18 - 20
september 2009
Vrijdag
De
openingstijden van de Nordschleife op de officiële site van de Ring wijzigen nog
wel eens, maar het leek erop dat dit het laatste weekend van het jaar zou worden
waarbij de Ring gedurende meerdere dagen lang open is. Inmiddels lijkt dat al
weer gewijzigd te zijn gezien de tijden in november, maar je weet nooit of dat
zo blijft.
Donderdagavond alle spullen maar weer eens bij elkaar gepakt om zodoende vrijdag
richting Viktoria Station te rijden. Na zoveel weekenden op de camping weet je
exact wat je mee moet nemen, maar desalnietemin blijft het toch een aardige
hoeveelheid spullen die je iedere keer meesjouwt.
Op de A61 kwam ik voor de
afwisseling weer eens in een file terecht, maar ondanks dat was ik rond 11.30u
de eerste Nederlandse Ring. Tentje neergezet, olie bijgevuld en op naar Hannes
voor een salade. In Adenau kwam ik de eerste bekende al tegen: een wandelende
Dylan. Opvallend was dat het in Breidscheid al een stuk drukker was dan de
laatste vrijdagen dat ik er was.
Eenmaal op de baan heb ik
zoals gebruikelijk eerst maar eens een rustig verkennend rondje gedaan om zo te
kijken of er ergens gewerkt wordt, oliesporen aawezig zijn etc. Na dit rondje
was het een paar minuten later alweer gedaan met de pret: baansluiting 1 was
daar. Half rondje gedaan en toen ging hij alweer dicht. Jef, Henk en Remco waren
er ook dus het was gezellig bijkletsen ook al had ik ze vijf dagen daarvoor ook
nog gezien. Inmiddels heeft Remco mijn ex-535 overgenomen van Luuk dus hij
blijft "in the Ring-family".
Gelukkig duurde het niet
zo lang voordat we de baan weer op konden rijden. Na een aantal rondes de tank
weer gevuld. Ik hoorde diverse mensen klagen over het rare rijgedrag van
sommigen (opduwen, rechts inhalen) maar ik heb daar gelukkig weinig van
meegekregen. Had wel een moment met een Nederlandse oranje Manta. Ik kwam
redelijk snel achterop rijden, maar de bestuurder wilde me niet voorbij laten.
In de linkerbocht voor Brunnchen gaf hij dan toch wat ruimte, maar vervolgens
gaf hij gas om zodoende zij aan zijn Brünnchen-in te nemen. Da’s best spannend
en doe ik persoonlijk liever niet. Waarom bestuurders toch het gas erop houden
en zo een gevaarlijke situatie creëeren is mij echt een raadsel.
Tankend bij de Aral werd
ik aangesproken door de bestuurder van een Nederlandse 996 Turbo. Hij bleek mij
nog te kennen uit mijn Porsche-tijd ondanks dat ik hem nooit gezien of gesproken
had. Volgende keer maar eens wat uitgebreider kennis maken.
Een Engelse Supra testte
nog even de stevigheid van de vangrail na de kleine Karussell, maar een 911
GT3RS maakte het net voor Adenauer Forst aan het einde van de dag nog iets
bonter door het apparaat helemaal op te vouwen. Al met al toch nog 9 rondjes
kunnen rijden. Toen de baan door de crash van de GT3RS gesloten was, kwam één
van de Breidscheidrijders met zijn 3-serie van de baan af. Bij Schwedenkreuz had
hij een klapband gekregen waarna hij de wagen met alle moeite nog op de baan kon
houden. Niks geraakt, maar de schade door de klapband is schrikbarend groot.
Aviano was de bestemming
voor het avondeten wat wederom prima was. Even naar de camping gebeld om een
krat bier buiten te laten zetten. Die ging even daarna bijna helemaal op, maar
rond 1.30u was het toch tijd om te gaan slapen.
Zaterdag
Op
vrijdag-avond stuurde Marcel vanuit thuis al een “jaloers” berichtje dat het wel
eens lekker fris zou kunnen worden in de tent. Gelukkig viel dat enorm mee omdat
het bewolkt was. Mede met dank aan de biertjes lekker kunnen slapen en het
ontbijt smaakt ook weer als vanouds. De broer van Friso (Karel) arriveerde ook
op de camping en kwam met een combinatie aanzetten die net zo kostbaar is als
het hele Nederlands Ringlegioen (muv van de auto van Floor) op de camping
samen: een 6,5m lange camper met auto-ambulance met daarop een Z4M coupe. Samen
met de GT3 van Floor werd de waarde van het wagenpark dus even fors verhoogd.
De echte kampeerder ligt echter in een tentje (zegt een enigzins jaloerse
Paskal) zo ook de 's ochtends gearriveerde Martin. Op de eerste foto denkt hij volgens mij dat het luchtbed
zichzelf oppompt, maar helaas bleek dat niet het geval...
Eenmaal bij
de Ring werd ik aangesproken door Kever-Marius (dus niet R5-Marius): of zijn
moeder een ronde met mij mee mocht? Tuurlijk, geen enkel probleem. Ze vond het
prachitg en was dol-enthousiast. Martin (ook wel bekend als Gargamel aangezien
hij altijd tussen de smurfen vertoefd met zijn zwarte Golf 2) was de volgende
passagier. We hebben een paar lekkere rondjes gedaan, maar hij klaagde over een
los zittende passagiersstoel. Hieronder de bewijzen dat ze er toch echt naast
hebben gezeten.
De Aral maar weer eens
bezocht en langzaam maar zeker begon de lucht te betrekken. Vervolgens nog 1,5
rondje gelijk opgereden met de ex-M3 van Joost Colsen. Geen idee wie er nu in
rijdt, maar het was leuk oprijden met elkaar.
Helaas was de baan even
later weer eens dicht dus restte ons niks anders dan op het terras te zitten en
te wachten.
Op de parkeerplaats in
Breidscheid werd de aandacht getrokken door een extreme Rover met twee enorme
gastanks achterin. Wat bleek? Er ligt een Rolls Royce 12 cylinder 27 liter blok
onder de kap wat normaal in een Centurion tank ligt. Ik schrok me rot toen hij
de wagen startte want ik was net een foto aan het maken van het logo op de
achterkant en stond dus niet al te ver van de wagen vandaan.
Het is altijd een genot om
wat rond te kijken in Breidscheid want ook daar lopen aparte figuren rond. Wat
te denken van de twee Tsjechen met twee GT3's waar de hele dag twee monteurs
omheen liepen. Bandenspanning meten, regenbanden eronder, blikje drank aangeven,
alles werd door hen geregeld. Wij nuchtere Nederlanders konden er wel om
lachen.
In één van de rondes was
het na Bergwerk zeiknat terwijl in Breidscheid nauwelijks een drup was gevallen.
E.e.a. ligt maar 500 meter bij elkaar vandaan dus dat geeft wel weer aan hoe
verraderlijk het kan zijn. Het verbaasde me dat de baan niet snel dicht ging
want dat is meestal wel het geval zodra het begint te regenen. Langzaam maar
zeker werd de baan droger en dan wordt het pas echter gevaarlijk: een droge
ideale lijn, maar nattigheid ernaast. Om de hoek bij Hohe Acht demonstreerde een
Mercedes 190 hoe link het kan zijn door de wagen dwars op de baan te zetten na
een spin. Gelukkig kon alle verkeer er nog netjes omheen. Hieronder een unieke
foto aangezien ik normaal niet in de regen rijdt. Even later hebben we het toch
voor gezien gehouden.
Terwijl Marco de auto op
de ambulance zette, heb ik mijn bijrijdersstoel er even uitgehaald om hem aan de
onderkant goed vast te zetten. E.e.a. was in een paar minuten klaar zodat ik
morgen ook weer wat passagiers mee kan nemen.
Het avondeten verdient wel
een aparte alinea. We hadden ’s middags al voor 14 man gereserveerd bij
Pinokkio en mochten gelukkig buiten zitten want binnen was het een graad of 35.
De mensen voor ons werden van tafel gekeken en wij werden met 14 personen aan
drie tafels gestopt. Marco en ondergetekende zaten met de rug klem tegen de
andere tafel en zodra de groep achterin eten of drinken geserveerd kreeg,
moesten wij opstaan om de doorgang vrij te maken. Martin had geen plek om de
pizza op tafel te zetten en zat dus met de pizza op schoot. Het wachten op het
eten duurde erg lang en de bediening wist niet eens met wat voor een soort pizza
ze naar de tafels kwamen. Het eten is goed en gezellig maken wij het toch wel, maar de ruimte om te zitten en de
bediening was echt slecht. Kortom: Pinokkio heeft voor ons 14-en afgedaan. Ik kom er
in ieder geval niet meer terug. Doe mij dan maar Aviano, Zum Kleeblatt of het
restaurant wat later in dit verslag nog volgt.
Op de camping hebben we
met de groep nog een paar biertjes gedaan. Waar vind je dat nog? Een halve liter
bier (Bittburg) voor 80 cent… Daarna met het getik van wat druppels op de tent heerlijk in
slaap gevallen
Zondag
Rond een
uur of tien zouden wat vrienden van me in Breidscheid zijn dus dat was ook mijn
richttijd om daar te zijn. Een rustig ontbijtje ging echter nog prima en exact
om 10u waren we in Breidscheid. De baan was sowieso pas later open gegaan omdat
bij Pflanzgarten iemand wat olie uit een fles op de baan had gegooid. Wie doet
nu zoiets? Toen ik Koen in wilde snoeren ging de lamp op rood dus hebben we
eerst maar wat gedronken. In de rondes daarna achtereen volgens Koen, Luuk en
Tiemen meegenomen. Ze waren er nog nooit geweest dus hadden ook geen idee wat ze
te wachten stond. Ze vonden het allemaal even prachtig en verbaasden zich over
de snelheid en het gemak waarmee de 205 over de baan gaat. Hieronder Luuk op de
passengerseat van mijn 205.
De timing was goed want
net toen ik de baan af was ging hij weer dicht. Een mooi moment om wat te eten
en daarna eens naar start-finish te gaan om even naar het wagenpark te kijken.
Ik weet nu ook weer waarom ik daar meestal niet te vinden ben: het is er
simpelweg te druk. Je komt er wel weer apart spul tegen dus heb maar wat
fotootjes geschoten. Ik had al vernomen dat Andre er ook was en boven bij de
start kwam ik dan ook zijn gele 993 tegen.
extreme Lamborghini Murciélago
LP670
tegen het stoepje geparkeerd...
993 van Andre
mooie en zeer snelle 205. Eens
achterhalen hoe deze opgebouwd is, want maakt wel indruk op mij
Karel in zijn Z4M. Gave bak hoor!
Zo kun je ook duidelijk maken dat je links in moet halen...
apart geparkeerde Nederlander
lelijkste Porsche op dit moment
Ook op Brünnchen was het
druk, maar met tactisch parkeren duurt het in ieder geval geen uur voordat je
daar weer weg bent.
Rond vieren hielden mijn
maten het voor gezien waarna ik nog twee lekkere rondes heb gereden. Uiteraard
ging de baan weer eens even dicht. Wel grappig om te zien waar de wachtrij in
Breidscheid uit bestond: Golf van Marco, Civic van Marcel en de 205 van
ondergetekende.
Ik had in de laatste twee
rondes wel het gevoel dat hij wat minder remde dan normaal dus heb de 205 in de
pitsstraat nog maar eens op de krik gezet en een wiel eraf gehaald. De blokken
zijn inderdaad wat aan de dunne kant, maar dat is niet zo vreemd na 200 rondes.
Als afsluiting van dit weekend en het seizoen heb ik nog twee rondes gereden.
Helaas stond in de laaste ronde onderstaande prachtige 911 (geniet qua look mijn
voorkeur boven die 10 in een dozijn GT3’s op de Ring) met de achterkant diep in
de vangrail geboord.
Rond 18u vond ik het mooi
geweest en ben ik naar de camping gereden. Tentje opgevouwen en met Denis,
Yorick en Christiaan nog even bij Zum Ahrbogen wezen eten. Met het heerlijk
weertje gewoon tot 20.30u buiten op het terras genoten van de prima bediening en
de heerlijke schnitzel. Wat mij betreft echt een toppertje qua eten!
De terugweg schoot weer
voor geen meter op. Door wegwerkzaamheden ca. 45 minuten in de file gestaan op
de A61,
maar eenmaal daaruit lekker opgereden met Yorick met een vaartje van zo’n 180
km/uur.
En dat was wederom een
geslaagd Ringweekend wat tevens de laatste van het jaar was. Marco + collega’s,
Martin, Raymond, Yorick, Christiaan, Denis, Martijn, Friso, Karel, Marcel, Peter en alle andere
aanwezigen wederom dank voor de gezelligheid. Het was weer genieten! Sinds de
aanschaf van de 205 begin dit jaar heb ik er 180 rondes opzitten zonder enig
onderhoud te hoeven plegen. Het wisselen van banden links-rechts en voor-achter
volstond. Inmiddels is echter toch wel wat onderhoud nodig, maar daar heb ik de
hele winter voor. De 205 wordt geschorst en als ik uberhaupt nog een keer
Ringwaarts kom dan zal het met de 530d zijn.
|