezicht af....
Geprepareerde
auto's zijn inmiddels gemeengoed in Breidscheid, maar een Civic met luchtinlaten
in de achterschermen is wel erg apart. De Civic was me op Kesselchen al een keer
met een noodvaart voorbij komen fluiten. Daar ligt duidelijk een turbo-blokkie
in het vooronder dacht ik toen al. De luchtinlaten zijn geen show want achterin
ligt een grote radiateur. De uitermate vriendelijke eigenaar vertelde volop over
de Civic die in de huidige set-up zo'n 470 pk levert. De eigenaar is overigens
ook de man achter een bedrijf dat turbo's en kompressors op Honda's bouwt (BHT
Tuning) dus zo vreemd was het niet dat er aardig wat pk's uit het
blok komen.
Time flies when
you're having fun dus voordat we het door hadden was het alweer tijd om een
Italiaanse salade te scoren bij Hannes. Op de parkeerplaats stonden wederom de
al vaker gespotte karts met kenteken. Wel heel apart om zoiets op de openbare
weg te zien rijden.
Na het eten wilden
we bij Pflanzgarten gaan kijken, maar bij het ophalen van de 205 kwam ik mede
Viktoria-station-gangers Janwillem en Emmy tegen. Ik had ze op de camping al
beloofd ze een ronde mee te nemen als ik ze tegen zou komen dus daar kon ik nu
eigenlijk niet onderuit. Emmy vastgesnoerd voor haar Ringdoop. Het blijft
fantastisch om te zien hoe enthousiast sommige mensen zijn op de
passagiersstoel. Sommigen zitten er als een dode bij, maar anderen gaan compleet
uit hun dak. Emmy behoorde tot die laatste categorie: ze vond het helemaal
geweldig. Janwillem verbaasde zich ook over het 205-je ondanks dat hij al ooit
een veel snellere ronde gepassagierd had in Golf van Marco. Ergens dit weekend
heb ik Bart Eykens ook nog op de passagiersstoel gehad, maar ik weet niet meer
op welke dag.
Op de baan werd
het rustiger en rustiger. Ik heb twee heerlijke rondes achter onderstaande e30
gereden. Ik was op sommige delen wel wat sneller, maar dat mocht geen naam
hebben dus ben ik er netjes achter blijven hangen. Ik heb alleen geen idee van
wie de e30 is, dus als je dat wel weet, stuur mij dan svp even een mail.
Boven bij
Breidscheid hebben we nog even genoten van het mooie weer en wat foto's gemaakt
van het voorbij rijdende spul.
De dag naderde
alweer zijn einde en ik was nog niet meegeweest in de mede-opgebouwde (eigenlijk
afgebroken) low-budget-ringtool van Rens. De 306 is heerlijk stil en ondanks de
standaard dempers ligt de wagen prima op de weg. Met iets meer dan 120 pk is het
geen snelheidsmonster, maar in de bochten kun je veel goed maken. Een goed
geprepareerde 306 GTi moet dan volgens mij ook een genot zijn om te rijden. Bij
terugkomst in Breidscheid was het inmiddels 19.00u dus snel overgestapt in de
205 om Rens nog wat rondes mee te nemen. Na 2,5 heerlijke ronde was het 19.30u.
De rest was inmiddels al campingwaarts om de tent van Maikel alvast in te pakken.
Na een uur in de wagen hebben wij eerst nog relaxed een drankje gedaan bij
Rainer. Eenmaal op de camping zat mijn tentje in 5 min in de auto waarna het
tijd was om huiswaarts te gaan.
De Mac in Venlo
was het laatste avondmaal voor dit weekend en de plek om afscheid te nemen. In
totaal heb ik dit weekend 46 rondes gereden en dus veel geld naar de Aral
gebracht. Stiekem is het gewoon NL-Zuid-Frankrijk op het circuit en da's best
veel. De 205 heeft het wederom probleemloos gedaan. Inmiddels is de linker
achterband aan de buitenkant wel aardig aan het einde van zijn Latijn, maar da's
niet zo vreemd na zoveel rondes. Floor, Paul, Marieke, Rens, Maikel en alle
anderen die erbij waren bedankt voor de gezelligheid afgelopen weekend! En
Michel uiteraard bedankt voor de vele prachtige foto's!
|