5 mei 2010


Ik had me voorgenomen om dit jaar de Ring niet actief te bezoeken aangezien ik o.a. mijn prioriteiten bij mijn andere hobbies (skiën en golfen) wilde leggen. Wat skiën betreft is dat in ieder geval gelukt. Het Ring-voornemen heb ik enkele maanden vol kunnen houden maar uiteindelijk ben ik vandaag toch weer op de Ring beland. Mijn vriendin wilde naar aanleiding van de vele verhalen de Ring ook wel eens van nabij bekijken. De racer had ik eerder al uit de schorsing moeten halen omdat ik hem nodig had voor woon-werk-verkeer aangezien de automaat van de 530d een revisie moest ondergaan. Uiteindelijk is het doel om de 205 met een eigen auto-ambulance mee te nemen naar de Ring. Voordat ik zo'n ambulance koop wilde ik echter wel eens ervaren hoe het is om met gepaste snelheid de trip van huis naar de Ring en terug te doen. Daarnaast was het vandaag ook nog eens Scuderia-woensdag waarbij de Scuderia-cursisten vrij mogen rijden wat garant staat voor een leuk wagenpark. Tel daarbiij op een goede weersvooorspelling en een goede testcase was gevonden: Marloes kennis laten maken met de Ring en eens met een ambu heen en weer rijden.

 

De kosten van het huren van een ambu vallen met 38 Euro nog best wel mee. Daarbij krijg je hem na zes keer huren ook nog eens een dagje gratis mee. Ideaal is deze gehuurde ambulance niet echt voor mijn 205 want je hebt wat plankjes/tegels nodig om te voorkomen dat hij met de voorspoiler de rijplaten raakt  en met de uitlaat de kar raakt. De dag voor vertrek alles gereed gezet zodat dat niet op de ochtend zelf nog moest.

De baan zou pas om 11.00u open gaan dus rond 8.00u eens rustig richting Viktoria Station gereden. De teller van mijn 530d overdrijft schromelijk met > 10 km/u (wellicht door de 19" velgen?) dus de cruise op 105 km/u gezet. Met 410 Nm koppel gaat de meer dan 3.000 kg wegende combinatie toch aardig vooruit. Ben met de ambu een half uurtje langer onderweg naar de camping dan wanneer ik met de racer ga dus dat stelt niet veel voor. Het is echter vele malen comfortabeler en je kunt zelfs nog met elkaar praten wat in die herrie-205 niet echt gaat. Na een bak koffie Ringwaarts gegaan om de 205 af te laden in de "pitsstraat".

Ik ken mezelf inmiddels wel een beetje dus waarschijnlijk kom ik nog wel een paar keer Ringwaarts dit jaar. Dus toch besloten om een jaarkaart te kopen. Om 11.00u waren we boven en aangezien er niemand voor ons was, was ik binnen een paar minuten 1075 Euro lichter maar wel een jaarkaart rijker. De parkeerplaats stond weer stampvol Porsches GT3, GT2, Turbo, Ferrari's, Mercedes SLS etc. Opvallend was onderstaande zwarte GT3 want zo vaak zie je niet een dame achter het stuur van zo'n wagen.

Even later was de baan open dus Marloes direct haar Ringdoop gegeven. Bij de slagboom werd ik tegengehouden. Ik moest even mijn bonnetpins afplakken. Dom dom, helemaal vergeten te doen tijdens de afgelopen dagen. Maar goed, heb altijd tape bij me dus was binnen een minuut weer op pad. De verdiepte Aerocatch bonnet-pins liggen al klaar dus het wordt tijd dat ik ze er eens op zet. Een tijdje geleden hadden we al wat geoefend op het industrieterrein dus ze wist ongeveer wat haar qua herrie en snelheid te wachten stond. Gelukkig beviel het haar prima alhoewel ze het wel hard vond gaan en met name de blinde bochten zijn wel spannend als je niet welke kant het op gaat. Na een paar rondes even het voorwiel eraf gehaald om de remblokdikte te checken. Ze waren al een aardig eindje op voor vertrek dus een extra controle kon geen kwaad. Ook weer een voordeel als je met de daily + ambulance bent: je kunt een fatsoenlijke krik en gereedschap (bv een elektronische slagmoersleutel) meenemen zonder je druk te maken over het extra gewicht. De blokken waren nog dik genoeg waarna we nog een paar rondes hebben gereden. Het was echt extreem rustig, maar wat er reed reed met name erg hard. Tot de lunch hebben gelukkig geen gecrashte auto langs de baan zien staan. Ik had met Dirkjan afgesproken om eens te lunchen bij Hannes. Vorig jaar had ik hem wel eens gedag gezegd bij het tankstation maar daar bleef het bij. Hij rijdt met zijn fors aangepaste 996 Turbo ook zeer regelmatig zijn erg snelle rondjes dus het was uitermate gezellig om eens wat ervaringen uit te wisselen. Even later schoven Denis en Alexander ook nog aan wat een gezellige lunch maakte.

Om de lunch was rust te gunnen zijn we in een slakkegangetje via de baan naar boven gereden om eens naar het nieuwe Ringwerk te kijken en een sticker voor de 530d te halen bij het tanktstation. Gezien het slakkentempo was een helm niet nodig en uiteraard word je dan net op de foto vastgelegd.

Het weer was heerlijk dus hebben we bij Brünnchen staan kijken om daarna een stukje richting Wipperman te lopen. Helaas kwamen we daar de alom bekende rode Gumpert tegen. Hij rijdt ieder jaar mee met de Scuderia en is gedurende het jaar ook wel eens op de Ring te vinden. Hij was hard de vangrail ingegaan gezien de front, zij- en achterschade. Het linker achterwiel was ook afgebroken, maar wij zagen het nergens liggen. Enkele minuten later hoorden we van Frans dat het wiel ca. 500 meter door was gerold tot de uitgang van Brünnchen. Het was wederom onvoorstelbaar hoeveel Porsches er vandaag weer rondreden. Alsof je ze gratis krijgt in Duitsland. Zo nu en dan kwam er eens een plukje verkeer voorbij, maar over het algemeen was het rustig op de baan. Alexander had de snelheid er ook goed in zitten. Ik denk dat menig NL-er met meer vermogende wagens aardig wat moeite moeten doen om hem bij te houden op bepaalde delen van de baan.

Time flies when you're having fun dus nadat we even met Frans hadden staan praten bij Brünnchen was het tijd om weer wat rondjes te gaan rijden. Rond 17u hebben we de dag afgesloten met een drankje bij Rainer op het terras. In het kwartier dat we daar zaten zijn er welgeteld vier auto's de baan op gegaan...... zo rustig was het vandaag. De 205 op de aanhanger gezet en vervolgens weer richting het thuisland.

Al met al een erg leuke eerste Ringdag van 2010. Marloes vond het allemaal leuk en zal zeker nog vaker meegaan. Het rijden met de 530 inclusief ambu in plaats van met de racer is me ook wel erg goed bevallen. Het is lang niet zo vermoeiend en je kunt relaxed een muziekje luisteren en met elkaar praten. Ik heb al een optie op een tweedehands kantelbare ambu dus daar moet ik maar eens serieus over na gaan denken. Op naar het volgende Ringbezoek....  de 24 uur van de Ring over 1,5 week.