14 - 16 augustus 2009


Vrijdag

 

De weersvoorspelling was prima, vrije dagen in overvloed en ruime openingstijden dus een mooi tijdstip om weer eens Ringwaarts te gaan. Gelukkig bleef de openingstijd op vrijdag dit keer wel 14.15u en werd hij niet op het laatste moment nog even veranderd zoals het laatste weekend gebeurde. Tentje op camping Viktoria Station neergezet en na wat bijkletsen met Marco maar eens richting Breidscheid gegaan. Voor de opening nog even een Italiaanse salade bij Hannes naar binnen geschoven zodat ik geen honger zou krijgen tijdens het Ringen.

 

De eerste drie rondes gingen echt voor geen meter. Instuurpunten die ik miste, meters laten liggen bij de apex, te laat remmen etc. Geen idee waar het aan lag, maar het voelde verre van prettig. "Gelukkig" was daar om 15.00u alweer de eerste baansluiting. Ik heb het 205-je weer in de rij gezet en zoals hieronder te zien is, was ik in snel gezelschap.

Tijd om wat te relaxen en maar te hopen dat het de rondes daarna beter zou gaan. Gelukkig gebeurde dat ook. Normaal maak ik vrij uitgbreide aantekeningen voor het verslag, maar dit keer kwam het daar niet van dus eigenlijk heb ik geen idee meer wat er in die 8 rondes daarna gebeurde. Wat ik me nog wel herinner is dat het heerlijk rijden was omdat er weinig verkeer was. Dat dat geen garantie is voor een geopende baan bleek wel toen om 18.00u de baan weer gesloten werd. Er schenen wat auto's in de Fuchsrohre elkaar geraakt te hebben. Het gaat daar nogal hard dus meestal is het dan een flinke puinhoop. Dit keer waarschijnlijk ook want de baan is daarna niet meer open gegaan.

 

Gelukkig was de keuken op de camping nog open dus daar met Marco een lekkere schnitzel gegeten vergezeld van een paar biertjes. Na afloop met Michel nog even bij de tent nagebierd waarbij Maikel rond 22.30u ook de camping nog op kwam rijden met zijn witte 205je. Net voor middernacht nog even genoten van de heerlijke douche om daarna tot rust te komen in het tentje.

 

Zaterdag

Het ontbijt was zoals gebruikelijk weer heerlijk dus de basis voor een lekkere dag was gelegd. Vandaag zouden Rens & Marieke + buren Paul & Floor ook arriveren waardoor de Peugeot-delegatie wat groter werd. Vorig weekend hadden Rens en ik voor een paar honderd Euro een 306 xsi op de kop getikt. In het weekend hadden we in no-time het interieur er compleet uitgehaald, waarna Rens door de week nog even verder is gegaan met het plaatsen van een nieuwe koppeling, remmerij en verse olie. Uiteraard de gehele technische staat ook nog even gechecked zodat met een veilig gevoel gereden kon worden. Uiteindelijk bleek de 306 het hele weekend probleemloos te doorstaan op wat rammelende onderdelen na.

Om 10.15u mijn eerste drie rondes gedaan en dat verliep prima. Het was wel wat druk maar over het algemeen werd er netjes gereden. De eerste baansluiting was om 11.00u echter alweer een feit dus daar stond ik weer voor de slagboom in Breidscheid.

De vier rondes na afloop van deze sluiting verliepen perfect: vrijwel geen verkeer en het ritme zat er weer lekker in. Ik voelde me weer helemaal happy in mijn Puggie. In de rondes daarna twee Viktoria-station-gangers meegenomen. Sander en Marius rijden zelf in Polo en een Kever dus da's wat anders dan een 205-je. Voor zover ik kon beoordelen vonden ze het prachtig. Inmiddels was het alweer 13u en waren Rens en Marieke gearriveerd. Lunchtime om daarna eindelijk maar eens naar het Ringpension van Arie en Leny te gaan. Ik zou er al een paar keer even gaan kijken, maar het kwam er iedere keer niet van. We werden door Leny en de huishond hartelijk ontvangen waarna we door beide prachtige panden een rondleiding kregen. Alles ziet er prima uit dus daar ga ik zeker nog terug komen. Nadat we tijdens een drankje hoorden dat Paul en Floor nog wel even op zich zouden laten wachten, zijn we weer Ringwaarts gegaan. Drie rondes alleen gedaan en daarna Marieke maar eens meegenomen op de passagiersstoel. Ik behoor over het algemeen toch niet tot de langzamere mensen op de baan, maar er is altijd baas boven baas. Wat te denken van onderstaande Talbot of Lupo die me vrolijk voorbij reden?

Na enige tijd arriveerde Floor en Paul dan toch, maar helaas was de baan toen dicht omdat eerder al een compleet platte witte BMW van de baan kwam. Gelukkig zat daar een rolkooi in, want van de auto verder was totaal niks meer over. Het terras bij Rainer biedt echter een goede relaxte uitkomst om de tijd te doden. Toen de baan open ging heb ik Floor direct meegenomen voor haar Ringdoop. Tegelijkertijd ging Paul mee in de 306 van Rens. Floor vermaakte zich opperbest op de passagiersstoel ondanks dat ze daarin wel erg laag zit. In de winter is het de bedoeling om de passagiersstoel wat lager te zetten zodat lange mensen (>1,90) niet met de helm de kooi raken. Gevolg daarvan zal wel zijn dat de kleineren onder ons nog minder zullen zien. Michel thanx voor de mooie foto!

Na Floor was het tijd voor Paul om te passagieren. Na 2,5 ronde was het helaas voorbij met de pret omdat het inmiddels 19.30u was. In één van de rondes werden we door een e36 M3 op een asociale manier rechts ingehaald net voorbij de Steilstreckecurve. Waarom hebben sommige mensen niet een paar seconden geduld?

Aviano in Adenau is een prima lokatie voor een hapje eten en ook nog eens dicht bij het Ringpension van Arie. De parkeerplaats daar lijkt trouwens wel op een Ring-parking met al die Ringwagens. Op de achtergrond is overigens de Ringvilla van Arie te zien. Na het eten nog wat gedronken in het Ringpension om daarna met een redelijk fors tempo achter Maikel aan richting de camping te gaan. Al met al een heerlijk dagje waarbij de 205 wederom geen enkele krimp heeft gegeven.


Zondag

Ook vandaag kon de korte broek weer aan want het zou wederom een graad of 27 worden. Rens en aanhang zouden al om 8.00u wat rondes gaan doen, maar dat zag ik niet echt zitten. Met in totaal 28 rondes op vrijdag en zaterdag vond ik dat ik al aardig wat rondes had gedaan. Met Maikel dus eerst rustig ontbeten om daarna gebroederlijk met twee 205-jes wat rondjes te doen. Ik weet niet waar mijn 160 paarden zijn gebleven, maar volgens mij zijn er een paar overleden. Maikel rijdt met hetzelfde blok, maar hij rijdt simpel bij mij weg op Kesselchen en bij start-finish. Nu heeft hij wel een aangepaste nokkenas, maar zo'n groot verschil kan dat niet maken. Gelukkig heb ik iets meer Ringervaring waardoor we toch netjes bij elkaar wat vermakelijke rondes konden rijden.

Een baansluiting maakte daar helaas een einde aan. Voor de afwisseling zijn we maar eens boven bij start-finish rond gaan lopen. Opvallend was dat het erg rustig was, maar desondanks stond er wel weer leuk spul. Wat te denken van de Ringsticker op de BMW. Dat moet volgens mij een hels karwei zijn om aan te brengen.

Toen de baan weer open ging hebben we de grote drukte maar eerst laten vertrekken. Het verschil tussen de diverse wagens die de Ring op gaan blijft enorm. Van dikke Edo-Porsche met te veel pk's tot een Landrover die je eerder in het bos verwacht tot een auto waarbij je niet zonder helm kunt.

Na een paar rondes ben ik maar eens gestopt om weer wat kostbaar vocht in de 205 te gooien. Opvallend was ook de rust bij het tanktstation. Eenmaal terug in Breidscheid konden Paul en Floor net gaan genieten van een passagiersronde in de GT3 van Arie. Volgens mij is hun smile nu nog niet van het gezicht af....

Geprepareerde auto's zijn inmiddels gemeengoed in Breidscheid, maar een Civic met luchtinlaten in de achterschermen is wel erg apart. De Civic was me op Kesselchen al een keer met een noodvaart voorbij komen fluiten. Daar ligt duidelijk een turbo-blokkie in het vooronder dacht ik toen al. De luchtinlaten zijn geen show want achterin ligt een grote radiateur. De uitermate vriendelijke eigenaar vertelde volop over de Civic die in de huidige set-up zo'n 470 pk levert. De eigenaar is overigens ook de man achter een bedrijf dat turbo's en kompressors op Honda's bouwt (BHT Tuning) dus zo vreemd was het niet dat er aardig wat pk's uit het blok komen.

Time flies when you're having fun dus voordat we het door hadden was het alweer tijd om een Italiaanse salade te scoren bij Hannes. Op de parkeerplaats stonden wederom de al vaker gespotte karts met kenteken. Wel heel apart om zoiets op de openbare weg te zien rijden.

Na het eten wilden we bij Pflanzgarten gaan kijken, maar bij het ophalen van de 205 kwam ik mede Viktoria-station-gangers Janwillem en Emmy tegen. Ik had ze op de camping al beloofd ze een ronde mee te nemen als ik ze tegen zou komen dus daar kon ik nu eigenlijk niet onderuit. Emmy vastgesnoerd voor haar Ringdoop. Het blijft fantastisch om te zien hoe enthousiast sommige mensen zijn op de passagiersstoel. Sommigen zitten er als een dode bij, maar anderen gaan compleet uit hun dak. Emmy behoorde tot die laatste categorie: ze vond het helemaal geweldig. Janwillem verbaasde zich ook over het 205-je ondanks dat hij al ooit een veel snellere ronde gepassagierd had in Golf van Marco. Ergens dit weekend heb ik Bart Eykens ook nog op de passagiersstoel gehad, maar ik weet niet meer op welke dag.

Op de baan werd het rustiger en rustiger. Ik heb twee heerlijke rondes achter onderstaande e30 gereden. Ik was op sommige delen wel wat sneller, maar dat mocht geen naam hebben dus ben ik er netjes achter blijven hangen. Ik heb alleen geen idee van wie de e30 is, dus als je dat wel weet, stuur mij dan svp even een mail.

Boven bij Breidscheid hebben we nog even genoten van het mooie weer en wat foto's gemaakt van het voorbij rijdende spul.

De dag naderde alweer zijn einde en ik was nog niet meegeweest in de mede-opgebouwde (eigenlijk afgebroken) low-budget-ringtool van Rens. De 306 is heerlijk stil en ondanks de standaard dempers ligt de wagen prima op de weg. Met iets meer dan 120 pk is het geen snelheidsmonster, maar in de bochten kun je veel goed maken. Een goed geprepareerde 306 GTi moet dan volgens mij ook een genot zijn om te rijden. Bij terugkomst in Breidscheid was het inmiddels 19.00u dus snel overgestapt in de 205 om Rens nog wat rondes mee te nemen. Na 2,5 heerlijke ronde was het 19.30u. De rest was inmiddels al campingwaarts om de tent van Maikel alvast in te pakken. Na een uur in de wagen hebben wij eerst nog relaxed een drankje gedaan bij Rainer. Eenmaal op de camping zat mijn tentje in 5 min in de auto waarna het tijd was om huiswaarts te gaan.

De Mac in Venlo was het laatste avondmaal voor dit weekend en de plek om afscheid te nemen. In totaal heb ik dit weekend 46 rondes gereden en dus veel geld naar de Aral gebracht. Stiekem is het gewoon NL-Zuid-Frankrijk op het circuit en da's best veel. De 205 heeft het wederom probleemloos gedaan. Inmiddels is de linker achterband aan de buitenkant wel aardig aan het einde van zijn Latijn, maar da's niet zo vreemd na zoveel rondes. Floor, Paul, Marieke, Rens, Maikel en alle anderen die erbij waren bedankt voor de gezelligheid afgelopen weekend! En Michel uiteraard bedankt voor de vele prachtige foto's!