| 
18 oktober 2009 
Direct na het vorige Ringbezoek had ik de 
Ring-205 geschorst aangezien ik het mooi vond geweest voor dit jaar. De winter 
staat veelal in het teken van skiën en dat kost ook de nodige Euro's. De 
Ring-205 staat dus gebroederlijk naast zijn witte originele exemplaar in de 
garagebox.
 
Gelukkig 
heb ik ook nog een dagelijkse auto in de vorm van een BMW 530d dus die kan ook 
best mee naar de Ring. Het is natuurlijk geen ultieme Ringauto, maar de Ring 
bestaat voor mij niet alleen maar uit rondjes jakkeren. Ik was wel benieuwd hoe 
de 530 het zou doen met zijn 19" velgen, M-onderstel en automaat.
 
Ook de 
gezelligheid met de vele bekenden bij de Ring is een goed argument om toch weer 
eens die kant op te gaan. Marco was niet van plan om te komen dit weekend, maar 
zoals een aantal wel een beetje hadden verwacht, was hij er toch. Zodoende 
zondagmorgen eerst een bak koffie gedaan op de camping. Was een goed plan want 
de baan zou pas rond 10u open gaan in verband met mist. Rens, Marieke en de 
inmiddels ook wel een beetje verslaafde buren Paul en Floor waren inmiddels ook 
bijna op de Ring dus even later op naar Hannes voor nog een bak koffie. 
Onderstaande foto zegt genoeg over de rust die er toen nog was. Helaas zou dat 
later op de dag wel anders worden.
 
Het was 
toch tijd om wat rondjes te gaan rijden dus met de meer dan 1700 kilo de baan 
op. Boven trof ik Rens met de Ring-306 en met dank aan het koppel van meer dan 
400 Nm was de 306 goed bij te houden. Een automaat is trouwens wel wennen want 
echt remmen op de motor doet zo'n apparaat voor de bocht niet echt. Geen idee 
wat deze auto voor een verleden heeft gehad, maar waarschijnlijk niet zo'n 
enthousiast gebruik als de eerste rondes op de Ring. Om de boel een beetje te 
sparen vanaf de Karussell maar rustig aan gedaan. Beide wagens voor de 
afwisseling eens boven op de parkeerplaats neergezet. Dat was ook eens en nooit 
weer... wat een enorm modderbad was het daar! Rens ging even later nog een 
rondje doen met Paul waarna ik Marieke mee heb genomen in de 530d tot 
Breidscheid. Marieke wil al een jaar met Marco mee in de Golf, maar tot op heden 
was het daar niet van gekomen. Marco is de beroerste niet en zodoende belandde 
Marieke dan eindelijk op de passagiersstoel.
 
Even later kreeg ik Rens aan de telefoon die nog 
boven stond bij een 406 waarvan de sleutels in de tas van Marieke lagen.... in 
mijn 530d die in Breidscheid was. Ik trof Ron met mijn ex-e30 en daarmee ben ik 
naar boven gereden. Ron heeft de auto voordat ik hem even heb bezeten ook al 
lange tijd gereden en dat was te zien. Hij ging er erg hard en gecontroleerd 
overheen. Een stuk harder als ik ooit met die e30 ben gegaan. In het tweede 
rondje troffen we Rens boven en de sleutels van de 406 maar even afgegeven. 
Vervolgens bood Ron mij aan om zelf een rondje te doen in de e30. Net na de 
slagboom ging de lamp op rood dus we hadden geluk: geen achteropkomend verkeer 
meer. Bij het uitkomen van de Fuchsrohre lag de hele baan onder de rotzooi dus 
terecht dat de baan dicht was. Met een wat langer differentieel rijdt de auto nu 
een stuk fijner doordat je op bepaalde stukken niet meer in hoeft te houden. Het 
rempedaal voelde wel wat zacht aan, maar ook dat wende wel. Je rijdt wel in 
andermans wagen dus ik heb rustig aan gedaan, maar tegen het geluid van deze 325 
kan mijn 205-je echt niet op. Daarbij stuurt het ding heerlijk in door het 
negatieve camber voor. Al met al een erg leuke ronde. Ron harstikke bedankt voor 
het vertrouwen en deze ronde! Tot volgend jaar met een jaarkaart.... 
Vandaag 
voelde ik me wel een beetje AB-achtig....... voor de leken: Aernoudt Bottemanne 
(afkorting AB) is een persoon op het nurburgring.nl-forum die redelijk wat 
auto's heeft gehad. Vandaag reed er namelijk ook nogal wat ex-spul van mij rond:
 ex-911 kompressor, nu in bezit van 
Tim
 
 ex 525 24v, nu in bezit van Bas
 
 ex 325i, nu weer in bezit van Ron
 
 mijn huidige 530d in actie
 
De tijd vliegt zoals gebruikelijk voorbij als je 
op de Ring bent. Bij Hannes een hapje gegeten waar de bediening inmiddels weet 
wat het vaste recept is: Italiaanse salade. Buiten komend kreeg ik een sms van 
iemand met de vraag of ik ook bij de Ring was. Er stond alleen een gsm-nummer, 
maar het bleek vriend Bart te zijn met een gsm-nummer wat ik dus nog niet kende. 
Na even naar het voorbij razende verkeer te hebben gekeken, heb ik Bart 
meegenomen in de 530d. Helaas bleef het bij een half rondje want de baan was 
weer eens dicht. Voor Bart was het lang geleden dat hij op de Ring was geweest 
dus het was een soort hernieuwde kennismaking. Gelukkig kon ik de wagen nog 
kwijt in Breidscheid (hij staat net achter de groene BMW op de onderstaande 
foto). Helaas begon toen het hele lange wachten. De baan ging om 14.28u dicht en 
om 16.48u pas weer open. Er lag een enorm lang oliespoor en helaas moest er een 
helikopter aan te pas komen om een motorrijder te assisteren.
 
Uiteraard hadden we weer volop lol. Marco was 
vandaag het "slachtoffer". Zijn Golfje trekt natuurlijk nogal wat aandacht en 
zodoende blijft hij maar aan het praten met allerlei mensen over zijn Golf. 
Marcel, Niels, Erwin en ondergetekende hadden bedacht dat hij eigenlijk geld 
moet vragen voor de uitleg: 1 Euro per minuut voor uitleg in NL, 2 Euro voor 
uitleg in Duits en 3 Euro voor uitleg in het Engels. Zeker met dergelijke 
baansluitingen kan hij dan waarschijnlijk het hele jaar gratis op de Ring 
rijden. Op onderstaande foto zou het geld al aardig binnen stromen. Wellicht is 
een lcd-scherm met een instructie-video over de Golf 1 ook een idee? Een 
baansluiting is natuurlijk vervelend, maar met een stel bekenden vermaak je je 
wel en zo leer je ook nog eens wat andere mensen kennen. Zo hebben we gisteren 
eindelijk kennis gemaakt met de uit Tilburg afkomstige Alfons die ook frequent 
op de Ring te vinden is in zijn M3 CSL.
 
Alfons stond net op het punt om richting NL te 
vertrekken toen de baan toch weer open ging. Met Marco afgesproken om nog twee 
rondes met hem mee te rijden, maar bij de start werd al duidelijk dat het er 
maar één zou worden aangezien de pakking op het uitlaatspruitstuk serieus lekte 
en de wagen dus wel heel veel kabaal maakte. De eerste halve ronde was ook de 
remdruk niet zoals het hoorde dus waarschijnlijk vindt de auto het zelf ook 
genoeg voor dit jaar. Bij start-finish rustig aan gedaan om gezeur met de 
uitlaat te voorkomen en zodoende nog een laatste half rondje gedaan om de auto 
daarna bij mijn in verhouding enorme slee neer te zetten.
 
De laatste ronde was weer erg vermakelijk en we 
kunnen weer terug kijken op een heerlijk schadevrij Ringseizoen. Met Marco nog 
even na staan kletsen in het zonnetje in Breidscheid en ondertussen wat foto's 
gemaakt.
 sterk inverende MX-5
 
 Alfons in de M3 CSL
 
 een oude liefde van mij
 
 blijft mooi, zo'n netjes opgebouwde Golf 2
 
 ook de Ringtaxi zakt wat in zijn veren
 
Rens kwam op een gegeven moment voorbij, maar 20 
minuten later was hij nog niet terug. Ondanks het late tijdstip bleek het nog 
erg druk bij start-finish mede door het feit dat ze het mobiel poortje op het 
rechte stuk niet hadden neergezet. Desondanks ben ik toch nog een keer in de 530 
gestapt voor een paar rondjes. Boven was het nog steeds erg druk waardoor je 
toch snel vijf minuten in de rij stond.
 
Ondanks de automaat en het grote gewicht haalde 
ik mede door wat baankennis toch nog best veel wagens in. Mijn grootste angst is 
echter dat iemand anders mij "eraf rijdt". Een mooi voorbeeld hiervan zie je op 
onderstaande foto. Ik kijk ietwat verschrikt in mijn spiegel omdat de Leon wel 
heel hard al ondersturend richting de linker achterkant van mijn 530 schoof. 
Gelukkig ging het allemaal goed, maar waarom mensen niet wat meer marge nemen in 
zo'n situatie is mij een raadsel. Al kijkend naar de foto zouden wat 
spoorverbreders aan de voorzijde trouwens geen kwaad kunnen. Aan de bandbreedte 
ligt het niet want die is met 245 voor en 275 achter niet echt gering.
 
Na afscheid te hebben genomen van Marco was het 
plan om met Rens en Paul (de dames waren inmiddels naar huis met de 406) bij 
Aviano even snel een pizza te eten. Helaas kwamen we er samen met twee Zwolse 
Renault-rijders (Ronald en Tim, hoorde ik een dag later) 
achter dat hij dicht was dus zijn we maar naar Zum Ahrbogen gegaan. We waren het 
er over eens dat je met zo'n gedateerd interieur in Nederland de boel wel kunt 
sluiten want dan komt er niemand meer. We houden het er maar op dat het een 
typisch Duitse sfeer is. Hoe dan ook zijn de schnitzels heerlijk en de bediening 
is ook uitermate vriendelijk. Eigenlijk is het gewoon beter dan Pinokkio en 
Aviano bij elkaar. Onder het eten had de inmiddels half verslaafde Paul al bijna 
een Ringtool gekocht in de vorm van een Clio 16V. Waarschijnlijk was dit het 
laatste bezoek van het jaar. Al met al een heerlijk Ringseizoen zonder grote 
problemen en met een comfortabele afsluiting in de 530. Alhoewel....... in al 
mijn drukte ben ik gisteren vergeten een Ringsticker te kopen. Da's wellicht een 
mooi argument om op een mooie dag toch nog maar een keer Ringwaarts te gaan en 
anders op naar 2010!  |